The Rings of Power (spoilertråd)

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
1) Sauron kom tillbaka
2) Krig med Sauron, Sauron besegras och fängslas i Numenor
3) Sauron får inflytande i Numenor, får Numenorerna att resa västernut, och Numenor kastas i havet
4) Flyktingar från Numenor grundar Gondor och Arnor
5) Last Alliance, belägring av Barad Duhr, Sauron besegras, Isildur tar ringen
Ganska rätt. Serien hoppar ju en del och har varit tydliga med att de kommer dra ihop tidslinjen (deras största misstag i mina ögon). Som 1B) kan läggas till Saurons första krig med alver och Numenor i mitten av andra åldern, när ringsmidet sker. 2) inträffar först långt senare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
har varit tydliga med att de kommer dra ihop tidslinjen (deras största misstag i mina ögon)
För min del... om det är något som skulle få mig att tappa intresset helt, så är det nog detta.

Det finns en del milstolpar. Det finns otroligt mycket frihet att hitta på och tolka, mellan dem. Men att bara runda milstolpar i historien, eller bara slå ihop dem i en enda röra... det gör egentligen varenda fanfiction på youtube mer intressant och relevant. För mig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Jag sitter liksom och försöker minnas det lilla jag minns av vad som hände i andra åldern:
1) Sauron kom tillbaka
2) Krig med Sauron, Sauron besegras och fängslas i Numenor
3) Sauron får inflytande i Numenor, får Numenorerna att resa västernut, och Numenor kastas i havet
4) Flyktingar från Numenor grundar Gondor och Arnor
5) Last Alliance, belägring av Barad Duhr, Sauron besegras, Isildur tar ringen
1+2 innehåller rätt mycket mer - Númenor börjar förfalla, ringarna smids, Sauron skapar nazgûlerna (mer än en karaktär i rollbesättningen löper risk där), Sauron förstör Eregion (och Celebrimbor dödas) och flyttar in i Mordor.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Det är också i Andra åldern som Galadriel och Celeborn får ihop det (en av sakerna tv-serien får försöka förklara är vad hon ser i honom...) och bosätter sig i Lothlórien.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Ganska rätt. Serien hoppar ju en del och har varit tydliga med att de kommer dra ihop tidslinjen (deras största misstag i mina ögon). Som 1B) kan läggas till Saurons första krig med alver och Numenor i mitten av andra åldern, när ringsmidet sker. 2) inträffar först långt senare.

Jag undrar hur görbart det hade varit att göra en tv-serie som utspelar sig över 2000år,
tror att det skulle eliminerat 90% av alla tittare.
Jag tror en komprimering av tidslinjen var en nödvändig kompromiss för att fås serien gjord överhuvudtaget.
(glöm inte att även PJ komprimerade tidlinjen för Sagan om ringen rätt mycket för att få ihop hans filmer)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
1+2 innehåller rätt mycket mer
Självklart. Jag ville bara visa varför jag tycker att man blandar ihop skeenden i början av andra åldern med karaktärer från slutet av andra åldern.
Och nu har jag fått bekräftat att jag inte bara fått allt fel.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag undrar hur görbart det hade varit att göra en tv-serie som utspelar sig över 2000år,
tror att det skulle eliminerat 90% av alla tittare.
Jag tror en komprimering av tidslinjen var en nödvändig kompromiss för att fås serien gjord överhuvudtaget.
(glöm inte att även PJ komprimerade tidlinjen för Sagan om ringen rätt mycket för att få ihop hans filmer)
Jag hade i så fall föredragit att man gjort "Beren and Luthien" eller "Fall of Gondolin", eller "Rings of Power" (med fokus på hur de skapades och korrumperade sina mottagare)... och gjort det bra... istället för att göra episkt våld på hela andra åldern.

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.

Hur svårt är det att begränsa sig? TV-serien Rome sträckte sig inte från grekernas tillbakagång till bysantiska rikets slutliga fall, och komprimerad allt till oigenkännlighet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Hur svårt är det att begränsa sig?
Jag tänker att det enda som verkligen hade gjort den genomsnittliga tittaren förbryllad och besviken vore om serien inte slutade med den sista alliansen, alltså i prologen till FotR. Jag tror att det var serieskaparnas ingångsvärde: vi måste ta oss till den här punkten... så hur långt tillbaks måste vi börja för att förklara hur vi hamnade där, och hur gör vi för att inte tappa publiken längs vägen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
(glöm inte att även PJ komprimerade tidlinjen för Sagan om ringen rätt mycket för att få ihop hans filmer)
Jag vänder mig rent allmänt mot att per se använda Jacksons filmer som ett jämförelsevärde. De är jättebra på många sätt men inte på alla. Komprimeringen av tidslinjen sker väl framför allt i första delen av Fellowship of the Ring och jag tycker inte det är något som gör den filmen bättre, däremot kommer den undan med det för att den är väldigt bra på flera andra plan.

Jag undrar hur görbart det hade varit att göra en tv-serie som utspelar sig över 2000år,
vi måste ta oss till den här punkten... så hur långt tillbaks måste vi börja för att förklara hur vi hamnade där, och hur gör vi för att inte tappa publiken längs vägen.
Jag tror det hade gått men givetvis inte genom att skildra alla åren utan genom nedslag. Eller varför inte genom att faktiskt göra en serie med fokus på den andra ålderns sista århundrade men kanske med någon form av flashbacks tillbaka till ringsmidandet. Visst hade man behövt välja bort smaskigt källmaterial men det hade borgat för en bättre helhet, tror jag. Men det kvittar, det är inte den serie de gjorde och det är mer intressant att diskutera hur den är bra/dålig utifrån den struktur de valt.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Nu har jag sett tredje avsnittet.

Jag sitter liksom och försöker minnas det lilla jag minns av vad som hände i andra åldern:
1) Sauron kom tillbaka
2) Krig med Sauron, Sauron besegras och fängslas i Numenor
3) Sauron får inflytande i Numenor, får Numenorerna att resa västernut, och Numenor kastas i havet
4) Flyktingar från Numenor grundar Gondor och Arnor
5) Last Alliance, belägring av Barad Duhr, Sauron besegras, Isildur tar ringen
Bland annat. Andra Åldern var lång. Mycket hände under den tiden.
Några viktiga årtal under Andra Åldern:

500 Sauron börjar i det tysta bygga upp sin makt igen i Midgård
600 Numenoreaner börjar segla till Midgård.
1000 Sauron påbörjar bygget av Barad-Dur, det Svarta Tornet
1500 Alverna börjar smida Maktens Ringar
1600 Sauron skapar Ringen. Bygget av Barad-Dur avslutat.
1693 Krig mellan alverna och Sauron
1697 Eregion plundras och Celebrimbor dödas.
1700 Sauron besegras och fördrivs av Numenorenska trupper
3118 Pharazon (senare Ar-Pharazon) föds
3119 Elendil föds
3255 Ar-Pharazon tilltvingar sig tronen
3262 Sauron tas till fånga och förs till Numenor
3319 Numenors flotta seglar mot Valinor. Världen omformas och Numenor sjunker under havet.
3320 Gondor och Arnor grundas
3430 Sista Alliansen formas
3441 Sauron besegras, Elendil och Gil-Galad dör, Isildur tar Ringen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
1500 Alverna börjar smida Maktens Ringar
1600 Sauron skapar Ringen.
Har ingen koll på namn på inblandade och sånt, men jag gissar att den här supersmedjan dvärgarna skall hjälpa till att bygga är vad som kommer användas till att göra ringarna.

Vilket är en bidragande orsak till att jag tror att Halbrand kommer visa sig vara Sauron, då han verkar anse sig vara en skicklig smed och kommer ha en bra "in" med Galadriel, och kommer dra igång hela "Numenor seglar till Midgård" genom att göra dem förbannade på något mer sätt innan han sjappar tillsammans med Galadriel.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Bland annat. Andra Åldern var lång. Mycket hände under den tiden.
Där har vi ju upplägget

Säsong 1 - behöver inte komprimeras.
Att etablera Alverna i Eregion.
Lindon under Gil-Galad och Elrond
Ost-in-Edhil under Celebrimbor och vänskapen med Dvärgarna
Galadriel som ledare för sina kringvandrande alver.

Säsong 2 - 7 år att komprimera.
1693 Krig mellan alverna och Sauron
1697 Eregion plundras och Celebrimbor dödas.
1700 Sauron besegras och fördrivs av Numenorenska trupper

Säsong 3 - 7 år att komprimera.
3255 Ar-Pharazon tilltvingar sig tronen
3262 Sauron tas till fånga och förs till Numenor

Säsong 4 - 2 år att komprimera.
3319 Numenors flotta seglar mot Valinor. Världen omformas och Numenor sjunker under havet.
3320 Gondor och Arnor grundas

Säsong 5 - 11 år att komprimera.
3430 Sista Alliansen formas
3441 Sauron besegras, Elendil och Gil-Galad dör, Isildur tar Ringen.

Fast då har vi inga hober med.
Inte alls svårt att skriva ett vettigt sammanhängande manus för det.

//EvilSpook
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har ingen koll på namn på inblandade och sånt, men jag gissar att den här supersmedjan dvärgarna skall hjälpa till att bygga är vad som kommer användas till att göra ringarna.

Vilket är en bidragande orsak till att jag tror att Halbrand kommer visa sig vara Sauron, då han verkar anse sig vara en skicklig smed och kommer ha en bra "in" med Galadriel, och kommer dra igång hela "Numenor seglar till Midgård" genom att göra dem förbannade på något mer sätt innan han sjappar tillsammans med Galadriel.
Jag tänkte först att han skulle bli ledaren för ringvålnaderna… Men din gissning är förmodligen bättre än min! Jag har otroligt svårt just nu att förstå vem eller ens vad flera av de mer mystiska karaktärerna är, vilket förmodligen också är medvetet från seriens skapare. Men jag hoppas snart få lite fler ledtrådar då det inte blir kul i längden att få för lite information. Svår avvägning för de som skapat serien förstås men ändå viktig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Inte alls svårt att skriva ett vettigt sammanhängande manus för det.
Jag kan tänka mig ett par svårigheter.
Under säsong 1-2 är alla huvudpersoner alver. Kanske någon enstaka dvärg. Numenor dyker upp som en deus ex machina i slutet av s2.
Under säsong 3-4 försvinner alverna och ersätts av numenoreaner. Fortfarande inga "common people".
Först under säsong 5 kombineras trådarna.
Det är egentligen först med Ar-Pharazon som det kommer in någon matig konflikt. Säsong 1 händer bokstavligen ingenting - i dramaturgisk bemärkelse. Säsong 2 är en banal svartvit god-mot-ond historia. 3-4 kan ha intressanta intriger på Numenor. 5 blir banalt igen, förutom det tragiska slutet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Nä. Det var därför jag slutade titta och tänkte att den här storyn skulle vara betydligt bättre. 😂

//EvilSpook
Ha ha. Jättekul.

Men allvarligt, vad kan egentligen hända i din version? För om man skall vara bokstavstrogen har inte ens de tre grupperna av alver du nämner någon väsentlig kontakt med varandra.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Ha ha. Jättekul.

Men allvarligt, vad kan egentligen hända i din version? För om man skall vara bokstavstrogen har inte ens de tre grupperna av alver du nämner någon väsentlig kontakt med varandra.
Det kan hända skitmycket spännande saker. Kanske kommer en orch i en tunnel? Nån kan rida på en häst? En annan kanske kan trilla ner som ett stjärnfall? Barn som slåss? Kanske hoppar en huvudperson i havet?

Möjligheterna är oändliga! Det är ju bara att kopiera stilen i Tolkiens andra berättelser.
🤔

//EvilSpook
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Du har alltså ingen egentlig uppfattning om hur man bygger berättelser. OK, det är uppfattat.
Nä. Jag är nog inget vidare. Jag hade inte på några villkor skrivit manus till den här serien. Då hade jag hellre gjort nåt eget.

Men jag tror att det hade gått att göra något vettigt av andra åldern med bra manusförfattare. Det är en hel del coola händelser som skulle kunna funka som serie.

//EvilSpook
 
Top