The Rings of Power (spoilertråd)

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,091
Representation har dock betydelse, det kommer vi inte ifrån även om vi själva kanske upplever det som oviktigt. Jag är helt fel person att uttala mig om hur det känns att inte vara representerad (om vi bortser från enstaka saker som sexuell läggning), för det mesta är jag representerad i serier, böcker och filmer så jag berörs inte. Däremot kan jag tänka mig att om jag aldrig fick se någon som liknade mig i kulturyttringar hade jag nog känt mig ganska exkluderad och annorlunda. Så det är bara bra att folk får representation i olika medier och att vi blivit bättre på det med tiden.
Ja representation är bra. Men det kan komma på bekostnad av kvalité om varenda serie ska se ut som modern reklamfilm. Det viktiga är att det sker på en bredare skala och inte att man tvunget måste ha med asiater i viktorianska spelfilmer eller vita européer i nigerianska nollywood produktioner.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Den bärande kritiken som faktiskt är värd att begrunda är ju [...] att det som görs i stora delar inte är särskilt bra eller rimmar med andan i världsbygget...
...enligt några personer medan många andra tycker att det på det stora hela är bra eller till och med riktigt bra med lite smärre undantag här och där.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,957
Location
Örebro
Ja representation är bra. Men det kan komma på bekostnad av kvalité om varenda serie ska se ut som modern reklamfilm. Det viktiga är att det sker på en bredare skala och inte att man tvunget måste ha med asiater i viktorianska spelfilmer eller vita européer i nigerianska nollywood produktioner.
Ja, det här förstår jag helt och hållet. Jag vill inte bryta tråden, men är just denna vinkel relevant när det kommer till en fantasy serie? Jag hade förstått om serien berörde en serie som söker att fånga en viss tidsepok med en viss geografisk begränsning där vi med säkerhet kan säga att demografin bör se ut på ett visst sätt utifrån de historiska källor vi har att tillgå. I en serie som bygger på fantasy, även om det finns ett källmaterial, känns det inte lika relevant med den kritiken. Verk måste ses och omtolkas, vi kan ju till exempel inte veta hur Tolkien skulle vilja att hans verk tolkades idag, däremot finns det ju en uppsjö författare som har ändrat sin syn på sina verk med tiden för att de sett problem med värderingarna som återspeglas i verket som det skrevs vid tidpunkten då verket publicerades.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,091
Jag var rätt säker på att du i en tidigare tråd sagt att du inte ville se politik i de filmer du konsumerar, men det. Kan såklart vara så att jag antingen minns fel eller tog dig för mycket på orden. Dock är jag rätt säker på att jag minns rätt i att du sa att du skulle lägga ner politiksnacket i denna tråd och efter det skrivit inlägg som alla innehållit politik?


Dina idéer om manusförfattarnas intentioner möter definitionen av en konspirationsteori, men även om du inte vill kalla den så måste det ju finnas många platser på nätet där det finns likasinnade att diskutera detta med?

Låt mig vara tydlig, jag vill inte driva bort dig från tråden eller så. Men dels har vi faktiskt fått en moderering om att inte spekulera i andra personers intentioner, dels har du själv sagt att du ska lägga politiken åt sidan i tråden och dels leder diskussionen bara till en massa derailing.

Vill du konstruktivt diskutera serien i sig utifrån dens egna premisser gör jag det supergärna, såväl positiva som negativa saker med serien! Men känner du inte själv att vi inte kommer någonstans med de politiska samtalen?

Vet du vad, om du verkligen vill diskutera Rings of Power och politik så skicka jättegärna ett pm, så tar vi det privat men låter tråden vara fri från politik? Är det en bra deal? 🙂
Jag ogillar gärna klumpiga politiseringar. Däremot får man gärna ha med politiska blinkningar. Ett exempel som funkar jättebra är te x House of the dragons feministiska orientering.

Jag gjorde ett försök att diskutera serien ur en dramaturgisk synvinkel. Tycker det gick sådär. Känslan är att seriens tillskyndare har svårt att diskutera den sakligt då man sitter så högst på försvarsbarrikaderna sen den politiska diskussionen.

Och lägg ner det där om konspirationsteorier. Du är ju ändå inte beredd att diskutera huruvida det är att betrakta som sådana.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,957
Location
Örebro
Jag ogillar gärna klumpiga politiseringar. Däremot får man gärna ha med politiska blinkningar. Ett exempel som funkar jättebra är te x House of the dragons feministiska orientering.
Nu har jag inte läst tråden ordentligt sedan en tid tillbaka. Här måste jag ändå säga att jag får en bättre förståelse för kritiken som kan framföras, att det inte handlar om att det görs utan mer om hur det görs. Den synvinkeln kan i vilket fall jag köpa, då politisering om det görs med avsaknad av finess kan få motsatt verkan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Jag gjorde ett försök att diskutera serien ur en dramaturgisk synvinkel. Tycker det gick sådär. Känslan är att seriens tillskyndare har svårt att diskutera den sakligt då man sitter så högst på försvarsbarrikaderna sen den politiska diskussionen.
Menar du vår diskussion där du ställde retoriska frågor? I sådana fall får du gärna vara lite tydligare med exakt vad jag sa som var osakligt? Jag är totalt ointresserad av Rings of Power som bärare av någon slags politisk agenda, så där sitter jag inte på någon försvarsbarrikad alls. Jag tror att ditt eget tillkortakommande i diskussionen var att du gick in i den för att bevisa en tes, och det är ju lite svårt att göra när den bevisbördan man lägger fram är öppen för andra tolkningar.

Det är väl jättebra att diskutera en serie ur en dramaturgisk synvinkel, men att avfärda folk som inte håller med om ens dramaturgiska analys som osakliga och att man sitter på politiska barrikader bäddar ju inte direkt för dn sund, trevlig eller konstruktiv diskussion.

Och lägg ner det där om konspirationsteorier. Du är ju ändå inte beredd att diskutera huruvida det är att betrakta som sådana.
Jo, det är jag visst. Via PM. Det har jag ju sagt. Skicka PM till mig och rabbla upp allt politiskt du vill tala om. Jag lovar att diskutera med dig där om du bara låter denna tråd vara fri från politik. 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Den här diskussionen om hudfärg etc på karaktärer i fiktiva världar vill jag egentligen inte ta i med tång men jag skall försöka beröra den lite lätt med skyddshandskar. Jag personligen har lika lätt att identifiera mig med Denzel Washington i rätt roll som jag har med Laura Croft i flera av de nyare spelen med denne fiktiva kvinnliga karaktär som protagonist. Detta trots att jag är en vit, heterosexuell, medelålders man. Så jag personligen behöver inte personer som ser ut som jag eller ens är speciellt nära mig själv som person för att kunna leva mig in i roller.

Men jag är bara jag och jag kan självklart inte veta eller förstå hur andra tänker kring exakt samma sak. Det tycks dock vara så att en del just behöver ”förebilder” som är mer lik dem själva för att kunna få ut liknande nöje ur ett medium. Jag vill inte beröva dess människor nöjet att se och njuta av Rings of Power eller andra serier för den delen och sen är jag för dålig på Tolkien för att avgöra hur mycket utseende och etnicitet på karaktärer egentligen fungerar eller inte fungerar om man skulle vara Tolkiens verk så trogen som möjligt,

Beastslayer här på forumet är fantastisk när det gäller kunskap om Tolkien och den värld denne skapat och han vet säkert mer om just dessa frågor.

Själv har jag inte stört mig alls på etniciteten hos någon i Rings of Power och kan inte komma på just nu varför jag borde göra det. Jag tror att det hade stört mig om en serie skulle handla om historiska skildringar som Genghis Khan och han skulle spelas av en blond svensk eller något i motsatt riktning. Minns att jag såg reklam för ett bra tag sedan(kanske ett år eller mer?) om någon serie om Anne Boleyn där denne spelades av en kvinna som jag gissar hade starka afrikanska rötter och det tycktes mig konstigt och lockade mig inte att se serien. Jag kanske missade något bra där, men jag har som sagt mycket lägre tolerans för att historiska karaktärer skådespelas av skådespelare med helt fel utseende så att deras etnicitet inte ens påminner om den historiska förlagan.

Men åter till Rings of Power, vad exakt är så besvärande med att en del karaktärer har annat pigment än den trots allt väldigt vita majoriteten av människor/alver/dvärgar/harfötter och orcher vi sett? I House of The Dragon så vill jag säga vad jag tycker om vad som kan tolkas som att man byter etnicitet på karaktärer från böckerna till serien så att forumet förstår mer hur jag tänker. I böckerna så nämns inget speciellt gällande Velaryon och de beskrivs inte annorlunda än andra valyrier, de bör alltså vara väldigt ljusa i hyn och ha samma sorts hår som resten av valyrierna samt de i böckerna beskrivna lila/violetta eller väldigt mörkblå färgerna på sina ögon. I serien så spelas flera av medlemmarna i adelshuset av människor med helt eller delvis afrikansk etnicitet fast fortfarande med de traditionella valyriska hårfärgerna(de lila ögonen har serien aldrig brytt sig om). Stör detta mig? Nej, inte alls! Dels så gör de skådespelare vi hittils sett ett grymt jobb och det går också att förstå husets bakgrund genom att om man nu vill, slänga in lite släktskap från sommaröarn där folk på Planetos är just mörkhyade och har den mest avancerade skeppsbyggartekniken. Eftersom hus Velarion är ett hus som baserar sin makt på handelsresor till havs och sin överlägsna förmåga gällande havet och skepp så skulle det vara en skitenkel förklaring till varför Velarion medlemmarna ser ut som de gör samt att vi på köpet får in människor som just på ett logiskt sätt kan representera de som önskar ha ”förebilder” som inte är vita. Jag tycker personligen lösningen är perfekt.

Rings of Power har inte vad jag vet någon liknande möjlig förklaring till de olika karaktärerna men för mig personligen behövs det inte heller. Jag har inga problem alls att föreställa mig att det finns alver som är mörkare i hyn än vad vi tidigare sett eller att en del dvärgar kommer från en annan etnicitet än det vi tidigare sett… Om människor kan vara från harad(heter det så?) och vara mörkare så borde väl det inte vara konstigt om övriga raser/arter har olika etniciteter de också!? För mig förtar det definitivt inget nöje alls med lite variation även om jag själv inte behöver en vit ”förebild” i just min underhållning, men som jag tidigare nämnt så är som tur är inte alla kopior av mig!

Jag hoppas att jag lyckades hantera ämnet med den respekt det förtjänar och att det jag sa inte provocerade någon. Om jag sa något som skulle kunna tolkas som rasistiskt eller liknande så vill jag bli upplyst om det då jag precis som Krank en gång sa(han kan ha sagt det flera gånger), ”de flesta är inte rasister men de begår omedvetet rasism”, och jag vill varken begå medveten eller omedveten rasism!
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,091
Ja, det här förstår jag helt och hållet. Jag vill inte bryta tråden, men är just denna vinkel relevant när det kommer till en fantasy serie? Jag hade förstått om serien berörde en serie som söker att fånga en viss tidsepok med en viss geografisk begränsning där vi med säkerhet kan säga att demografin bör se ut på ett visst sätt utifrån de historiska källor vi har att tillgå. I en serie som bygger på fantasy, även om det finns ett källmaterial, känns det inte lika relevant med den kritiken. Verk måste ses och omtolkas, vi kan ju till exempel inte veta hur Tolkien skulle vilja att hans verk tolkades idag, däremot finns det ju en uppsjö författare som har ändrat sin syn på sina verk med tiden för att de sett problem med värderingarna som återspeglas i verket som det skrevs vid tidpunkten då verket publicerades.
Verk måste inte alls omtolkas i någon bredare bemärkelse. Men visst kan man göra det. Men gör man det utan omtanke eller finess riskerar det att bara bli pannkaka. I rings of power verkar det inte finnas någon inomberättslig tanke bakom vilket blir en ganska dramatiskt kontrast mot Tolkiens supergenomtänkta världsbygge. Det förstår en känsla av immersion.

Dessutom har ju alla tittare redan sett Peter Jackson filmerna, om de inte redan läst böckerna, vilket bidrar till att det blir konstigt att påtvinga en redan etablerad värld denna mångfaldagenda. Spar den till nästa produktion istället.

The expanse är ett bra exempel. Ingen som sett serien har läst böckerna eller vet hur någon borde se ut. Dessutom utspelar den sig i en fiktiv framtid där man kan elaborera med representation hur mycket man vill utan att det blir konstigt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
...enligt några personer medan många andra tycker att det på det stora hela är bra eller till och med riktigt bra med lite smärre undantag här och där.
Jo, så klart. Fast vad Harrisson skriver är att de som är negativa "inte vill ändra på Tolkien" (förenklat av mig). Och min invändning är att seriös negativ kritik faktiskt tar fasta på andra saker. Att man sen värderar olika är ju något annat.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,091
Menar du vår diskussion där du ställde retoriska frågor? I sådana fall får du gärna vara lite tydligare med exakt vad jag sa som var osakligt? Jag är totalt ointresserad av Rings of Power som bärare av någon slags politisk agenda, så där sitter jag inte på någon försvarsbarrikad alls. Jag tror att ditt eget tillkortakommande i diskussionen var att du gick in i den för att bevisa en tes, och det är ju lite svårt att göra när den bevisbördan man lägger fram är öppen för andra tolkningar.

Det är väl jättebra att diskutera en serie ur en dramaturgisk synvinkel, men att avfärda folk som inte håller med om ens dramaturgiska analys som osakliga och att man sitter på politiska barrikader bäddar ju inte direkt för dn sund, trevlig eller konstruktiv diskussion.


Jo, det är jag visst. Via PM. Det har jag ju sagt. Skicka PM till mig och rabbla upp allt politiskt du vill tala om. Jag lovar att diskutera med dig där om du bara låter denna tråd vara fri från politik. 🙂
Att du anser att du ”vinner” en diskussion om berättelsens dramaturgi för att jag inte ”bevisat” tillkortakommanden i manusskrivandet visar bara på hur hopplöst det blir att diskutera detta.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Att du anser att du ”vinner” en diskussion om berättelsens dramaturgi för att jag inte ”bevisat” tillkortakommanden i manusskrivandet visar bara på hur hopplöst det blir att diskutera detta.
Då missuppfattade du vad jag skrev för jag menade precis tvärtom, nämligen att diskussioner om dramaturgi är något man inte kan vinna och inte bör gå in i med ambitionen att vinna.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Verk måste inte alls omtolkas i någon bredare bemärkelse. Men visst kan man göra det. Men gör man det utan omtanke eller finess riskerar det att bara bli pannkaka. I rings of power verkar det inte finnas någon inomberättslig tanke bakom vilket blir en ganska dramatiskt kontrast mot Tolkiens supergenomtänkta världsbygge. Det förstår en känsla av immersion.

Dessutom har ju alla tittare redan sett Peter Jackson filmerna, om de inte redan läst böckerna, vilket bidrar till att det blir konstigt att påtvinga en redan etablerad värld denna mångfaldagenda. Spar den till nästa produktion istället.

The expanse är ett bra exempel. Ingen som sett serien har läst böckerna eller vet hur någon borde se ut. Dessutom utspelar den sig i en fiktiv framtid där man kan elaborera med representation hur mycket man vill utan att det blir konstigt.
Jag har läst böckerna som The Expanse baseras på och tycker de gör ett väldigt bra jobb med karaktärerna, även om alla karaktärer inte ser ut på det sättet eller har den etnicitet som böckerna beskriver. Naomi Nagata ser väldigt annorlunda ut i serien, men att hon har ett japanskt namn med ett vad jag tolkar som aboriginskts utseende stör mig inte alls. Det är som du säger en framtid där jag tror det är realistiskt att föreställa sig att vi människor som art bara kommer bli ännu mer blandade och nya ”etniciteter” kommer att uppstå. Jag är ju faktiskt redan med och bygger den framtiden själv med mina två barn som är hälften svenska(och jag personligen är redan från början en salig blandning av ashkenazi, vallon, och en hel del belarusiskt DNA) och hälften japanska(min fru har ett enklare DNA än jag när vi testade oss för skojs skull, inga roliga eller överraskande DNA där) så vem vet hur deras barn. barbarn etc kommer att vara släkt med etc! :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
MODERERING

Det är många inlägg nu som knappt handlar ett dugg om Rings of Power, utan om andra tv-serier, om castingpolitik eller politik i allmänhet. Försök att fokusera på ämnet. Om ni vill diskutera något helt annat: starta en ny tråd istället.

Tack på förhand!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
För att återgå till att diskutera serien:

Jag gillar verkligen i senaste avsnittet att Arondirs plot handlar om alvernas ovilja att hugga ner ett träd för orkernas räkning! Det känns alviskt på ett sätt jag gillar 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
handlar om alvernas ovilja att hugga ner ett träd för orkernas räkning
Tyckte den också funkade bra, däremot har jag i efterhand fastnat lite på att det är oklart varför trädet måste bort. I sak har ju alven rätt att det nog är snabbare att gräva sig runt. Men det handlar ju mer om att serien är lite för sugen på att dölja saker för mig som tittare än att konflikten är inte fungerar i sig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Tyckte den också funkade bra, däremot har jag i efterhand fastnat lite på att det är oklart varför trädet måste bort. I sak har ju alven rätt att det nog är snabbare att gräva sig runt. Men det handlar ju mer om att serien är lite för sugen på att dölja saker för mig som tittare än att konflikten är inte fungerar i sig.
Jag tänker mig att trädhuggningen är en sak som orkerna gör för att demoralisera alverna. Samt att nöjet i att mörda träd väger tyngre än att tjäna lite tid att gräva runt. Känns typiskt härligt ork-aktigt tycker jag 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Jag tänker mig att trädhuggningen är en sak som orkerna gör för att demoralisera alverna. Samt att nöjet i att mörda träd väger tyngre än att tjäna lite tid att gräva runt. Känns typiskt härligt ork-aktigt tycker jag 🙂
Jo men visst, så tror jag med. Fast jag skulle gärna sett att serien faktiskt visade det - antingen att det faktiskt är viktigt (att bli av med trädet) eller att de gör det just för att jävlas. Nu kommer befallningen om träden först (och innan scenen börjar) och jävlandet först i nästa led.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Jo men visst, så tror jag med. Fast jag skulle gärna sett att serien faktiskt visade det - antingen att det faktiskt är viktigt eller att de gör det just för att jävlas. Nu kommer befallningen om träden först (och innan scenen börjar) och jävlandet först i nästa led.
Jag förstår hur du menar. Viktigt att komma ihåg är ju dock att orker hatar träd, så jag tänker att de med deras hat och korta temperament instinktivt tänker ”Fy fan, ett vidrigt träd, bort med skiten!” när ett träd kommer i vägen för dem. De finner ju ett särskilt nöje i miljöförstöring.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu har jag sett tredje avsnittet.

Jag sitter liksom och försöker minnas det lilla jag minns av vad som hände i andra åldern:
1) Sauron kom tillbaka
2) Krig med Sauron, Sauron besegras och fängslas i Numenor
3) Sauron får inflytande i Numenor, får Numenorerna att resa västernut, och Numenor kastas i havet
4) Flyktingar från Numenor grundar Gondor och Arnor
5) Last Alliance, belägring av Barad Duhr, Sauron besegras, Isildur tar ringen

Ok? Det var grovt förenklat, men inte helt fel va?
(rätta mig om jag har fel - det är lätt att blanda ihop sånt här)

Så efter två avsnitt trodde jag att vi befann oss i (1) ovan, och att 1-5 skulle kunna bli säsong 1-5, ungefär.
Men nu är Elendil och Isildur introducerade. Så vi är också någonstans (4).

Jag kan titta på serien och liksom bortse från att den inte överensstämmer med hur jag trodde att 2a åldern gick till, i grova drag.
Men tycker jag det är bra? Inte jätte.

Men jag kanske har fel :)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Nu har jag sett tredje avsnittet.

Jag sitter liksom och försöker minnas det lilla jag minns av vad som hände i andra åldern:
1) Sauron kom tillbaka
2) Krig med Sauron, Sauron besegras och fängslas i Numenor
3) Sauron får inflytande i Numenor, får Numenorerna att resa västernut, och Numenor kastas i havet
4) Flyktingar från Numenor grundar Gondor och Arnor
5) Last Alliance, belägring av Barad Duhr, Sauron besegras, Isildur tar ringen

Ok? Det var grovt förenklat, men inte helt fel va?
(rätta mig om jag har fel - det är lätt att blanda ihop sånt här)

Så efter två avsnitt trodde jag att vi befann oss i (1) ovan, och att 1-5 skulle kunna bli säsong 1-5, ungefär.
Men nu är Elendil och Isildur introducerade. Så vi är också någonstans (4).

Jag kan titta på serien och liksom bortse från att den inte överensstämmer med hur jag trodde att 2a åldern gick till, i grova drag.
Men tycker jag det är bra? Inte jätte.

Men jag kanske har fel :)
Vi är fortfarande på 0) dessvärre.
 
Top