The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Ja. Någon högre upp har väl sagt att man måste ha typ Rohirrim, säkert. På motsvarande vis utgår jag från att vi får hobbitar, vilket även om det inte nödvändigtvis är anakronistiskt (Stoorar kan väl motiveras, till nöds) inte fyller någon funktion heller.
Visserligen var ju Tolkien själv en mästare på att återanvända samma teman i massa olika tidsåldrar (vita städer, heliga träd, bevingade hjälmar etc etc)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Visserligen var ju Tolkien själv en mästare på att återanvända samma teman i massa olika tidsåldrar (vita städer, heliga träd, bevingade hjälmar etc etc)
Exakt!
Att Rohirrim börjar gilla hästar och bara BOOM börjar avnända dem som ikoner på vapen, rustningar, byggnader med mer bara började helt ur det blå när de ankom till Rohan! ;)
Tycker inte det är märkligt att deras anfäders anfäders anfäder också hade en liknande kultur. Eothéod är ju åt det hållet, så varför kan det inte vara samma sak längre tillbaka? Mest en svar till @JohanL , så var det här svaret point on.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
men samtidigt undrar jag liksom vad mer folk begär?
Tja sådan är nu nörden, ta det ifrån hen och intresset skulle försvinna.

Men mer seriöst: Att vara allmänt positiv till mer fantasy är en sak men i en tråd om ett enskilt verk - denna serie, Wheel of Time eller Game of thrones eller någon annan - är det väl naturligt att ta ställning till enskildheter. Sedan är det ju fortfarande möjligt att tycka att ett enskilt verk är dåligt, eller att enskildheter i ett verk är dåligt även om helheten är bra. Och finns det en förlaga som man tycker är väldigt bra ökar antagligen kraven.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Nu har jag inte så bra koll på Tolkiens tidiga värld eftersom det var över 30 år sedan jag läste Silmarillion och Sagor från Midgård. Jag har heller inte så bra koll på den här tv-serien, utöver de bilder som visades igår.

Men jag antar att det inte står någonstans i källmaterialet att det absolut inte fanns en grupp människor som gillade hästar och använde hästar som symboler på sina vapen och kläder?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Nu har jag inte så bra koll på Tolkiens tidiga värld eftersom det var över 30 år sedan jag läste Silmarillion och Sagor från Midgård. Jag har heller inte så bra koll på den här tv-serien, utöver de bilder som visades igår.

Men jag antar att det inte står någonstans i källmaterialet att det absolut inte fanns en grupp människor som gillade hästar och använde hästar som symboler på sina vapen och kläder?
Nej, det står ingenstans att det inte fanns.
Och om man ska tänka logiskt så borde en kultur med hästar i en så pass central roll som de har bland Rohirrim, även ha en liknande och central roll bland deras förfäder. Och detta går troligtvis även långt, långt tillbaka till de nordmän som levde i Anduindalen under andra åldern och som senare i tredje åldern kom att kallas Eothéod.

Det sägs att det är anakronistiskt att det finns en ryttarkultur likt Rohirrim i andra åldern, men det är inte anakroniskt att utveckligen i Midgård står stilla i vad, 13.000 år plus? Något är knas med det resonemanget måste jag säga.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Men mer seriöst: Att vara allmänt positiv till mer fantasy är en sak men i en tråd om ett enskilt verk - denna serie, Wheel of Time eller Game of thrones eller någon annan - är det väl naturligt att ta ställning till enskildheter. Sedan är det ju fortfarande möjligt att tycka att ett enskilt verk är dåligt, eller att enskildheter i ett verk är dåligt även om helheten är bra. Och finns det en förlaga som man tycker är väldigt bra ökar antagligen kraven.
Jo, det är klart att man kan tycka att enskildheter i ett verk är dåligt även om helheten är bra. Jag har nog inte enkom hyllat någon av serierna jag tyckt till om här på forumet (inte de som har egna trådar i alla fall) och ändå inte tyckt att något är dåligt. Det är en mer allmän dikotomi som förvånar mig ibland. Att en enskildhet inte är bra och då drar man en slutsats om hela produktionen eller om producenternas intentioner. Men jag diskuterar sällan grejer på nätet utanför detta forum, så det kanske ligger hos mig. Vi behöver inte prata vidare om detta för min del 🙂

Hursomhelt, är det någon som har koll på skaparna av serien, författarna och producenterna? Det vore kul att kolla in några av deras tidigare verk så att man vet vad man har att vänta sig 😊
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Hursomhelt, är det någon som har koll på skaparna av serien, författarna och producenterna? Det vore kul att kolla in några av deras tidigare verk så att man vet vad man har att vänta sig 😊
Varken Payne eller McKay (showrunners) har egentligen några meriter, så det ska bli intressant att se hur det går. Man kan liksom inte ens gissa. Någon har högt förtroende för dem när de får en av världens dyraste produktioner någonsin...

Den enda jag kan säga något om är att Bryan Cogman var den överlägset bästa manusföfattaren på Game of Thrones och konsulterar för dem, så jag hoppas att de lyssnar. De konsultar Tom Shippey också, så samma sak där.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Varken Payne eller McKay (showrunners) har egentligen några meriter, så det ska bli intressant att se hur det går. Man kan liksom inte ens gissa. Någon har högt förtroende för dem när de får en av världens dyraste produktioner någonsin...
Oj, det var en överraskning må jag säga! Spännande!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Men jag antar att det inte står någonstans i källmaterialet att det absolut inte fanns en grupp människor som gillade hästar och använde hästar som symboler på sina vapen och kläder?
Det var ett konstigt argument. Det står inte heller i källmaterialet att det INTE finns en liten parvel som heter Frodo och har en ring, eller en gråklädd maia med långt skägg som röker pipa.

Det som stör mig är egentligen inte någon sorts "anakronism" (det är det ju väldigt svårt att tala om i Arda) utan att det är förbaskat lazy att bara peta in koncept från sagan om ringen, och antagligen tom från filmerna, istället för att försöka gestalta andra åldern som något annat än ringkriget.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Är det bara det faktum att en karaktär har ett svärd med en häst på som vi talar om när vi spekulerar om en andra ålderns rohirrim? Kan det svärdet inte möjligen tillhöra en enskild karaktär? Måste det vara något som ett helt folkslag använder? Kanske karaktären är en badass ryttare och har fått svärdet därför?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Är det bara det faktum att en karaktär har ett svärd med en häst på som vi talar om när vi spekulerar om en andra ålderns rohirrim? Kan det svärdet inte möjligen tillhöra en enskild karaktär? Måste det vara något som ett helt folkslag använder? Kanske karaktären är en badass ryttare och har fått svärdet därför?
Det är inte bara ett hästhuvud, det är exakt rohirrisk ikonografi, tusentals år tidigare. Det är liksom inte en tillfällighet.

För mig är det som om man ville ha onda tyska medeltidsriddare, så man ger dem läderrock och hakkors...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Det är inte bara ett hästhuvud, det är exakt rohirrisk ikonografi, tusentals år tidigare. Det är liksom inte en tillfällighet.

För mig är det som om man ville ha onda tyska medeltidsriddare, så man ger dem läderrock och hakkors...
Precis detta, och det är inte bara Rohirrim, det är Peter Jackson-Rohirrim (vilket gör mig ännu oroligare), titta bara på fjällädret.

OK, jag extrapolerar från typ inget. Men jag är också beredd att satsa pengar på det ;)

Även om jag håller med om att det inte finns någon "vanlig" teknologisk och kulturell utveckling i Arda så skall iaf för mig 2:a Åldern kännas annorlunda än 3:e. Sedan är ju filmerna ganska långt från hur jag tänker mig 3:e åldern också iofs....
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
så skall iaf för mig 2:a Åldern kännas annorlunda än 3:e. Sedan är ju filmerna ganska långt från hur jag tänker mig 3:e åldern också iofs....
Framför allt händer en massa saker i Andra åldern - de flesta mänskliga befolkningar på fastlandet har det rätt sunkigt, men så kommer för Númenor och först hjälper dem och sedan kräver tribut och imperiebygger (och jag insåg just att vi lär få en kolonialismanalys här som kommer att kännas väldigt icke-Tolkien, jaja).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Jag tänker som @Leon. Det är misstänkt likt exakt den look som etablerades för Rohirrim i filmerna. Det behöver inte innebära något dåligt men det ger mig inga bra vibbar - som att man slänger in en kopia för att "det vill fansen ha".

Men ja, vi spekulerar på mycket bristfälligt underlag som du säger @Franz. Alternativt är att säga inget och det är ju tråkigt. Men som jag sa, det var snygga bilder men det enda som ger mig en vibb åt något håll är just hästsvärdet, därför fastnade jag vid det. (Och de där två konstiga stavarna med typ ett torn/hus/byggnad längst upp. Vet dock inte vad jag ska tro om dem.)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Jag hoppas de gör något vettigt med numenoreansk kolonialism. Och då menar jag inte politiskt budskap, utan just att det handlar om samarbete och konflikt mellan "rom" dvs numenor och "barbaricum" dvs diverse människostammar. Att de undviker fällan att populera midgård med massa feodala fantasyriken som inte har täckning i materialet. "Proto-Rohan" etc
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Och de där två konstiga stavarna med typ ett torn/hus/byggnad längst upp
Fel av mig. Det var en sådan stav. Det andra var ett skumt format svärdsfäste med avbruten klinga.

Det fanns också två skriftrullar. En lite enklare med cirth-tecken. Kan vara lite vad som, Eregion ska väl ha använt det en del? Och en med guldigt fodral med tengwar-tecken, så högalver eller numenoraner.
 
Status
Not open for further replies.
Top