The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
...fast de här två personerna verkar ju inte ha gjort något (?) som knappt alls producerats färdigt...
Enligt folk som kan är de tydligen rejäla Tolkien-nördar i alla fall - jag kan tänka mig att de lyckats imponera på folk som inte är det.

Så man kan vara väldigt säker på att avsteg och konstigheter är helt avsiktliga, hur skumma de än ser ut (som hela mithril-historien).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Enligt folk som kan är de tydligen rejäla Tolkien-nördar i alla fall - jag kan tänka mig att de lyckats imponera på folk som inte är det.

Så man kan vara väldigt säker på att avsteg och konstigheter är helt avsiktliga, hur skumma de än ser ut (som hela mithril-historien).
Som SL i Middle Earth (just nu) är jag ju lite glad åt att man kan förhålla sig lite fritt till källorna.

En sådan här sak som "no humans within 100 leagues of the shire, except Bree"... är ju mer meningsfullt att ta som någons uttalande, eller som "vad Alverna i Rivendell trodde"... snarare än som ett absolut sant uttalande. I varje fall som SL.

De fick skit för att Galadriel åkte till Numenor, hon var aldrig i Numenor. Well, Tolkien skrev inte att hon var i Numenor, och inte heller att hon aldrig var i Numenor. Här måste man ju förhålla sig på något vis. Tolkien kanske inte skrev att Galadriel var i Tharbad, Dol Amroth eller Moria heller. Kan hon absolut inte ha varit det då? För min del, att Galadriell alls var i Numenor vid ett tillfälle, det tycker jag inte är någon stort jättestort problem (i skuggan av alla jättestora problem med hennes resa till Numenor).

Det här med Mithril däremot, det är ju en i det närmaste metafysisk... konstighet. OM Mithril hade den typen av egenskaper, och faktiskt hade räddat Alverna, eller om någon bara trott det... så hade det stått någonstans. Det sjukaste är idén att alla Alver skulle gå under... inom ett år... helt oavsett Mithril. Men OM man nu ska göra det, så hade det ju lika gärna kunnat vara någon självlysande grottsvamp som innehåll silmarillernas ljus som var lösningen. Så hade det i varje fall varit 100% påhittat, istället för att ställa vår idé om Mithrils roll i Middle-earth på ända.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Så man kan vara väldigt säker på att avsteg och konstigheter är helt avsiktliga, hur skumma de än ser ut (som hela mithril-historien).
Utvecklingen i film- och tv-branschen de senaste decennierna är att personen med pengapungen (ofta producenten) har sista ordet i det mesta. Regissörens makt, showrunners makt, är avsevärt mindre idag än för bara 10-15 år sedan.

Så det är klart det finns en tanke bakom alla konstigheter, men den tanken kan vara "våra fokusgrupper säger att X är bättre än Y" eller "det blir billigare såhär".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
Utvecklingen i film- och tv-branschen de senaste decennierna är att personen med pengapungen (ofta producenten) har sista ordet i det mesta. Regissörens makt, showrunners makt, är avsevärt mindre idag än för bara 10-15 år sedan.

Så det är klart det finns en tanke bakom alla konstigheter, men den tanken kan vara "våra fokusgrupper säger att X är bättre än Y" eller "det blir billigare såhär".
Jag kan omöjligen tänka mig att de blivit påprackade Mithril-plotten. Att alla folkslag är helt blandade i hudfärg, visst. Bisarra plotpoints, nej. Det känns mer som ett sätt att dra ut på plotten, så att man kan trampa vatten ett tag.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Jag kan omöjligen tänka mig att de blivit påprackade Mithril-plotten. Att alla folkslag är helt blandade i hudfärg, visst. Bisarra plotpoints, nej. Det känns mer som ett sätt att dra ut på plotten, så att man kan trampa vatten ett tag.
De kan vara så enkelt att de visade en version av plotten för en fokusgrupp som sa "vi fattar inte varför alverna ska blah blah". Så till slut blev mithrilplotten till för att då fattade fokusgruppen varför alverna blah blah.

Min poäng är att utrymmet för "konstnärlig vision" är jävligt begränsad i sånna här produktioner. Läs gärna interjuerna med Joss Whedon efter Avengers 2. Och han var ändå ett stort namn med pondus.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Var inte D och D, snubbarna bakom Game of Thrones, också mer eller mindre helt oerfarna inom filmindustrin innan de tog sig an Game of Thrones?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Måste säga att jag tycker skaparnas meriter är rätt ointressanta för mig som tittare. Möjligen är det en lärdom för deras arbetsgivare. Det är är det konstnärliga resultatet som räknas. Det finns många regissörer som gjort dåliga verk trots goda meriter, och vice versa.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Måste säga att jag tycker skaparnas meriter är rätt ointressanta för mig som tittare. Möjligen är det en lärdom för deras arbetsgivare. Det är är det konstnärliga resultatet som räknas. Det finns många regissörer som gjort dåliga verk trots goda meriter, och vice versa.
Absolut. Men man blir ju lite nyfiken på hur valet av just dessa, helt meritlösa, personer gick till.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
I D&Ds fall finns det ju vissa indicier på nepotism. Minns inte exakta detaljer, men typ att någon av deras pappor var bästis med flera personer i HBOs styrelse.
Jag tycker att det känns tematiskt riktigt att mannen bakom en tv-serie som handlar om vem som ska få ärva tronen får jobbet på grund av sin pappa.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Så var säsong 1 slut. Det sista är det bästa avsnittet av hela säsongen.

Halbrand är Sauron och MM är Gandalf. Hoppades verkligen på en av de blå trollkarlarna, och även om hans namn inte blivit nämnt ännu så säger han klassiska Gandalf citat som "If in doubt, always follow your nose"! Så det måste vara Gandalf. Förklarar att han kommer i en båt andra gången han återvänder till Midgård, en meteor var ju inte direkt en höjdare.
De tre gastarna/kultisterna från öst var skumma. De var rejält kraftfulla magianvändare, eller åtminstone en av dem. Kan enbart spekulera omkring vad de var för något. Östringar som slogs för Morgoth och som blev belönande med.....ja jag vetefan?!
Hoppas verkligen att de visar upp ett coolt Rhûn nu bara!
Det var episkt när "Halbrand" står och tittar ut över Mordor!
Vet inte alls vad man ska förvänta sig framöver, men jag kommer följa serien även om jag tycker den är sådär.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Så var säsong 1 slut. Det sista är det bästa avsnittet av hela säsongen.

Halbrand är Sauron och MM är Gandalf. Hoppades verkligen på en av de blå trollkarlarna, och även om hans namn inte blivit nämnt ännu så säger han klassiska Gandalf citat som "If in doubt, always follow your nose"! Så det måste vara Gandalf. Förklarar att han kommer i en båt andra gången han återvänder till Midgård, en meteor var ju inte direkt en höjdare.
De tre gastarna/kultisterna från öst var skumma. De var rejält kraftfulla magianvändaren, eller åtminstone en av dem. Kan enbart spekulera omkring vad de var för något. Östringarna som slogs för Morgoth och som blev belönande med.....ja jag vetefan?!
Hoppas verkligen att de visar upp ett coolt Rhûn nu bara!
Det var episkt när "Halbrand" står och tittar ut över Mordor!
Vet inte alls vad man ska förvänta sig framöver, men jag kommer följa serien även om jag tycker den är sådär.
Jag har en fråga då jag inte alls är lika insatt som du gällande Tolkien. Men är det tidsmässigt logiskt att elakingarnas trollstav är formad som Barad-dûr med Sauron öga och allt på toppen? Det känns för mig som lekman helt fel tidsmässigt, har jag fel?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Jag har en fråga då jag inte alls är lika insatt som du gällande Tolkien. Men är det tidsmässigt logiskt att elakingarnas trollstav är formad som Barad-dûr med Sauron öga och allt på toppen? Det känns för mig som lekman helt fel tidsmässigt, har jag fel?
Ja, helt fel tidsmässigt. Det är något som börjar användas i tredje åldern, men jag kan minnas fel.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
Hela Halbrand-historien är obegriplig i varje ögonblick. Redan när de försökte avslöja The Stranger som Sauron tyckte jag att det inte hängde ihop det minsta och måste vara fejk, men det hänger inte ihop det minsta med Halbrand heller. Det är som en fraktal - så fort man tittar på någon enskild del hittar man fler obegripligheter. Att ställa upp ett mysterium som bara kan "lösas" genom att man säger att inga regler gäller är bara ointressant. Man bara staplar "men... men..." ovanpå varandra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
En smågrej som jag störde mig på: originalfrasen är att det är i söder som stjärnorna är märkliga, och det är ju begripligt - så är det i verkligheten, och eventuellt är jorden redan rund i tv-serien. Men vad för sorts stjärnbilder kan man bara se i öster, liksom?
 
Top