The Rings of Power (spoilertråd)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Den här påkostade serien har premiär imorgon, så jag antar att många kommer att se den och ha åsikter om den. Jag skapar den här tråden, så att diskussioner om serien hamnar på rätt plats, och inte i den nu aktiva tråden i recensionsforumet.

Själv kommer jag väl att titta på den någon gång i framtiden, men jag kommer inte att kasta mig över den (eller skaffa mig ett Amazon-abonnemang för att kunna göra det).

Så, är serien dålig, är den bra, eller är den bäst?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Kom igen ge oss lite mer kött på benen. Är det värt att investera i en nybplaytjänst?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kom igen ge oss lite mer kött på benen. Är det värt att investera i en nybplaytjänst?
Serien känns tråkig , inget av nämnvärd vikt sker i första avsnittet innan dom 5 sista minuterna.

Scenografin är ganska imponerande på sina ställen med hjälp av oerhörda mängder cgi

Dialogen är platt och tråkig

Skådespelandet känns på amatörnivå

Storyn känns poänglös

Det känns som någon slängt ihop 4 separata storys för svaga för att stå på egna ben och mixat det till en medioker soppa .


Detta har noll och ingenting med tolkien att göra utan är ren och skär hollyWOKE aktivism

Det håller inte ens som en egen generisk fantasy serie om man skulle koppla bort Tolkiens namn ifrån det hela .

Jag kan inte förstå hur dom kan spenderar sådana fantasisummor och kokat ihop en sån här grå trist smaklös soppa .
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag har sett första avsnittet nu.

Uppenbarligen komprimerar de tidslinjen något oerhört, full förståelse för det.
De lägger också till fler trådar att följa, så att vi får fler perspektiv än bara högalverna och numenoreanerna. Det är nog smart.
Sedan är allt så länge bara i setup-fasen, vi vet inte vart de här trådarna kommer att utvecklas ännu. Så jag väntar åtminstone tills efter avsnitt 2 (som jag inte hinner se idag) innan jag säger något om hur intressant det verkar bli.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Sett avsnitt 1. Jag är positivt överraskad i förhållande till mina rimligt låga förväntningar.

Jag funderar på att se hela 1a säsongen utan att läsa/skriva på ett enda forum... (det höll 5 minuter som ni förstår).
För att behålla... beginners-mind... eller vad man ska säga.

Jag har en känsla av att om man lyssnar på massa Tolkien-fantaster som kan Silmarrillion och Unfinished tales framlänges och baklänges så kommer de såga en massa saker, och så drar det bara ner den kanske ändå rätt hyggliga upplevelse man kan få.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Sett avsnitt 1. Jag är positivt överraskad i förhållande till mina rimligt låga förväntningar.

Jag funderar på att se hela 1a säsongen utan att läsa/skriva på ett enda forum... (det höll 5 minuter som ni förstår).
För att behålla... beginners-mind... eller vad man ska säga.

Jag har en känsla av att om man lyssnar på massa Tolkien-fantaster som kan Silmarrillion och Unfinished tales framlänges och baklänges så kommer de såga en massa saker, och så drar det bara ner den kanske ändå rätt hyggliga upplevelse man kan få.
Så är det ju helt garanterat
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Vilken episk jävla dynga!

Sämre än Wheel of time, och nästan i nivå med avslutningen på GoT.

Jag avfärdar härmed alla som påstår att dem gillar det första avsnittet som troll eller ryska bottar.

Hade låga förväntningar, men det här var ju bottenlöst uselt.

Warrior Guyladriel var en fullständig värdelös protagonist. Dialogerna var extremt styltiga och att platta. Harfötterna var verkligen sämst, lixom deras flick-Bilbo.

Det är helt ofattbart att såna amatörer har fått göra den här serien.

Var miljöerna snygga? Ingen aning, tyckte inte dem gick att se för all uselhet.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Hej rysk trollbot här, jag gillade verkligen de första två avsnitten!

Visst finns det svagheter i serien, men det positiva övervägde verkligen.

Sedan kan jag notera att en del verkligen har höga krav på sin underhållning, jag undrar om inte livet blir tråkigt då?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hej rysk trollbot här, jag gillade verkligen de första två avsnitten!

Visst finns det svagheter i serien, men det positiva övervägde verkligen.

Sedan kan jag notera att en del verkligen har höga krav på sin underhållning, jag undrar om inte livet blir tråkigt då?
Är helt övertygad att de som gillar mer och fler sorters film/serier oavsett kvalitet har roligare än de som har höga krav. Men det är för mig och många andra väldigt svårt att totalt koppla bort hjärnan och bara acceptera det vi ser om vi faktiskt förväntar oss något som ligger i nivå med vad en serie/film faktiskt kostat. Sen älskar jag att bli positivt överraskad som med ”House of the Dragon”. ”Rings of Power” imponerar inte så här långt(kort) in i serien.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Hej rysk trollbot här, jag gillade verkligen de första två avsnitten!

Visst finns det svagheter i serien, men det positiva övervägde verkligen.

Sedan kan jag notera att en del verkligen har höga krav på sin underhållning, jag undrar om inte livet blir tråkigt då?
Beror väl på vad man lägger i andra vågskålen :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag ska säga att den hittills inte är ”dålig”, men är serien bra? Nja… Jag är ingen Tolkien-fanatiker även om jag uppskattar dennes böcker och tycker även om Silmarillion. Serien känns för mig personligen verkligen inte som Tolkien, serien känns inte billig på ett sätt som ”Wheel of Time” men heller inte speciellt välgjord när det gäller skådespelarnas insatser etc. Serien är väldigt spretig och detta endast på två avsnitt. Jag hoppas vi slipper en del saker som jag uppfattade som segt och tråkigt och fokuserar mer på tjejen som cosplayar Galadriel. Även om hon inte alls känns som den Galadriel jag känner igen från Tolien, så är hennes historia hittils,mest intressant om jag tittar på serien och låtsas som om det är en skapelse som egentligen inte har annat än några namn gemensamt med det Tolkien skapade. På så sätt så underhåller serien mig men något mästerverk på något sätt tycker jag inte att det är.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Hupp. Den var ganska trevlig hittills. Syns och hörs vackert. De hoppar mellan lite för många trådar, kunde ha skurit bort en eller så, fast då hade det nog istället märkts att några av trådarna är lite för tunna. Bäst hittills tycker jag att dvärgarna är, sen hoberna, sen alverna och sist de som köttets väg skall gå.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ska säga att den hittills inte är ”dålig”, men är serien bra? Nja… Jag är ingen Tolkien-fanatiker även om jag uppskattar dennes böcker och tycker även om Silmarillion. Serien känns för mig personligen verkligen inte som Tolkien, serien känns inte billig på ett sätt som ”Wheel of Time” men heller inte speciellt välgjord när det gäller skådespelarnas insatser etc. Serien är väldigt spretig och detta endast på två avsnitt. Jag hoppas vi slipper en del saker som jag uppfattade som segt och tråkigt och fokuserar mer på tjejen som cosplayar Galadriel. Även om hon inte alls känns som den Galadriel jag känner igen från Tolien, så är hennes historia hittils,mest intressant om jag tittar på serien och låtsas som om det är en skapelse som egentligen inte har annat än några namn gemensamt med det Tolkien skapade. På så sätt så underhåller serien mig men något mästerverk på något sätt tycker jag inte att det är.
Det som var problemet för mig är att jag försökte verkligen koppla bort Tolkien och lord of the rings och se det hela som Amazons nya fantasy serie men det funkade inte för det var så episkt dåligt.

Dialogen känns som den var skriven av en amatörförfattare

GUYladriel the GIRLbarian kändes helt osympatisk

Vi är inte hobbitar utan harfötter men alla vet att ni är hobbitar ändå kändes shoehornade in med grävskopa och endast där som fan service

Storyn kändes rörig och spretig och icke engagerande

GUYladriel the GIRLbarian samt en del andra karaktärer kändes så uppenbart att dom var där eller skrivna på ett visst sätt för att det skulle fylla en viss kvota utifrån en specifik agenda


Skådespelet kändes som dom släppt lös en massa förvirrade sagan om ringen lajvare som inte hade en aning om vad dom gjorde där och tryckt på record på videokameran
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Väldigt medelmåttigt, men Galadriel funkar. Jag fattar inte hur man kan slarva bort resten av alverna så mycket, däremot - de är verkligen bara människor med litet annorlunda öron. Som är helt övertygade om att all ondska är borta samtidigt som det verkar finnas orcher litet varstans och begår myteri av ren feghet. Det är svårt att ha någon respekt för Gil-Galad när han skickar iväg Galadriel till Valinor för att slippa en bråkstake. Och jag betvivlar starkt att alvbarn är mobbare.

Jag skrattade högt i första avsnittet när Galadriels berättarröst framställer det som något ädelt när de seglar iväg mot Midgård, och helt hoppar över en pyttedetalj som The Kinslaying... den totala absurditeten.

Jag överraskas också av hur gärna serien bryter mot kanon. Moria är inte litet drygt tjugo år gammalt, det är tusentals år gammalt. Vad gör mänskliga sjöfarare strax intill Valinor? Och oberoende av om Meteor Guy är Sauron eller en Istari, känns det rätt tramsigt.

Det hade antagligen varit bättre om man hade gjort något helt eget snarare än förgripa sig på Tolkien och bara behålla en tunn etikett.
 
Last edited:
Top