The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Afrofieringen rör mig inte i ryggen . Jag skiter i om alver är mörka och sauron är östasiat och galaldriel arab .

Vad mig anbelangar får dom typecasta hela mena och sydöstasien om dom vill men jag har en känsla av att det här kommer bli F.UB.A.R utan dess like oavsett wokeness och disneyfiering eller ej.

Nästan all ny fantasy som har kommit den senaste tiden har sugit getens svettiga ballkulor så varför skulle det här vara annorlunda.

Den enda fantasyserie som jag med försiktig optimism ser fram emot är house of the dragon .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag ser sjukt mycket fram emot serien, har inte tagit del av något kring den som gör mig opepp! Det var länge sen jag konsumerade något från Tolkiens Midgård så det ska bli ett kärt återseende 😊

De som är kränkta över att icke-vita finns med i serien och kallar den woke-fest verkar redan ha dragit igång en sunk-fest på all världens forum. Vad de får för nöje av detta kommer jag aldrig att begripa, men jag antar att jag får säga ha så kul med det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ser sjukt mycket fram emot serien, har inte tagit del av något kring den som gör mig opepp! Det var länge sen jag konsumerade något från Tolkiens Midgård så det ska bli ett kärt återseende 😊

De som är kränkta över att icke-vita finns med i serien och kallar den woke-fest verkar redan ha dragit igång en sunk-fest på all världens forum. Vad de får för nöje av detta kommer jag aldrig att begripa, men jag antar att jag får säga ha så kul med det.
.


3,1 miljoner down votes på trailern , kan man se om man söker runt lite på Youtube .

Är alla 3,1 miljoner personer som down votat trailern onda rasister eller är det kanske ett högertroll som tryckt på tummen ned 3,1 miljoner gånger eller är det kanske så att fans oavsett hudfärg är missnöjda då dom anser att serien inte kommer vara true mot Tolkien ?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Är alla 3,1 miljoner personer som down votat trailern onda rasister eller är det kanske ett högertroll som tryckt på tummen ned 3,1 miljoner gånger eller är det kanske så att fans oavsett hudfärg är missnöjda då dom anser att serien inte kommer vara true mot Tolkien ?
Har jag påstått att alla som inte är pepp på serien är det på grund av sunkiga åsikter? Snälla, citera mig där jag gjort det, jag är jättenyfiken!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

De här evighetsdiskussionerna om "woke" drar verkligen ner både tråden och forumet. Så släpp diskussionerna kring det, och låt er inte provoceras åt endera hållet om någon kastar in ett triggerord som är menat att trigga.

MVH

/Magnus
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag gillar det! En av sakerna jag hade lite reservationer mot i PJ’s filmer var att orkerna var för stora och biffiga (inte alla, men vissa). Detta är mer mina orker!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jaha. Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Helt ok bilder, vissa spännande andra tråkiga. Däremot blir jag mest trött på resonemangen texten och att man hela tiden tar spjärn mot filmerna. "Det är viktigt att de ser annorlunda ut" (än i filmerna alltså, jaså varför då?), följt av långa resonemang om den orkiska kulturens utveckling som ska kunna ses i bild på individnivå (färre stridsskador tydligen), oaktat att 3000 år passerar från första ålderns slut till seriens nu, och att ytterligare 3000 ska passera till filmernas nu. Det framstår som rationaliseringar för än så länge okända dramaturgiska/estetiska val. (Lite som idén att Galadriel och Elrond är "unga" ska motivera visst innehåll.)
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Resonemanget de för om att detta är tidiga orker som inte organiserat sig till stora arméer än och att detta kommer synas på utrustning och kroppsbyggnad gillar jag! Det ser ut som att de lägger beslag på sina fienders rustningar och tweekar till dem, vilket känns logiskt om de inte har utvecklade samhällen än. Gillar även att de kommer att få mer ärr och stridsskador under seriens gång.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Resonemanget de för om att detta är tidiga orker som inte organiserat sig till stora arméer än och att detta kommer synas på utrustning och kroppsbyggnad gillar jag! Det ser ut som att de lägger beslag på sina fienders rustningar och tweekar till dem, vilket känns logiskt om de inte har utvecklade samhällen än. Gillar även att de kommer att få mer ärr och stridsskador under seriens gång.
Jag tycker det resonemanget är rätt knasigt då orcher existerat i väldigt lång tid redan, så jag tycker det låter rätt märkligt.
Men jag gillar hur de ser.
Och gällande storleken, tänker du inte på Uruk Haierna nu? Orcherna är inte så stora.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Orcherna skall väll vad jag lyckats ta till mig när jag läst på lite om Midgård och arda ha existerat sedan första tidsåldern och varit huvuddelen av Morgoths armé .

Första gången någon stöter på Orcher är under första tidsåldern när Fingolfin besegrar Orcher vid Lammoth
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag tycker det resonemanget är rätt knasigt då orcher existerat i väldigt lång tid redan, så jag tycker det låter rätt märkligt.
Men jag gillar hur de ser.
Och gällande storleken, tänker du inte på Uruk Haierna nu? Orcherna är inte så stora.
I och med att de är så vilda och aggressiva tycker jag inte att det är så konstigt att de inte hunnit bilda ordentliga samhällen och organisera sig under lång tid. Eller att de har gjort det med splittrats.

Nä, jag tänker bland annat på Gothmog i Return of the king (som enligt mig inte ens borde varit en ork) och den där skurkorken i Hobbit-trilogin. Det finns några fler exempel.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
I och med att de är så vilda och aggressiva tycker jag inte att det är så konstigt att de inte hunnit bilda ordentliga samhällen och organisera sig under lång tid. Eller att de har gjort det med splittrats.

Nä, jag tänker bland annat på Gothmog i Return of the king (som enligt mig inte ens borde varit en ork) och den där skurkorken i Hobbit-trilogin. Det finns några fler exempel.
Jag tycker resonemanget faller ihop helt dessvärre. Precis som Dr Dängrot skriver ovan så har orcher funnits i enormt lång tid redan. Resonemanget som de för i intervjun håller inte alls i mina öron.

Fast precis som människor känns det rimligt att storlek varierar från orch till orch. Gothmog är inte så enormt stor.
Den vita orchen är dock rätt biffig, men jag tycker faktiskt han ser cool ut.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag tycker resonemanget faller ihop helt dessvärre. Precis som Dr Dängrot skriver ovan så har orcher funnits i enormt lång tid redan. Resonemanget som de för i intervjun håller inte alls i mina öron.

Fast precis som människor känns det rimligt att storlek varierar från orch till orch. Gothmog är inte så enormt stor.
Den vita orchen är dock rätt biffig, men jag tycker faktiskt han ser cool ut.
Bara för att man funnits till länge så behöver man ju inte ha organiserat stora civilisationer för det?

Jag upplevde Gothmog som rejält biffig. Han spelas av Lawrence Makoare som spelat några av de största skörkarna, bland annat Lurtz och Häxmästaren. Vill minnas att han designades just i syfte att vara stor och att hur mycket maskören än fläskade på med latex så ville PJ ha mera så att han skulle bli större.

Tycker också den vita orken ser cool ut, gillar Hobbit-filmerna, men ”mina” orker är betydligt mindre, annars känns Uruk-Hai lite mer onödiga. (Jag vet att de har andra egenskaper än sin storlek, men ändå)
 
Status
Not open for further replies.
Top