The Rings of Power (spoilertråd)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,304
Location
Göteborg, Lindome
Fast Galadriel i serien är inte over-powered - hon är rejält mycket under-powered jämfört med vad hon borde vara.
Det är väl inte bara det att hon är super-mäktig, utan att hon är det direkt från början. Som protagonist blir hon helt ointressant på det viset. Den klassiska hjältens resa saknas.

Att hon sedan är en osympatisk bitch gör ju inte saken bättre.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Det är väl inte bara det att hon är super-mäktig, utan att hon är det direkt från början. Som protagonist blir hon helt ointressant på det viset. Den klassiska hjältens resa saknas.

Att hon sedan är en osympatisk bitch gör ju inte saken bättre.
Tyvärr upplever jag att just detta är ett återkommande problem. Samma i Wheel of Time, Rey från sequalfilmerna etc.
Man gör ett ställningstagande som totalt saboterar möjligheten till en bra story och karaktär.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Rätt okej avsnitt. Ena minuset är att dronningen av Numenor verkar spelas av en mindre bra skådis som gör henne som en styltig högstadiepopulär mobbare, eller så var bara just hennes repliker dåligt skrivna. Andra minuset är att de två andra linjerna i stort sett står och stampar.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Men herregud vilken misogyn smörja!

Mitt i avsnitt 3. Känns lika lovande som de första två. Håller tummarna att alla som såg första avsnittet (eller kanske bara trailern), bestämde sig för att det var den sämsta serien någonsin och yttrade sig om det här på forumet, nu är klara med serien (för ni ser väl inte vidare på världshistoriens sämsta serie?) och kan lämna den här tråden. Det hade varit super! Tack på förhand 😊
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Håller tummarna att alla som såg första avsnittet (eller kanske bara trailern), bestämde sig för att det var den sämsta serien någonsin och yttrade sig om det här på forumet, nu är klara med serien (för ni ser väl inte vidare på världshistoriens sämsta serie?) och kan lämna den här tråden. Det hade varit super! Tack på förhand 😊
Varsågod… 😕

//EvilSpook
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,304
Location
Göteborg, Lindome
Men herregud vilken misogyn smörja!

Mitt i avsnitt 3. Känns lika lovande som de första två. Håller tummarna att alla som såg första avsnittet (eller kanske bara trailern), bestämde sig för att det var den sämsta serien någonsin och yttrade sig om det här på forumet, nu är klara med serien (för ni ser väl inte vidare på världshistoriens sämsta serie?) och kan lämna den här tråden. Det hade varit super! Tack på förhand 😊
Visst, jag kan lämna den. Serien är ju ändå bara amatörmässig dynga, så jag behöver inte skriva mer om det. Somliga har ju ändå bestämt sig för att det är det bästa sedan skivat bröd, så det verkar ju helt meningslöst att diskutera mer.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Som med de flesta trådar lämnar jag nog när jag slutar få notiser.

Men det är ändå ganska underhållande att läsa de många krystade försöken till att hylla serien, och det aggressiva inläggen mot alla som inte rättar sig i ledet.

Så jag tror nog jag stannar lite till.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Somliga har ju ändå bestämt sig för att det är det bästa sedan skivat bröd
Intressant. Jag tycker mig sett den här skalan i recensionerna:
1. Bra, men jag är skeptisk till ditt och datt
2. Lovande, vi får se
3. Helt fantasy ok om man bortser från källmaterialet
4. Sådär va, mycket jag tycker funkar dåligt

Och sen
6. Fy fan, jävlar det sämsta någonsin. Jag gråter och skakar och är jättejättearg/ledsen.

Skivat bröd-recensionerna har jag inte sett. Men du kanske kan hänvisa mig till de inläggen?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,957
Location
Örebro
Intressant. Jag tycker mig sett den här skalan i recensionerna:
1. Bra, men jag är skeptisk till ditt och datt
2. Lovande, vi får se
3. Helt fantasy ok om man bortser från källmaterialet
4. Sådär va, mycket jag tycker funkar dåligt

Och sen
6. Fy fan, jävlar det sämsta någonsin. Jag gråter och skakar och är jättejättearg/ledsen.

Skivat bröd-recensionerna har jag inte sett. Men du kanske kan hänvisa mig till de inläggen?
Håller med om den här analysen, de flesta positiva recensioner och kommentarer är väldig nyanserade. Kritiken i tråden är dock nattsvart och jag har svårt att inte se den som ganska onyanserad på grund av tonläget. Så är de negativa kommentarerna till för att hjälpa mig förstå vad som inte håller i serien gör de ett dåligt jobb, här har de som är positiva gjort ett bättre jobb att få mig att se bristerna och eventuella luckor.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Intressant. Jag tycker mig sett den här skalan i recensionerna:
1. Bra, men jag är skeptisk till ditt och datt
2. Lovande, vi får se
3. Helt fantasy ok om man bortser från källmaterialet
4. Sådär va, mycket jag tycker funkar dåligt

Och sen
6. Fy fan, jävlar det sämsta någonsin. Jag gråter och skakar och är jättejättearg/ledsen.

Skivat bröd-recensionerna har jag inte sett. Men du kanske kan hänvisa mig till de inläggen?
Du glömde:

5: Va härligt med ännu ett praktfiasko av en studio som försöker köpa in sig i ett fandom för att casha in på att göra politiserad smörja.
Det här var ju så bottenlöst uselt att det blir fantastisk ofrivillig komik av det hela. I love it!!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Håller med om den här analysen, de flesta positiva recensioner och kommentarer är väldig nyanserade. Kritiken i tråden är dock nattsvart och jag har svårt att inte se den som ganska onyanserad på grund av tonläget. Så är de negativa kommentarerna till för att hjälpa mig förstå vad som inte håller i serien gör de ett dåligt jobb, här har de som är positiva gjort ett bättre jobb att få mig att se bristerna och eventuella luckor.
Inte alls. Nästan alla som ogilla serien har framhållit att den var snyggt filmad.
Vill någon diskutera te.x. kvalitén på manus eller karaktärer så är det nog många som gärna vrider och vänder på det så att eventuella nyanser framträder.
 
Top