The Rings of Power (spoilertråd)

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,227
Jag gillar detta. Tycker om att det liksom känns trevande, osäkert och nästan awkard. Det är nog den första Midgårds-romansen på film jag tycker känts relaterbar.
Oj, jag tycker inte det finns någon attraktion att ta på mellan dem alls. Så olika man kan se det. Jag menar alltså inte att de hade behövt visa mer i handling utan det är blickar, gester, minspel och sådant jag tänker på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,227
När Gandalf kom tillbaks som den vite, efter balrog-striden, landade han på en bergstopp och låg och stirrade på stjärnorna ett tag tills minnet återvände.
Nåja, det är ju tydligt (tycker jag) att det är hans själ som återvänder till kroppen från var nu än maiars själar hamnar, den fysiska kroppen har inte varit någon annanstans än på bergstoppen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,941
Vad jag hoppas med meteormannen:
Att han är en onding av något slag. Mest för att det vore dramaturgiskt rörande om Nori tar hand om mannen för att hon vill göra gott, men på grund av det drar någon slags olycka över sitt samhälle som hon måste gottgöra.

Vad jag helst inte vill med meteormannen:
Att det ska vara Gandalf och att detta blir någon bakgrundshistoria till varför han är så förtjust i hobbitar.

Att jag föredrar den första teorin framför den andra handlar inte om att den skulle vara mer canon-vänlig, utan att jag tycker att den bäddar för bättre dramatik. Men det handlar ju helt om vad man gör det de olika premisserna. Det är ju fullt möjligt att göra en Gandalf-historia som är jättegripande och då är ju det gott och väl.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,099
Vad jag hoppas med meteormannen:
Att han är en onding av något slag. Mest för att det vore dramaturgiskt rörande om Nori tar hand om mannen för att hon vill göra gott, men på grund av det drar någon slags olycka över sitt samhälle som hon måste gottgöra.
Det känns ju också helt klart som att det är något moraliskt defekt med honom. Han dödar eldflugor och orsakar benbrott.

Bizarro-teori jag kom på men som jag inte egentligen tror på: Det är en balrog i mänsklig form, kanske samma som vi kommer att få se senare. Så det *är* en WoW-Infernal, typ...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,449
Jag antar att han är en Maia av något slag - Sauron, en Istari, en Balrog eller ("hoppas!") något helt annat!

Tror serien ger medvetet blandade signaler - å ena sidan viskar han till insekter på samma sätt som Gandalf (i filmerna) och är fokuserad på stjärnor, å andra sidan så dör eldflugorna och han kommer med eld och förstörelse.

Jag gissar nog fortfarande att han nog är Sauron. Men hur allt hänger ihop mellan de övergivna fästningarna i norr, tunnelorcherna under Mordor och att han kommer i en komet är stora frågetecken. Hoppas bara allt hänger ihop på ett vettigare sätt än Galadriels simtur från Amman...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,227
Jag hoppas nog att det är en helt ny karaktär och att han som @Franz skriver är ond. Det ger den bästa dramaturgin.

Tror serien ger medvetet blandade signaler
Jo och det känns tråkigt nog som standard på många håll nu för tiden. Risken är stor att framtida avslöjanden blir antiklimax när vägen dit bara kantas av vaghet snarare än genuin förebådan. Lite som "vem är Draken"-greppet i Wheel of Time. (Och trots att det var en typ av berättande som Jordan faktiskt var bra på.)

Ett alternativ vore kanske att aldrig berätta vem det är och låta omgivningen ge honom ett namn, eller kanske först avslöja det på slutet. Att Istari var maia var knappast allmän kännedom.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,099
Jag antar att han är en Maia av något slag - Sauron, en Istari, en Balrog eller ("hoppas!") något helt annat!
Jag tänker så här:

1. Han kan bara inte vara en mortal eller alv, av det enkla skälet att han överlevde att vara inuti en meteorit som kraschade till marken.

2. Då kvarstår inte mycket alternativ - vala, maia eller någon sorts "outsider" (jag är i minoritet här, men jag tycker om att tänka mig att folk som Ungoliant och Tom Bombadil inte bara faller in i maiar-kategorin).

Den enda vala som är ens teoretiskt på kartan är om Morgoth kommit tillbaka från rymden i meteor. Det är på ett vis bisarrt begripligt - han kastas ut ur Arda (men inte ur Eä), och då är han i rymden, och ska han komma tillbaka från rymden är plötsligt meteor hemskt begripligt. Men jag har svårt att tro att skaparna har så total brist på omdöme.

För maiar är de "rimliga" alternativen Sauron, Trollkarl, eller Balrog. Blå trollkarl eller balrog är antagligen de minst korkade (fortfarande korkade, men inte fullt så illa). Ett problem med trollkarlar är att de har en verklig, dödlig kropp, så det är svårt att se hur den skulle överleva ett meteornedslag heller. I princip kan de hitta på någon helt egen här också, men det är svårt att spekulera kring. Det kan inte vara någon genomgod, för då skulle inte eldflugor och hobbitar skadas av hans närvaro. Bisarr kandidat: Tilion, månens maia - det skulle förklara både varför han kommer från rymden och varför meteoren inte är varm.

På motsvarande vis är de hopplöst att spekulera om vad för sorts Outsider det skulle kunna handla om om de hittat på egen.

Varför spelar det roll hur stjärnorna står? Ingen jävla aning!
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Varför spelar det roll hur stjärnorna står? Ingen jävla aning!
Kanske att lång tid har förflutit (tusentals år?) sedan han såg på dem senast? Eller att han ser dem från en helt annan punkt än han är van vid?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Att han är en onding av något slag. Mest för att det vore dramaturgiskt rörande om Nori tar hand om mannen för att hon vill göra gott, men på grund av det drar någon slags olycka över sitt samhälle som hon måste gottgöra.
Det vore bara så... kliche-artat.

Jag är fullkomligt övertygad om att det är Gandalf (eller möjligen Sauroman), och är rätt nöjd med det =)

Radagast vore dock coolt. Hans kulle behöva en liten reset efter hobbit-filmerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,941
Det vore bara så... kliche-artat.

Jag är fullkomligt övertygad om att det är Gandalf (eller möjligen Sauroman), och är rätt nöjd med det =)

Radagast vore dock coolt. Hans kulle behöva en liten reset efter hobbit-filmerna.
Jag tycker det vore mer kliché med Gandalf. Men som sagt, det beror ju helt på vad de gör med storyn, båda alternativen kan nog både bli kliché eller spännande 🙂
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,449
Jag tänker så här:

1. Han kan bara inte vara en mortal eller alv, av det enkla skälet att han överlevde att vara inuti en meteorit som kraschade till marken.

2. Då kvarstår inte mycket alternativ - vala, maia eller någon sorts "outsider" (jag är i minoritet här, men jag tycker om att tänka mig att folk som Ungoliant och Tom Bombadil inte bara faller in i maiar-kategorin).

Den enda vala som är ens teoretiskt på kartan är om Morgoth kommit tillbaka från rymden i meteor. Det är på ett vis bisarrt begripligt - han kastas ut ur Arda (men inte ur Eä), och då är han i rymden, och ska han komma tillbaka från rymden är plötsligt meteor hemskt begripligt. Men jag har svårt att tro att skaparna har så total brist på omdöme.

För maiar är de "rimliga" alternativen Sauron, Trollkarl, eller Balrog. Blå trollkarl eller balrog är antagligen de minst korkade (fortfarande korkade, men inte fullt så illa). Ett problem med trollkarlar är att de har en verklig, dödlig kropp, så det är svårt att se hur den skulle överleva ett meteornedslag heller. I princip kan de hitta på någon helt egen här också, men det är svårt att spekulera kring. Det kan inte vara någon genomgod, för då skulle inte eldflugor och hobbitar skadas av hans närvaro. Bisarr kandidat: Tilion, månens maia - det skulle förklara både varför han kommer från rymden och varför meteoren inte är varm.

På motsvarande vis är de hopplöst att spekulera om vad för sorts Outsider det skulle kunna handla om om de hittat på egen.

Varför spelar det roll hur stjärnorna står? Ingen jävla aning!
Alltså, helt klart är det ju en Maia eller någon annan övernaturlig varelse a la Tom Bombadil. Men maia är ju en hel kategori, så han behöver ju inte vara en specifik identifierbar perosn.

Gillar Tilion :)
 
Top