The Rings of Power (spoilertråd)

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Angående kritiken mot serien så funderar jag på hur mycket det hänger ihop med förväntningarna. Hur hade den upplevts om den inte hade haft med Sagan om ringen och Tolkiens verk att göra? Än så länge är det närmast obefintlig koppling med trilogin och the Hobbit och Galadriel och Elrond hade bara kunnat heta något annat.
Det är också värt att ha i åtanke att denna serier har aktivit hatats på meme-sidor sedan teaser-trailern släpptes i februari. Inte nog med att serien, som ett verk från Tolkiens tankegods, har väldigt höga förväntningar, där var också gott om folk som bestämt sig för att serien var dålig innan den sågs. Ta han som blev trådbannad härifrån för han inte fattar att homofobi inte är superfräscht, som bestämt sig för att ogilla serien innan den släpptes tex.

Jag tycker egentligen genuint synd om dessa människor som på politiska grunder bestämmer sig för att ogilla filmer och tv-serier. Tänk om man gjort motsvarande med maträtter. "Nu hatar jag all pizza för Hollywoke/Jordan Peterson/Nåntingnånting, så nu kan jag bara äta burksill. Fan vad lycklig jag är."

Som jag ser det finns det ett gäng olika grupperingar som av olika anledningar ogillar Rings of Power, vilket jag var lite inne på under min föregående post.

- Bokfundamentalister, som tycker det går mot vad Tolkien har skrivit.
- Politikfundamentalister, som tycker att en serie/film blir dålig om Galadriel är för tuff eller om en hobbit är för mörkhyad. De var oftast väldigt nöjda över att det här inte är en överdrivt.
- Anti-Bezos folk, som blir glada om Amazons pengar brinner inne.
- Folk som bara inte gillar serien pga skådespel, dialog, eller vad det nu kan vara. Ofta har de ett behov att framställa sin åsikt som objektiv ("Den här serien är dåligt skriven") snarare än subjektiv ("Jag tycker inte om hur den här serien är skriven!") av någon anledning. Somliga är doktorander i filmkunskap efter att ha sett massvis med clips på YouTube.

Jag tycker egentligen alla är legit anledningar till varför man ogillar Rings of Power, men jag tycker ingen av dom är en legit anledning till varför IMDB visar att var fjärde användare ger tv-serien en 1/10 (och, som en motreaktion, att den också har 33% som tycker 10/10). Jag tycker inte att Rings of Power är en 10/10 serie, men den är fan inte en 1/10 serie heller. Internet-mobmentality har förstört hela konceptet med att recensera film. Jag brukade tycka att IMDB var en utmärkt plats att få en bild av hur bra en film är men nu är det mestadels en plats för att se hur kontroversiellt något är.

Untitled.png
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Jag brukade tycka att IMDB var en utmärkt plats att få en bild av hur bra en film är men nu är det mestadels en plats för att se hur kontroversiellt något är.
Det brukar stabiliseras med tiden. Initialt tenderar det alltid vara ytterligheternas röst från båda sidor som är snabba med att uttrycka sina åsikter.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är också värt att ha i åtanke att denna serier har aktivit hatats på meme-sidor sedan teaser-trailern släpptes i februari. Inte nog med att serien, som ett verk från Tolkiens tankegods, har väldigt höga förväntningar, där var också gott om folk som bestämt sig för att serien var dålig innan den sågs. Ta han som blev trådbannad härifrån för han inte fattar att homofobi inte är superfräscht, som bestämt sig för att ogilla serien innan den släpptes tex.

Jag tycker egentligen genuint synd om dessa människor som på politiska grunder bestämmer sig för att ogilla filmer och tv-serier. Tänk om man gjort motsvarande med maträtter. "Nu hatar jag all pizza för Hollywoke/Jordan Peterson/Nåntingnånting, så nu kan jag bara äta burksill. Fan vad lycklig jag är."

Som jag ser det finns det ett gäng olika grupperingar som av olika anledningar ogillar Rings of Power, vilket jag var lite inne på under min föregående post.

- Bokfundamentalister, som tycker det går mot vad Tolkien har skrivit.
- Politikfundamentalister, som tycker att en serie/film blir dålig om Galadriel är för tuff eller om en hobbit är för mörkhyad. De var oftast väldigt nöjda över att det här inte är en överdrivt.
- Anti-Bezos folk, som blir glada om Amazons pengar brinner inne.
- Folk som bara inte gillar serien pga skådespel, dialog, eller vad det nu kan vara. Ofta har de ett behov att framställa sin åsikt som objektiv ("Den här serien är dåligt skriven") snarare än subjektiv ("Jag tycker inte om hur den här serien är skriven!") av någon anledning. Somliga är doktorander i filmkunskap efter att ha sett massvis med clips på YouTube.

Jag tycker egentligen alla är legit anledningar till varför man ogillar Rings of Power, men jag tycker ingen av dom är en legit anledning till varför IMDB visar att var fjärde användare ger tv-serien en 1/10 (och, som en motreaktion, att den också har 33% som tycker 10/10). Jag tycker inte att Rings of Power är en 10/10 serie, men den är fan inte en 1/10 serie heller. Internet-mobmentality har förstört hela konceptet med att recensera film. Jag brukade tycka att IMDB var en utmärkt plats att få en bild av hur bra en film är men nu är det mestadels en plats för att se hur kontroversiellt något är.

View attachment 9726
Jag personligen tycker otroligt få saker(ingen alls?)inom underhållning är värda 1 eller 10 poäng, de flesta bör rimligtvis hamna någonstans i mitten. Jag fullkomligt älskade de tidigare säsongerna av GoT och skulle nog ge den serien en 9:a när den var som bäst och en 2:a när den var som sämst. Det låga betyget på en 2:a baseras mycket på mina då rätt starka känslor att serien stulit många år av mitt liv för att sluta i ett fiasko, kanske de två sista säsongerna är värda 3 eller 4 om man bortser från jämförelsen med resten av serien…

House of the Dragon var överraskande bra och jag hade nästan inga förväntningar alls på den, hittills är den en 7:a , och det är ett högt betyg från mig. Allt över 5 är helt ok och 7-10 är riktigt bra till awesome.

Rings of Power hade jag inte heller några förväntningar på då jag tyckte Amazon med sina ”superfans” etc, hade solkat ner serien redan innan den släppts. Men jag såg ändå avsnitten så fort de släpptes och jag hoppades de skulle vara bra! De var inte dåliga, men inte heller fantastiska på något sätt. Och oavsett att jag inte hade några större förväntningar så gnagde tanken om att serien ändå var så extremt dyr och detta var allt de lyckats göra. Så blev jag uttråkad av Rings of Power så hör långt, ibland… Jag tycker som sagt olika mycket om de olika delarna av serier och tycker man kunde skippat låtsas hobbitarna, dock tycker jag alverna är underhållande men inte på något sätt fantastiska. Jag tycker serien är en 6:a och kommer se vidare då det knappast är tortyr att se den då serien är underhållande.

Att folk ger serier och spel 1 eller 10 och sällan något mer rimligt är för mig knäppt. Självklart har jag själv drabbats av nerdrage och tänkt att nu jävlar skall jag ge The Last Jedi 1 poäng, men det har slutat med att det blir 3 eller 4. Sen är jag säkert inte helt fri från det, kan tänka mig att jag gav Mass Effect 3 en 1:a då jag än idag blir helt orimligt upprörd över det spelet utan att kunna förklara exakt varför.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Sen är jag säkert inte helt fri från det, kan tänka mig att jag gav Mass Effect 3 en 1:a då jag än idag blir helt orimligt upprörd över det spelet utan att kunna förklara exakt varför.
Den bästa typen av upprörd 😅
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Den bästa typen av upprörd 😅
Ja, garanterat inte ett av mina stoltaste ögonblick. Därför har jag svårt att bli överdrivet upprörd över Rings of Power… Det är ”bara” underhållning och även om jag precis som du beskriver, förstår kritiken så orkar jag inte bry mig speciellt mycket. Det är till syvende och sist bara en serie på Amazon och Tolkiens böcker finns fortfarande kvar. Samma sak med Star Wars, jag gillade inte och gillar fortfarande inte episode VII, VIII och IX, men de böcker och liknande som jag gillar från ”The Expanded Universe” har inte upphört att existera. Jag kan fortfarande avnjuta dem och se de filmer jag gillar och strunta i de jag inte gillar. Men jag kommer garanterat att trilla dit igen och bli överdrivet upprörd över något jag egentligen inte borde, antar att det ligger lite i min natur som just konsument av världar som egentligen inte existerar.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Jag var sur för att Tom Bombadill inte var med i trilogin :) Men det är ju underhållning vi diskuterar, vill man se bra film kan man se ju helt annat. Men även för bra påkostad underhållning kräver jag att världen håller ihop med någon form av internlogik gällande demografi och samhällsekonomi och inte blir parodiskt påklistrat för att kunna sälja extra merch i USA. Då blir det skolteater.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
- Folk som bara inte gillar serien pga skådespel, dialog, eller vad det nu kan vara. Ofta har de ett behov att framställa sin åsikt som objektiv ("Den här serien är dåligt skriven") snarare än subjektiv ("Jag tycker inte om hur den här serien är skriven!") av någon anledning. Somliga är doktorander i filmkunskap efter att ha sett massvis med clips på YouTube.
Min åsikt är naturligtvis bara min åsikt. Måste jag verkligen poängtera det? Men jag behöver ingen doktorexamen i filmkunskap för att känna igen skit när jag ser det. Kvasi-intellektuellt dravel ("en sten sjunker för att den tittar neråt"), upprepningar, onödiga påpekanden av det vi själva ser och osammanhängande dialog levererat av mediokra skådespelare (nej, ansikts-Parkinson är inte ett bra sätt att visa att man är arg). Kolla gärna vad McKay och Payne har för tidigare manus på sitt CV. Just det, inget.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Därför har jag svårt att bli överdrivet upprörd över Rings of Power… Det är ”bara” underhållning och även om jag precis som du beskriver, förstår kritiken så orkar jag inte bry mig speciellt mycket. Det är till syvende och sist bara en serie på Amazon och Tolkiens böcker finns fortfarande kvar. Samma sak med Star Wars, jag gillade inte och gillar fortfarande inte episode VII, VIII och IX, men de böcker och liknande som jag gillar från ”The Expanded Universe” har inte upphört att existera. Jag kan fortfarande avnjuta dem och se de filmer jag gillar och strunta i de jag inte gillar.
Men, men … om alla tänkte så här skulle ju Internet … bli en trevlig plats, Twitter kånka och våra moderatorer bli utan något att moderera … Tycker det är en oansvarig hållning.

Och det låter som om du kommer från en annan tidsålder, typ 1990-talet. Är du en tidsresenär?

(Jag har inte sett serien själv, tror inte min inre bokstavstro skulle klara av den, och även om den säkert är vacker att se på tycks ju karaktärer och handling lämna en del i övrigt att önska.)
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bra grejer:

  • Saurons design. Jag älskar taggig rustning + järnkrona + mantel + stav-looken, de har rentav lyckats förbättra designen från PJs filmer. Detta lovar lite gott, för kan de, mot förmodan, få Sauron rätt, då har de fått den viktigaste karaktären i hela tv-serien rätt.
  • Celebrimbors skådis. Jag trodde jag skulle hata honom eftersom han oförklarligt ser skitgammal ut trots att han är mycket yngre än Galadriel, men skådisen gjorde ett så otroligt bra jobb att jag började gilla karaktären direkt.
  • Elrond. Han funkar faktiskt. Jag gillar hur han är lite nördig och lite kool på samma gång.
  • Allt med dvärgarna. Järnmasker - äntligen. Disa och Durin hade bra kemi, och Durin och Elrond likaså. Det är riktigt kul att få lite inblick i dvärgarnas samhälle.
  • Musiken. Som väntat jättefet.
  • Uttalet av namnen. Inga missar jag kunde se hittils.

Remains to be seen:
  • Harfoots. Skådisarna är charmiga. Den här delen av plotten kan funka, om Meteor Man inte är Gandalf, för det vore fucking katastrof.
  • Bronwyns & Arodirs plott. Jag älskar att deras by ligger i fuckin' Mordor. Det kan inte sluta väl...
  • Gil-Galad. Skådisen ser åtminstone sjukt rätt ut.
  • Prologen. Den var relativt bra för mugglare, men jag är orolig över valet att hoppa över Noldors exil och Mandos förbannelse, eftersom det är en central del i varför ringarna skapas. Maktens ringar är ju till för att "ward of decay", vilket Noldor lider av pga förbannelsen efter The First Kinslaying. Jag hoppas verkligen detta förklaras senare, annars går viktig tematik och logik förlorad.

Dåligt skit:
  • Finrod. Skådisen var bra, men att reducera honom från Tolkiens kanske mest nobla karaktär till någon som skulle ha ett personligt vendetta mot Sauron, snarare än att dö mot Sauron i ett heroiskt försök att uppfylla sin ed till Beren...usch nej.
  • Combat Galadriel. Jag kanske hade kunnat köpa det, om hon hade en rimligare drivkraft, och inte hade så superlativ koreografi. Men det tar inte bort att det känns sjukt lazy. House of the Dragon som kontrast lyckas ha med kvinnliga karaktärer front and center utan att känna sig tvungna att göra actionhjältar av dem.
  • Valinor som belöning utdelad av kungen. Det funkar inte så. Känns konstigt och sloppy. Om ni har en hel tv-serie på er har ni fan tid att utforska Noldors psykologi runt deras exil, deras kärlek till Middle Earth och the weariness of the world som drabbar dem.
  • Galadriel som hoppar i havet. Seriously? Har ni ens reflekterat över hur obscent jävla långt det är tillbaka till Lindon, eftersom skeppet måste vara väster om Numenór om det börjar närma sig Valinor? Fruktansvärt idiotisk bit manusförfattande.
  • Meteor Man = Gandalf och Halbrand = Sauron. Bara två fanteorier än så länge, men de verkar plausibla och bådar verkligen inte gott.
  • Helrustningar och fula svärd. Helrustningar hör inte hemma i Arda, ej heller gör tvåhandssvärd.



    På det stora hela fanns där alltså många bra grejer, men flera orosmoln hopar sig vid horisonten, och ett major problem är att den än så länge viktigaste av karaktärerna, Galadriel, också är den sämsta. Flera fall av sloppy stårytelling bådar tyvärr inte gott för framtida episoder.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Men, men … om alla tänkte så här skulle ju Internet … bli en trevlig plats, Twitter kånka och våra moderatorer bli utan något att moderera … Tycker det är en oansvarig hållning.

Och det låter som om du kommer från en annan tidsålder, typ 1990-talet. Är du en tidsresenär?

(Jag har inte sett serien själv, tror inte min inre bokstavstro skulle klara av den, och även om den säkert är vacker att se på tycks ju karaktärer och handling lämna en del i övrigt att önska.)
Som tur är har jag inte Twitter eller liknande, eller jo... Jag har Facebook men ångrar egentligen att jag ens har det.

Eftersom jag egentligen och alldeles för ofta är en gammal arg gubbe så insåg jag tidigt att Twitter skulle vara lika toxiskt för mig som jag för Twitter.

Och tyvärr har jag deltagit i alldeles för mycket pajkastning på det här forumet för att få vara något så häftigt som en tidsresenär. Det är förhoppningsvis så att det med åldern också utvecklas någon form av instinkt gällande vilka konflikter som är värda att ta(jag har startat och deltagit i alldeles för många). Därför har jag insett(och hoppas den insikten består) att de allra flesta konflikter mår jag bättre av att främst inte vara del av och sekundärt försöka kompromissa. Detta då jag numer är säker på att jag nästan aldrig är helt säker på att just jag har rätt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Däremot så är det väldigt lite av LotR känslan, varken från böckerna eller filmerna. Det är fantasy med orcher, alver, hobbitar etc. men någonting i presentationen upplevs annorlunda. Det sagt så tycker jag inte att det är dåligt på något vis
Byter man ut alla namn finns det inte mycket Tolkien kvar. Bra fantasy-tv, absolut, men inte så mycket Tolkien.

Det kanske kommer att ändras i kommande avsnitt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,114
Byter man ut alla namn finns det inte mycket Tolkien kvar. Bra fantasy-tv, absolut, men inte så mycket Tolkien.

Det kanske kommer att ändras i kommande avsnitt.
Ja, det är väl en av de mest uppenbara invändningarna? Peter Jackson filmatiserar en berättelse; Rings of Power gör en egen generisk fantasyberättelse med Tolkien-dekoration.

Det och att RoP till skillnad från PJ inte känns episkt alls (utom när Valinor är inblandat). Det är som om de anstränger sig för att undvika det.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,852
Location
Off grid
Metacritic ligger just nu på 80% negativa omdömen efter mer än 1000 ratings och 500 reviews. Traditionella recensioner å andra sidan är till 75% positiva.

Tror dock det kommer bli mer normala siffror med tiden.

//EvilSpook
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Metacritic ligger just nu på 80% negativa omdömen efter mer än 1000 ratings och 500 reviews. Traditionella recensioner å andra sidan är till 75% positiva.
Hat är en kraftfull drivkraft. Alla tolkienfanatiker behöver spy lite galla,

Förhoppningsvis har de inte hunnit förgifta brunnen innan allmänhetens åsikt börjar trilla in.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Hat är en kraftfull drivkraft. Alla tolkienfanatiker behöver spy lite galla,

Förhoppningsvis har de inte hunnit förgifta brunnen innan allmänhetens åsikt börjar trilla in.
Man behöver knappast vara Tolkien-fanatiker för att spy falla över det magplask världens kanske dyraste serie blivit.

Att det handlar om nerdrage (för att inte tala om rasism) känns som ett missförstånd. Finns väl knappt en människa som har koll på vad finns skriver om den andra är åldern (eller när det nu utspelar sig) och vad som följer eller inte följer kanon.

Förhoppningvis får de negativa recensionerna till effekt att normies och andra oinsatta kan spendera sin tid med något bättre. Det är ju ändå den funktionen recentionssidor brukar fylla.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Finns väl knappt en människa som har koll på vad finns skriver om den andra är åldern (eller när det nu utspelar sig) och vad som följer eller inte följer kanon.
Du läser inga inläggen som görs här på forumet ser jag 🤨
 
Top