The Rings of Power (spoilertråd)

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har inte gett upp hoppet att de i nästa avsnitt kommer visa hur jäkla skitfarlig den där migrationen är så det mejkar sense. ”Stannar du så dör du, och stannar jag och hjälper så dör jag också” typ.

edit: alltså att de faktiskt visar det hända, så vi inte bara har darwinist-psyko-äldstens ord för det.
Men de kan ju hjälpa vännen till Nori, jag menar att hon bär ju ett hus själv! Det borde finnas andra bland harfötterna som kan avvara en person, eller? De ser inte undernärda ut direkt och om de inte använder sig av strikt exogami så borde de flesta vara släkt med varandra på något sätt och i sämsta fall nära vänner… Och vänner brukar hjälpa varandra. Jag säger inte att du har fel, jag bara motiverar varför jag inte tycker att det för mig upplevs speciellt logiskt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Jag gillar Harfoot-delen också, men deras kultur visade sig vara något psykopatisk.
Inte riktigt det ord jag hade valt. Det är helt klart lite konstig, och jag hade föredragit om den varit lite mer sympatisk. Och även om jag inte tror att den kulturen hade existerat på det sättet i hos flockvarelser med högre intelligens (alltså, relativt vanliga djur då... de verkar inte alltid vara de vassaste knivarna i lådan) så ser jag ändå helt klart hur resonemanget bakom kan tänkas ha sett ut, och tycker det är intressant.

Människor har genom historien varit apex-rovdjur. Sure, det har funnits gott som saker som kunnat ha ihjäl oss, men det finns väl inget som inte vi kunnat ha ihjäl i gengäld. Så verkar inte vara fallet med harfötterna. De verkar utgå från rent flyktbaserade instinkter. Kaniner, snarare än vargar. En sammhälle uppbyggt kring det torde se ganska annorlunda ut från något vi är vana vid att se, helt fokuserat på att kunna fly och att kunna gömma sig.

Båda två saker Noris familj brutit mot, skall vi komma ihåg; Pappan med sin skada som inte kan fly, och Nori som avslöjade hela byn för en utomstående. Jag hade inte sett det som orimligt eller "psykopatiskt" om de utvisat Nori på stört, så som deras lagar sa, för det hon gjorde var troligen ett av de värsta brotten de har. Men, hon fick en chans att stanna och hjälpa sin familj istället.

Vad gäller familjen; en annan grej med flyktbaserade bytesdjur är att de förlitar sig lite på att de svagaste och långsammaste ska distrahera eventuella faror medan resten kommer undan. Problemet är så klart om man låter de sakta ner hela gruppen... genom att konvertera Noris utvisning till att förflytta den skadade och långsammaste familjen till längst bak skyddar de resten av samhället. De har en chans att hänga med, men om de inte klarar det så saktar de inte ner någon annan. Och rovdjur tenderar ju att anfalla bakifrån, så utgör också en sköld som skyddar resten av trossen.

Kallsinnigt? Absolut. Psykopatiskt? Njaeee...

Däremot ser vi ju flera harfötter strosa med i den där karavanen som inte drar några vagnar eller verkar bära på något särskilt. Det känns lite konstigt och känns inte som att det tar hänsyn till att det inte är kaniner vi talar om, utan tänkande och kännande varelser. Även om det skulle kunna förklaras med att de är "avlösningen" för de som just då drar vagnarna. Och att hela poängen är att de ska ta det lungt. Att Poppy måste ha en helt egen vagn som hon måste dra själv känns också mycket konstigt och där ser jag ingen direkt förklaring (Annat än möjligen att hon verkar väldigt självständig och kanske inte vill slå sig ihop med en annan familj). Åtminstone borde hon ju ha fått lägga sina prylar på Noris vagn och hjälp till där, varpå de inte borde haft några problem att knota på.

Men jag tror i båda de fallen handlar det mer om en miss i skrivandet, eller hos regisören. Lite som att Galadriel inte har någon egen vattenflaska i första avsnittet. Eller att de vill lyfta fram att traditioner är mysko. För nog tusan gör vi saker än i dag som är jäkligt mysko bara för att det är så det alltid har varit.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
Jag hoppas att de inte har något bokstavstrams, men än så länge börjar alla avsnitten på "A". Det kommer att bli tröttsamt snabbt om det fortgår.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
Kallsinnigt?
Det känns också konstigt att de först varit så på med hur de har varandra, hur ingen går ensam... men sedan är det nolltolerans för svaghet. Det känns inte som att det skulle ha varit omöjligt att lämna en grupp i några veckor och låta dem komma i kapp senare, eller mötas vid ett uppsamlingsställe. Eller för den delen ha en sjuktransport.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
det är precis som några redan nämnt att en del scener känns väldigt… överflödiga eller svåra att motivera?
Jag kan på rak arm inte komma på en enda scen jag tyckt känns överflödig eller svår att motivera =)

Men det är för att jag gillar sånna saker. Jag gillar små sidospår och utsvävningar som inte fyller något annat syfte än att finnas, typ. Och det är så klart helt okej att du inte gillar sånt! Och helt okej att vi tycker olika saker är motiverade! Det är inte min avsikt att säga att du har fel =)

Det sagt, det vore sjukt kul att höra vilka scener du tycker är omotiverade eller överflödiga!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag kan på rak arm inte komma på en enda scen jag tyckt känns överflödig eller svår att motivera =)

Men det är för att jag gillar sånna saker. Jag gillar små sidospår och utsvävningar som inte fyller något annat syfte än att finnas, typ. Och det är så klart helt okej att du inte gillar sånt! Och helt okej att vi tycker olika saker är motiverade! Det är inte min avsikt att säga att du har fel =)

Det sagt, det vore sjukt kul att höra vilka scener du tycker är omotiverade eller överflödiga!
Om jag får ork att se avsnittet igen så skall jag mer ingående berätta vilka scener även om jag misstänker att det just kanske främst problemet för mig är att det just nu är så spretigt fokus. Något som jag även har ”problem” med i böcker/serier jag höjer till skyarna. A Song of Ice and Fire kan tex inte beskyllas för att lyckas hålla fokus vid ett lätthanterligt antal karaktärer, men jag älskar böckerna ändå och gillade verkligen serien fram till en punkt som inte behöver diskuteras här.

Min ”taktik” gällande Rings of Power är att jag ska se avsnitten allteftersom de släpps för att sedan se hela säsongen. Då kan jag berätta vad som egentligen fungerade och vilka scener jag tycker/tyckte var och är överflödiga. Men jag kan nämna en scen nu direkt när jag tänker på det. Behövde vi verkligen scenen med Numenors drottning där hon egentligen inte tar ett enda beslut själv? En scen där en skeppsbruten luffare(i allas ögon utom Galadriels då hon senare får reda på vem han är)tar kommandot och alla lyssnar och lyder som om det är naturligt att just skeppsbrutna luffare får bestämma i Numenor. Den scenen kändes väldigt awkward och kunde ha gjorts så mycket bättre. Eller så har det gjorts med mening och varför inte har visats ännu… Därför väntar jag helst till första säsongen är slut för att komma med någon definitiv åsikt i frågan. Men jag tycker fortfarande serien är spännande, annars hade jag slutat diskutera här!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Jag tolkade det mer som "fast det vet vi ju att det aldrig händer egentligen".
Mhm, och om det nu är en så farlig resa att det är en dödsdom låter beslutet än mer rimligt och än mindre kallsinnigt. Gruppens överlevnad framför individen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mhm, och om det nu är en så farlig resa att det är en dödsdom låter beslutet än mer rimligt och än mindre kallsinnigt. Gruppens överlevnad framför individen.
Fast är det en dödsdom på grund av att de faktiskt blir helt övergivna av den enda grupp de någonsin känt till eller är resan så extremt hemsk att harfötterna verkligen måste lämna de allra svagaste för att gruppen skall ha en chans att överleva. Det är självklart omöjligt för någon av oss att veta svaret nu och det finns en risk att vi aldrig får ett helt tillfredställande svar. Tycker dock fortfarande inte att det helt passar att harfötterna leds av en upplyst despot. Men det stör mig inte till den grad att jag avskyr harfötterna heller, även om det är deras story jag gillar allra minst. Galadriel växer och blir för mig bättre och bättre och Arondir har visat sig bra mycket intressantare än jag först trodde. Men jag är som tidigare nämnt svag för alver och har alltid varit, de är min favorit ras/art nästan oavsett setting.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Om jag får ork att se avsnittet igen så skall jag mer ingående berätta vilka scener även om jag misstänker att det just kanske främst problemet för mig är att det just nu är så spretigt fokus.
Ah. Just det som jag ser som en av seriens styrkor =) För min del hade det varit hundra procent alla historier fortsätter på helt skilda spår och aldrig knyter an till varandra =D


Behövde vi verkligen scenen med Numenors drottning där hon egentligen inte tar ett enda beslut själv? En scen där en skeppsbruten luffare(i allas ögon utom Galadriels då hon senare får reda på vem han är)tar kommandot och alla lyssnar och lyder som om det är naturligt att just skeppsbrutna luffare får bestämma i Numenor. Den scenen kändes väldigt awkward och kunde ha gjorts så mycket bättre.
Aha. det tycks kanske bara föreligga en skillnad i hur vi använder ord som omotiverad eller överflödig =) För mig kändes scenen väldigt motiverad, den kunde bara ha varit bättre skriven =D

Vi får ju mycket information i den:

"No one kneels" och att vad som verkar vara drottnignens rådgivare eller minster verkar ha lika mycket talan som drottningen. Numenor tycks vara ett väldigt demokratiskt, kanske rent av jämlikt samhälle. I vart fall för de som är numenor.

Konflikten mellan Numenor och alverna hintas lyftas fram här, tillsammans med respektives attityd om den andra parten, och stärker det vi vet från byn där Arondir hälsade på; människor gillar överlag inte alver. Och alver verkar vara en smula självgoda. Det påminner oss också om skillnaden i perspektiv: människor har sagor och legender om vad som hände, medan alverna var där (eller känner någon som var det).

Vi etablerar att Galadriel känner att det är bråttom, vilket verkar driva hennes handlingar (flykten från palatset, etc...).

Vi får reda på att Halbrand föredrar manipulation framför konfrontation, har en viss pondus och charm, är en skicklig tjuv, är väldigt uppmärksam och förstår sig på folk. Bara för att förtydliga det där sista: han verkar inse att dolken är väldigt viktig för Galadriel och ser till att hon får tillbaka den. Om det är för att han genuint bryr sig om henne, eller om det är för att han försöker få över henne på sin sida vet vi ju inte än. Själv känner jag att det är en väldigt stark möjlighet att det är Sauron vi ser här.

Vi får så klart se fler exempel på det från Halbrand senare, på värdshuset. Men där misslyckas han i slutändan och tvingas ta till våld. Här får vi se honom lyckas. Båda är viktiga!

Sen får vi ju också flera exmpel på härliga kläder och interiör vilket ärligt talat är alldeles tillräckligt för att jag ska se scenen som absolut nödvändig XD

Och Galadriels härliga gladiator-inspiererade introduktion av sig själv är i och för sig lite ostig, men jag gick igång på den =)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Sadoc Burrows håller för övrigt på att helt otippat bli en av mina favoritkaraktärer! Själva grejen med att överge de som är sist är diskutabelt, men som karaktär har han verkligen en speciell karisma!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
Konflikten mellan Numenor och alverna hintas lyftas fram här, tillsammans med respektives attityd om den andra parten, och stärker det vi vet från byn där Arondir hälsade på; människor gillar överlag inte alver. Och alver verkar vara en smula självgoda.
Grejen är ju att alver helt enkelt är bättre, och människor gillar ofta inte det. Att alver inte är välkomna på Númenor är ett uteslutande dåligt tecken som visar hur illa saker har gått.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,092
Location
Göteborg
vad som verkar vara drottnignens rådgivare eller minster verkar ha lika mycket talan som drottningen.
Eftersom detta är en spoiler-tråd... men jag lägger väl detta inom taggar ändå...
Okej detta är en sak som serien har ändrat på. I Tolkiens version av Númenors historia så är Miriel namnet på dottern och tronarvingen till den näst sista kungen. Men när hennes far dör så gör hans brorsson - alltså hennes kusin - Pharazõn en kupp och tar makten. Han blir därmed landets sista och i särklass sämsta kung. I serien har de uppenbarligen bestämt sig för att suga på den karamellen. Förräderiet och usurperandet kan ju vara en plot i åtminstone en säsong. Det är däremot oklart ifall de är släkt i denna version.

Över till harfötterna. Jag tror det som stör mig, som gör att jag inte förstår deras funktion, är att i både The Hobbit och Lord of the Rings är syftet med att ha hoberna i handlingen uppenbart eftersom de centreras i berättelsen från start. Men det är omöjligt för harfötterna att ha en sådan viktig roll i denna serie - vad de än gör, så är det inte något som historieskrivarna noterar. Så de verkar dömda att bara vandra på med sin egen lilla handlingstråd i periferin, och aldrig få komma in i händelsernas centrum.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Så de verkar dömda att bara vandra på med sin egen lilla handlingstråd i periferin, och aldrig få komma in i händelsernas centrum.
Låter awesome!

Min gissning är att vi får följa händelserna på tre olika nivåer;
  • Galadriel står för den högsta nivån. Där får vi se jakten på och sedan kampen direkt mot Suaron.
  • Arondir står för den mittersta nivån; hur Saurons återkomst påverkar "vanligt folk".
  • Harfötterna ger oss den lägsta (och på sätt och vis högsta) nivån, nämligen hur Saurons återkomst påverkar världen i stort, och de som står bredvid utan att vara direkt inblandade i konflikten.
Fast risken är så klart att manusskrivarna inte kan hålla sig utan slänger in dem i händelsernas centrum. Det lär bero på exakt vem meteormannen visar sig vara.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
Är det bara jag som ser en tydlig set-up på att Nori och Poppy kommer att dras in ordentligt i handlingen, som de ersatz-Frodo&Sam de är? Det är väl bara en tidsfråga tills de separeras från resten?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Det vore förväntat, men troligtvis beklagligt.

Men man ska inte måla fan på väggen! Kan bli kul också =)
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
177
Låter awesome!

Min gissning är att vi får följa händelserna på tre olika nivåer;
  • Galadriel står för den högsta nivån. Där får vi se jakten på och sedan kampen direkt mot Suaron.
  • Arondir står för den mittersta nivån; hur Saurons återkomst påverkar "vanligt folk".
  • Harfötterna ger oss den lägsta (och på sätt och vis högsta) nivån, nämligen hur Saurons återkomst påverkar världen i stort, och de som står bredvid utan att vara direkt inblandade i konflikten.
Fast risken är så klart att manusskrivarna inte kan hålla sig utan slänger in dem i händelsernas centrum. Det lär bero på exakt vem meteormannen visar sig vara.
Med tanke på att de själva sagt att det inte känns som Middle Earth utan hobbits och wizards så finns det risk att Harfötterna inte kommer hålla sig på lägsta nivån.
 
Top