The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
Sen tyckte jag att det var konstigt att det enda guldet och silvret från Valinor som finns alls, tydligen fanns i Galadriels dolk. Något mer jävla guld och silver från Valinor borde alverna ha tagit med sig…
Man måste ha extremt rent guld och silver. Därför slänger man en hel kniv i degeln och smälter ihop allt... :unsure:
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
Jag har en fråga då jag inte alls är lika insatt som du gällande Tolkien. Men är det tidsmässigt logiskt att elakingarnas trollstav är formad som Barad-dûr med Sauron öga och allt på toppen? Det känns för mig som lekman helt fel tidsmässigt, har jag fel?
Det känns också fullständigt icke-Tolkien att man kan göra bra saker med hjälp av ondskans redskap. Jag var först helt övertygad om att Nori också bara var en illusion där, som försökte lura The Stranger (jag har ingen aning om han är Gandalf eller en annan trollkarl - den här serien gör det omöjligt att dra några slutsatser eftersom det inte finns några regler, så att han citerar framtidens Gandalf måste inte betyda någonting whatsoever) att använda den onda staven, att gripa ondskan för sin makt, eftersom detta givetvis är fel.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag upplever också att serien försöker förmänskliga Sauron, att han inte behöver vara ondskan själv om alverna(Galadriel) hjälpt honom mer. Det känns för mig barockt att Galadriel står på stranden och samtalar med fucking Sauron som om han vore en brottsling som fått villkorligt straff och nu riskerar att falla tillbaka i brottslighet. Det var inte alls episkt på något sätt, Sauron i början på Peter Jackson-filmerna var episkt, Sauron som the Necromancer i Hobbit-filmerna var episkt.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Nu har jag sett klart hela första säsongen. Utgångsläget för mig är att jag gillar verkligen Tolkiens böcker utan att för den sakens skulle vara någon expert på allt material. Jag vet att LOTR filmerna inte följer böckerna till 100% men tycker ändå de fångar känslan riktigt bra och jag tycker det är den bäst filmatiserade fantasyn som finns än så länge. När bilder och trailers dök upp så var jag väldigt kluven inför denna serie. Bestämde mig till slut att jag ska ge serien en chans och se den utan förväntningar och försöka koppla bort den från böckerna jag läst. Har medvetet försökt hålla mig borta från att diskutera serie senaste tiden då jag tycker diskussionen varit rätt toxic åt båda hållen.

Resultatet blev att jag tycker serien var riktigt bra. En mängd skådespelare tycker jag gör ett riktigt bra jobb. Gillar världen och tycker de får till alltifrån städer, gröna slätter, berg och Mordor. Kanske blev aningen mycket i längden men gillade även att vi inte visst exakt vem som var Sauron eller vem kometmannen var. Jag tycker tempot var bra och här menar jag inte tempot som i ihoptryckt tidslinje utan att serien har ett flyt där det känns som avsnitten är kortare än vad de är i verkligheten.

Och så har jag 2 negativa punkter där egenteligen bara den ena handlar om serien i sig.

1. Handlingen är lite förvirrande ibland. Och nu menar jag inte för att den skiljer sig från böckerna utan för att den inte ens alltid går ihop med serien. Halbrand är skadad, sätt upp han på en häst och rid 200-300 mil typ. Galadriel ändrar sig i sista stund och måste simma över ett världshav. Harfoot´s svängande om att de inte lämnar någon bakom för att i nästa stund göra just det. Halbrand räddar Galadriel och strider med henne mot orcher.

2. Det här är egenteligen ingen känga till serien och dess skapare utan mer till filmbolagen och branchen i sig. Även om materialet i böckerna inte räcker till en heltäckande story i 5 säsonger så tycker jag den är tillräckligt stark för att vara main plot som den är i en serie. Materialet och idéerna som skaparna bakom Rings of Power har där de frångått eller ändrat Tolkiens material tycker jag är tillräckligt starkt för att stå på egna ben som egen serie. Även om jag är positiv till serien så är jag samtidigt besviken i vad jag tycker är ett missat tillfälle att kunna göra 2 bra serier. Dvs både äta kakan och ha den kvar. Besvikelsen ligger i filmbolagens feghet att de måste rida på ett stort verks namn och inte vågar ge nya idéer chansen att stå på egna ben.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Jaha, så Sauron är en incel då han blir arg för att Guyaldrrriel inte vill hångla på honom. Check! Amazon kan ta sin kukraket, fylla den med hela ensambeln och skicka dom till någon okänd sten i rymden. Ja jävlar vilket kräxframkallande spektakel detta var... Tur att det dröjer 2-3 år innan.säsong 2 kommer. Då kanske mänskligheten hunnit förinta sig själva med sina 30 boosters, putinraketer och superduperinflation.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Ja oj vilket magplask till final. Inte så att avsnittet var så mycket sämre än något annat, men att seriens hoppiga, sökta och ologiska trådar landar i det här! Ska skriva mer analyserande i min egen tråd men upplösningen kring ringsmidandet var erbarmlig.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,426
Location
Maastricht
Det känns också fullständigt icke-Tolkien att man kan göra bra saker med hjälp av ondskans redskap. Jag var först helt övertygad om att Nori också bara var en illusion där, som försökte lura The Stranger (jag har ingen aning om han är Gandalf eller en annan trollkarl - den här serien gör det omöjligt att dra några slutsatser eftersom det inte finns några regler, så att han citerar framtidens Gandalf måste inte betyda någonting whatsoever) att använda den onda staven, att gripa ondskan för sin makt, eftersom detta givetvis är fel.
Jag var till en början rätt säker på att Halbrand var Sauron, särsklt efter hur han grusade 4(?) soldater på Numenor, och då MM gjorde annat som jag tyckte var väl "humant" , sedan kastade jag ut de idéerna och föll tillbaka på att vi ännu inte fått se Sauron, men det hade vi ju! De försökte bara trolla bort oss. Så min tanke nu är att alla mina innitiella instinkter är korrekta. Då är MM Gandalf, även om jag hoppades på annat. Jag säger säkert emot mig själv, men jag skyller då på RoP som gjort mig velig och glömsk ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
Ja oj vilket magplask till final. Inte så att avsnittet var så mycket sämre än något annat, men att seriens hoppiga, sökta och ologiska trådar landar i det här! Ska skriva mer analyserande i min egen tråd men upplösningen kring ringsmidandet var erbarmlig.
Tanken att Sauron kan dö genom drunkning är kanske det mest befängda av alltihop. Jag blev rätt säker på att The Stranger inte var Sauron, eftersom han har en riktig kropp (vilket Istari men inte Sauron har), men på samma vis övertygad om att Halbrand inte kunde vara det, eftersom han också har en riktig kropp.

Det och att man kan och bör använda onda magiska föremål som vapen mot ondskan… herreminje. Också oklar varför The Stranger har ond magi till att börja med, särskilt om han faktiskt (blä) är Gandalf.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
Undrar förresten om de rätt ur det blå kommer att introducera Círdan så att han kan få en ring, eller om det blir något helt tokigt som att det är de tre som är där som tar var sin (så ser det ju ut).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Förstår inte att de tappade bort chansen i slutet att ha Halbrand i bild, med texten Halbrand skriven ovanför… och så fejda bort det och fejda in SAURON med ett elakare typsnitt och i rött.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag försökte in i det längsta intala mig själv att Sauron intagit Halbrands kropp och att Halbrand bara var en snubbe som vem som helst fram tills de kom till Lindon, typ, för det hade fått hans tidigare beteende att verka mycket mer in line med hans önskningar. Att han varit en sleeper-agent-cylon typ.

Givetvis fortsätter vi också med helt onödiga slow motion-segment. Min favorit är en bi-karaktär som går ovanpå däck på båten, i slow motion, innan kameran helt överger honom och vi besöker drottningen under däck istället.

Dramatisk slow motion.

Jävla Peter Jackson alltså...

Aja, på det hela får jag nog ge serien typ 3 av 5. Den var "okey". Det är ganska sorgligt dock att den av de mest påkostade serierna någonsin bara lyckas skapa något som är "okey".

Den kommer nog fortsätta skapa surr, kritik och arga videos i många, många år framöver.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag sade innan seriens början att den står och faller med Sauron.

och vet ni vad? Jag tycker det är här är en ganska lovande Sauron.

Jag inser att Tolkien-purister kommer bli tokförbannade av att vi inte kommer få någon överjordisk, förförisk Annatar, och ett ringmakande utdraget över en hel säsong, men vet ni vad? Jag tror inte det var en realistisk förväntning till att börja med. Hur fan gör man en sådan karaktär rättvisa? Hur kan man, på ett sätt tittarna förstår, skildra att alverna köper hans plötsliga uppdykande och hjälp? Hur kan man göra en hel säsong av ringsmidande narrativt intressant?

Jag tror, helt ärligt, att det är en bättre approach i filmmediet att låta Annatar ersättas av en mer lowkey karaktär, som har en någotsånär plausible anledning att vara där, som kan passera under radarn på Gil-Galad, och förleda Celebrimbor genom smicker och genom att plantera idéer i hans huvud. Jag tror det är en bättre approach att låta ringsmidandet ta ett avsnitt eller så, som här, istället för en hel säsong.

Utifrån den premissen köper jag att Halbrand ersätter Annatar. Och jag tycker Halbrand-skådisen gör en bra Sauron-tolkning, särskilt i konfrontationen med Galadriel, där han är precis så manipulativ som han ska vara, och samtidigt får in den svaga, välbehövliga nyansen kring Saurons självbild och dömda försök till godhet i början av andra åldern. Denna tolkning är helt i linje med hur Tolkien skildrar Sauron:

In my story, Sauron represents as near an approach to the wholly evil will as is possible. He had gone the way of all tyrants: beginning well, at least on the level that while desiring to order all things according to his own wisdom he still at first considered the (economic) well-being of other inhabitants of the Earth. But he went further than human tyrants in pride and the lust for domination, being in origin an immortal (angelic) spirit. Sauron desired to be a God-King, and was held to be this by his servants, by a triple treachery:

1. Because of his admiration of Strength, he had become a follower of Morgoth and fell with him down into the depths of evil, becoming his chief agent in Middle Earth.
2. When Morgoth was defeated by the Valar finally he forsook his allegiance; but out of fear only; he did not present himself to the Valar or sue for pardon, and remained in Middle Earth.
3. When he found how greatly his knowledge was admired by all other rational creatures and how easy it was to influence them, his pride became boundless.

By the end of the Second Age he assumed the position of Morgoth's representative. By the end of the Third Age (though actually much weaker than before) he claimed to be Morgoth returned. If he had been victorious he would have demanded divine honour from all rational creatures and absolute temporal power over the whole world.
Halbrand-skådisen har dessutom tydligt visat i intervjuer att han delar den här förståelsen av Sauron, och är aspepp på att skildra den. Det väcker hos mig ett förtroende för hans rolltolkning going forward:

It’s a scene where I think you finally see his true intentions. It has a lot of stuff in the scene. He talks to her about healing Middle Earth, and that comes back to a lot of what Tolkien said about it in that at the beginning of the Second Age, he’d been brought low and he lingered in Middle Earth, and his power then very slowly reemerged.


So we see him wrapped, basically pitching his vision. I think he wholeheartedly believes that he’s doing good. He wants to rehabilitate and rid Middle Earth of all the wasteful friction because he’s obsessed with order. And I think he genuinely believes that if Galadriel joins him, that’ll help him achieve his goals.


I think they have a cosmic connection, but I don’t think it’s necessarily in his mind a king and a queen-like, husband and wife-kind of situation. I think it’s more, I can use you to get what I want and intact my designs faster because ultimately I think he would have ended up ruling by himself whether she joined him or not. And when she says ‘no’ on the raft, it angers him. But it’s not the end of the world for him I think.

Problemet är bara att det undermineras totalt av seriens failade försök att förklara och motivera ringarna, eftersom den urbotat idiotiska mithril-plotten förvandlar ringsmidandet från något Noldor gör av högmod och hybrisartad skaparglädje, till något de gör i omedelbar och akut nöd. Det sabbar totalt ringsmidandets magi och berättelsens sensmoral, och urlakar därmed den tematiska och emotionella tyngden i Saurons manipulation av Gwaith-i-Mirdain. Det är heller inte vidare trovärdigt att den mycket lilla inblandning han hade var tillräckligt för att väva in hans dolda magi, och mäjkar inte alls sense för ståryn att de gjorde alvringarna först. Mithril-plotten gör ju att behovet av andra rings of power är lika med noll, vilket kinda äventyrar hela poängen med tv-serien, inklusive dess fucking titel.
 
Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Angående ringarna så tror ni att ringarna till dvärgar och människor redan är gjorde utan att det visades i serien? Känns ju inte så troligt att alverna kommer skapa ringar till människor och dvärgar enligt Saurons instruktioner/teknik efter att han har avslöjat sig själv och stuckit tillbaks till Mordor. Kändes som att alverna inte ens tänkte i banorna om ringar innan Sauron dök upp i Mordor.

Har även funderat en stund på om Sauron spelade skadad och lyckades dölja det från Galadriel och co eller om Sauron var så pass mänsklig och skadad på riktigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Double feature idag då jag inte var på humör förra helgen. Helt jäkla perfekt!

Den här säsongen har nu intagit platsen som det absolut bästa som gjorts inom Sagan om ringen till dags datum. Det inkluderar Tolkiens böcker för övrigt. Möjligen undantaget första halvan av bok Sagan om de två tornen.

För ett ögonblick kände jag tvivel angående Halbrand som Sauron för ett par avsnitt sedan. Det var fel av mig för det här var helt jäkla perfekt! Chefs kiss. Det var faktiskt tur att jag följde en del av de tidigare diskussionerna innan jag började sålla bort skitsnacket, för nu visste jag exakt vad Halbrand skulle säga Celebrimbor tackade honom för idéen om en legering innan han sa det, och när han sa det applåderade jag bokstavligt talat för mig själv och ylade som en liten hundvalp.

Sure, ett par saker som skavde lite. "I am good" fick det att ryka lite i ena ögonbrynet. Balrogen kändes lite bortslösad. Jag förstår varför de gjorde det, de behövde teasa kommande säsonger lite, men jag hade helst sett att man bara fick se lövet flamma upp och sen inget mer. Tror det var någon mer replik som kändes som ett jack i skivan. Men det var bara småsaker. Enda anledningen till att de står ut är för att resten är så jäkla bra. Som ett ensamt fingeravtryck på en annars perfekt blank spegel.

För mig är den här serien allt jag vill ha från sagan om ringen, utan allt det dåliga. Nån gång snart vill jag se om hela säsongen i en maratonsitting, och kommer antagligen starta en egen tråd om det där jag skriver allt eftersom. Men vi får se om det blir av innan jul. Hoppas det! Men bara tanken på att se om allting gör mig lite varm inombords.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Problemet är bara att det undermineras totalt av seriens failade försök att förklara och motivera ringarna, eftersom den urbotat idiotiska mithril-plotten förvandlar ringsmidandet från något Noldor gör av högmod och hybrisartad skaparglädje, till något de gör i omedelbar och akut nöd. Det sabbar totalt ringsmidandets magi och berättelsens sensmoral, och urlakar därmed den tematiska och emotionella tyngden i Saurons manipulation av Gwaith-i-Mirdain. Det är heller inte vidare trovärdigt att den mycket lilla inblandning han hade var tillräckligt för att väva in hans dolda magi, och mäjkar inte alls sense för ståryn att de gjorde alvringarna först. Mithril-plotten gör ju att behovet av andra rings of power är lika med noll, vilket kinda äventyrar hela poängen med tv-serien, inklusive dess fucking titel.

Jag misstänker att de i framtiden kommer skapa de andra ringerna av högmod efter framgången med de första.
Det kommer säkert bli scener när Galadriel och Elrond kommer protestera mot skapandet som kommer ske med hjälp av Helbrand, men ingen annan kommer tro att kungen i Söder /som säkert kommer ledafolket där, och verka god) skulle kunna vara Sauron, det skulle ju betyda att de blivit lurade en gång redan och så kan det inte vara.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Angående ringarna så tror ni att ringarna till dvärgar och människor redan är gjorde utan att det visades i serien? Känns ju inte så troligt att alverna kommer skapa ringar till människor och dvärgar enligt Saurons instruktioner/teknik efter att han har avslöjat sig själv och stuckit tillbaks till Mordor. Kändes som att alverna inte ens tänkte i banorna om ringar innan Sauron dök upp i Mordor.
Mja... Celembrimor verkar ju en smula tagen av Halbrand. Jag tror det är fullt möjligt att han fallit under Saurons kontroll redan. Men Celebrimor vet väl ännu inte att Halbrand var Sauron? Jag såg förvisso just avsnittet, men det är möjligt att jag missade det i så fall. Galadriel vet, och Eldrond har listat ut det trots att Galadriel vägrar berätta något. Om de två fortsätter hålla det hemligt är det fullt möjligt att Gilgalad och Celembrimor kör på med fler ringar på eget bevåg.

Det är också möjligt att de kommer se sig nödgade att göra det oavsett. Precis som de gjorde de tre ringarna trots att det var Saurons idé. För de såg ingen annan utväg. Jag gissar att Sauron kommer få det att kännas som att det inte finns någon annan utväg än att ge några ringar till dvärgarna också. Och sen till människorna.

Kanske är det just därför de får så många fler ringar. Makten de får blir uppdelad på ännu fler individer för att Sauron skall få än svårare att vinna över alla på sin sida.
 
Top