The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Den första vet jag ju vem det är! Tre magiska ekollon -> Willow Ufgood!
Med tanke på att karaktärsnamnet Trevyn tydligen är bekräftat så känns det inte så långt därifrån.

Det är inte för sent att investera i nekrokinetisk spjutspetsteknologi så att vi kan dra nytta av all den kraft som genereras av Tolkiens tilltagande rotationstakt i sin grav...

PS: "Trev" for short. I den svenska versionen kommer de även att ha med alven "Leifolas"

PPS: Ser jag fel eller har de med en Rohir, i 2:a åldern!!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Undrar vem snubben med den gigantiska jointen är?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Rätt kul grej ändå. Får bara hoppas att jag slipper tolkieneska anakronismer. Känner att jag inte riktigt har distans nog för att skämta om hobbitar och rohirrim ;).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
PPS: Ser jag fel eller har de med en Rohir, i 2:a åldern!!
Ja, kanske förfäder till Rohirrim. Men även om man går långt tillbaka till Eothéod så är man kvar i tredje åldern.
Med all säkerhet förfäder till vad som senare blir Rohirrim.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Ja, kanske förfäder till Rohirrim. Men även om man går långt tillbaka till Eothéod så är man kvar i tredje åldern.
Med all säkerhet förfäder till vad som senare blir Rohirrim.
Ja alltså eothraim, som föregår eotheod, som lever i Östbukten blir väl ett folk först någonstans i början av andra årtusendet tredje åldern.

Fast "Nordmän" finns ju rimligen även under andra åldern i och med att de väl är ättlingar till de edain-stammar som aldrig färdades över bergen in i Beleriand? (Jag tror det är kanon, eller är det något ur MERP som spökar?) Oavsett hoppas jag de inte utformar en mänsklig kultur till någon slags Rohan-kopia. Inte för att det vore orealistiskt men för att det skulle kännas som ett trött sätt att rida på triologin/filmerna.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Tror ni att tv-serien kommer att öka intresset för The One Ring? Finns det något som Fria Ligan kan göra för att fånga upp fans av serien?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Tror ni att tv-serien kommer att öka intresset för The One Ring? Finns det något som Fria Ligan kan göra för att fånga upp fans av serien?
Hm, nja, det är väl möjligt men med risken för att vara en glädjedödare för @Leon tror jag väl egentligen inte det, inte på något märkbart vis. Att spelet skulle få så mycket mer intresse bland de som redan är rollspelare pga serien känns inte så troligt (eftersom att de som är inne i hobbyn och är intresserade redan känner till spelet). Och att de som inte är rollspelare skulle bli sugna för att de gillar serien och vill spela just rollspel i den världen är inte heller så sannolikt. Så nej.

(Men det är klart någon sådan effekt finns. Varje framgångsrik överföring av ett populärt kulturellt fenomen till rollspel drar säkert några nya till hobbyn, men jag tror det är så pass marginellt att det inte går att se annat än om man tittar på den typen av spel samlat.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Hm, nja, det är väl möjligt men med risken för att vara en glädjedödare för @Leon tror jag väl egentligen inte det, inte på något märkbart vis. Att spelet skulle få så mycket mer intresse bland de som redan är rollspelare pga serien känns inte så troligt (eftersom att de som är inne i hobbyn och är intresserade redan känner till spelet). Och att de som inte är rollspelare skulle bli sugna för att de gillar serien och vill spela just rollspel i den världen är inte heller så sannolikt. Så nej.
Argh attans, du har säkert rätt 🙁 Fick någon slags idé om att en modul om andra åldern till The One Ring (har tyvärr inte spelat spelet så vet inte ens om det är görligt, om det inte är det så får ni gärna retas 😊) i en liknande estetik som serien och att fans av serien skulle tycka det var ballt. Förstår att det inte skulle kunnat bli en folkstorm, men… 🙂
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Problemet med Andra Åldern TOR är väl rättigheterna, så de torde vara begränsade till det som står appendixarna, precis som TV-serien
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
En tv-serie som Stranger Things gör nog mycket mer för folks intresse för rollspel än någon serie som det råkar finnas ett lämpligt rollspel för.
Du har säkert alldeles rätt, jag hoppas på detta varje gång det kommer ett franschise med ett rollspel till 😊
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,037
PPS: Ser jag fel eller har de med en Rohir, i 2:a åldern!!
Du ser inte fel. Förhoppningsvis är det inte värre än att de har en lam förklaring om att det är någon annan Northman som av en ren tillfällighet har en 100% rohorrisk ikonografi och gillar hästar.

Och nej, det går inte ens att säga att han är Éothéod eller något sådant, det är fortfarande anakronistiskt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Du ser inte fel. Förhoppningsvis är det inte värre än att de har en lam förklaring om att det är någon annan Northman som av en ren tillfällighet har en 100% rohorrisk ikonografi och gillar hästar.

Och nej, det går inte ens att säga att han är Éothéod eller något sådant, det är fortfarande anakronistiskt.
Slött, slött världsbyggande
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,037
Slött, slött världsbyggande
Ja. Någon högre upp har väl sagt att man måste ha typ Rohirrim, säkert. På motsvarande vis utgår jag från att vi får hobbitar, vilket även om det inte nödvändigtvis är anakronistiskt (Stoorar kan väl motiveras, till nöds) inte fyller någon funktion heller.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Jag vet inte, jag känner inte att jag vill racka ner på världbyggandet på grund av en stillbild. Jag pratade om detta i Wheel of Time-tråden för länge sen och jag tror att en del missuppfattade mig och att det blev lite onödigt bråkigt (jag var säkert själv delvis skyldig i det) och vill absolut inte starta en liknande diskussion nu. Men säger ändå hör vad jag sa där: Det är ju awesome att vi nuförtiden får stora påkostade fantasyserier att avnjuta, det var ju precis det vi drömde om när vi tittade på Kull Erövraren och Merlin i tonåren!! 😊 Detta är ju den dyraste tv-serie som gjorts, var det inte vad vi drömde om när vi (läs: jag 😂) skolkade från lektionerna i högstadiet för att sträckläsa Sagan om Ringen i skolbiblioteket.

Menar verkligen inte att man inte får vara kritiskt inställd till serien, jag har självklart en del oro i kroppen själv för att det ska gå åt skogen, men samtidigt undrar jag liksom vad mer folk begär?

(och säger detta än en gång, menar INTE detta på ett bråkigt sätt eller att man inte får kritisera etc. utan jag är genuint nyfiken och frågar i good faith 😊)
 
Status
Not open for further replies.
Top