The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag tycker det resonemanget är rätt knasigt då orcher existerat i väldigt lång tid redan, så jag tycker det låter rätt märkligt.
Jag tror att tanken är att Morgoth fallit och Sauron ännu inte anlänt (i sin jäkla meteorit, om teorierna stämmer). Då har orcherna varit helt utan extern ondskefull ledning i många hundra år när vi börjar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Sauron har väll spökat runt flertalet gånger under Andra åldern?
Serien ryktas i princip slänga ut/göra om hela tidslinjen, inklusive att Sauron stannat i Midgård efter första ålderns slut. Fast det mesta av det är så klart spekulation än så länge.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Riiiiight. Känns mer och mer som om de tar en hel del tveksamma dramaturgiska beslut.

Sen i vanlig tidslinje så är ju orcherna äldre än solen och har varit med nästan lika länge som alverna. Dock utan Saurons chefskap de senaste typ 3000 åren, om nu Sauron inte följer ordinarie etablerad canon.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Hur tusan löser de smidandet av ringarna om Sauron inte är på plats?
Någon får rätta mig här om jag har fel, men skulle inte serien utspela sig i den senare delen av Andra åldern?
Ringarna smids ju 1500 till 1590, blir ju lätt konstigt om Sauron inte är på plats.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Hur tusan löser de smidandet av ringarna om Sauron inte är på plats?
Någon får rätta mig här om jag har fel, men skulle inte serien utspela sig i den senare delen av Andra åldern?
Ringarna smids ju 1500 till 1590, blir ju lätt konstigt om Sauron inte är på plats.
Hela Andra Åldern komprimeras ihop till en mycket kort tidsperiod i tv-serien. Ena dagen smids ringarna, nästa dag faller Númenor.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Hela Andra Åldern komprimeras ihop till en mycket kort tidsperiod i tv-serien. Ena dagen smids ringarna, nästa dag faller Númenor.
Typ så. Det går väl fortfarande att hoppas på att förloppet ska få någon form av trovärdig rytm men tyvärr talar det som sagts än så länge starkt emot det.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Typ så. Det går väl fortfarande att hoppas på att förloppet ska få någon form av trovärdig rytm men tyvärr talar det som sagts än så länge starkt emot det.
Får lite samma känsla som i the Hobbit-filmerna när stora delar av den episka vandringen kokades ned till hetsiga maratonmontage med typ Benny Hill-musik i bakgrunden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Får lite samma känsla som i the Hobbit-filmerna när stora delar av den episka vandringen kokades ned till hetsiga maratonmontage med typ Benny Hill-musik i bakgrunden.
Kanske. Hobbit-filmerna lider dock för mig framförallt allt inte av svagt manus (eller, det har uppenbara brister men de är inte genomgående) utan av taffligt utörande. Jackson friåker en del även i Ringens herre (som trappscenen i Moria) men där blir det oftare bra, medan samma i Hobbit (flyktscenen från Vätteport) blir trams. Jag är hyfsat övertygad om att Rings of Power överlag kommer att se bättre ut och sälja sin action som mer trovärdig men att den inte kommer att kunna hantera de problem som byggs in i manuset på ett bra sätt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Att komprimera stora delar av den andra åldern och helt ändra på Saurons närvaro, är för mig ingen bra tanke alls. Om det nu är så det kommer ”lösas” så är det tyvärr en sak jag kommer ha svårt att acceptera och kunna uppskatta serien. Jag hoppas verkligen att det inte görs så drastiskt som det talas om här eller ryktas om på mer eller mindre alla platser där man diskuterar serien.

Detta kan låta som att jag är småsint och har en direkt antagonistisk inställning till serien, men jag var faktiskt ursprungligen inte alls lika kritisk till den som jag kommit att bli efterhand då mer information funnit sin väg ut till allmänheten.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Att komprimera stora delar av den andra åldern och helt ändra på Saurons närvaro, är för mig ingen bra tanke alls. Om det nu är så det kommer ”lösas” så är det tyvärr en sak jag kommer ha svårt att acceptera och kunna uppskatta serien. Jag hoppas verkligen att det inte görs så drastiskt som det talas om här eller ryktas om på mer eller mindre alla platser där man diskuterar serien.

Detta kan låta som att jag är småsint och har en direkt antagonistisk inställning till serien, men jag var faktiskt ursprungligen inte alls lika kritisk till den som jag kommit att bli efterhand då mer information funnit sin väg ut till allmänheten.
Håller med , ju mer info jag fått om serien dessto mer opepp har jag blivit .

Men det kan iofs vara en bra sak, förväntar man sig det värsta kan man bara bli positivt överraskad .

From the bottom you can only go up .
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Håller med , ju mer info jag fått om serien dessto mer opepp har jag blivit .

Men det kan iofs vara en bra sak, förväntar man sig det värsta kan man bara bli positivt överraskad .

From the bottom you can only go up .
Håller helt med! Bättre att bli positivt överraskad än totalt chockad över hur ett källmaterial som är så bra skulle kunna förvandlas till något dåligt eller rent av uselt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Håller helt med! Bättre att bli positivt överraskad än totalt chockad över hur ett källmaterial som är så bra skulle kunna förvandlas till något dåligt eller rent av uselt.
Jag tror vi kommer att få en serie som är väldigt långt ifrån Tolkiens sagan om ringen , vi kommer att få sagan om ringen i namn endast men serien kan ju vara bra för det .Nu tror jag inte att det kommer att bli bra men jag skall ge det en chans och jag kommer gå in med inställningen att det här är inte sagan om ringen utan en random fantasyserie som bär vissa likheter med sagan om ringen och se om det gör att min acceptansnivå stiger för alla avvikelser ifrån Tolkiens Midgård .
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag är kanske den udda fågeln här.
Men jag hsr inget emot ändringar av källmatrialet så länge slutprodukten är bra och åtminstone håller det generella temat av källmatrialet.

Liksom jag gillar PJ lotr filmer trotts alla ändringar han gjorde till böckerna.

För mig är tvserier och böcker olika saker, dels olika medium där olika saker fungerar.
Men också är det separerade till den graden att om jag inte gillar tv serien så kan jag bara inte titta på den och så kommer böckerna finnas kvar oförändrade.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är kanske den udda fågeln här.
Men jag hsr inget emot ändringar av källmatrialet så länge slutprodukten är bra och åtminstone håller det generella temat av källmatrialet.

Liksom jag gillar PJ lotr filmer trotts alla ändringar han gjorde till böckerna.

För mig är tvserier och böcker olika saker, dels olika medium där olika saker fungerar.
Men också är det separerade till den graden att om jag inte gillar tv serien så kan jag bara inte titta på den och så kommer böckerna finnas kvar oförändrade.
Till viss del håller jag med och överlag har jag rätt stor tolerans när det gäller skillnader mellan källmaterial och adaptioner till annat medium. Dock så finns det så många signaler gällande just den serie vi talar om nu som för mig är väldigt underliga. Det jag sett ger mig fler negativa känslor än positiva och en del förändringar från källmaterialet är för mig svåra att motivera.

På samma sätt gillade jag verkligen LotR-filmerna men jag gillade inte hur Hobbit-filmerna blev. Jag gillade stora delar av Game of Thrones trots en del väldigt stora skillnader mot böckerna, att jag ogillade de senare säsongerna bottnar dock i andra saker.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ska man ta upp några positiva saker är i alla fall deras showrunners riktiga fans som läst in sig rejält, och produktionsvärdena ser höga ut. Det räcker inte långt om inte manus håller, dock.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag är kanske den udda fågeln här.
Men jag hsr inget emot ändringar av källmatrialet så länge slutprodukten är bra och åtminstone håller det generella temat av källmatrialet.

Liksom jag gillar PJ lotr filmer trotts alla ändringar han gjorde till böckerna.

För mig är tvserier och böcker olika saker, dels olika medium där olika saker fungerar.
Men också är det separerade till den graden att om jag inte gillar tv serien så kan jag bara inte titta på den och så kommer böckerna finnas kvar oförändrade.
Jag håller helt med!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ska man ta upp några positiva saker är i alla fall deras showrunners riktiga fans som läst in sig rejält, och produktionsvärdena ser höga ut. Det räcker inte långt om inte manus håller, dock.
Ja, just de sakerna bådar gott om det stämmer. Det är väl också tyvärr så att det är lättare att uppmärksamma "rykten" som är negativa än det motsatta när det gäller serier av detta slag.

Men det du säger låter bra och det är skönt att höra att några av de viktigaste inblandade faktiskt verkligen lär vilja skapa något bra gällande sitt hantverk.
 
Status
Not open for further replies.
Top