The Rings of Power (spoilertråd)

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag ska förtydliga mitt svar i den här tråden handlar om saker jag skulle sett runt om på internet i stort snarare än just här.
Aha, ok! Ja, då så är jag nog mer angelägen att hålla med. Men är inte mycket av kritiken som finns på nätet skapat av en jävligt högljudd minoritet som skriker ”alver med lite mörk hy finns inte i Tolkiens verk, dur hur hur!)?
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Aha, ok! Ja, då så är jag nog mer angelägen att hålla med. Men är inte mycket av kritiken som finns på nätet skapat av en jävligt högljudd minoritet som skriker ”alver med lite mörk hy finns inte i Tolkiens verk, dur hur hur!)?
Ingen aning om ration på kritiken annorstädes, men från vad jag sett så har det varit överväldigande mycket vettig kritik och inte alls lika mycket från folk med hudfärgs-touretts.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ingen aning om ration på kritiken annorstädes, men från vad jag sett så har det varit överväldigande mycket vettig kritik och inte alls lika mycket från folk med hudfärgs-touretts.
Jag har nog personligen upplevt att många på tex youtube etc, skapat rätt mycket kritik mot serien som kanske inte är rumsren. Mem det är klart att det finns kritik mot serien som är lika gångbar som hyllningarna och det vore konstigt om alla tyckte exakt samma sak. Det var ju det jag menade med att den kritik jag sett på forumet i första hand skulle kunna vara kritig given till vilken serie som helst och ingen hade brytt sig. En åsikt är bara en åsikt och när det gäller em åsikt om underhållning så kanske det inte måste bli på liv och död, de ondskefulla mot de goda, de rättfärdiga mot syndarna? Dock är jag av uppfattningen att serien dels fick mycket mer kritik och skräp hällt över sig innan den ens börjat att visas(främst då på youtube av rätt stora content creators) än vad som är sedvanligt gällande serier eller någon annan serie någonsin. Sen fanns det och finns fortfarande bra kritik som påpekar seriens sämre sidor och förklarar väl varför den som tycker så faktiskt tycker så.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090

En bra sammanfattning av kritiken emot filmen, och för mycket av det jag försökt ge utryck för i denna tråd.

*trigger warning* - man måste inte öppna länken om man tycker innehållet ser obehagligt eller anstötligt ut
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
En bra sammanfattning av kritiken emot filmen, och för mycket av det jag försökt ge utryck för i denna tråd.

*trigger warning* - man måste inte öppna länken om man tycker innehållet ser obehagligt eller anstötligt ut
Menar du att den mångkulturella castingen har gjorts för att skydda produktionen mot kritik, eller vad menar du?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Nu ska jag se tredje avsnittet för andra gången. Grejer jag minns att jag gillade lite extra: en orch som heter Lurka, samspelet mellan Halbrand och Galadriel var tajt, Numenor (och far och son där), allt med Arondir (trodde han skulle vara meh pga tyckte aktörn var trök i The Undoing, men här är han my guy), bibblan!, Galadriel och Halbrand var för sig, och harfotsritualerna. Kan tänka mig mycket mer träder fram nu vid en omtitt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,939
@Conan För att vara någon som påstår sig hata politik i filmer/serier och för att vara någon som sagt att hen inte ska diskutera politik mer i tråden så diskuterar du väldigt mycket politik. Tror du att du kommer övertyga någon? Tror du att detta kommer leda till något konstruktivt? Kan vi inte lägga politiken åt sidan? Det finns ju hur många sidor som helst på nätet där många gladeligen kastar ut konspirationsteorier om författarnas intentioner. Vore det inte roligare för dig själv att diskutera sånt där? Så diskuterar jag gärna serien i sig med dig här, helt utan politik? Detta är ingen diss eller förolämpning utan ett förslag i all vänlighet.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Möjligen, delvis.

I vilket fall använder man det som ett sätt avfärda legitim kritik.
Okej, det var iallafall det enda begripliga jag kunde uttolka från det raljerande videoklippet som du bifogade.

Hursomhelst är min åsikt att jag stödjer den mångkulturella skildringen i Rings of Power så att alla kan identifiera sig med hjältar i berättelsen och inte enbart vita män, det känns enbart trångsynt att klaga på att roller nu har fått en annan casting än vad som varit gängse.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Okej, det var iallafall det enda begripliga jag kunde uttolka från det raljerande videoklippet som du bifogade.

Hursomhelst är min åsikt att jag stödjer den mångkulturella skildringen i Rings of Power så att alla kan identifiera sig med hjältar i berättelsen och inte enbart vita män, det känns enbart trångsynt att klaga på att roller nu har fått en annan casting än vad som varit gängse.
Klippet talade om att mångfald i sig är något positivt, en åsikt jag delar.

Sen beklagar jag om det är så att du primärt identifierar dig med andra baserat på grad av pigment i skinnet.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Sen beklagar jag om det är så att du primärt identifierar dig med andra baserat på grad av pigment i skinnet.
Vad menar du, jag gissar att jag borde känna mig förolämpad, men du får gärna förklara vad du försöker säga!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,957
Location
Örebro
Att många inte identifierar sig med personer på utifrån hudfärg eller hårfärg utan mer efter karaktär, beteende och intresse.
Representation har dock betydelse, det kommer vi inte ifrån även om vi själva kanske upplever det som oviktigt. Jag är helt fel person att uttala mig om hur det känns att inte vara representerad (om vi bortser från enstaka saker som sexuell läggning), för det mesta är jag representerad i serier, böcker och filmer så jag berörs inte. Däremot kan jag tänka mig att om jag aldrig fick se någon som liknade mig i kulturyttringar hade jag nog känt mig ganska exkluderad och annorlunda. Så det är bara bra att folk får representation i olika medier och att vi blivit bättre på det med tiden.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
@Conan För att vara någon som påstår sig hata politik i filmer/serier och för att vara någon som sagt att hen inte ska diskutera politik mer i tråden så diskuterar du väldigt mycket politik. Tror du att du kommer övertyga någon? Tror du att detta kommer leda till något konstruktivt? Kan vi inte lägga politiken åt sidan? Det finns ju hur många sidor som helst på nätet där många gladeligen kastar ut konspirationsteorier om författarnas intentioner. Vore det inte roligare för dig själv att diskutera sånt där? Så diskuterar jag gärna serien i sig med dig här, helt utan politik? Detta är ingen diss eller förolämpning utan ett förslag i all vänlighet.
Hatar inte politik i serier eller film. Sålänge det är smart och lagom subtilt. Och inte alltför destruktivt.

Konspirationsteorier är jag generellt helt ointresserad av, så du behöver inte göra dig besväret att del dem där sidorna du tänker på.ä för min skull.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Okej, men det jag vill ha sagt är att alla människor förtjänar att få se förebilder som liknar dem själva, såväl män som kvinnor.
Visst, ingen bör hindra något särkilt utseende från att synas. Men som sagt huruvida en låtsaskataktär har samma pigment i hår eller hudfärg gör nån de flesta desamma.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Men som sagt huruvida en låtsaskataktär har samma pigment i hår eller hudfärg gör nån de flesta desamma.
Det tror jag inte alls stämmer. Tvärtom spelar det väldigt stor roll för många. Inte så mycket om en viss specifik karaktär har ett visst pigment eller inte, men att det finns karaktärer som liknar dem själva spelar stor roll.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Här förklarar Dick Harrison hur det ligger till
Jag tycker han gör det lite lätt för sig. Den bärande kritiken som faktiskt är värd att begrunda är ju inte att det läggs till saker i Maktens ringar eller att Tolkiens verk inte skulle vara öppna för tolkning, utan att det som görs i stora delar inte är särskilt bra eller rimmar med andan i världsbygget. Alltså precis samma övergripande kritik som riktades mot Hobbit-filmerna, liksom men i mycket mindre grad mot Ringens herre-filmerna.

Det vore verkligen mycket mer intressant om diskussionen kunde handla om hur världsbygget omsätts och vad som funkar dramaturgiskt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,939
Hatar inte politik i serier eller film. Sålänge det är smart och lagom subtilt. Och inte alltför destruktivt.
Jag var rätt säker på att du i en tidigare tråd sagt att du inte ville se politik i de filmer du konsumerar, men det. Kan såklart vara så att jag antingen minns fel eller tog dig för mycket på orden. Dock är jag rätt säker på att jag minns rätt i att du sa att du skulle lägga ner politiksnacket i denna tråd och efter det skrivit inlägg som alla innehållit politik?

Konspirationsteorier är jag generellt helt ointresserad av, så du behöver inte göra dig besväret att del dem där sidorna du tänker på.ä för min skull.
Dina idéer om manusförfattarnas intentioner möter definitionen av en konspirationsteori, men även om du inte vill kalla den så måste det ju finnas många platser på nätet där det finns likasinnade att diskutera detta med?

Låt mig vara tydlig, jag vill inte driva bort dig från tråden eller så. Men dels har vi faktiskt fått en moderering om att inte spekulera i andra personers intentioner, dels har du själv sagt att du ska lägga politiken åt sidan i tråden och dels leder diskussionen bara till en massa derailing.

Vill du konstruktivt diskutera serien i sig utifrån dens egna premisser gör jag det supergärna, såväl positiva som negativa saker med serien! Men känner du inte själv att vi inte kommer någonstans med de politiska samtalen?

Vet du vad, om du verkligen vill diskutera Rings of Power och politik så skicka jättegärna ett pm, så tar vi det privat men låter tråden vara fri från politik? Är det en bra deal? 🙂
 
Top