The Rings of Power (spoilertråd)

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Om det inte är en komet, utan ett stjärnfall? Det skulle kunna vara Eärendil, om man antar att han blivit något av en halvgud. Som av oklar anledning kraschat ner från himlen? Kopplingen till stjärnorna finns där. Den kalla elden, stjärnljus, Silmaril? 😅
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,103
Shit, det är antagligen Sauron, eller alternativt att de vill lura oss att tro att det är Sauron. Det är en dum resonemangskedja, men den hänger ihop.

1. Ni kommer ihåg hur Ringen är sval även efter att Gandalf slängt den i Bilbos eldstad? Nu gör ni det.

2. När Galadriel och hennes kassa alvtrupp är uppe i Forochel är Saurons fäste så ondskefullt att eld inte kan värma upp det. Rimligtvis har man tagit idén från Ringen, och resonerat att ondska är svåruppvärmt (whatever...).

3. Vad mer är kallt fast det inte borde vara det för att det brinner och stuff? Främlingens krater.

Varför är det här så dumt, i så fall?

1. Sauron var en av Aules maiar. De är inte direkt associerade med svinkyla - det blir så svårt att smida då...

2. Sauron är snarare associerad med vulkaner och sådant - inte direkt vad vi tänker på som särdeles kallt.

3. Det blir också svårt för honom att gjuta en ring om värme inte funkar i närheten av honom.

4. Ingen annan mytologi kopplar Sauron till kyla på det viset. Vargar, självklart. Katter, visst. Men kyla?

5. Tänket att det är Ringens inneboende ondska som gör att den inte kan värmas upp är skitkonstigt. Vi vet att även de icke-korrupta ringarna kräver massor med värme för att smältas. Det är att de är *mäktiga* som gör att de inte lätt kan förstöras, inte att ondska har en extremt hög termisk kapacitans. Att Ringen bara kan förstöras där den smeds handlar inte om att det är just tillräckligt varm lava där, utan en sorts sympatisk magi - den kan bara förstöras där den skapades.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Shit, det är antagligen Sauron
Fast skulle inte det vara ovanligt... ja knasigt? Varför faller han från luften? Har han gömt sig på himlavalvet? Prologen stipulerar ju att han försvunnit och Galadriel letar fysiska spår i Midgård?

Nja, jag är nog fortfarande mer benägen att tro att det är en helt ny karaktär av maia-art och med en ny roll i berättelsen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,943
Nu tror jag inte alls att det är Sauron, men om vi leker med tanken skulle det kanske kunna vara så att tidslinjen är bruten och att snubben på flotten med Galadriel också är Sauron och att deras story på nåt sätt slutar med att han hamnar i rymden för att sedan störta ner hos hobbitarna?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,103
Fast skulle inte det vara ovanligt... ja knasigt? Varför faller han från luften? Har han gömt sig på himlavalvet? Prologen stipulerar ju att han försvunnit och Galadriel letar fysiska spår i Midgård?
Det är anledningen till att de inte hittat honom! Han sköt upp sig (kanske använde han Númenoranernas raketer?) i en omloppsbana som skulle vara i några hundra år och sedan krascha ned igen - inte konstigt att de inte hittat honom på marken!

(Ja, det är jättedumt, särskilt "Sauron äter sniglar med skalet på", men det håller ihop bättre än något alternativ jag kan komma på. Plus att du får arcen att Nori hjälper honom och allt går åt skogen.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,103
Fast jag undrar vad "omloppsbana" är när världen är platt, nu när jag tänker efter...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Nu tror jag inte alls att det är Sauron, men om vi leker med tanken skulle det kanske kunna vara så att tidslinjen är bruten och att snubben på flotten med Galadriel också är Sauron och att deras story på nåt sätt slutar med att han hamnar i rymden för att sedan störta ner hos hobbitarna?
Det här kanske är Midgårds "kelvin timeline".
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Nu tror jag inte alls att det är Sauron, men om vi leker med tanken skulle det kanske kunna vara så att tidslinjen är bruten och att snubben på flotten med Galadriel också är Sauron och att deras story på nåt sätt slutar med att han hamnar i rymden för att sedan störta ner hos hobbitarna?
Hm, ja kanske det? Eller tvärtom - meteor först Halbrand sen? Hur som helst, jag tror faktiskt inte heller att det är Sauron.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
177
Vill minnas att de sagt att det inte känns som Middle Earth utan hobbitar och trollkarlar så det skulle ju tala för att det är en trollkarl.

Drog också kopplingen till Sauron då landningsplatsen inte var varm, likt fortet och städet i norr.

Tror tyvärr de gör samma miss som i Wheel of Time och bygger upp med vaga hints för att sedan leverera det uppenbara och ge oss ett antiklimax.
Verkar tyvärr svårt att underskatta manusförfattarna till båda serierna.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Jag hoppas att det är Gandalf och han samlar ihop alla hober och drar till fylke. Sen sitter dom där och röker och dricker öl dagarna i ända, det mest spännande som händer är i säsongsfinalen att ett vildsvin kommer och förstör en åker eller nått. Och så fortsätter det i alla säsonger.

Fortfarande den bästa serien jag inte sett.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag har gjort en mycket viktigt litteraturhistorisk upptäckt, som ställer högermobbens gnällande i en helt ny dager. Dvärgarna var woke, och detta enligt Tolkien själv! Eller snarare Gimli, som sjunger Durins sång i Moira. Jag citerar:

Unwearied then were Durin's folk;
Beneath the mountains music woke:
The harpers harped, the minstrels sang,
And at the gates the trumpets rang.
Min fetstil. Case closed.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,450
Jag har gjort en mycket viktigt litteraturhistorisk upptäckt, som ställer högermobbens gnällande i en helt ny dager. Dvärgarna var woke, och detta enligt Tolkien själv! Eller snarare Gimli, som sjunger Durins sång i Moira. Jag citerar:



Min fetstil. Case closed.
"You can say what you like, Gaffer, but Bag End's a queer place, and its folk are queerer."

QED
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,103
"You can say what you like, Gaffer, but Bag End's a queer place, and its folk are queerer."
"Bilbo drew his hand over his eyes. ‘I am sorry,’ he said. ‘But I felt so queer.'"

Men ännu mer på annat håll: "It beats me why any Baggins of Hobbiton should go looking for a wife away there in Buckland, where folks are so queer."
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har ingen aning om vem kometkillen är, men det känns konstigt att han skulle vara god om eldflugor dör i hans närhet och att det går att tolka det som att han för med sig olyckor likt brutna ben etc… Men jag vill inte att Sauron skall äta sniglar råa och agera som en person med väldigt nedsatt mental kapacitet, jag gillar mina ondskefulla furstar när de är smarta. Men vi får väl se, jag hoppas på att bli positivt överraskad!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Har ingen aning om vem kometkillen är, men det känns konstigt att han skulle vara god om eldflugor dör i hans närhet och att det går att tolka det som att han för med sig olyckor likt brutna ben etc…
Jag tänker att de försöker få oss att tro att han är ond, på grund av det där grejerna, och att switcharoon kommer vara att det är en "good guy".

Även om jag alltid känt att Gandalf Grå alltid levt upp till sitt namn genom att jobba med gråskalor, inte godhet. Att ändamålen till viss del helgar medlen (om än inte hur långt som helst).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tänker att de försöker få oss att tro att han är ond, på grund av det där grejerna, och att switcharoon kommer vara att det är en "good guy".

Även om jag alltid känt att Gandalf Grå alltid levt upp till sitt namn genom att jobba med gråskalor, inte godhet. Att ändamålen till viss del helgar medlen (om än inte hur långt som helst).
Ja, din åsikt här är förmodligen mer korrekt än min då jag egentligen inte har en aning alls om vem det kan vara. Jag har läst Silmarillion och kunde väldigt mycket om Tolkiens verk när jag var yngre. Nu har jag glömt detaljerna och minns nog filmerna betydligt bättre än jag minns böckerna. Oavsett så skall det bli intressant att se vem det är och ännu intressantare om de lyckas skapa spänning och logik runt hela händelseförloppet. Jag hoppas som sagt att det blir bra och det känns som om det verkligen skulle kunna bli både spännande och överraskande!
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Jag har tänkt att flugorna kanske slocknar som ett tecken, mörkret kommer, och att konstellationen gubben gör först är var Sauron hänger eller nåt. Tycker inte att det vore konstigt eller fel om det är en trollis, blå eller hittepå, och vill nog tro det tills vidare. Gissar att han visas Gandalf-lik för att förmedla det. Är det Gandalf lär jag inte gråta, men skratta åt ylen från avgrunden.

Anyhoo, fredag imorrn och jag är fruktansvärt pepp. Gillade riktigt allt faktiskt. Framför allt var det go och grym fantasy som gjorde mig sugen på att spela rollspel. (Tack vare Arondir rent av kanske alv för första gången nånsin.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Ja, din åsikt här är förmodligen mer korrekt än min då jag egentligen inte har en aning alls om vem det kan vara. Jag har läst Silmarillion och kunde väldigt mycket om Tolkiens verk när jag var yngre. Nu har jag glömt detaljerna och minns nog filmerna betydligt bättre än jag minns böckerna.
Ja se där har jag en enorm fördel: jag har aldrig läst Silmarillion, så jag är inte nedtyngd av massa onödigt bagage ;)
 
Top