The Rings of Power (spoilertråd)

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Hela ditt avfärdande bygger på en föreställning om att man inte har en aning om kvalitén på produkten innan publiken sagt sitt.

Givetvis har folk på amazon sett serien och insett att dem satt på en riktig dynghög till serie. Är väl fullt rimligt att tänka sig att man då försöker motverka det negativa bemötandena med en massiv reklamkampanj som kan lura in intet ont anande normies och bingers att titta.

Hade jag suttit i något bolagsrum hade jag i vart fall argumenterad för att man inte bör spendera allt för mycket av reklambudgeten på sånt som alla ändå snackar om och hajpar upp.
Avengers Endgame hade den mest påkostade reklamkampanjen någonsin för en film, över 200 miljoner dollar i budget för marketing and promotions. Försöker du säga att Disney la så mycket pengar på Endgame för att de tycker att den var skitdålig, och enda sättet att få folk att se den är att premiera den med reklam? Endgame drog in nästan 3 miljarder dollar, förresten. Jäkla tur för deras budget att det inte satt någon no-sayer i deras bolagsrum och tyckte "Nä, Avengers känner ju alla till, slösa inte pengar på reklam". Det blir direkt ologiskt.

Jag tror bara du ser rött när någonting har med Rings of power att göra överhuvudtaget. Jag kände likadant om säsong 6+ av Game of Thrones en gång i tiden.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Nej är det faktiskt inte. Den är dynga på alla objektiva parametrar. Te.x. dialogen som du nyss själv kritisera för att vara stolpig, för att sen påstå att du ändå älska den.
Har jag påstått att jag älskar dialogen?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Ja, en sida bak.
Kom gärna med ett citat, för jag har letat frenetiskt en sida bak och hittar inget inlägg för jag skrivit att jag älskar dialogen i Rings of Power.

Jag har skrivit att jag gillar harfötternas dialog och att jag generellt älskar episk associerande dialog à la Shakespeare, men att jag inte tycker att Rings of Power gör Shakespeare-dialogen något bra. Så du har nog missuppfattat mig.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Kom gärna med ett citat, för jag har letat frenetiskt en sida bak och hittar inget inlägg för jag skrivit att jag älskar dialogen i Rings of Power.

Jag har skrivit att jag gillar harfötternas dialog och att jag generellt älskar episk associerande dialog à la Shakespeare, men att jag inte tycker att Rings of Power gör Shakespeare-dialogen något bra. Så du har nog missuppfattat mig.
Okej bra, då är vi överens om att den är dålig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Okej bra, då är vi överens om att den är dålig.
Ja, dialogen är jag inte förtjust i. Jag har inte dragit mig för att påtala saker i serien jag inte gillar. Samtidigt har jag varit tydlig med att jag inte tycker att enskildheter nödvändigtvis påverkar helheten. Då hade jag ogillat Slottet av Kafka, Blade Runner, A clockwork orange, Final Fantasy VII, MERP, Svavelvinter, David Bowie, Roy Andersson, Guns n Roses, Spawn, Peter Jacksons filmatiseringar av Lord of the Rings och The Hobbit, Mutant 2089 med flera.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Guns n Roses eller Rings of Power?
Blade Runner eller Rings of Power?

Det här är bara trollande.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Ja, dialogen är jag inte förtjust i. Jag har inte dragit mig för att påtala saker i serien jag inte gillar. Samtidigt har jag varit tydlig med att jag inte tycker att enskildheter nödvändigtvis påverkar helheten. Då hade jag ogillat Slottet av Kafka, Blade Runner, A clockwork orange, Final Fantasy VII, MERP, Svavelvinter, David Bowie, Roy Andersson, Guns n Roses, Spawn, Peter Jacksons filmatiseringar av Lord of the Rings och The Hobbit, Mutant 2089 med flera.
För min del tycker jag inte dialog är en enskildhet, utan av en grundpelarna för en film eller serie med manus, skådespeleri och karaktärer. Kan på rak arm inte komma på en enda film med usel dialog jag gillar. Men det kanske finns.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
När jag inte gillar något är det objektivt dåligt. Ju mindre jag gillar det, ju mer objektiv är min åsikt.
Jaså? För egen del kan ju tycka något till och med är objektivt bra utan att jag gillar det. Är te.x. inte särskilt förtjust i Björnes magasin men kan förstå att det finns dem som gillar det, och kan nog resonera kring vad som gör det bra.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Alltså, jag brukar aldrig hobbymoderera… Men nu är det inte hög klass på diskussionerna. Jag tyckte senaste avsnittet var häftigt i all sin våldsamhet och den episka känsla som förmedlades. Sen tycker jag fortfarande att det är för många detaljer som skaver för mig för att jag skall tycka att det här alls har något Tolkien-känsla i serien. Men jag ser hellre på Rings of Power varje fredag än deppar över att jag delvis är arbetslös… Så allt som allt, serien underhåller fortfarande men jag vill nu se var Sauron är!!!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jämförelser är spännande på många sätt, framförallt då man får en bra insikt i vilka tv-serier det satsas på och varför. Så jag gillar artikeln och jag gillar att få insikt i hur det går för serierna! Med det sagt ser jag personligen ingen tävling serierna emellan. Serierna är fantasy, och jag tycker det är awesome när fantasy går bra! Jag tyckte ju att House of Dragon inte var nåt för mig personligen och jag har till och med lagt tittandet på hyllan, men blir serien en succé så ser jag det som en fet epic win! Det är en fantastisk fantasyserie som håller högsta klass på alla punkter och går det bra för den är det ett bevis på att man ska satsa på fantasy. Samma sak med Rings of Power, även om jag inte hade gillat serien (vilket jag gör) så hade jag blivit glad när det går bra för serien, för det innebär att det kommer komma mer fantasy.

Tycker vi fantasyförfattaren lever i en så himla bra tid just nu! Vi har fått Wheel of Time, Witcher, House of Dragon och Rings of Power på mindre än ett år! Och jag har full respekt för att alla inte tycker om alla serier, men det känns som att de flesta har hittat i alla fall en som de gillar. Och då alla serier är beroende av att andra lyckas lever vi i någon slags symbios 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Sandman. Din hedning! :)
Damn, det är ju typ en av mina favoritserier detta år! Tänkte mer på klassisk fantasy, men Sandman har absolut en plats i mitt resonemang 🙂
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Men ja, det är nog väldigt viktigt för genren på tv att i alla fall inte bägge av House of the Dragon och The Rings of Power floppar. Vilket de inte har gjort, men jag kan inte bedöma om tRoP tjänar igen sina pengar.
 
Top