The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Eller kanske så här:

Jacksons filmer lyckas kännas episka och mytiska. Det här känns bara som normalfantasy med vissa Tolkienmotiv.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Sett de två första avsnitten nu. Otroligt snyggt, helt vansinnigt vilken budget de måste ha haft för detta. Varje scen ser ut som om det är taget ur en big budget Hollywood-film, snarare än en TV-serie. Mängden resurser som investerats här måste vara tokhöga jämfört med liknande serier. Varenda scen, varenda område de är i ser tokbra ut. Orcen ser också fantastisk ut.

Skådespelet från de flesta är bra, men Galadriel är outstanding. Scenen i skogen med de fallna när hon försöker hålla tillbaka sin ilska mot Elrond men plötsligt twitchar med halva ansiktet innan hon lyckas trycka tillbaka det igen var så bra att jag var tvungen att se det två gånger.

Även bra worldbuilding i serien med de alviska vakterna som håller koll på människorna efter flera århundranden för deras svek/allians med den onda. Det säger otroligt mycket om alverna utan att de pausar serien för att förklara hur alvisk mentalitet fungerar.

Nori och Poppy är nog min favoritplotline än så länge, och Nori är min favoritkaraktär. Jag är svag för hobbitsar, what can I say?

På nackdelssidan så var det lite konstiga och plötsliga klipp här och där, och synd att serien behöver två hela avsnitt för att sätta upp grejer. Om de inte hade släppt de två första avsnitten tillsammans hade nog folk blivit besvikna när avsnitt två kom.

Jag förstår inte heller hur genetiken fungerar i den här världen, men det är väl ganska typisk film/serie från 2022. Most egregious offender är Nori Brandyfoot, som ser ut såhär.



Det här är hennes mamma, porträtterad av skådespelerskan Sara Zwangobani.



Jag får inte det att gå ihop rent genetiskt.

Jag ger serien en stark 3/5 pga lite seg set-up, men det kommer förmodligen bara bli bättre från och med nu.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Serien känns tråkig , inget av nämnvärd vikt sker i första avsnittet innan dom 5 sista minuterna.

Scenografin är ganska imponerande på sina ställen med hjälp av oerhörda mängder cgi

Dialogen är platt och tråkig

Skådespelandet känns på amatörnivå

Storyn känns poänglös

Det känns som någon slängt ihop 4 separata storys för svaga för att stå på egna ben och mixat det till en medioker soppa .


Detta har noll och ingenting med tolkien att göra utan är ren och skär hollyWOKE aktivism

Det håller inte ens som en egen generisk fantasy serie om man skulle koppla bort Tolkiens namn ifrån det hela .

Jag kan inte förstå hur dom kan spenderar sådana fantasisummor och kokat ihop en sån här grå trist smaklös soppa .
+1
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vi såg inte Numenor. Jag kan inte min Tolkien-lore så bra. Hjälp mig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Så har jag sett andra avsnittet också. Trodde det skulle hända mer, men det blev mest setup igen - och vi har inte ens kommit till Numenor. Även om det garanterat kommer i nästa avsnitt, som JohanL skriver, kommer det i sin tur att kräva ännu mer setup. Amazon har uppenbarligen tänkt sig att sträcka ut detta över flera säsonger, annars skulle det inte behövas så här många olika trådar.

Det enda jag verkligen tycker är konstigt hittills är att Celebrimbor har så himla bråttom. My dude, ta några decennier på dig att bygga den där smedjan, så vitt du vet har du all tid i världen. Men kanske finns det något han inte berättat.

Det största mysteriet är vem The Stranger är. Det vore konstigt om det var Sauron. Alldeles för tidigt för en Istari. Tom Bombadil kanske, men han kommer väl ur jorden, inte ur en meteor.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Det enda jag verkligen tycker är konstigt hittills är att Celebrimbor har så himla bråttom. My dude, ta några decennier på dig att bygga den där smedjan, så vitt du vet har du all tid i världen. Men kanske finns det något han inte berättat.
Reflekterade också över det. Kan komma på ett par tänkbara saker:

1. Han pratar redan med Annatar på något vis. Det verkar konstigt och berättartekniskt dumt.
2. Stjärnorna står rätt (eller fel) som hobbitarna noterat, och det är viktigt att passa mot det (till vad?).

För rimligtvis har han inte ens några ringplaner ännu, så behovet och brådskan verkar ännu skummare.

Apropå alvkungar studsade jag också hårt på att Gil-Galad verkar sitta på något sorts monopol över vilka som får tillstånd att åka till Valinor, och som han missbrukar för att behålla makten med belöningar och bli av med de han stör sig på. Känns inte särskilt nobelt, alls!

Eftersom ingen passar till The Stranger, tror jag att en av de blå trollkarlarna är en möjlig kandidat. Visst, det skulle kunna vara Gandalf, men det verkar dels dumt, och även om vi vet från filmerna att han är expert på att prata med insekter, så verkar han litet för moraliskt dubiös med att ta kål på dem. Moralisk tvivelaktighet och att det inte passar mot någon känd passar däremot in bra för en Blå trollkarl. Saruman är ytterligare en kandidat, på samma grunder och att de leker med poser och sådant (och plus att medan det är oacceptabelt om Gandalf eller Sauron äter hela sniglar, så kan man låta Saruman göra det). Originalkaraktär vore också möjligt, men det vore verkligen att pusha saker (en annan Maia, typ - de kan inte ha riktiga trollkarlar, så de hittar på ett substitut, precis som med hobbitarna?)! De har ju visat att de slänger hela kanon överbord när de känner för det (Finrod!), så att det kommer trollkarlar exakt samtidigt som Sauron är tillbaka vore inte en gigantisk chock, och det han skriver är en bak-och-framvänd Gandalf-runa.

Sedan kan det ju vara bara det uppenbara också - det är Sauron, och när han rakat sig blir han Annatar. Det Röda ögat vid krashen är antingen en äkta signal eller misdirection - det är omöjligt att det inte är gjort med avsikt. Det konstiga då är varför han är i så risigt skick och hur hela meteorlandningen gick till (är det en Istari, särskilt en Aulë-Istari som Saruman, är det ju inget jättekonstigt med att tänka sig att han skickas med meteor i stället för båt).
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Det största mysteriet är vem The Stranger är. Det vore konstigt om det var Sauron. Alldeles för tidigt för en Istari. Tom Bombadil kanske, men han kommer väl ur jorden, inte ur en meteor.
Den här serien är inte skriven på det sättet. Det kan vara vem som helst av de du räknar upp eller nån helt ny random. Glöm allt du visste om Midgård sen tidigare.

Tyckte du inte det var coola effekter bara?!

//EvilSpook
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Teorin som går runt meteor man är att det är en istari och möjligen Gandalf himself .

Jag har också läst att teorin om sauron är att han är hellbrand alltså hellbrand är ett av saurons alter egon
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Apropå alvkungar studsade jag också hårt på att Gil-Galad verkar sitta på något sorts monopol över vilka som får tillstånd att åka till Valinor, och som han missbrukar för att behålla makten med belöningar och bli av med de han stör sig på. Känns inte särskilt nobelt, alls!
Ja och ett brott med kanon helt i onödan som jag påpekar i min recensionstråd. Det finns flera bättre sätt att få Galadriel till flotten, om det är det viktiga. Om nu inte rätten att till Valinor för alver blir en större plot-point längre fram.

(Här hade man ju annars kunnat lägga upp snyggt för kommande säsonger genom att framhålla kontrasten mellan alverna (utom då Galadriel) och människorna vad gäller att segla till Valinor.)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
1. Han pratar redan med Annatar på något vis. Det verkar konstigt och berättartekniskt dumt.
2. Stjärnorna står rätt (eller fel) som hobbitarna noterat, och det är viktigt att passa mot det (till vad?).
De möjligheterna har jag så klart övervägt. Men precis som du tyckte jag 1 verkar allt för dumt. Någon form av extern tidsgräns, som han nyss upptäckt, verkar rimligare.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har också läst att teorin om sauron är att han är hellbrand alltså hellbrand är ett av saurons alter egon
Du menar Halbrand, snubben på flotten? Tja, ja, det skulle ju kunna vara versionen av Sauron som vill komma till Numenor för att korrumpera dem.

I så fall har de komprimerat tidslinjen ännu mer än jag trott, och slagit ihop alvernas första krig mot Sauron med den sista alliansens. Vilket... nu när jag hör mig själv tänka tanken, så svarar min inre cyniker att naturligtvis är det så de tänker göra...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du menar Halbrand, snubben på flotten? Tja, ja, det skulle ju kunna vara versionen av Sauron som vill komma till Numenor för att korrumpera dem.

I så fall har de komprimerat tidslinjen ännu mer än jag trott, och slagit ihop alvernas första krig mot Sauron med den sista alliansens. Vilket... nu när jag hör mig själv tänka tanken, så svarar min inre cyniker att naturligtvis är det så de tänker göra...
Yes Hallbrand är killen på flotten men det är som sagt bara en teori som cirkulerar runt på nätet att han skulle vara sauron
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Sammanfattning. Galadriel är både en Keren och Mary Sue. Alla män är fåntrattar och Sauron fiskar man tydligen upp på en flotte. Gandalf ramlar ner från himlen och drabbats av en stroke. Det är tramsigt bortom alla tänkbara rimliga gränser och Commando framstår som en modern Citizen Kane i jämförelse.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Corey Olsen kör leken "Dead or Nazgûl?" om alla nya mänskliga roller. Theo känns som den mest gjutne blivande ringvålnaden av dem (kanske till och med Häxmästaren, även om det vore icke-kanoniskt - Häxx är númenoran). Halbrand som Sauron känns inte rimligt, men Halbrand som blivande Nazgûl, visst. På motsvarande vis får en eller bägge Dúrin en dvärgring och dör sedan, rimligtvis.

och slagit ihop alvernas första krig mot Sauron med den sista alliansens. Vilket... nu när jag hör mig själv tänka tanken, så svarar min inre cyniker att naturligtvis är det så de tänker göra...
Jag tror att de visserligen slagit ihop krig, men inte på viset du tänker. Det finns tre stora krig mot Sauron, varav det första inte får så mycket cred.
  1. The War of Elves And Sauron, 1693-1701, där Eregion förstörs och alverna håller på att besegras, men Númenor intervenerar och driver tillbaka Sauron till Mordor.
  2. Ar-Pharazons icke-krig mot Sauron, 3261, där Númenors trupper är så överväldigande att det inte ens blir några slag utan alla flyr och Sauron ger sig (vilket leder till Númenors fall).
  3. The War of the Last Alliance, 3429-3441.
Vad jag tror är att 1 och 2 kommer att bankas ihop, men att Sista alliansen består som separat (och blir säsongsavslutning på sista säsongen - jag skulle bli glad om det sista vi ser i serien är Ringen som sjunker till flodbotten).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Vad jag tror är att 1 och 2 kommer att bankas ihop, men att Sista alliansen består som separat (och blir säsongsavslutning på sista säsongen).
Låter rimligt.

Det är intressant vad ens inre kalenderbitare kan stå ut med eller inte. När jag känner efter i hjärteroten kan jag relativt lätt köpa att man slår ihop de två krigen. Det mejkar sens för att få mer flyt i berättelsen. Men att introducera Gandalf eller Saruman en hel ålder för tidigt? Nej, jag kan inte se något skäl till det utöver att ha med en karaktär som publiken redan känner till.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Låter rimligt.

Det är intressant vad ens inre kalenderbitare kan stå ut med eller inte. När jag känner efter i hjärteroten kan jag relativt lätt köpa att man slår ihop de två krigen. Det mejkar sens för att få mer flyt i berättelsen.
Med tanke på att 2000 år bankas ihop till kanske... två? fem? tio? så hinner man inte med fullt så många krig...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sammanfattning. Galadriel är både en Keren och Mary Sue. Alla män är fåntrattar och Sauron fiskar man tydligen upp på en flotte. Gandalf ramlar ner från himlen och drabbats av en stroke. Det är tramsigt bortom alla tänkbara rimliga gränser och Commando framstår som en modern Citizen Kane i jämförelse.
Hade du förväntat dig att detta skulle vara ens lite bra på någon form av existerande mätbar skala ?
 
Top