The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Damn, det är ju typ en av mina favoritserier detta år! Tänkte mer på klassisk fantasy, men Sandman har absolut en plats i mitt resonemang 🙂
Apropå klassisk fantasy hoppas jag (och tror, faktiskt - de har varit ibland chockerande trogna texten) att de kommer att göra A Game of You i Sandman.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Mycket har sagts om serien. Borde vettig och absurd kritik har riktats emot den
men jag har kommit fram till att jag genuint älskar den.
Trots alla förändringar till källmaterialet får jag Tolkienvibbar och jag helt förstår de flesta av ändringarna.
Det var länge sedan jag var så här engagerad i en serie, jag ser fram emot de sista två avsnitten för säsongen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
En ärlig fråga: vad får du de vibbarna av?
Nu frågade du inte mig, men då jag också får Tolkienvibbar svarar jag gärna för egen del. Hoppas det är okej 🙂 Jag får Tolkienvibbar av miljöerna, det episka, karaktärerna, relationerna, tematiken och musiken.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag får Tolkienvibbar av miljöerna, det episka, karaktärerna, relationerna, tematiken och musiken.
Ok, eftersom du svarar: kan du vara mer specifik? Eller menar du att det är genomgående?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
En ärlig fråga: vad får du de vibbarna av?
Att allting är slow motion och att det talas väldigt allvarligt.

Det och att en alv började gråta för han var tvungen att hugga ned ett träd.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Ok, eftersom du svarar: kan du vara mer specifik? Eller menar du att det är genomgående?
Miljöerna, musiken och det episka är genomgående. Vad gäller tematiken så tycker jag nog främst antitesen av Aragorn som jag pratade om innan, hobbitarna (hittills), nära till ondska men inte utan hopp angående folket i blivande Mordor, vänskapen mellan Elrond och Durin. Vad gäller karaktärerna känns Galdriel, Nori, Arondir, Elrond och Durin Tolkienska.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Gillar även hur serien hanterar orker, att de är onda men inte helt från början. Påminner lite om hur Tolkien resonerade kring dem i sina brev.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Intressant, själv har jag svårt att se det Tolkieneska i flera av sakerna du nämner. Till exempel tycker jag Galadriel är allt annat än det, hon framstår som en gnällig tonåring med hormonsvall som vet bäst i alla lägen, utöver att hon är galet osympatisk och saknar typ alla de egenskaper som Tolkiens Galadriel har.
Det är mycket som är episkt i scenerierna, men det kommer hela tiden grejer som skaver. Exempelvis när Galadriel var barn. Barnen kutar runt i bondekläder, av usel kvalitet och material. Hur är det möjligt i gudarnas land med de främsta hantverkare världen någonsin skådat?
Orcher, sure att de inte var onda från början men det har gått hur många tusentals år sen dess? Känns som att godheten borde vara borta ett antal tusen år sedan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Intressant, själv har jag svårt att se det Tolkieneska i flera av sakerna du nämner.
Vilket är helt okej, det är ju alltid en individuell upplevelse att se en tv-serie, här dessutom baserat på ett verk som vi säkert haft olika ( om än båda positiva) upplevelser ifrån. Jag pratade med mina elever om just detta igår, hur samma verk kan ge en helt olika upplevelser och båda är helt rätt, och jag använde Sagan om Ringen som exempel 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
För egen del tycker jag väldigt få saker är tolkienseska, även när jag tycker det är bra i övrigt, vilket var skälet till frågan. Det går att peka på enskildheter, exempelvis, hobbitarnas migrationsmontage med sången eller konceptet att alverna tynar bort, men de är just specifika bilder, delar av scener eller repliker, som ofta inte byggs vidare på.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
För egen del tycker jag väldigt få saker är tolkienseska
Absolut, det handlar ju om vad för upplevelse man haft tidigare av Tolkiens verk och sånt är ju väldigt individuellt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Lätt det bästa avsnittet nu... till och med faktiskt bra, skulle jag säga.

Visst, det fortsätter att innehålla en massa nys, som att någon överlevde det pyroklastiska flödet de visade upp, hur det slog ned enorma vulkanstenar i Mörkmården (fattar ni hur långt bort det är?!), och hur både berättelsen om mithrils skapande och den bisarra mithril-planen verkar vara på riktigt... men sådant kan i viss mån uthärdas när det åtminstone är hygglig tv annars.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Lätt det bästa avsnittet nu... till och med faktiskt bra, skulle jag säga.
Nästan alla interaktioner mellan Elrond, Durin och Disas är bannemig utmärkta. Skådisarna har verkligen ett genuint flyt. Så ett avsnitt med mycket av just de tre är inte särskilt överraskande att det är bra.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Visst, det fortsätter att innehålla en massa nys, ….
Håller med - helt adekvat tv-underhållning, bevisligen så orkar man ju titta 😀 Men fortfarande mestadels oerhört korkat.

Varför väljer de att göra ”fake out-death” med karaktärer som vi vet att överlever? Eller hur många är månne oroliga över Isildur…? Eller Celeborn? (För det är väl också en ”fake out”? De verkar vara så förälskade i Jackson-filmerna att jag inte kan tro att de går emot lore där (ursprungsmaterial är inte så noga ;) ). På något sätt är det väldigt talande för hur svårt de har att skapa naturlig drama.

En annan grej med Celeborn - intressant val att dra det ur hatten i avsnitt 7. Här har Galadriel varit helt besatt av Sauron och skruttat ansiktet i raseri i 7 timmar över sin bror. Samtidigt som också hennes man dött av mörkret… I synnerhet om de planerar en ”Tadaa, I’m back”- scen så kunde maken kanske ha kunnat vara en del av hennes angst från början….
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,846
Location
Off grid
Jaha, så Celeborn är död? Det var ju... otippat. :unsure:
Hoppas Celebrian aldrig föddes också! Då slipper vi den där enerverande Arwen i Sagan om ringen filmerna. Förhoppningsvis får vi tillbaks Glorfindel.

//EvilSpook
 
Top