The Rings of Power (spoilertråd)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag är nyfiken på om Mordor byggdes utan Saurons vetskap och om det kommer bli en maktkamp mellan honom och onda alven i nästa säsong.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Jag är nyfiken på om Mordor byggdes utan Saurons vetskap och om det kommer bli en maktkamp mellan honom och onda alven i nästa säsong.
Det verkar ju onekligen så. Kanske får vi något nys om att det är därför han måste smida Härskarringen?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Kanske kommit vilse?
Öster och väster brukar man kunna skilja på... och vad gör de alls jättelångt ut på havet? Vad för människor utom númenoranerna har oceangående skepp, och vart försökte de vara på väg ens?

(Det finns kanske möjliga svar här, som "de försökte bli båtflyktingar till Númenor", men det är inget som serien bryr sig om. Vill man att Sauron och Galadriel ska träffas på en flotte, så blir det så, och rimlighet har ingen plats.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Det verkar ju onekligen så. Kanske får vi något nys om att det är därför han måste smida Härskarringen?
Både ock skulle jag säga. I den mån märket/kartan är en vägledning är ju Sauron bekant med den, finns tex på hans städ i tornet i Forodwaith. Å andra tycks ju Adar absolut anse sig agera oberoende.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Öster och väster brukar man kunna skilja på... och vad gör de alls jättelångt ut på havet? Vad för människor utom númenoranerna har oceangående skepp, och vart försökte de vara på väg ens?
Det är inget som spelar så stor roll för mig. De kan ha råkat ut för en storm, blivit jagade av pirater eller sjömonster. Jag behöver inte att de förklarar den biten.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Det verkar ju onekligen så. Kanske får vi något nys om att det är därför han måste smida Härskarringen?
Det vore najs! Den största bristen med Tolkiens originalhistoria är att Saurons plan med ringarna är så jävla dålig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Både ock skulle jag säga. I den mån märket/kartan är en vägledning är ju Sauron bekant med den, finns tex på hans städ i tornet i Forodwaith. Å andra tycks ju Adar absolut anse sig agera oberoende.
Ja, jag hade förträngt den idiotiska symbolen. Den är onekligen "up there" bland de dummaste sakerna i hela serien.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Det vore najs! Den största bristen med Tolkiens originalhistoria är att Saurons plan med ringarna är så jävla dålig.
Vad, den är ju kanonbra! Alverna gör en massa jobb med ringarna, sedan stjäl Sauron dem och hackar dem, och producerar mäktiga, odödliga tjänare, medan han blir mäktig nog att storma alverna och förstöra det ena av deras kungariken och skulle ha vunnit helt om det inte var för Númenor.

Detta till skillnad från i tv-serien, där hans plan verkar vara att... rädda alverna? Som han hade blivit av med helt om han bara inte gjort något alls...

Alltså, vad gör Sauron ens i Eregion i tv-serien? Han vinner väl ingenting whatsoever på hela operationen, utan förlorar massor?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Det är inget som spelar så stor roll för mig. De kan ha råkat ut för en storm, blivit jagade av pirater eller sjömonster. Jag behöver inte att de förklarar den biten.
Det håller jag med om. Problemet är Galadriels placering, inte deras. Däremot hade de med fördel kunnat användas till att förankra sydländerna som plats. Kanske säga något om varifrån de kom (Bronwyns by lämpligen), alternativt referera till dem i sydlandstråden ("vissa har redan lämnat och gett sig av ut på havet").
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Alltså, vad gör Sauron ens i Eregion i tv-serien?
Lär sig smida magiska ringar får man anta? Visserligen underförstått. (Men jag håller med, den aspekten borde fått mycket mer utrymme.)

Han vinner väl ingenting whatsoever på hela operationen, utan förlorar massor?
Jo, så är det. Jag tänker att det bygger på tanken att han faltiskt vill hjälpa alverna fram till att han och Galadriel bråkar. Men det är ju som sagt vagt vad han vill.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
  1. Sauron är Halbrand. Han har faktiskt ångrat sig, tagit mänskilg kropp och vill göra bot genom ett enkelt liv. Det hade dock krävt mer förarbete, förankrat honom i något slags vardag och en tydligare avsikt att göra gott. Kanske är han på väg till Numenor för att be om hjälp, kanske väljer han att visa medlidande med Adar (släpper honom fri) som sen därför kan genomföra sin plan och då anklagar byborna honom, kanske misstror Galdriel också honom och vänder honom mot mörkret.
Det är ju typ det här vi får se, bara inte så överdrivet och draget till sin spets. Jag föredrar helt klart den mer nedtonade varianten av den här storyn vi får i serien, vilken får den att kännas mycket mer rimlig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Det är ju typ det här vi får se, bara inte så överdrivet och draget till sin spets. Jag föredrar helt klart den mer nedtonade varianten av den här storyn vi får i serien, vilken får den att kännas mycket mer rimlig.
Om det är Halbrand inuti Saurons rustning när Elendil och Gil-Galad besegrerar hon blir jag inte nöjd. Och det blir väldigt konstigt om Sauron är på Númenor när det går under, eftersom vi redan etablerat att han kan av helt normal drunkning...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Det är ju typ det här vi får se, bara inte så överdrivet och draget till sin spets. Jag föredrar helt klart den mer nedtonade varianten av den här storyn vi får i serien, vilken får den att kännas mycket mer rimlig.
Tja, jag håller inte med. Men som sagt, mina två punkter syftar till att visa hur jag tror man skulle kunna skapa mer driv i historien, inte att göra det överdrivet (vilket knappast är önskvärt). Mitt problem är så klart att den faktiska gestaltningen av Sauron inte engagerar mig eftersom jag inte kan relatera till hans motiv (för jag förstår dem inte riktigt givet vad som presenteras).

Och det blir väldigt konstigt om Sauron är på Númenor när det går under, eftersom vi redan etablerat att han kan av helt normal drunkning...
Jag har i och för sig alltid tolkat det som att Saurons kropp dör på Numenor, men ringen gör att han inträda i en ny kropp så småningom.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Jag har i och för sig alltid tolkat det som att Saurons kropp dör på Numenor, men ringen gör att han inträda i en ny kropp så småningom.
Det är inte ringen, det är att han är Maia som inte har en äkta kropp, och han dör inte, han bara förlorar den där temporärkroppen. Gandalf kan dö (för han har en riktig kropp); Sauron kan bara tappa bort sin kropp tillfälligt och trolla fram en ny. Det är uppenbart inte så tv-serien gör eftersom Sauron ska kunna drunkna, och få infekterade sår, men då undrar man ju hur han kommer från Númenor...

Det här är förklaringen till varför The Stranger är så förvirrad - han är inte van vid att ha en kropp (jag utgår från att någon måste lära honom använda toaletten också, men det var tack och lov inte med i serien).

Gandalf är tillfälligt förvirrad av att komma tillbaka som Gandalf Vit, och det är när han redan haft en kropp i århundraden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Det är inte ringen, det är att han är Maia som inte har en äkta kropp, och han dör inte, han bara förlorar den där temporärkroppen.
Nu går vi off topic men vad har vi för källor på det? Jag har alltid förstått metafysiken som att alla som finns i världen kan dö, det är bara lättare eller svårare att ha ihjäl dem (exempelvis lättare att döda Gandalf i sin människokropp än det hade varit i Valinor). Exempelvis dör ju balrogen? (Liksom en del i Silmarillion.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Nu går vi off topic men vad har vi för källor på det? Jag har alltid förstått metafysiken som att alla som finns i världen kan dö, det är bara lättare eller svårare att ha ihjäl dem (exempelvis lättare att döda Gandalf i sin människokropp än det hade varit i Valinor). Exempelvis dör ju balrogen?
Det är väldigt tydligt att det är något i alla fall väldigt ovanligt med att trollkarlarna är inkarnerade och dö på riktigt (eventuellt gäller det även Melian). Sauron däremot får sin kropp förstörd upprepade gånger utan att det gör mycket - det är för att han inte har en "riktig" kropp. Allt det här hänger förstås ihop med kristologi - i ortodox kristendom (som den katolska) har Jesus en riktig kropp och dör på riktigt. Samtidigt vet vi att Valar ikläder sig fejkkroppar som snarare är bländverk - Silmarillion jämför det med att sätta på och ta av sig kläder. Trollkarlarna kan därför inte byta utseende, medan Sauron gör det ofta - han har Valar-varianten snarare än inkarnations-varianten.

Unfinished Tales: "For with the consent of Eru they sent members of their own high order, but clad in bodies as of men, real and not feigned, but subject to the fears and pains and weariness of earth, able to hunger and thirst and be slain; though because of their noble spirits they did not die, and aged only by the cares and labours of many long years."

Men detta är alltså ett undantag - det normala för Ainu är att inte ha "riktiga" kroppar. Man kan inte döda Morgoth eller Sauron genom att hugga sönder en kropp, och Sauron är inte ens död i slutet av trilogin, utan bara renderad irrelevant och antagligen fördriven från Midgård: "black against the pall of cloud, there rose a huge shape of shadow, impenetrable, lightning-crowned, filling all the sky. Enormous it reared above the world, and stretched out towards them a vast threatening hand, terrible but impotent: for even as it leaned over them, a great wind took it, and it was all blown away, and passed; and then a hush fell." Det hade ju inte hänt om han bara var sin kropp.

Bra fråga om balrogerna - det i alla fall verkar som att det går att slå ihjäl dem med fysiskt våld. Vet inte om Tolkien någonsin utvecklade det här. Min tolkning skulle vara att de fördrivs från Midgård, och sedan behöver man inte bry sig om dem. Eller kanske har de blivit "låsta" till sin kropp.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Vad, den är ju kanonbra!
Jag tror att Saurons tankar gick såhär:

”Jag vet, jag gör magiska ringar som jag kan kontrollera Midgårds folk med, och sen lägger jag in en massa av min egen kraft i en egen ring så jag blir jättemäktig så länge jag har den på, och om jag skulle råka slarva bort den…äh, vad är oddsen för det? Aj fan, alverna blev inte påverkade av ringarna, där rök en tredjedel av min onda plan! Nåja, så länge allt annat går i lås…men vad fan, dvärgarna påverkades inte heller! Det var två tredjedelar av min onda plan som sprack! Nåja, jag har ju mina onda människoslavar i alla fall, alltid nåt! Och min egen ring såklart, som är awesome så länge jag har den men gör mig jävligt sårbar om jag tappar den, det räcker med att kutta fingret så är jag rökt! Nåja, det lär väl inte händ…va faaan! Och nu är ringen borta! Okej, det enda som skulle kunna gå snett nu är att någon som hittar ringen bestämmer sig för att istället för att använda den bestämmer sig för att förstöra den, men det kommer ju ingen…MEN VA FAAAN!!!!”

Det var typ inte ett enda steg i Saurons plan som gick som han ville.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Hm, ja, bra poänger. Däremot är det fortfarande så att Sauron funkar på det sättet först efter att han skapat ringen (eftersom han inte dör tidigare). Och Fingolgin skadar Morgoth till den grad att han blir rädd.

Hur som helst borde ens varande i världen påverka. Med Valinor i världen fram till Numenors undergång och utanför därefter, vilket skulle kunna vara faktorn som gör det annorlunda för trollkarlarna när de väl åker till Midgård. Sauron har däremot redan accepterat den begränsningen eftersom han vill veka som världslig härskare (men skapat en back-up genom ringen).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Hm, ja, bra poänger. Däremot är det fortfarande så att Sauron funkar på det sätter först efter att han skapat ringen (eftersom han inte dör tidigare).
Som sagt, väldigt korkad plan.
 
Top