The Rings of Power (spoilertråd)

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Inte woke. Var tog en individ, en röst vägen?🤷
I en woke värld är de enda rösterna som räknas de rösterna som säger "rätt" sak.

Men bortsett från det så nu när jag fått lite mer distans till skapandet av RoP...
Vi har haft andra diskussioner där jag framfört att jag tycker (rollspels-)skapare ska arbete kreativt, fritt från "påtryckning", för att skapa bästa produkten. En del har inte hållit med mig och det har varit svårt att förklara.

Nu har vi Rings of Power. En produkt där man uppenbarligen haft en mängd mål och oklar prioritering.
1) Mångfald
2) Låta berättelsen spegla samtiden
3) Skriva en bra intressant och logisk berättelse
4) Använda källmaterialet på ett bra sätt

Jag tycker det är helt uppenbart att (1) och (2) om inte haft högre prioritet än (3)(4) så åtminstone distraherat skaparna.
Det är svårt att skapa bra, alltid.
Det är ännu svårare om man är distraherad och påverkad.

Diskussionen om RoP har mycket handlat om (1)(2) - alltså att den är woke.
Men sex avsnitt in i första säsongen så är det de minsta problemen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Tyckte senaste avsnittet var ett av de bästa som de gjort. Speciellt utbytet mellan Galadriel och Adar är bra. Galadriel överlag är en bra huvudkaraktär som inte bara konstant "gör rätt" och Morfydd Clark fortsätter göra en stark skådespelarinsats. Relationerna mellan karaktärerna överlag är fortsatt starkt och för varje minut jag får med Adar ju mer vill jag ha, han är riktigt intressant. Att introducera orchernas ursprung är najs.

Det blir väldigt "Tolkienistiskt" (Nytt ord? I dunno) när de plötsligt börjar prata om Halbrand som deras one true king och alla bara jublar, men aja. Enkelt folk har trots allt en instinktiv lust att bli taxerade av kungar, så klart de blir glada.

Seriens främsta baksida skymtar dock, och det är att ALL dialog ska, om möjligt, göras Peter Jackson style. Det betyder att man måste tala långsamt, episkt och starkt poserande. Så mycket som möjligt ska vara fantasy-epic, vilket betyder att dialog hade varit mycket mer normal om folk talat som folk. Det gör att en hel del dialog blir onaturlig och att många scener drar ut på tiden mer än de behöver. Man fortsätter också att överanvända slow motion, tyvärr.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Seriens främsta baksida skymtar dock, och det är att ALL dialog ska, om möjligt, göras Peter Jackson style.
Det är en av anledningarna till att jag älskar harfötterna =D

De utgör en fin kontrast och palettrensare mot allt det episka.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Det blir väldigt "Tolkienistiskt" (Nytt ord? I dunno) när de plötsligt börjar prata om Halbrand som deras one true king och alla bara jublar, men aja. Enkelt folk har trots allt en instinktiv lust att bli taxerade av kungar, så klart de blir glada.
Med tanke på att de stod inför en säker död, och halva byn gick över till ondskan, och de nu erbjuds en kung uppbackad av styrkorna som just räddade livet på dem, så köper jag det helt. Representation känns nog sekundärt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Fast det är ju en dubbelflipp in i reverse. Här behöver personen först visas vara god för att den kommande hemskheten skall ta full effekt.
Mjo, fast jag upplever fortfarande Halbrands brist på bakgrund som en svaghet i karaktärsteckningen av honom. Han är specifikt inte god i serien (eller ond). Hade man velat visa honom som god ur dramaturgisk synvinkel kunde han till exempel sökt sig till Numenor aktivt för att söka hjälp och kämpat för att få den, nu glider han bara motvilligt med. Det antyds vagt att han gjort dåliga grejer och att han nu bättrar sig. Men jag känner det inte .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jo, dialogen är nog det enda i serien som jag i varje avsnitt haft problem med. De överanvänder sig av ett knep (som de dessutom gör rätt dåligt) att en karaktär säger en sak som den andra karaktären sedan använder som en metafor för något helt annat:

(egna påhittade exempel):

KARAKTÄR 1: Vinden är stark ikväll
KARAKTÄR 2: Och likväl blåser vår lyckas vind oss åt rätt håll

*********

KARAKTÄR 1: Vilka vackra lockar du har
KARAKTÄR 2: De lockelser du bör frukta sitter inte i mitt hårsvall

**********

KARAKTÄR 1: Jag har ingen täckning på mobilen
KARAKTÄR 2: Täckningen av ondska som hotar oss nu är den som oroar mig.

Och så vidare. Detta är ju ett ganska klassiskt grepp för att skapa "episk" dialog som exempelvis Shakespeare använde flitigt. Men den är in i helsike svår att få till på ett bra sätt. Har man inte rätt fingertoppskänsla så blir det bara utdraget och långsökt. Detta är något som jag tyvärr inte tror kommer bli bättre under de resterande avsnitten denna säsong, men kanske kan författarna antingen lära sig detta eller få hjälp till nästa säsong. Det ska dock sägas att de hanterar hobbitarnas dialog mycket bra!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Att alla så lättvindigt hyllar Halbrand som kung älskar jag, och ser som en antites till Sagan om Ringen. Där hände samma grej, men här kommer lättvindigheten att leda till katastrof.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
KARAKTÄR 1: Vinden är stark ikväll
KARAKTÄR 2: Och likväl blåser vår lyckas vind oss åt rätt håll

*********

KARAKTÄR 1: Vilka vackra lockar du har
KARAKTÄR 2: De lockelser du bör frukta sitter inte i mitt hårsvall

**********

KARAKTÄR 1: Jag har ingen täckning på mobilen
KARAKTÄR 2: Täckningen av ondska som hotar oss nu är den som oroar mig.
I love that shit!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag med, men det är svårt att få till bra.
Äsch, viss ostighet är hela poängen!

Det är som rim i sångtexter: det är kul när det klaffar perfekt, men man ska aldrig låta en sån teknikalitet som faktisk stavning eller uttal komma i vägen för en cool låttext ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Äsch, viss ostighet är hela poängen!

Det är som rim i sångtexter: det är kul när det klaffar perfekt, men man ska aldrig låta en sån teknikalitet som faktisk stavning eller uttal komma i vägen för en cool låttext ;)
Om serien är låttexten låter jag inte dialogen komma isväggen för den, jag älskar serien! Men jag hoppas ändå på bättring vad gäller dialog till nästa säsong 😊
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Att alla så lättvindigt hyllar Halbrand som kung älskar jag, och ser som en antites till Sagan om Ringen. Där hände samma grej, men här kommer lättvindigheten att leda till katastrof.
Tänker du på Aragorn i Gondor då? Menar du scenen där han rustas inför marschen till Svarta portarna håller eller själva kröningsscenen?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Tänker du på Aragorn i Gondor då? Menar du scenen där han rustas inför marschen till Svarta portarna håller eller själva kröningsscenen?
Jag tänker på narrativet i stort. Den förlorade kungen i exil som återvänder och tar sin rättmätiga plats, till massornas stora förtjusning. I Sagan om Ringen slutar det bra, här blir det istället en tragedi.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Finns det några uppgifter om hur mycket krut man lagt på att göra reklam för denna serie?

Jag tycker jag ser reklam för denna skräpserie precis överallt. En del är säkert skräddarsytt eftersom jag följer denna tråd och ser på videos av folk som parodiserar eländet. Men ser även en massa reklam på stan och har sett hela spårvagnar draperade i karaktärerna från serien.

Jag kan bara påminna mig om att Disneys obi-wan tillnärmelsevis lika aggressivt skulle bracka på folk serien.

Verkar nästan som det finns en korrelation mellan hur avskydd en storsatsning är med hur mycket man går loss med reklam för den. Antar att det kan ha att göra med att bra serier gör reklam för sig själva i dagens medialandskap.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men ser även en massa reklam på stan och har sett hela spårvagnar draperade i karaktärerna från serien.
Kit-Kat med RoP-reklam på.

Jag tror det finns en sådan där korrelation. Jag har för mig att Wild Wild West slog alla annons-rekord... för den var så usel så det var enda sättet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Med tanke på att de stod inför en säker död, och halva byn gick över till ondskan, och de nu erbjuds en kung uppbackad av styrkorna som just räddade livet på dem, så köper jag det helt. Representation känns nog sekundärt.
"Tack men vem fanken är du?" känns som ett rimligare svar, men visst, omständigheterna och sådär. Han beter sig inte så extremt tolkienistiskt kungligt (tm) så det får väl väga upp det. Kändes bara lite krystat och konstigt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Verkar nästan som det finns en korrelation mellan hur avskydd en storsatsning är med hur mycket man går loss med reklam för den. Antar att det kan ha att göra med att bra serier gör reklam för sig själva i dagens medialandskap.
Lite väl konspiratoriskt. Pengar till reklam avsätts en god tid innan man har någon aning om hur väl serien kommer mottas av storpubliken. Det går ju inte att åka buss i tre minuter i valfri stad i Sverige utan att se reklam för Disney+. Att det var just Ben Kenobi som fick all reklam var för att serien var het för tillfället. Sist var det Spiderman-filmerna, nästa kommer troligen vara Wakanda Forever. Jag tror du ser spöken för du är extra triggad av den här serien.

Saker får inte mer eller mindre reklam för det är mer eller mindre bra. Det får mer eller mindre reklam för att kostymnissar på ett företag tror att reklamen kan betala av sig. Att storsatsa på brandrecognition såsom Star Wars eller Lord of the Rings ter sig ganska logiskt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Saker får inte mer eller mindre reklam för det är mer eller mindre bra. Det får mer eller mindre reklam för att kostymnissar på ett företag tror att reklamen kan betala av sig.
Det ena utesluter inte det andra... om det är bra så säljer det sig själv... om det är dåligt gäller det göra alla sugna och entusiastiska innan de dåliga recensionerna kommer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag tänker på narrativet i stort. Den förlorade kungen i exil som återvänder och tar sin rättmätiga plats, till massornas stora förtjusning. I Sagan om Ringen slutar det bra, här blir det istället en tragedi.
Aha. Då håller jag inte med. Men jag syftar på den dramaturgiska uppbyggnaden, inte rimligheten i folkets reaktion. Där är de absolut mer lika varandra.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Lite väl konspiratoriskt. Pengar till reklam avsätts en god tid innan man har någon aning om hur väl serien kommer mottas av storpubliken. Det går ju inte att åka buss i tre minuter i valfri stad i Sverige utan att se reklam för Disney+. Att det var just Ben Kenobi som fick all reklam var för att serien var het för tillfället. Sist var det Spiderman-filmerna, nästa kommer troligen vara Wakanda Forever. Jag tror du ser spöken för du är extra triggad av den här serien.

Saker får inte mer eller mindre reklam för det är mer eller mindre bra. Det får mer eller mindre reklam för att kostymnissar på ett företag tror att reklamen kan betala av sig. Att storsatsa på brandrecognition såsom Star Wars eller Lord of the Rings ter sig ganska logiskt.
Hela ditt avfärdande bygger på en föreställning om att man inte har en aning om kvalitén på produkten innan publiken sagt sitt.

Givetvis har folk på amazon sett serien och insett att dem satt på en riktig dynghög till serie. Är väl fullt rimligt att tänka sig att man då försöker motverka det negativa bemötandena med en massiv reklamkampanj som kan lura in intet ont anande normies och bingers att titta.

Hade jag suttit i något bolagsrum hade jag i vart fall argumenterad för att man inte bör spendera allt för mycket av reklambudgeten på sånt som alla ändå snackar om och hajpar upp.
 
Top