The Rings of Power (spoilertråd)

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
En annan grej med Celeborn - intressant val att dra det ur hatten i avsnitt 7.
Ja, det är nästan som att de kom på att han fanns en bra bit in i inspelningen och la till det då eftersom han inte fanns i manus för kommande säsonger.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
När man tror att det inte kan bli mer korkat, uslare dramaturgi eller mer vanhelgande av ursprungskällor. Bam! In your face, mf! You haven't seen nothing yet!
Man får åtminstone ge dem att de kan överraska på ett otippat sätt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Jaha, så Celeborn är död? Det var ju... otippat. :unsure:
Jag utgår från att det inte stämmer. Och Galadriel har ju bara inte sett honom.

Mycket roande att hon gått på och på om Finrod, men knappt verkar ha påverkats av att Celeborn i teorin skulle vara död.

Åh nej, ryslig tanke... tänk om Adar är en korrumperad Celeborn? Det är precis den sortens korkade drama som tv-författare brukar älska. Alternativt då att han sätts åt sidan så att vi kan få Galadriel/Elrond och sedan ett alviskt triangeldrama när Celeborn kommer tillbaka.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag utgår från att det inte stämmer. Och Galadriel har ju bara inte sett honom.
"That was the last I saw of him" är en extremt typisk tv/film-replik som betyder "Han lever, jag vet bara inte om det."

Åh nej, ryslig tanke... tänk om Adar är en korrumperad Celeborn? Det är precis den sortens korkade drama som tv-författare brukar älska. Alternativt då att han sätts åt sidan så att vi kan få Galadriel/Elrond och sedan ett alviskt triangeldrama när Celeborn kommer tillbaka.
Apropå dumma teorier så är min favorittake i soffan är att Disa är Sauron. Hon var alldeles för intensiv i slutscenen där, alldeles för manipulativ.

Eller så är det bara typisk dwarven greed.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Bästa avsnitt hittills! Allt jag gillar med serien var ännu bättre nu! Även dialogen var bättre. Gillar alla storys, men hobbitarna och Elrond + Durin är mina favoriter!

Än en gång, jag gillar att alla karaktärer beter sig vettigt och resonabelt. Även när meteormannen förvisas göra det på ett rimligt sätt, inte som att hobbitarna plötsligt börjar slänga småsten efter honom och ropa ”Du är inte en av oss!” Och när de ska hitta honom igen tas det beslutet också på ett vettigt sätt. Det hade varit lätt att kasta in någon nej-sägare som typ skulle gasta om att ”vi harfötter har alltid följd våra seder, låt främlingen dö” och sen skulle Nori typ hållit nåt brandtal. Glad att det inte blev så, och glad att Sarloc följer med!

Samma med Elrond, Disa, Durin och hans far. Alla har helt rimliga ståndpunkter, det finns ingen som är överdrivet ensidig och tvär bara för att skapa billig drama. På det sättet gillar jag att de lättat på ”dvärgarna grävde för girigt och djupt”-grejen. Det finns fortfarande där men det är mer nyanserat, vilket passar för storyn som serien vill berätta.

Har två små nitpicks. Det första är att jag hade velat ha åtminstone en gnutta action. Kanske en spännande strid och flykt med Galadriel och Theo när de stöter på orkerna.

För det andra så tycker jag att balrogen i PJ’s filmer är oändligt tråkigt designad. Tolkiens beskrivning är så otroligt fascinerande och mystisk och vad gör PJ, jo han låter den se ut som den mest slätstrukna generiska demon du kan tänka dig. Så det är lite synd att de använder exakt samma design här, jag hade gärna sett att de kommit på nåt som höll sig närmare originalbeskrivningen.
 
Last edited:

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
... balkongen i PJ’s filmer är oändligt tråkigt designad.
Jag gillar PJs balkonger - de är lämpligt höga, har ofta trevlig utsikt och lite krukväxter. ;)
(OT: gillar också hans balrog :) )
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag utgår från att det inte stämmer. Och Galadriel har ju bara inte sett honom.

Mycket roande att hon gått på och på om Finrod, men knappt verkar ha påverkats av att Celeborn i teorin skulle vara död.

Åh nej, ryslig tanke... tänk om Adar är en korrumperad Celeborn? Det är precis den sortens korkade drama som tv-författare brukar älska. Alternativt då att han sätts åt sidan så att vi kan få Galadriel/Elrond och sedan ett alviskt triangeldrama när Celeborn kommer tillbaka.
Jag är livrädd att de har "dödat" Celeborn så att Galadriel skall kunna ha romans med Halbrand. Sen kommer Celeborn tillbaka, Galadriel väljer honom och Halbrand blir Sauron pga ett brustet hjärta. Brrrr....
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
De kommer överraska fett, på ett bra sätt om Balrogen inte kommer fram och börjar mörda. Det är ju trots allt runt 2000 år av gruvdrift kvar innan det sker.
Men, med tanke på att de fullkomligt skiter i all typ av källmaterial så lär den dyka upp och mörda skiten ur dvärgarna.

PJ gjorde sina missar med Härskarringen, inget snack om det, men han skapade något som visade en vördnad inför orginalverket.
Rings of Power gör det inte, arrogansen då de verkar tro att de kan göra bättre än Tolkien och den totala skändningen av orginalkällorna lämnar en smak av galla.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
PJ gjorde sina missar med Härskarringen, inget snack om det, men han skapade något som visade en vördnad inför orginalverket.
Rings of Power gör det inte, arrogansen då de verkar tro att de kan göra bättre än Tolkien och den totala skändningen av orginalkällorna lämnar en smak av galla.
Desto mer jag läser om serien och avvikelserna från källmaterialet, desto mer intresserad blir jag av att se serien. Mycket beroende på min egen inställning till källmaterialet i det här fallet som jag anser vara bland det träligaste verket skrivet, så desto fler avvikelser från källmaterialet desto mer lockad blir jag. Så dina inlägg hjälper mig verkligen ta mig över tröskeln att kanske ge serien en chans ändå.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Är Tolkien ibland träligare än döden att läsa, hell yeah. Jag hör till kategorin som anser att han emellanåt lyfts till lite väl höga skyar och har en hel del åsikter om vad som kunde vara bättre. Om vi ska gå lös på Tolkien och hans verk så är jag game.

Med det sagt. Problemet med Rings of Power är att vad de gör är så ebarmerligt jävla uselt. Det är inte ett problem att frångå källan, det måste göras med tanke på format, det är hur man gör det.
Kort och gott, det är ett svindåligt skrivet manus med överlag usla dialoger, helt ologisk världsbyggnad (för originalet var inte gott nog eller nått), inget djup i mysterierna, etc.
Visst är det allt som oftast snyggt som fasen visuellt, men till och med det lyckades de inte få riktigt bra, dyker hela tiden upp små detaljer som skaver på helheten även här.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Men ärligt talat har ju filmindustrin jobbat så här länge nu. Man tar en ganska junior person som gjort kanske 1 bra grej, och ger hen ansvaret för en superbudgetproduktion.

År 1: får pris för en nischad kortfilm på Sundance
Är 2: regisserar Avengers 8
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men ärligt talat har ju filmindustrin jobbat så här länge nu. Man tar en ganska junior person som gjort kanske 1 bra grej, och ger hen ansvaret för en superbudgetproduktion.
...fast de här två personerna verkar ju inte ha gjort något (?) som knappt alls producerats färdigt...
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
EDIT: Och de är säkert mycket lättare att kontrollera än erfarna personer.
Och så omger de sig säkert med ännu mindre kompetenta personer, för att inte bli ifrågasatta.
Och alla som ifrågasätter blir kallade för fula epitet.

Det är ju problemet rakt igenom serien - det lyser igenom att de som gjort "hantverket" och jobbat med "detaljerna" helt enkelt skitit i sitt jobb.
 
Top