The Rings of Power (spoilertråd)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,940
Jag tycker det är kul när åsikter stöps och blöts (läser till exempel @Bifur s egen tråd med stor behållning). Vill man hata serien får man såklart göra det, men att bara upprepa att serien är dålig ger ju inte heller så mycket att diskutera. Vad finns det att säga liksom?

Jag tycker dock att tråden blivit oändligt mycket trevligare sen den 3:e september, så jag klagar inte på något sätt. Jag föredrar när fokus ligger på att diskutera serien istället för en diskussion om serien, men det är en ytterst personlig preferens och jag fattar och har respekt för att man vill diskutera båda.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Så för att diskutera något konkret, vad tycker ni om Galadriels karaktär i det första avsnittet.

Hon blir mobbad, men är på väg att slå ut tänderna på mobbaren. Vad är tanken här? Att jag ska sympatisera med den ultravåldsamma flickan?

Att hon är nån slags ninja som behandlar ett tvåhandssvärd som en butterfly-kniv som gör ner ett troll som om det vore en mygga.

Att hon vill lämna en av sina sopiga män bakom sig under nån märklig vintermarsch.

Att hon mest är otrevlig, ser sur ut och har samma ansiktsuttryck ut hela tiden (men det kanske bara är att skådisen är undermålig).

Vad är tanken? Att jag aktivt ska ogilla henne och hålla på Sauron? Att jag tycka det är häftigt att karaktärerna nu beter sig som en superhjälte från nån Marvel film?
(svaret är förstås politiskt men det får man förstås inte diskutera så jag håller det utanför)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,940
Så för att diskutera något konkret, vad tycker ni om Galadriels karaktär i det första avsnittet.

Hon blir mobbad, men är på väg att slå ut tänderna på mobbaren. Vad är tanken här? Att jag ska sympatisera med den ultravåldsamma flickan?
Ultravåldsam tycker jag inte att hon är, men just mobbingscenen är en lite för mänsklig grej för att det ska funka.

Att hon är nån slags ninja som behandlar ett tvåhandssvärd som en butterfly-kniv som gör ner ett troll som om det vore en mygga.
Såklart hon kan göra det, hon är en badass noldoralv. Inget av detta är ju nytt vad gäller alv-tropes.

Att hon vill lämna en av sina sopiga män bakom sig under nån märklig vintermarsch.
Ska visa på att hennes kall att hitta Sauron gått för långt. Ser inget problem här. Varför är marschen märklig?

Att hon mest är otrevlig, ser sur ut och har samma ansiktsuttryck ut hela tiden (men det kanske bara är att skådisen är undermålig).
Det vet jag inte om det störde mig. Att hon är sur förklaras ju, och att hon ser lite stuff ut är ju också en typisk alv-trope. Alverna hade gärna fått vara lite mer stiffa för min del, så min kritik ligger nog snarare åt motsatt håll.

Vad är tanken? Att jag aktivt ska ogilla henne och hålla på Sauron?
Tanken är nog att hon ska utvecklas och gottgöra sina misstag. Tråkigt om en karaktär är perfekt från början.

Att jag tycka det är häftigt att karaktärerna nu beter sig som en superhjälte från nån Marvel film?
Som med Legolas typ. Inget nytt

(svaret är förstås politiskt men det får man förstås inte diskutera så jag håller det utanför)
Ja gör gärna det, tack så mycket. Dock förstår jag inte varför du frågar när du känner att du redan vet svaren.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ultravåldsam tycker jag inte att hon är, men just mobbingscenen är en lite för mänsklig grej för att det ska funka.


Såklart hon kan göra det, hon är en badass noldoralv. Inget av detta är ju nytt vad gäller alv-tropes.


Ska visa på att hennes kall att hitta Sauron gått för långt. Ser inget problem här. Varför är marschen märklig?


Det vet jag inte om det störde mig. Att hon är sur förklaras ju, och att hon ser lite stuff ut är ju också en typisk alv-trope. Alverna hade gärna fått vara lite mer stiffa för min del, så min kritik ligger nog snarare åt motsatt håll.


Tanken är nog att hon ska utvecklas och gottgöra sina misstag. Tråkigt om en karaktär är perfekt från början.


Som med Legolas typ. Inget nytt

Ja gör gärna det, tack så mycket. Dock förstår jag inte varför du frågar när du känner att du redan vet svaren.
Håller med i förmodligen allt här. Jag förstår om man inte gillar en del skådespelares prestationer etc, är otroligt sällan(aldrig) en serie är felfri. Jag är tex ett stort HBO ROME-fan, men Egypten är helt galet framställt då det borde vara hellenistiskt och inte som det nu är i just den serien.

Man kan uppskatta, gilla och även älska serier och fortfarande ha negativa åsikter gällande delar av just dessa serier och det är väl just de nyanserna som är intressanta att diskutera. Själv stör jag mig inte det minsta varken på de som älskar Rings of Power eller de som tycker serien är skit. Motivera era åsikter så de går att diskutera så har jag inga problem alls med varken ris eller ros mot någon serie eller film.

Jag tror också(jag kan ha helt fel här) att serieskaparna delvis medvetet gjort alverna mindre goda och mer mänskligt trasiga... Detta för att visa att de människor som valde att slåss under Morgoth kanske inte var helt supermegaondskefulla utan möjlighet till någon chans att bli av med sin "arvssynd".
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,227
Så för att diskutera något konkret, vad tycker ni om Galadriels karaktär i det första avsnittet.
Sisådär. Jag tycker scenen med henne som barn känns överflödig och "för mänsklig", hade nog hellre sett något med henne som "ung vuxen" som fyllde samma roll men knöt an till hennes önskan att följa Feanor till Midgård, kanske diskussion mellan henne och Finrod (om nu han ska få den rollen) om det okloka i det men där han till slut ändå väljer att göra som hon gör. (Hade underbyggt något slags skuld för hans död på samma gång.)

Jag ogillar striden mot trollet rent estetiskt men jag har heller aldrig förlikat mig med ninja-Legolas, bara för att det blivit en trop finns det inga skäl att upprepa den. Däremot tycker jag själva utfärden fyller sin roll i berättelsen.

Jag tycker även hennes karaktär som helhet funkar, däremot är jag inte bekväm med att det skulle betyda ett politiskt problem för Gil-Galad. Det passar liksom inte in. Jag hade föredragit att de andra alverna nöjde sig med att inte hålla med henne, och välja att använda sina trupper till annat (eftersom jag samtidigt ogillar att orkerna ska ha försvunnit, det hade funkat bättre om det fanns lite andra små hot här och där att förhålla sig till). Därför agerar hon på egen hand och blir så småningom skeppsbruten (varför går väl att hitta en lösning på, det flesta val är bättre än den tramsiga "förvisningen" till Valinor).
 
Last edited:

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
Har sett de tre avsnitten som släppts nu (såg de på raken efter varandra).

Tycker det är väldigt tydligt ändå att detta är en slags fan-fictionhistoria "inspired by Tolkien". Tror ingen som är lite insatt i Tolkiens verk skulle missta detta för något "officiellt". Och på så vis känns det ändå rätt okej; såpass långt från Tolkien att det inte direkt påverkar min tidigare uppfattning om de karaktärer de delar med Silmarillion.
Jag önskar mest att handlingen skulle gå framåt lite snabbare så det händer något.
Men gillar ändå Galadriel (förstår att hon behöver kännas yngre och mer driven än i LotR för att hon ska funka) och miljöerna tycker jag varit oväntat inspirerande ändå. Vore trevligt med ännu fler ruiner/dungar/etc.

Så, snyggt, lite mysigt men lite för intetsägande historia än så länge (vilket verkar vara Amazons grej; att långsamt mjölka grejer på gränsen till ett stillastående).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Ultravåldsam tycker jag inte att hon är, men just mobbingscenen är en lite för mänsklig grej för att det ska funka.
Men hur ska den funka rent berättarmässigt? Alla sympatier man eventuellt har försvinner ju när hon ska sopa till killen.

”Såklart hon kan göra det, hon är en badass noldoralv. Inget av detta är ju nytt vad gäller alv-tropes.”

” Som med Legolas typ. Inget nytt”

Så du gilla när Legolas åkte skateboard, klättra på Olifanten och flög runt på Ulven i filmerna? Känns mer som man ser på tecknad serie än Tolkien när man ser såna saker.

”Ska visa på att hennes kall att hitta Sauron gått för långt. Ser inget problem här. Varför är marschen märklig?”

- att hon återigen bara är osympatisk näst intill sociopatisk som ska lämna en av sina få följeslagare att dö.

”Det vet jag inte om det störde mig. Att hon är sur förklaras ju, och att hon ser lite stuff ut är ju också en typisk alv-trope. Alverna hade gärna fått vara lite mer stiffa för min del, så min kritik ligger nog snarare åt motsatt håll.”

- det är skillnad på att vara stoisk och stiff. Nu känns hon bara som sur. Helt endimensionell

”Tanken är nog att hon ska utvecklas och gottgöra sina misstag. Tråkigt om en karaktär är perfekt från början.”

- så vi ska ogilla henne och sen börja gilla henne när hon slutar vara ett arsle. Ja så kan det vara om även om det är ett väldigt ovanligt grepp för en series hjälte och protagonist.

”Ja gör gärna det, tack så mycket. Dock förstår jag inte varför du frågar när du känner att du redan vet svaren.”

- Frågan är delvis retorisk. Men troligtvis borde manusförfattarna ändå han nån idé om varför de skriver en karaktär som dem gör utöver att vilja bryta ”könsnormer” m.m. Men nu ska hennes icke-kvinnliga attribut etableras med sån fas att det kör över allt vad manusförfattande heter.

- vi gör henne till en mobbad flicka så publiken sympatiserar med henne
- okej fine, men eftersom vi vill visa att kvinnor inte behöver vara svaga våp så låter henne försöka drömma till den elaka killen som mobbar henne
- öh men vem är det som mobbar vem då egentligen? Nu förlorade vi den initiala poängen
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,940
Men hur ska den funka rent berättarmässigt? Alla sympatier man eventuellt har försvinner ju när hon ska sopa till killen.
Inte för mig. Hon är ju bara ett litet knytt då, jag tappar inte sympatin helt för en vuxen människa för något denne gjorde när hen var barn.

Så du gilla när Legolas åkte skateboard, klättra på Olifanten och flög runt på Ulven i filmerna? Känns mer som man ser på tecknad serie än Tolkien när man ser såna saker.
Det är inte mina favoritdelar i filmerna men det är inget jag skulle använda som ett argument för att filmerna skulle vara dåliga.

- att hon återigen bara är osympatisk näst intill sociopatisk som ska lämna en av sina få följeslagare att dö.
Jadu, det är ju tur att hon inte varit involverad av dödande av sina egna tidigare, då hade hon ju inte funkat som karaktär 🙄

- det är skillnad på att vara stoisk och stiff. Nu känns hon bara som sur. Helt endimensionell
Håller inte med. Med det sagt är hon hittills ingalunda min favoritkaraktär.

- så vi ska ogilla henne och sen börja gilla henne när hon slutar vara ett arsle. Ja så kan det vara om även om det är ett väldigt ovanligt grepp för en series hjälte och protagonist.
Jag tycker ju inte att hon är ett arsle, så byt gärna ut ”vi” mot ”du”. Att en huvudperson har brister i sin moral som denne senare i historien kommer över ser inte jag som något ovanligt i äventyrsberättelser.

Frågan är delvis retorisk.
Vad är det för vits med att ställa en massa retoriska frågor? Vad vill du uppnå med det?

Men troligtvis borde manusförfattarna ändå han nån idé om varför de skriver en karaktär som dem gör utöver att vilja bryta ”könsnormer” m.m. Men nu ska hennes icke-kvinnliga attribut etableras med sån fas att det kör över allt vad manusförfattande heter.
Snälla Conan, vi skulle ju skippa politiken i denna tråd. Det finns massa platser runt om på internet för sådant.

- vi gör henne till en mobbad flicka så publiken sympatiserar med henne
- okej fine, men eftersom vi vill visa att kvinnor inte behöver vara svaga våp så låter henne försöka drömma till den elaka killen som mobbar henne
- öh men vem är det som mobbar vem då egentligen? Nu förlorade vi den initiala poängen
Min tolkning är inte alls densamma som din. Jag tycker att det handlar om att de ger en förklaring till varför hon är som hon är, och att hon redan från unga år haft brister hon måste jobba med under historiens gång. Men jag gillade inte heller mobbing-scenen så jag försvarar inte kvaliteten. Men jag drar inte samma slutsats som du.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Men hur ska den funka rent berättarmässigt? Alla sympatier man eventuellt har försvinner ju när hon ska sopa till killen.
Va? Varför det?
Här tycker jag ditt hat mot henne blir lite krystat. Menar du verkligen att man skall låta mobbare hållas? Och ge mig inte det där "då blir hon ju lika mycket mobbare", det är bullshit och det vet du.

Sedan är det en helt annan sak att jag håller med om att alver inte borde bete sig på detta vis alls - men det är nog som någon annan trodde att de vill förmänskliga alverna för att göra dem mer "relatable" och jag kan acceptera det som nödvändigt i en serie som skall ha "mass appeal" och så många av huvudpersonerna är ett slags aliens.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag personligen ogillar just när alvbarnen mobbar varandra samt hur Galadriel reagerar på sagda mobbning. Är inte heller helt överens med dialogen kring hur en sten fungerar etc, dialogen där är inte så bra som den kunde vara. Trots detta så är det just Galadriel och hennes del av storyn som jag finner intressant, även Arondir och dennes äventyr är intressanta och spännande även om det finns saker att anmärka på. Jag undrar hur orcherna lyckats tillfångata så många alver och hur övriga alver misslyckats att se hur orcherna faktiskt bygger Mordor framför deras ögon!? Alverna i Rings of Power fungerar nu som drakarna i House of the Dragon, deras krafter och förmågor anpassa efter vad plotten just nu kräver och detta är inte det bästa sättet att skapa spänning på.

Då vet alla vid det här laget att jag verkligen gillar House of the Dragon men precis i den serien som i Rings of Power så dyker det ibland upp saker som får mig att fundera på om de som skapat serien verkligen talat igenom en del saker eller bara kört på av bekvämlighet...

Ingen av dessa saker varken räddar eller dödar en serie men jag hoppas båda serierna blir mer konsekventa gentemot sin egen interna logik i framtida avsnitt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,940
Jag personligen ogillar just när alvbarnen mobbar varandra samt hur Galadriel reagerar på sagda mobbning.
Jag tror att alvmobbingen hade funkat bättre om det rört sig mer om ”nördmobbing”. Om ledaren för mobbarna varit som en lillgammal nörd som typ bränt sönder hennes båt med en glasbit mot solen eller liknande och med högdragen snorkig ton förklarade varför hennes båtgrej var fånig samtidigt som de andra skrattar överlägset. Det känns mer som att alver skulle mobba på det sättet, om de nu mobbar. Och när hon ger sig på honom (om hon måste göra det) så visar det tydligare att hon är en outsider, inte riktigt som andra.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Jag tror att alvmobbingen hade funkat bättre om det rört sig mer om ”nördmobbing”. Om ledaren för mobbarna varit som en lillgammal nörd som typ bränt sönder hennes båt med en glasbit mot solen eller liknande och med högdragen snorkig ton förklarade varför hennes båtgrej var fånig samtidigt som de andra skrattar överlägset. Det känns mer som att alver skulle mobba på det sättet, om de nu mobbar. Och när hon ger sig på honom (om hon måste göra det) så visar det tydligare att hon är en outsider, inte riktigt som andra.
Du menar som scenen med Spock som barn i Abrams' Star Trek?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,940
Du menar som scenen med Spock som barn i Abrams' Star Trek?
Det var typ tretton år sen jag såg den filmen så kommer tyvärr inte ihåg nåt från den.

EDIT: Det vore ju dock intressant att kolla upp om det fanns diskussioner om att scenen du nämner gjorde att folk tyckte att Spock var en sociopat som man inte kunde gilla efter denna scen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Det vore ju dock intressant att kolla upp om det fanns diskussioner om att scenen du nämner gjorde att folk tyckte att Spock var en sociopat som man inte kunde gilla efter denna scen.
Inte riktigt, eftersom det ansågs uppenbart att han var mer hetsig på grund av sin halv-mänskliga härkomst.
Däremot diskuterades det ifall det verkligen var sannolikt att de hel-vulkanska barnen skulle reta honom på rasistiska grunder.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Reflektioner efter tredje avsnittet.
Serien består i grova drag av två delar.
Den ena delen handlar om det som intresserar Tolkien, eller åtminstone det som han brydde sig om att skriva om Andra åldern: gudar, alver och kungar. Och det kan jag se hur det fortskrider i serien så det nog kommer att träffa samma huvudsakliga beats som i Tolkien - de absolut mest centrala händelserna kommer att vara samma, även om vi kommer till dem via andra stigar.
Den andra delen handlar om det som ger mer av ett grodperspektiv på dessa världshändelser - funktionen som hoberna fyller i hans publicerade verk. Eftersom det inte finns något sådant i källmaterialet, ingenting om "the small folk" som Martin skulle säga, måste manusförfattarna uppfinna det ur eget huvud. Och där finns det ju två trådar, där jag kan se poängen med Arondirs plot som att den visar på skapandet av Mordor. Men jag vet ännu inte vad poängen är med Noris plot. Det måste väl vara Meteormannen som har en uppgift att fylla i handlingen, men jag kan ännu inte utröna vad den är, och tempot är ju extremt långsamt.

Sammanfattningsvis är jag fortfarande intresserad och nyfiken, jag vet bara inte ifall jag kommer att fortsätta vara det i 5 gånger 8 timmar.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag gillade tredje avsnittet då vi får möta Elendil och Isildur. Gillade faktiskt Numénor, men mina förväntningar har sedan ett par månader tillbaka varit riktigt låga. Tyckte det mesta såg bra ut, så blev positivt överaskad.
Stör mig inte på att de går sin egen väg. Men som någon annan i tråden sa, jag är ett stort Tolkien-fan, så måste ju se detta.
Halbrand bär på en del mörker som var intressant att få se komma ut. Börjar tro på att han blir Häxmästaren så småningom, tror inte vi ens fått se Sauron ännu, men vem vet? Tror ännu mindre på att det är Meteorman i vart fall. Halbrand kan det vara, men jag tror på något annat. Han är ju arvtagare till ett rike, så han är säkert en av de kommande 9.
Sjysst cliffhanger också! Är det Sauron vi äntligen får se? Eller ännu en påhittad karaktär?
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Det som störde mig mest med fighten mot trollet var att man valde att etablera Galadriels badasness i strid på bekostnad av hela hennes följe.
De framstår som inkompetenta fjantar, när de rimligtvis borde vara ett redigt noldorianskt dödskommando. Varför har hon ens med dem undrar man ju.
 
Top