The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,103
Det som störde mig mest med fighten mot trollet var att man valde att etablera Galadriels badasness i strid på bekostnad av hela hennes följe.
De framstår som inkompetenta fjantar, när de rimligtvis borde vara ett redigt noldorianskt dödskommando. Varför har hon ens med dem undrar man ju.
I och för sig får man känslan av att de var folk GG ville bli av med, så han kanske särskilt skickade fuckups?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Dialogen i den här serien är stundom helt genialisk:

-There's head sense and there's heart sense!
-There's common sense and there's none-sense!

Chefs kiss!

Jag gillar hur harfötterna har sånt rappt, underfundigt och "bondskt" språk jämfört med alvernas ofta teatraliska, målande och nästan "skitnödiga" språk. Jäkligt bra sätt att underblåsa skillnaderna.

Sure, med vissa lågvattenmärken. Jag tycker också hela grejen om stenen var väldigt märklig.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Fast Galadriel i serien är inte over-powered - hon är rejält mycket under-powered jämfört med vad hon borde vara. En av topp tre mäktigaste personerna i Midgård (eller möjligen topp fyra om Glorfindel är här redan). Hon ska inte ha problem med ett endaste troll. Det gäller andra alver också - stridstränade alver som har problem med lika många orcher, eller en enda warg?! Striden med Finrod har Nodlor i problem med orcher, medan vi vet från Silmarillion att ett godtyckligt antal orcher inte kan besegra dem i strid. Alvspanare kan inte hitta ett orchiskt ödeland några dagars resa bort. Och jag betvivlar mycket starkt att alvbarn är mobbare.

Alverna är alldeles för veka och icke-alviska. Fler borde vara som Galadriel, inte motsatsen!
Yup, min största beef so far är hur lätt alverna blev misshandlade av second-rate orcher. En av alverna fick vara alv, och han var det för han är protagonist.

Det är väl inte bara det att hon är super-mäktig, utan att hon är det direkt från början. Som protagonist blir hon helt ointressant på det viset. Den klassiska hjältens resa saknas.
Till skillnad från Legolas, Gimli och Aragorn, som alla började som svaga och behövde ha "hjältens klassiska resa" innan de fick vara coola? Eller Arondir i samma serie, som också är superninja.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Jag har kommit fram till slutsatsen att Harfoots är en klan av darwinister som gladeligen låter en jävel dö bara om han råkar vara lite halt. Snällt när de filmar hur några fanskap till hober halvdansar och studsar fram typ 30 meter framför Poppy, som själv får knuffa sin egen vagn för hela hennes familj dog och ingen annan har adopterat henne. Det finns många djur på vår jord som är mer empatiska till utsatta individer i samma flock än Harfootsna är. Min fanteori än så länge är att de sköna hoberna vi ser i framtida filmer är de som lämnats bakom, känt "Fan heller att vi ska dö, vi bygger en bättre kultur" och bosätter sig i The Shire typ.

För övrigt besvarades min förvirring i detta avsnitt. Det är inte Noris biologiska mamma, that makes a lot more sense. Dock känns det lite konstigt att alla ska tala med irländsk dialekt, men alla skådespelare är inte irländare. Det märks extra mycket på Noris pappa, som jag tror är Kanadensare.

På det stora hela fortsätter serien vara en 3/5. Jag är mer taggad när House of the Dragon kommer ut, som jag måste se omedelbums, än Rings of Power, som kan bli liggade en dag eller två.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har kommit fram till slutsatsen att Harfoots är en klan av darwinister som gladeligen låter en jävel dö bara om han råkar vara lite halt. Snällt när de filmar hur några fanskap till hober halvdansar och studsar fram typ 30 meter framför Poppy, som själv får knuffa sin egen vagn för hela hennes familj dog och ingen annan har adopterat henne. Det finns många djur på vår jord som är mer empatiska till utsatta individer i samma flock än Harfootsna är. Min fanteori än så länge är att de sköna hoberna vi ser i framtida filmer är de som lämnats bakom, känt "Fan heller att vi ska dö, vi bygger en bättre kultur" och bosätter sig i The Shire typ.

För övrigt besvarades min förvirring i detta avsnitt. Det är inte Noris biologiska mamma, that makes a lot more sense. Dock känns det lite konstigt att alla ska tala med irländsk dialekt, men alla skådespelare är inte irländare. Det märks extra mycket på Noris pappa, som jag tror är Kanadensare.

På det stora hela fortsätter serien vara en 3/5. Jag är mer taggad när House of the Dragon kommer ut, som jag måste se omedelbums, än Rings of Power, som kan bli liggade en dag eller två.
Jag håller med! Tyckte harfötterna var lite väl ”nazi” och inte alls hjälpsamma. Vi talar här om en grupp med varelser som till syvende och sist är beroende av att de är så många som möjligt när samlandet av bär etc skall utföras. Och trots detta så skiter man fullständigt i de för tillfället mest utsatta i sin gruppering. Sen tycks de styras av en diktator, vilket dock inte är konstigt på något sätt i fantasy men det hade varit trevligt att se harfötterna rösta med handuppräckning eller något.

När väl större rovdjur överfaller ett samhälle med harfötter så måste ju deras överlevnadschans öka radikalt om de är ett högre antal med tanke att de var och en inte är varken stora eller speciellt skräckinjagande. Så deras sätt att leva verkar motverka just överlevnad.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Håller med om harfötterna. Känns som oerhört svagt skrivet. ”Hur ska vi få lite dramatik och ett sätt för Gandalf att bli buddy med harfötterna? Jag vet - vi gör dom till psykopater!”

Gillade hur de framställde Numenor. Jag har tidigare här på forumet klagat på hur fantasystäder presenteras: först en svepande CGI-överblick och sedan klipp till en gärna ganska trång interiör, ibland en gata, också den trång. Nu fick vi ankomst, landstigning, flera miljöer och till sist en interiör. 10/10!

Arondir-ploten blev lite pannkaka i det här avsnittet tyckte jag. Gillade hur det tidigare var småskaligt by med krypande skräck. Nu blev det plötsligt nåt helt annat. Känns igen som att författarna famlar i luften. De ville ha en scen med inspiration från första världskriget - skyttegravar och senapsgas - men hade ingen aning om hur de skulle komma dit. Så alv-väktarna var på väg bort för allt var lugnt, men ett stenkast ifrån så bygger orcherna ett månlandskap av skyttegravar och fällda träd? Lite slarvigt vaktat… Kanske om orcherna faktiskt bara byggt tunnlar - då hade det funkat. Men manusförfattarna ville ha skyttegravar och WW1.

Undrar om det vore bättre om de skulle skippa försöket att göra en story av det, och i stället bara ha små nedslag här och var. Moments from Middle Earth, eller nåt :)

Känner dock fortfarande att jag tittar med helt gott humör :)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Tredje avsnitt sett.

Bra grejer:
- Gillar hur Numenor gestaltas i det att de uppenbarligen är en mer avancerad civilization än de andra människor vi sett.
- Samma för Harfoots festival. Här lyser det höga produktionsvärdet igenom.
- Orcherna funkar fint.
- Galadriel fortsätter vara en skitbra protagonist. Tycker de lyckas fint i att kontrastera hur hon (som alv) ser ganska ung ut men samtidigt är skitgammal och extremt erfaren och kompetent (för den som desperat gärna vill ha en heros journey så är jag ganska säker på att Nori fixar det fint framöver). Visas bra i hur Elendil får stå i förundrad över att hon personligen kände hans kungarikes founding father och att hans barn har koll på legenderna om henne trots att deras folk levt isolerade från omvärlden ett bra tag.

Mindre bra grejer:
- Som andra skrivit känns Harfoots samhälle väldigt hårt. Det kanske egentligen är rimligt att de har det så, att kan du inte gå så är du fucked, men det skaver lite i gestaltningen och de kunde gått visat/förklarat varför det är så (vinter och/eller vargar som jagar karavanen).
- Alverna borde spöa i alla fall fler orcher inte de dör. Fast de kanske var svulta och uttorkade så kanske det är nästan ok.
- Urk vad de överutnyttjar ”mystiska cliffhangers”. Drottningen som pratar med sin farsa och orchernas ledare i detta avsnittet, dvärgarnas kista i förra. Nån enstaka är väl ok, men lite väl med flera per avsnitt.
- Slow motion är fan så jävla skittöntigt (förutom i en fighting-scen, då kaaaanske det kan var ok. Ibland. Kanske).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,450
Halvdant avsnitt, men grymt snyggt. Fortfarande värt att se bara för scenografin - fullkomligt älskar Numenors blandning av brittiska öarna och egeiska havet. Vita klippor och gröna kullar - så klart. Tycker även att den makedonska looken och solen/stjärnan funkar bra - och alltid kul när någon är Post Captain, får igång mina O'Brienvibbar.

Sen gillade jag faktiskt Wargen med den galna, stirriga, B-horror-looken! Lite Dog Soldiers. Och jag gillar djurskalleorchernas look.

Mitt främsta problem är pacingen. Det är liksom inget stuns i manuset. Konflikterna har konstig dynamik (som i Numenor), alla dessa slow-motionscener. Det är svårt att riktigt ryckas med. Och så är det förstås hela tiden så där anfått och ansträngt spelat - som i Jackson-filmerna. Saker viskas eller skriks... För mycket effektsökeri helt enkelt.

Värt att titta för scenografin och för att se vart det leder.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Sen gillade jag faktiskt Wargen
Arrrghhh !! o_O

Håller helt med om hårfötternas skumma kollektivism. Alla (som orkar) ska med! Reagerade också på en sak i scenografin. Bara en detalj, men när de väl gav sig av med vagnen så var de väldigt tydligt på en liten grusväg. Det såg mindre bra ut och passade in inte.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag hade mycket hellre skippat harfötterna då jag tycker att de får en redan långsam historia att bli ännu mer utdragen. Kan vara så att jag påverkats för mycket av min nutid och vill ha "instant gratification", men som sagt så gillar jag de andra delarna av serien. Galadriel och Arondir och även Elrond(även om jag nog är mer besviken på hur Elrond är än Galadriel) är personer vars story jag vill se mer av, jag vill veta vad som skall hända härnäst. Men så mycket tid slösas bort :-( Jag gillar normalt sett vad andra skulle kalla sega och långsamma filmer och serier men i Rings of Power tror jag att man kanske skulle ha gjort att saker hände lite snabbare med färre spretande trådar?

Men som sagt, hela säsongen finns inte ännu och det kan självklart visa sig vara hur bra som helst när trådarna väl närmar sig varandra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
men i Rings of Power tror jag att man kanske skulle ha gjort att saker hände lite snabbare
Grejen är väl egentligen inte tempot i sig utan att det inte riktigt leder någon vart? Det märks så att säga att det är utfyllnad och inte substans. Jämför med familjen Elendils samtliga scener, för att hålla oss inom serien, de betyder alla något utan att det för den skull "händer" så mycket.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,103
Grejen är väl egentligen inte tempot i sig utan att det inte riktigt leder någon vart? Det märks så att säga att det är utfyllnad och inte substans. Jämför med familjen Elendils samtliga scener, för att hålla oss inom serien, de betyder alla något utan att det för den skull "händer" så mycket.
Det är en av mina… tre?… huvudsakliga invändningar mot serien. Efter tre avsnitt är det tre och en halv timme, och vad har hänt ännu egentligen? Det är bara setup och trampande av vatten.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,943
Då har jag sett tredje avsnittet. Inte lika mycket händer här, men jag gillar fortfarande serien väldigt mycket!

Allt med numenor var riktigt bra! Älskade stämningen och hur allt såg ut. Här var det ju också väldigt grekiskt/romerskt inspirerat vad gäller mode, men det passade mycket bättre än med alverna! Fram tills detta avsnitt har jag inte hållit Galadriels historia som min favorit, men här var den det.

Gillade även Arondirs historia! Orkerna känns helt rätt! Wargen kändes lite ofärdig effektmässigt men gillade designen. Gillar att de gör en grej av att orkerna inte pallar så mycket solljus. Dock hände det kanske inte så mycket här så jag hoppas att historien drivs mer framåt i nästa avsnitt.

Nori är fortfarande min favoritkaraktär! Jag håller med om att hobbitarnas sedvänjor och grejen med att lämna pappan kvar är väldigt konstig och att de framstår som osympatiska. Nu tror jag visserligen inte att det är meningen att vi ska gilla sedvänjorna, jag gissar att poängen är att de ska ändras och inse att de handlar fel, men det är ändå lite väl hårt. Det hade varit bättre om pappans fot skrumpnat ihop och de andra hade varit rädda att det var en sjukdom som kanske smittade.

Jag börjar bli övertygad om att meteormannen är Gandalf. Det känns som att det blir svårt att få till bra, men vi får se vad som händer.

Ett bra avsnitt, men lite av ett mellanavsnitt. Hoppas att saker kickar igång nästa fredag!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag gillar Harfoot-delen också, men deras kultur visade sig vara något psykopatisk.
Jag har inte gett upp hoppet att de i nästa avsnitt kommer visa hur jäkla skitfarlig den där migrationen är så det mejkar sense. ”Stannar du så dör du, och stannar jag och hjälper så dör jag också” typ.

edit: alltså att de faktiskt visar det hända, så vi inte bara har darwinist-psyko-äldstens ord för det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Harfötterna är så långt min absoluta favoritdel av den här serien. Har inget behov av högt tempo.
Nu vet jag att detta inte direkt var riktat till mig men det passar ändå att jag ger ett svar på det. Det är inte tempot jag har direkta problem med, det är precis som några redan nämnt att en del scener känns väldigt… överflödiga eller svåra att motivera? Det betyder inte per automatik att allt det som jag talar om är skit, bara att jag hade föredragit om det visats och hänt mer av substans och kanske mindre ”hoppigt” mellan de olika trådarna som serien lagt ut. Jag förstår att en del kommer föredra alvernas story och andra föredrar harfötterna, etc. Men jag tror en del avsnitt kanske hade gjort sig bättre att fokusera på en eller kanske max två huvudkaraktärer i en del avsnitt.

Så än en gång, jag gillar verkligen film och serier med bra dialog där det definitivt inte måste hända massa Marvel eller Justice League liknande saker hela tiden. Men jag gillar inte heller när veckans avsnitt blir för vattentrampande och utan riktning. Med tanke på vad avsnittet hette så vore det minsta att begära under de omständigheter som råder i serien, att vi fick ett ansikte till namnet… Jag fattar faktiskt inte varför avsnittet ens hette som det gjorde. Men med det sagt så säger jag det jag brukar, hela säsongen har inte släppts ännu och det kan finnas dramaturgiska eller andra poänger med att göra som man gör men jag tror att serien få börja bli lite mer händelserik om den skall fortsätta vara eller bli serien med stort S inom fantasy. De flesta vill trots allt att det faktiskt börjar hända lite episka saker när man ser en serie som heter Rings of Power och vi är tre timmar in.
 
Top