The Rings of Power (spoilertråd)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Men finns det några hintar om varför Sauron är på flotten? De har jag missat. (Det finns visserligen hintar om varför Halbrand är på flotten, tänker du på dem?)
Jag tänker mest på diskussionen om vem som egentligen räddade vem.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Är det i drömscenen i sista avsnittet eller?
Ja. Nu är mitt minne lite luddigt, men har gör mig att Galadriel säger typ ”Du räddade mig” och han svarar typ ”Nej, det var du som räddade mig”
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Somnade till lite i det avslutande avsnittet, men var det faktiskt så att Galadriel inte berättade åt någon att Halbrand är Sauron? Gavs det någon orsak till det?
Hon skäms (vilket är begripligt) och utgår från att alla kommer att tycka att hon är jätteond och samarbetar med Sauron (vilket är fånigt).

Ja, så korkad är showen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Det var väl väldigt uppenbart från första avsnittet att detta inte är en filmatisering av Tolkiens verk, utan en Tolkien-inspirerad fantasy-tvserie?
Den hade funkat bättre för mig om den helt släppt (den ändå bara väldigt påklistrade) Tolkien-kopplingen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Ja. Nu är mitt minne lite luddigt, men har gör mig att Galadriel säger typ ”Du räddade mig” och han svarar typ ”Nej, det var du som räddade mig”
Nej. Kollade om nu. Han säger (46.58) att hon sa "att de fördes samman av en anledning" (alltså av försynen/Gud), och hon (47.49) säger lite senare "att hon borde lämnar honom på havet" (vilket hon väl inte hade chansen att göra?).
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Men finns det några hintar om varför Sauron är på flotten? De har jag missat.
Tolkiens värld var ju en där rättvisan i slutänden alltid vann. Världen i sig straffade de svekfulla, moraliskt svaga och lögnaktiga, förr eller senare. Vidare ingrep ju Iluvatar själv i många skeenden.

Detta ledde ju till en massa tillsynes slumpmässiga händelser , ofta i utsatta lägen, som fick oanade konsekvenser. Den principen om någon genomsyrar Tolkiens verk.

Utifrån det så utgår jag från att detta var Erus straff för Sauron. Skulle han komma tillbaks och bygga upp ondskans makt igen skulle han åtminstone få med sig Galadriel, en proportionerlig hämnd från universums arkitekt helt enkelt.

Och så bör man såklart betrakta alla tillfälligheterna i serien.

//EvilSpook
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Vilket är helt knäppt - är tesen att Valar sponsrar Sauron nu också?
Fast det är trots allt bara vad Galadriel säger i något tidigare avsnitt. Det stör mig inte, det är bara vad hon väljer att tro just då. (Sen om det är i linje med hennes karaktär är en annan fråga.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Nej. Kollade om nu. Han säger (46.58) att hon sa "att de fördes samman av en anledning" (alltså av försynen/Gud), och hon (47.49) säger lite senare "att hon borde lämnar honom på havet" (vilket hon väl inte hade chansen att göra?).
Ah så var det kanske. Likväl, jag är nyfiken på vad han gjorde på flotten och beordrade på vilka svar vi får eller inte får så kommer jag sen avgöra om detta var bra eller inte.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Ah så var det kanske. Likväl, jag är nyfiken på vad han gjorde på flotten och beordrade på vilka svar vi får eller inte får så kommer jag sen avgöra om detta var bra eller inte.
Ja vi får väl se. Min gissning är att det inte kommer något svar, men vem vet 🙂.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
En separat fråga är vad tusan sjöfarare generellt gör där. Det finns ingenstans att åka om man inte är alv.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Nej. Kollade om nu. Han säger (46.58) att hon sa "att de fördes samman av en anledning" (alltså av försynen/Gud), och hon (47.49) säger lite senare "att hon borde lämnar honom på havet" (vilket hon väl inte hade chansen att göra?).
Ah så var det kanske. Likväl, jag är nyfiken på vad han gjorde på flotten och beordrade på vilka svar vi får eller inte får så kommer jag sen avgöra om detta var bra eller inte.
Det kommer tidigare, typ 20:00.

Halbrand: Thank you for saving my life.
Galadriel: as you saved mine.
Halbrand: No, you've done far more than that. I had given upp, but you believed in me.

Kanske det du tänker på, Franz?

Ska bli sjukt kul att se om den här från början, nu när man vet vem Halbrand är. För just nu är minnet av allt han gjort när jag tänker tillbaka en klockrent uppbyggnad av honom som den ultimata skurken i framtiden.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Det kommer tidigare, typ 20:00.

Halbrand: Thank you for saving my life.
Galadriel: as you saved mine.
Halbrand: No, you've done far more than that. I had given upp, but you believed in me.

Kanske det du tänker på, Franz?
Jaa, precis det!!!

Ska bli sjukt kul att se om den här från början, nu när man vet vem Halbrand är. För just nu är minnet av allt han gjort när jag tänker tillbaka en klockrent uppbyggnad av honom som den ultimata skurken i framtiden.
Håller med! Brukar nästan aldrig se om tv-serier men denna vill jag se igen!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Okej, sen igen 40:30

Galadriel: On the raft, you saved me!
Sauron: On the raft, you saved _me_.

Precis före drömsekvensen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Okej, sen igen 40:30

Galadriel: On the raft, you saved me!
Sauron: On the raft, you saved _me_.

Precis före drömsekvensen.
Ah då var det nog den jag tänkte på! Det tyder ju på att de möttes av en ödets nyck! Men jag vill veta vad han gjorde på flotten, hans replik tycker jag teasar om nåt intressant!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
För egen del, givet den struktur serien satte, tror jag endera av två ansatser för Sauron hade funkat bättre dramaturgiskt.
  1. Sauron har från början en plan som effektueras, vilket antagligen kräver att hans identitet inte är ett mysterium för tittarna (lika länge). Kanske söker han upp Galadriel för att hon är mottaglig för hans typ av resonemang, för att hon ska ge honom öppningar till Eregion, kanske använder han Adar som ett bondeoffer.
  2. Sauron är Halbrand. Han har faktiskt ångrat sig, tagit mänskilg kropp och vill göra bot genom ett enkelt liv. Det hade dock krävt mer förarbete, förankrat honom i något slags vardag och en tydligare avsikt att göra gott. Kanske är han på väg till Numenor för att be om hjälp, kanske väljer han att visa medlidande med Adar (släpper honom fri) som sen därför kan genomföra sin plan och då anklagar byborna honom, kanske misstror Galdriel också honom och vänder honom mot mörkret.
Nu nuddar serien vid båda dessa utan att riktigt sätta ner foten, vilket för mig gör honom ganska ointressant.
 
Top