The Rings of Power (spoilertråd)

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja se där har jag en enorm fördel: jag har aldrig läst Silmarillion, så jag är inte nedtyngd av massa onödigt bagage ;)
Fast jag har slängt bagaget, ser serien som ett helt eget verk och en egen tidslinje. Som sagt så minns jag inte så mycket av Silmarillion så även om jag hade velat rota i bagaget så har jag tappat bort det mesta. :) Så tror vi har samma utgångsläge på den punkten. Lite därför jag inte blir speciellt upprörd oavsett vem kometkillen är, så länge det känns logiskt mot resten av vad som händer/hänt i serien! :)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
Jag tror hårt på en av de blå trollkarlarna, eller Gandalf. Hoppas på de blå om det nu ska vara så att de måste vara med i partyt.
Men de skulle ju gett sig av österut sägs det......ja vad vet jag ? Om det är Sauron och han knaprar sniglar så kommer man ju tänka på det när han sedan snärjer folk och vilseleder dem dit han vill.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Om det är en av de blå trollkarlarna hoppas jag att det är Alatar, för är det Pallando så motsäger det loren i mitt rollspelsäventyr i Tolkiens Midgård som jag postade på forumet tidigare, och det är oändligt mycket värre att bryta min lore än Tolkiens!! 🤪
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Om det är en av de blå trollkarlarna hoppas jag att det är Alatar, för är det Pallando så motsäger det loren i mitt rollspelsäventyr i Tolkiens Midgård som jag postade på forumet tidigare, och det är oändligt mycket värre att bryta min lore än Tolkiens!! 🤪
Nu hoppas jag att han mumlar sitt namn så illa att man inte kan avgöra om det är Annatar eller Alatar!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Har ingen aning om vem kometkillen är, men det känns konstigt att han skulle vara god om eldflugor dör i hans närhet och att det går att tolka det som att han för med sig olyckor likt brutna ben etc… Men jag vill inte att Sauron skall äta sniglar råa och agera som en person med väldigt nedsatt mental kapacitet, jag gillar mina ondskefulla furstar när de är smarta. Men vi får väl se, jag hoppas på att bli positivt överraskad!
Jag får intrycket att han försöker lära sig av sin omgivning. Han kan senare säkert vara väldigt intelligent, men jag hoppas ej heller att det är Sauron. Dessutom har han använts lite för mycket i komiska scenarion, skulle undergräva den ondska och makt Sauron ska besitta imo.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
En sak jag inte hade tänkt på förr, men såg nu - CG:n på alvskeppet är riktigt dålig när man tittar närmare på den. Datorspelsnivå.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
En sak jag inte hade tänkt på förr, men såg nu - CG:n på alvskeppet är riktigt dålig när man tittar närmare på den. Datorspelsnivå.
Överlag är ju CG:n mycket bra men det dyker upp tillfällen där kvaliteten är klart mycket sämre, ibland går det så snabbt att man undrar om man såg rätt.
Upplevde samma problem med Wheel of Time.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Överlag är ju CG:n mycket bra men det dyker upp tillfällen där kvaliteten är klart mycket sämre, ibland går det så snabbt att man undrar om man såg rätt.
Upplevde samma problem med Wheel of Time.
Tycker normalt jag är rätt bra på att se sådana saker då jag har rätt bra sinne för detaljer. Såg det väldigt tydligt i Wheel of Time men inte alls i Rings of Power.

Kan dock efter tredje avsnittet säga att Numenor inte alls var som jag hade trott. Nu spelar det ingen roll men jag trodde de skulle dela estetiken ännu mer med senare Gondor. Om jag skall anmärka på något så är det väl att Numenor för mig upplevdes lite plastigt, ungefär som att vara i Agrabah på Disney-Sea i Tokyo. Inget som på något sätt förstör serien men trots allt något jag upplevde som mindre bra.

Tyckte Arondir var häftig i tredje avsnittet och det var trevligt att se att han fick visa några av sina starka sidor. Harfötterna är tråkiga och Galadriels historia fortfarande mest intressant. Kommer definitivt att se nästa avsnitt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Överlag är ju CG:n mycket bra men det dyker upp tillfällen där kvaliteten är klart mycket sämre, ibland går det så snabbt att man undrar om man såg rätt.
Tycker också den har varit ok överlag, med några bottennapp. Övergången från den animerade bergssidan utanför Khazad Dum till den fysiska platsen där skådespelarna står var förfärlig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Jag och frun ska ha middagsbjudning ikväll och imorgon är hon på föreställning, så jag kommer inte kunna se avsnittet förrän på söndag 😩😩😩
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Serien gör något som jag anser vara ett mistag men som är väldigt vanligt med CGI:n och det är att sätta CGI:n i fokus, vilket gör det väldigt lätt se minsta blemma. CGI gör sig bäst när man samtidigt distraherar tittaren med någon praktisk sammtidigt.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Vettig poäng. Jag är te.x. sugen på att se filmen "stone cold" (https://www.imdb.com/title/tt0102984/) eller "the room" (https://www.imdb.com/title/tt0368226/) för att dem verkar så humoristiskt dåliga.

På ett liknande sätt ger Rings of Power upphov till fantastisk komik, satir, memes och kommentarer som gör att jag skulle kunna fundera på att faktiskt följa serien lite till.
Stone Cold var en av mina favvofilmer när jag växte upp! Har den i laserdiscsamlingen och för mig som gillade den som ung så håller den fortfarande. Korkad machoaction med fantastiska one-liners!

Angående Rings of Power så tycker jag som inte är särskilt förtjust i vare sig böckerna eller filmerna att den duger utmärkt att se på.

Alverna är för mänskliga, och hoberna är för Frodo och Sam:iga, men jag slipper den riktiga Sam så bara det gör att serien stiger ett snäpp.
Men jag gillar Galadriel. Jag vill se mera av utforskande av gamla ruiner som i början och mindre flottsnack med Hunk McHunksson dock.

Kommer fortsätta se den såvida den inte plötsligt gör mig arg (som när Baseball-Jonas dök upp i The Walking Dead, slutet på Mass Effect 3 eller när dom dödade Sean Bean i Game of Thrones)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Serien gör något som jag anser vara ett mistag men som är väldigt vanligt med CGI:n och det är att sätta CGI:n i fokus, vilket gör det väldigt lätt se minsta blemma. CGI gör sig bäst när man samtidigt distraherar tittaren med någon praktisk sammtidigt.
Peter Jackson var duktig på detta i första filmen. Minns att cgi’n främst användes till miljön och kameraåkningar. Vissa långa svepningar med kameran var helt hänförande för sin tid! (Sen ibland när cgi’n kom mer i framfokus var det inte alltid lika snyggt, som grott-trollet)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Blir alltmer irriterande hur skaparna tycker att vi behöver träffa samma karaktärer som hos Peter Jackson (inte ens Tolkien, Jackson). Den motvillige orakade rättmätige monarken utan land? Action-alven? Hobbiten med äventyrslusta och vän till en skäggig typ med magi? Den hobbitens knubbigare följeslagare? Alven och dvärgen som börjar med trassel mellan sig men blir vänner?

Och det fortsätter med att aktivt underlåta att vara episkt. Eller för den delen att föra en handling framåt - det var inte mycket som resolvades på 70 hela minuter.

Det är inte horribelt, men det är så himla medelmåttigt och standard-fantasy.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Här är en välformulerad kritik av serien som jag är helt överens med.
Fast Galadriel i serien är inte over-powered - hon är rejält mycket under-powered jämfört med vad hon borde vara. En av topp tre mäktigaste personerna i Midgård (eller möjligen topp fyra om Glorfindel är här redan). Hon ska inte ha problem med ett endaste troll. Det gäller andra alver också - stridstränade alver som har problem med lika många orcher, eller en enda warg?! Striden med Finrod har Nodlor i problem med orcher, medan vi vet från Silmarillion att ett godtyckligt antal orcher inte kan besegra dem i strid. Alvspanare kan inte hitta ett orchiskt ödeland några dagars resa bort. Och jag betvivlar mycket starkt att alvbarn är mobbare.

Alverna är alldeles för veka och icke-alviska. Fler borde vara som Galadriel, inte motsatsen!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Kommer troligtvis gå till historien som en av de största tv-flopparna genom tiderna.
Om någon sade till mig att jag fick behålla en av The Rings of Power och The Witcher skulle jag nog luta åt The Witcher. Och så borde det inte vara med den propertyn och budgeten!
 
Top