Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Krille;n173870 said:
Code of conducts kan också innehålla en klase process, det vill säga ett dokument som arrangören har som checklista för vad som ska göras. Det är mycket enklare att ta hand om saken när man har ett dokument som säger "om du kontaktas på grund av blah, då ska du göra så här" följt av en punktlista. Annars blir det lätt Någon Annans Problem™.
Jättebra poäng. På EA finns en code of conduct. Vi förväntas ha läst och förstått den som anställda. I den finns också riktigt tydliga regler för hur du som drabbad skall gå till väga för att anmäla trakasserier. Det står också precis vad din chef förväntas göra och under vilka förhållanden något anses vara trakasserier.

Med andra ord - handlingsplaner är det viktigaste i en Code of Conduct. Och så klart att efterleva den. Utan uppföljning är det ju ganska meningslöst att ha regler för beteende. Det är också - åtminstone när det gäller konvent - jätteviktigt att ha någon person som är ansvarig och som det går att gå till med sådana här grejer. Och inget illa ment, men det bör vara någon som har lite erfarenhet på området, och förmodligen en kvinna. Inte för att jag tror att män gör ett dåligt jobb, men för att jag tror att det kan vara jobbigt att bemötas av ännu en snubbe i ett hav av snubbar, i synnerhet om man känner sig utsatt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Krille;n173873 said:
Sätt in den i konventsfoldern.
Gothcon har ju kört med sina ordningsregler sedan anno dazumal. Det är väl bara att expandera dem för att täcka in fler spörsmål.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tsianphiel;n173879 said:
Det är också - åtminstone när det gäller konvent - jätteviktigt att ha någon person som är ansvarig och som det går att gå till med sådana här grejer. Och inget illa ment, men det bör vara någon som har lite erfarenhet på området, och förmodligen en kvinna. Inte för att jag tror att män gör ett dåligt jobb, men för att jag tror att det kan vara jobbigt att bemötas av ännu en snubbe i ett hav av snubbar, i synnerhet om man känner sig utsatt.
Yes, och checklistan behöver också en first line-instruktion enligt principen "är du första kontakt så släpper du inte fallet förrän den ansvariga personligen tagit över". Det kan vara att skicka någon att hämta den ansvariga medan man själv stannar kvar, eller ledsagar den drabbade till den ansvariga. Annars finns det en risk att den som först kommer i kontakt liksom återfaller i Någon Annans Problem™.

Samtidigt kommer det behövas en klase finkänslighet – jag kan mycket väl tänka mig att om en tjej just blivit utsatt för övergrepp av en kille så är det inte helt lämpligt att en annan kille tränger sig på, även om det är konventspersonal som är där för att hjälpa. Men samtidigt ska den killen i organisationen som först ser fallet inte släppa situationen bara för att han är kille, men kan behöva hjälp från någon annan tills den ansvariga är på plats.

…plötsligt blev det en hel kurs som man behöver utbilda konventspersonalen i.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Krille;n173882 said:
…plötsligt blev det en hel kurs som man behöver utbilda konventspersonalen i.
Vilket inte känns orimligt med tanke på hur allvarligt det är med trakasserier
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Jag hittade Riksidrottsförbundets policy och handlingsplan mot sexuella trakasserier:

http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id...h_handlingsplan_mot_sexuella_trakasserier.PDF

Långt, men klart och tydligt. Ett konvent behöver så klart inte 20 sidor för det här. Men det måste ju finnas förlagor man kan utgå ifrån - för att vara säker på att det blir rätt. En sån här policy tycker jag borde vara självklar på alla konvent.

Dessutom borde minst en person i ledningen på varje konvent vara ansvarig för de här frågorna. Den personen skickas förslagsvis på utbildning då och då, och ser till att de här problemen tas om hand på allvar genom hela konventsprocessen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Tsianphiel;n173879 said:
På EA finns en code of conduct.
Du måste vara själlös, stressa utvecklare till att släppa sina produkter tidigare än de vill så de utvecklar bugg-fester till spel och sätta DLC högre på prioritetslistan än en bra grundprodukt?
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Mundo;n173900 said:
Du måste vara själlös, stressa utvecklare till att släppa sina produkter tidigare än de vill så de utvecklar bugg-fester till spel och sätta DLC högre på prioritetslistan än en bra grundprodukt?
Det där var ju onödigt sagt. Nej.

Det handlar om att inte tillåta trakasserier, och eftersom EA är den första arbetsgivare jag haft som ens brytt sig om att ha en sådan så tycker jag det är rätt bra. I synnerhet eftersom jag hade behövt en på vissa företag jag arbetat för.

Om du vill diskutera huruvida EAs produkter gör oss som utvecklar dem själlösa eller ej så föreslår jag att du startar en annan tråd om det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Krille;n173882 said:
Yes, och checklistan behöver också en first line-instruktion enligt principen "är du första kontakt så släpper du inte fallet förrän den ansvariga personligen tagit över". Det kan vara att skicka någon att hämta den ansvariga medan man själv stannar kvar, eller ledsagar den drabbade till den ansvariga. Annars finns det en risk att den som först kommer i kontakt liksom återfaller i Någon Annans Problem™.

Samtidigt kommer det behövas en klase finkänslighet – jag kan mycket väl tänka mig att om en tjej just blivit utsatt för övergrepp av en kille så är det inte helt lämpligt att en annan kille tränger sig på, även om det är konventspersonal som är där för att hjälpa. Men samtidigt ska den killen i organisationen som först ser fallet inte släppa situationen bara för att han är kille, men kan behöva hjälp från någon annan tills den ansvariga är på plats.

…plötsligt blev det en hel kurs som man behöver utbilda konventspersonalen i.

Ja, det är väl inga silver bullets men det känns jäkla värt att ta varje tillfälle som erbjuds att dunka in de här budskapen i pöbeln (pöbeln = "jag och andra som ibland åker på alternativt arrangerar på konvent").

((Kan inte WRNU bekosta en gatupratare eller vepa eller något annat med lite bra textför Indierummet (ex en CoC) där det framgår att det finns en feministisk agenda och ett tydligt ställningstagande mot övergrepp i stil med vad vi pratar om i tråden? WRNU, sanktionera så betalar jag en slant!))

Jag tror att det måste göras jättemånga olika grejer på jättemånga sätt och jättemånga ställen för att även ignoranta besökare som jag själv ska fatta att det finns ett fokus på sådant här på ett konvent. Tapetsera väggarna, skrik i PA-systemen, tryck i foldrarna och utbilda personalen! Minst!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Inom scoutrörelsen, som är en av sveriges allra största ungdomsrörelser, så har man tagit problemen på allvar och kräver idag att alla ledare inom organisationen har gått/går en kurs i vad de kallar för "Trygga möten". Kursen finns både som lägerverksamhet och som onlinekurs. Jag tänker att det inte borde vara svårt för SVEROK att skapa ett liknande onlineverktyg och inte svårt för arrangörer att i alla fall kräva av sin arrangörsstab (huvudansvariga) att gå en kurs i hur man hanterar mobbing, övergrepp och opassande jargong. Har man kunnat göra det i en organisation så skulle man kunna göra det i en annan. Det finns dessutom ett material som man med lite diskussion med scouterna säkert skulle kunna få ta del av och anpassa till våra verksamheter. Det är dumt att uppfinna hjulet en gång till när någon redan gjort jobbet. Det är dessutom ett verktyg som använts sedan 2005 och idag är det väletablerat som begrepp inom rörelsen.

Att barn och unga deltar i föreningsliv av olika slag innebär att de får ha roligt och utvecklas tillsammans med andra. Det är en chans att lära sig samarbeta och öka sin förståelse för andra likaväl som att lära sig om sig själv. De ska också ha möjlighet att säga vad de tycker och vara med och påverka. För det krävs det att de känner sig trygga och har ledare som är goda förebilder.

För att skapa en sådan verksamhet, där det trygga mötet står i centrum, behövs ett målmedvetet arbete. Ledarna behöver kunskap. Både om hur man kan motverka att det sker övergrepp och hur man ska agera om något händer. Oavsett om det är ett barn eller en vuxen som utsatt någon annan för övergrepp. Eller om ett barn berättar att hen blir utsatt för övergrepp utanför verksamheten.

Men det räcker inte med bara ledarna. Hela föreningen/ organisationen behöver engageras. Det behövs ett gemensamt arbete för att till exempel motverka mobbning och härskartekniker och få stopp på opassande jargong. Både ledare och barn behöver känna sig trygga i att man får berätta om sådant som inte är bra och känna att problemen tas på allvar.

Trygga Möten har utvecklats av Scouterna för att skapa ett målmedvetet arbete mot övergrepp inom föreningslivet.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Menar inte att bryta tråden eller nåt men varför skulle det vara en feministisk agenda att det inte ska förekomma sexuella trakasserier, det har väl ingenting med feminism att göra, det är väl snarare något som borde vara allmänbildning?

Med det sagt så har jag ju iofs aldrig varit på något konvent men blir lite förvånad att det inte redan finns något liknande redan, det trodde jag. Alltså tydligt avståndstagande mot sexuella trakasserier och vad man gör om det händer. Det behövs uppenbarligen.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
.113;n173923 said:
Med det sagt så har jag ju iofs aldrig varit på något konvent men blir lite förvånad att det inte redan finns något liknande redan, det trodde jag. Alltså tydligt avståndstagande mot sexuella trakasserier och vad man gör om det händer. Det behövs uppenbarligen.
Som jag skrev tidigare. Avståndstagandet finns åtminstone hos en del arrangörer. Se Lincons eller Dreamhacks ordningsregler.


Sen tycker jag det är bra att ni lyfter upp övriga förbunds arbete kring detta. Så om någon inom Sverok med högre funktion läser dessa inlägg vore det ju bra om ni tar upp ämnet i styrelsen och på årsmötet.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
.113;n173923 said:
Menar inte att bryta tråden eller nåt men varför skulle det vara en feministisk agenda att det inte ska förekomma sexuella trakasserier, det har väl ingenting med feminism att göra, det är väl snarare något som borde vara allmänbildning?

Med det sagt så har jag ju iofs aldrig varit på något konvent men blir lite förvånad att det inte redan finns något liknande redan, det trodde jag. Alltså tydligt avståndstagande mot sexuella trakasserier och vad man gör om det händer. Det behövs uppenbarligen.
Jag tror inte en femenistisk approach för att rätta till en skev kvinnosyn är den mest friktionsfria lösningen.
Lite som att slänga bensin på grillen då män som hatar kvinnor antagligen ser på femenister som en tjur på ett rött skynke.
Men du har helt rätt i att avståndstagande mot all form av sexism, rasism, våld handlar om rent folkvett.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Lightshy;n173933 said:
Jag tror inte en femenistisk approach för att rätta till en skev kvinnosyn är den mest friktionsfria lösningen.
Lite som att slänga bensin på grillen då män som hatar kvinnor antagligen ser på femenister som en tjur på ett rött skynke.
Men du har helt rätt i att avståndstagande mot all form av sexism, rasism, våld handlar om rent folkvett.
Jag är inte säker på att det finns en friktionsfri lösning här. Till att börja med tror jag att om vi någon gång ska komma till riktig jämställdhet, så behöver vi sluta med att tassa runt känslorna hos en massa stjärtkepsar som ser blotta ordet "feminism" som en provokation.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Saker som skrämmer mig: Att ha mötesplatser, (typ konvent), där människor, (däribland många minderåriga), befinner sig, utan att man har ett bättre trygghetsnätverk. #avgåalla
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Doomhamster;n173937 said:
Jag är inte säker på att det finns en friktionsfri lösning här. Till att börja med tror jag att om vi någon gång ska komma till riktig jämställdhet, så behöver vi sluta med att tassa runt känslorna hos en massa stjärtkepsar som ser blotta ordet "feminism" som en provokation.
Ja, hur fan kan deras känsliga känslor få sitta i framsätet nu igen?

-- tog bort en bit här som var lätt att missförstå kändes det som---
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Lightshy;n173933 said:
Jag tror inte en femenistisk approach för att rätta till en skev kvinnosyn är den mest friktionsfria lösningen.
Lite som att slänga bensin på grillen då män som hatar kvinnor antagligen ser på femenister som en tjur på ett rött skynke.
Men du har helt rätt i att avståndstagande mot all form av sexism, rasism, våld handlar om rent folkvett.
Er... Så kampen för kvinnors och mäns jämlikhet är fel väg mot att räta till problem med kvinnors och mäns ojämlikhet? :p Den typen av pajas-snubbar som ser feminism som ett "rött skynke" är troligtvis en ganska betydande del av "problemet" och jag ser inget negativt i att tydligt signalera till dem att deras skit inte tolereras :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
.113;n173923 said:
Menar inte att bryta tråden eller nåt men varför skulle det vara en feministisk agenda att det inte ska förekomma sexuella trakasserier, det har väl ingenting med feminism att göra, det är väl snarare något som borde vara allmänbildning?
Att bortse från bakgrunden till att problemet existerar (sunkiga jävla normer som tillåter att övergreppen får vara så vanliga som de faktiskt är) tror jag är att skjuta sig i foten. I bästa fall bojkottar ett gäng snubb-dudebros konventet, i värsta fall kanske de tänker till lite.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mundo;n173900 said:
Du måste vara själlös, stressa utvecklare till att släppa sina produkter tidigare än de vill så de utvecklar bugg-fester till spel och sätta DLC högre på prioritetslistan än en bra grundprodukt?
Moderering:

Det där var en ful och elak nerskräpning i den här tråden. Det är inte bara off-topic utan provocerande också. Vi har en klase med regler mot det.


Reglerna said:
Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.

[Riktlinjer]

3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
Dessutom har vi "Don't be a dick"-regeln, som fortfarande är igång.

Därför stängs Mundo av i 48 timmar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
.113;n173923 said:
Menar inte att bryta tråden eller nåt […]
Moderering:

Men det gjorde du, och det orsakade en hel sida aggressiv off topic när precis alla som vet vad feminism är rättar dig. Till och med JAG var frestad att rätta dig.

Jag hoppas att du tar till dig de förklaringar du har fått, och därmed slutar det här sidospåret.
 
Top