The Rings of Power (spoilertråd)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Sammanfattning. Galadriel är både en Keren och Mary Sue. Alla män är fåntrattar och Sauron fiskar man tydligen upp på en flotte. Gandalf ramlar ner från himlen och drabbats av en stroke. Det är tramsigt bortom alla tänkbara rimliga gränser och Commando framstår som en modern Citizen Kane i jämförelse.
Den sammanfattningen låter ändå betydligt mer spännande än det jag faktiskt såg. Ger ditt manus 4/10 Ugglor.

//EvilSpook
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Hade du förväntat dig att detta skulle vara ens lite bra på någon form av existerande mätbar skala ?
Ja absolut, förlåt mig. Men jag trodde på detta, mest för att simarillion ör en sådan usel bok så det är ju svårt att misslyckas.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja absolut, förlåt mig. Men jag trodde på detta, mest för att simarillion ör en sådan usel bok så det är ju svårt att misslyckas.
Jag insåg vart den här serien skulle barka hän innan den ens släppts när jag läste och såg intervjuer med skådisar och showrunners
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Ja absolut, förlåt mig. Men jag trodde på detta, mest för att simarillion ör en sådan usel bok så det är ju svårt att misslyckas.
Fast de hade ju inte rättigheterna till Silmarillion.
Och den är helt ok, den har en del awesome stories för enkla fantasynördar.

//EvilSpook
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast de hade ju inte rättigheterna till Silmarillion.
Och den är helt ok, den har en del awesome stories för enkla fantasynördar.

//EvilSpook
Och det är därför vi som tittare får resande -harfötter , the dude from big lewboski som korsat the multiverse i en meteorit och hamnat i Midgård , krigar galadriel the Mary sue , gayrond the emasculated gay best friend of galadriel the warrior Queen , possible hot Sauron on a raft , arrondir the only black elf in the village , bronwyn the strong female activist from tirharad
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Nu har jag kämpat mig igenom första avsnittet av Rings of Power. En timma av mitt liv som jag aldrig får tillbaka.

Visst är det visuellt vackert, men herre gud vilket eländigt manus. Maken till imbecillt och efterblivet dravel har jag inte varit med om sedan Lost. Med den budgeten borde de ju ha kunnat hitta något bättre än ett par inkompetenta amatörer.

Nu vet jag i alla fall att jag inte behöver slösa mer tid på den här skiten.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Så, nu är jag ikapp. En ganska kluven upplevelse. Som många har skrivit är det ju enormt påkostat och snyggt och manuset är inte så illa för att vara en fantasy tv-serie. Men det är också en ruskig dissonan när man hör Finrod Felagund, Gil-galad etc med alla de associationer de namnen har med sig, och jämför med vad man ser på skärmen... På det hela taget känns det inte som Midgård.

Galadriel d'Arc köper jag däremot rakt av, känns som att hon bär upp sin bit bra. Hoppas vi får se lite mer action från hennes sida. Däremot förstår jag inte hela sim-sekvensen. Varför i hela friden hoppar hon i vattnet när hon är framme i Valinor? Hur kan hon tro att hon skall kunna simma hela vägen tillbaka till Midgård? Fanns det inte ett rimligare sätt att få henne till Numenor? Det är väl bara för att få den där cheap thrills sista minuten grejen. Onödigt.

Harfötterna har jag faktiskt mindre problem med än jag hade väntat mig. Tycker hela hob-traveller-grejen funkar hyfsat bra.

Håller med om att det är en hel del konstigheter runt alvernas auktoritärism: både att Gil-galad sitter och tjuvhåller på biljetter till Valinor, och att alverna skulle ha någon sorts ockupationsmakt i Midgård.

Dvärgarna är förutsägbart skotsk-tokroliga. Inte mycket förbättring från P. Jacksons slapstickdvärgar där, tyvärr. Fast det är ju kul att de kan Röstmagi.

Diggade verkligen tunnel-horror-orcherna, coolt upplägg. Därmot är jag väldigt förvirrad av miljön runt de där människorna i syländerna - antar att detta är Mordor eller Ithilien - men varför ser det ut som brittiska öarna?

Och slutligen - Halbrand är illa nog (iofs solguden i Palinor i Ereb Altor ;) ). Men 'Theo'? Kom igen...
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Har svårt att släppa hur mycket de trasat sönder Galadriels historia. Kan ju nämnas att hon är bannlyst av Valar för sin del av Noldors uppror och blir benådad först efter att Frodo dumpat ringen i lavan.
Men vips så får hon åka till Valinor pga Gil-galads monopoltrams.
Som sagt, är ju bara namnet de har gemensamt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Har svårt att släppa hur mycket de trasat sönder Galadriels historia. Kan ju nämnas att hon är bannlyst av Valar för sin del av Noldors uppror och blir benådad först efter att Frodo dumpat ringen i lavan.
Det tror jag inte stämmer. Alla alverna erbjöds - till och med kallades - att åka tillbaka.

”Yet not all the Eldalië were willing to forsake the Hither Lands where they had long suffered and long dwelt; and some lingered many an age in Middle-earth. Among those were Círdan the Shipwright, and Celeborn of Doriath, with Galadriel his wife, who alone remained of those who led the Noldor to exile in Beleriand. In Middle-earth dwelt also Gil-galad the High King, and with him was Elrond Half-elven, who chose, as was granted to him, to be numbered among the Eldar; but Elros his brother chose to abide with Men.”
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag insåg något jag hoppas på. Glorfindel återkommer till Midgård i mitten av Andra åldern, och är mest badass i hela Midgård i årtusenden sedan. Så det kanske finns utrymme att låta honom anlända under seriens gång? Och särskilt som han alltid byts ut mot någon annan alv i filmatiseringarna…

(Det roar mig alltid att Gandalf är medveten om risken att möta en balrog i Moria, men inte tar med sig hela världens enda levande balrogdräpare… :) )
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Det tror jag inte stämmer. Alla alverna erbjöds - till och med kallades - att åka tillbaka.
Nja, det finns gott om källor på att hon var bannlyst - och på motsatsen. Det verkar ha varit en sakerna Tolkien ändrade frekvent mot slutet av sitt liv.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Nja, det finns gott om källor på att hon var bannlyst - och på motsatsen. Det verkar ha varit en sakerna Tolkien ändrade frekvent mot slutet av sitt liv.
I Unfinished Tales finns en bunt fragmentariska versioner. Kanske följde hon med Feanor och surnade på honom först efter the kinslaying, kanske ogillade hon Feanor från början och slogs mot honom i den nämnda striden. Kanske var hon med på vandringen över Helcaraxe, kanske tog hon och Celeborn en helt egen båt över till Midgård och var framme före alla andra. Apropå den senare versionen - kanske träffade hon Celeborn redan i Valinor, kanske först i Midgård... och vilket av alvernas släkten han tillhör är helt up for grabs.

I vilket fall är hon under samma bannlysning som de andra bara genom att hon trotsade förbudet att resa till Midgård. Att hon inte tog erbjudandet att få återvända förklaras också på olika sätt. Hon kanske skämdes, kanske var för stolt. Den mest intressanta versionen tycker jag är att hon var maktlysten och ville härska över ett eget rike - i det fallet är hennes vägran att ta emot Ringen från Frodo det som äntligen gör att Valar förlåter henne, för det visar att hon kommit över den svagheten.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har faktiskt inte läst några fler av Christophers samlingar av sin pappas spridda anteckningar. Efter Unfinished Tales kände jag att jag fått nog av den varan. Så jag vet inte var den här faktoiden kommer från, men jag har nu sett här och var på nätet folk som tror att Istari enligt kanon "föll från himlen" eller något liknande när de kom till Midgård. Är det här en variant som Tolkien skrev ned någon gång? För i alla versioner jag läst så sägs det inget explicit om deras resmedel, men det står att de hälsades av Cirdan när de anlände, så jag har bara antagit att de kom med båt...
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Har inte sett något avsnitt men tänkte bara nämna att SVT:s kultur kritiker ska ha sagt ca. helt ok, men vill ha mer melodrama.

Men av ett antal av hans kommentarer tar jag det också att han inte är så kunnig i Tolkien som han vill få det att låta som.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Är det här en variant som Tolkien skrev ned någon gång? För i alla versioner jag läst så sägs det inget explicit om deras resmedel, men det står att de hälsades av Cirdan när de anlände, så jag har bara antagit att de kom med båt...
Samma här. Känner inte igen alls. Båt låter som de mest rimliga inomvärldsligt, givet att de iklätt sig mänsklig form.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Lite mer skeptisk efter att ha sett avsnitt två också.
Men vi ska se om avsnitt ett ikväll (vi var lite sömniga i fredags).
Min magkänsla är ändå att jag ser fram emot att se om avsnitt 1. Så det är bra.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Enligt Robert Foster, som gett ut ett uppslagsverk om Tolkiens verk, så fick Galadriel en ban på att återvända till Valinor. Stod även att hon var sugen på eget rike.
I samma bok uppges Celeborn vara av Sindars släkte, prins av Doriath och släkting till Elwe.
Sen ska det erkännas att jag inte har koll på alla brev och eventuella ändringar däri som motsäger uppslagsverket.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Har sett de två första avsnitten nu. Lite sen på bollen men i fredags var jag ute med kollegor, igår var frun ute med vänner och vi ville se detta tillsammans. Allt som allt var detta väldigt bra!!!

Miljöerna, musiken och effekterna håller såklart högsta klass och serien är verkligen episk till tusen!!! Gillar de flesta av karaktärerna, Nori är favoriten tätt följd av Arondir.

Kazad Dum var en riktig fröjd att se! Har alltid varit svag för dvärgstäder oxhuvud fantasysammanhang får man ju ofta se dem när de är övergivna efter att nåt hemskt hänt, så det var najs att se den i full blom (rummet där tävlingen ägde rum var dock lite konstigt).

Jag är otroligt glad över att orkerna för en gångs skull får kännas riktigt hotfulla! Annars brukar de mest vara kanonmat. På denna punkt lyckades serien rentav bättre än PJ som verkade tro att orker bara kunde vara hotfulla om de var löjligt stora.

En liten detalj jag älskade var att alverna stod i givakt i full rustning över hela havsresan! Så härligt alviskt poseigt! 😁

Saker som inte var så bra? Jodå, såna finns också.

Galadriels simtur var väldigt konstig. Simma över havet, ingen superbra idé.. Det hade funkat bättre om hon typ försökt få båten att vända men ramlade överbord eller blev knuffad.

Dialogen är på sina ställen inte så bra, främst vad gäller alverna.

Jag gillar inte att alverna bara utmärks av sina öron. Jag tänker att ser du en alv så vet du att det är en alv, de är omgivna av en aura of epicness. Att de typ är som människor med spetsiga öron och dessutom kallas ”knife ears” passar bättre i typ Witcher och Dragon Age.

Är lite kluven till alvernas kostymer. Det är intressant att de tycks vara inspirerade av antikens Grekland och Rom, men jag vet inte om jag är så förtjust i det.

Hittills gillar jag detta skarpt trots mina invändningar. Vi får se vart det bär, men den har alla chanser att ge Franz en najs upplevelse 😊😊

P.S. Lite krångligt att det finns två trådar här som behandlar Rings of Power, vilken ska man egentligen skriva i? Går det inte att slå ihop dom eller låsa den ena eller nåt?
 
Top