Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Inkognito;n174161 said:
Någon som vet om det en olycklig omständighet att de kallar sig just ISIS eller om det är en medveten "sarkasm"? (Med tanke på det mer ökända ISIS och momentet i dess agenda att stänga ute kvinnor från offentligheten, särskilda badtider etc.)

Isis är äldre än att Daesh började kallas ISIS i svenska media. Det finns en länk på sida 11 eller 12 i den här tråden, eftersom någon annan redan tagit upp det här och fått svar.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Inkognito;n174161 said:
Någon som vet om det en olycklig omständighet att de kallar sig just ISIS eller om det är en medveten "sarkasm"? (Med tanke på det mer ökända ISIS och momentet i dess agenda att stänga ute kvinnor från offentligheten, särskilda badtider etc.)
Från deras hemsida. :)

*Varför namnet Isis?
Att initiativet fick namnet Isis beror på att jag har ett stort intresse för egyptologi som sträcker sig tillbaka till då jag var så liten att jag knappt kunde gå.
När jag funderade på ett bra namn som skulle funka i framtiden för mitt nördfeministiska initiativ så tänkte jag rätt snabbt på egyptiska gudinnor. Eftersom min bil redan är döpt efter min favoritgudinna så landade valet på min andra favoritgudinna, nämligen Isis.

Isis var den viktigaste gudinnan i gammalegyptisk gudstro. Hon hade makt över livet, över döden och var även den som styrde över naturen och magin.


Att det sedan dök upp en terrorgrupp i Syrien och Irak som skulle ta sig namnet Islamic state of Iraq and Syria och som hela världen förkortade till I.S.I.S var inget jag kunde förutse. Numera har terrorgruppen bytt namn till Islamic State som förkortas I.S och jag har därför valt att behålla namnet Isis på mitt initiativ.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Med neutral menar jag inte att jag inte ska ta ställning. Återigen, vi som är med på denna tråd gör inget annat än tar ställning just nu!

Min tanke är att man genom konventsarangörerna själva (som jag ser som neutral mark gentemot ett feministiskt seminarium eller en spellokal med pojkar som inte kan hålla händer eller tunga i styr. Dock två olika saker i sig!) kan styra upp olika kanaler att nå ut med information om sitt konvent i FÖRSTA skedet. Informera, visa på en handlingsplan, genom lappar, ha information i appen, tydliga hänvisningar till vad som tollereras och inte och åtgärder ifall något inträffar. Konventspersonal som fått utbildning att hantera detta (kanske där Sverok kan hjälpa till?) som är klädda i Konventets "färger" och inte någon grupperings (vilket jag vill kalla neutralt.).
De kan ha som uppgift att föra en dialog med konventsbesökarna. Informera om feministiska seminarium och vad de faktiskt handlar om (fortfarande neutralt)
Se till att det finns enkla snabba sätt att komma i kontakt med polis och göra anmälan.

Detta är för mig en neutral BÖRJAN.
Sedan kan man gå vidare med en hårdare attityd och diskussion. För vid det här laget kan man börja sålla rätt hårt på vilka som vill vara med och vilka som vill gå sin egen väg.

Och börjar det handla om fysiska övergrepp eller våldtäkt så är det rent brottsliga handlingar som ska hanteras därefter. Men det som är viktigt med detta är att konventspersonal (neutrala) påvisar att sådant kan inträffa och att det är därför de informerar och ber andra att vara uppmärksamma och även aktiva i att hjälpa till att motverka detta.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Så med 'neutral' menar du alltså inte alls neutral, utan du menar feministisk och handlingskraftig men 'partipolitiskt obunden'?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Är ordet feminism verkligen så farligt för vissa att de i princip kan agera och tänka feministiskt, men måste kalla det nåt annat? Jag börjar få den vibben lite. Är det inte dags att läsa på om feminism och kanske inse att man är feminist?

(ett PS, jag missade i mitt förra inlägg att ge credd till de som sa alla bra grejer först. Jag kände bara att de behövde sägas igen, och kort och klatschigt, så att budskapet gick fram!)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cissi;n174163 said:
Att det sedan dök upp en terrorgrupp i Syrien och Irak som skulle ta sig namnet Islamic state of Iraq and Syria och som hela världen förkortade till I.S.I.S var inget jag kunde förutse. Numera har terrorgruppen bytt namn till Islamic State som förkortas I.S och jag har därför valt att behålla namnet Isis på mitt initiativ.
OT, men ändå lite intressant är att Islamiska staten ändrade namn från ISIS till IS just för att de INTE ville bli förknippade med något så hedniskt som en egyptiskt gudinna.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
zonk;n174169 said:
Är ordet feminism verkligen så farligt för vissa att de i princip kan agera och tänka feministiskt, men måste kalla det nåt annat? Jag börjar få den vibben lite. Är det inte dags att läsa på om feminism och kanske inse att man är feminist?

(ett PS, jag missade i mitt förra inlägg att ge credd till de som sa alla bra grejer först. Jag kände bara att de behövde sägas igen, och kort och klatschigt, så att budskapet gick fram!)
För min del förstår jag inte varför mitt sätt att leva måste katigoriseras in i något som för så mycket annat med sig?

Ska man dessutom fånga upp osäkra unga män, för de finns också (någon tyckte att jag inte har koll på verkligheten), innan de är förlorade. Så tror jag inte riktigt på att man måste tvinga dem att kalla sig feminister för att vara bra människor. Tror man kan vara det ändå. Och är man det har vi vunnit väldigt mycket i den striden vi för på den här tråden!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Lightshy;n174175 said:
Ska man dessutom fånga upp osäkra unga män, för de finns också (någon tyckte att jag inte har koll på verkligheten), innan de är förlorade. Så tror jag inte riktigt på att man måste tvinga dem att kalla sig feminister för att vara bra människor.
Det är väl knappast någon som vill TVINGA någon annan att kalla sig feminist.

Men – man kan, som t.ex. jag själv, inse att man i allt väsentligt ÄR feminist – och frivilligt börja kalla sig det.

Och när »folk« (i ordets vidaste bemärkelse) sedan frågar om man tycker »att alla män ska dö«, eller säger att det »faktiskt är synd om män också«, så kan man berätta lite om vad feminismen EGENTLIGEN strävar mot för mål (och vad intersektionalitet är).

Ju fler som kallar sig feminister och förklarar att feminism ? manshat, desto svårare för stjärtkepsarnas (tack Doomhamster för ett nytt favoritord) halmdockefeminism att få spridning.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
zonk;n174169 said:
Är ordet feminism verkligen så farligt för vissa att de i princip kan agera och tänka feministiskt, men måste kalla det nåt annat? Jag börjar få den vibben lite. Är det inte dags att läsa på om feminism och kanske inse att man är feminist?
Ja. För ett stort antal människor, både män och kvinnor.
Jag vill inte ens tänka på hur det skulle sett ut om alla som inte ville kalla sig feminister var jämlikhetsmotståndare! :)

Själva ordet 'feminism' är missvisande och exkluderande om det rör sig om jämlikhet, tyvärr (jämför med han/hon och uppkomsten av "hen"..). Men jag tror att lokalt (nationellt) har Fi haft mer med oviljan att kalla sig feminist att göra. Associationerna är starka till vänsterideér, såsom kvotering, "rasifiering", m.m. som är oerhört svårt att ställa sig bakom för många ("rasifiering" som nämndes tidigare i tråden är skräckexemplet. Frågan ställdes då om det råder konsensus bland de som pekas ut att detta är en bra grej. Svaret är ett gigantiskt nej, och det beror inte på deras okunskap utan precis motsatsen.)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lightshy;n174175 said:
För min del förstår jag inte varför mitt sätt att leva måste katigoriseras in i något som för så mycket annat med sig?
Som jag ser det, huvudsakligen av två skäl.

För det första kommer ditt sätt att leva kategoriseras in i något som för mycket annat med sig, vare sig du vill eller inte och oavsett om det är surdegsbakande eller feminism.

För det andra så ger du motståndarna rätt om du inte gör det. Så länge det finns surdegsmotståndare så får surdegsmotståndarna rätt så länge du väljer den neutralare termen "klassisk bagare" för att undvika att få med det där bagaget från hipstagramsurdegsbagarna. Så skit i bagaget! Upptäcker du att du de facto är surdegsbagare, kalla dig för surdegsbagare, hipstagramsurdegsbagare och jästrättsaktivister be damned!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Dante;n174180 said:
Det är väl knappast någon som vill TVINGA någon annan att kalla sig feminist.

Men – man kan, som t.ex. jag själv, inse att man i allt väsentligt ÄR feminist – och frivilligt börja kalla sig det.

Och när »folk« (i ordets vidaste bemärkelse) sedan frågar om man tycker »att alla män ska dö«, eller säger att det »faktiskt är synd om män också«, så kan man berätta lite om vad feminismen EGENTLIGEN strävar mot för mål (och vad intersektionalitet är).

Ju fler som kallar sig feminister och förklarar att feminism ? manshat, desto svårare för stjärtkepsarnas (tack Doomhamster för ett nytt favoritord) halmdockefeminism att få spridning.
Då måste jag missförståt Zonks intentioner och ber om ursäkt!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag är en gift småbarnsfar som är inne på min 4:e pappaledigmånad för att jag älskar min dotter och vill vara med henne så mycket som möjligt. Min fru och jag delar på ledigheten trots att hon faktiskt tjänar bättre än mig och rent ekonomiskt borde jobba mera.
Jag har slagits för mina kollegor i filmbranschen för att vi ska ha rätt till bra arbetsförhållanden och att alla ska kunna vara trygga i och av arbetet.
Jag sopsorterar ihop om att det ska finnas en värld kvar för min dotter att leva i.
Behöver en vän min hjälp att bära eller en axel att gråta ger jag dem det lika mycket som jag räknar med att samma sak gäller mottsatta vägen.
Jag försöker att inte dömma någon även om det är svårt. Jag har inte varit i ett slagsmål sedan jag gick i 2:a klass och det var i självförsvar.

Allt detta gör jag inte för att det är ett politiskt statment, är feminist eller något annat för den delen.
Jag är absolut inte PK.
Inte heller för att jag försöker kämpa för något!
Detta är så jag är jag, inget annat, jag bara är.
Detta är vad jag kallar neutral.

Men för den skull behöver jag inte vara overksam!
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Lightshy;n174175 said:
För min del förstår jag inte varför mitt sätt att leva måste katigoriseras in i något som för så mycket annat med sig?

Ska man dessutom fånga upp osäkra unga män, för de finns också (någon tyckte att jag inte har koll på verkligheten), innan de är förlorade. Så tror jag inte riktigt på att man måste tvinga dem att kalla sig feminister för att vara bra människor. Tror man kan vara det ändå. Och är man det har vi vunnit väldigt mycket i den striden vi för på den här tråden!

Du kan inte både äta kakan och ha den kvar, Lightshy. Du beskriver att du vill att det sker massvis med feministiskt arbete, efter feministiska principer, och feministisk praktik. Men du tycker att det är superviktigt att inte ordet 'feminism' nämns någonstans i allt detta arbete?

Är du säker på att detta är diskussionen du vill ta i allt det här?
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Lightshy;n174187 said:
Detta är så jag är jag, inget annat, jag bara är.
Detta är vad jag kallar neutral.

Men för den skull behöver jag inte vara overksam!
Detta är inte vad ordet neutral betyder.

Men du kommer ganska nära till att beskriva ditt sätt att vara som något slags värderingslöst, värdeneutralt, snarare än fullpackat med massor av värderingar och politiska ställningstaganden, trots att du beskriver hur du agerar efter väldigt många? Det här är väldigt kontraproduktivt.

ETA: Jag såg nu efter att jag skickat mitt inlägg att Krille sammanfattat väldigt bra varför det är menlöst att försöka låta bli att förhålla sig till kategoriska beskrivningar, så mitt inlägg blev litet överflödigt. Men the TL;DR är: If the glove fits...
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Xhakhal;n174188 said:
Du kan inte både äta kakan och ha den kvar, Lightshy. Du beskriver att du vill att det sker massvis med feministiskt arbete, efter feministiska principer, och feministisk praktik. Men du tycker att det är superviktigt att inte ordet 'feminism' nämns någonstans i allt detta arbete?

Är du säker på att detta är diskussionen du vill ta i allt det här?
Om du vill ok men inte på denna tråd då det skulle förstöra vad den faktiskt handlar om.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Lightshy;n174192 said:
Om du vill ok men inte på denna tråd då det skulle förstöra vad den faktiskt handlar om.

Min poäng med den retoriska frågan var att du redan börjat ta den här disksusionen, och att det vore trevligt om vi låter bli och återgår till ämnet :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Neutral kan användas för att beskriva ett nolläge. Därför använder jag just det ordet för att beskriva något. Inte för att agera ordlista.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lightshy;n174196 said:
Neutral kan användas för att beskriva ett nolläge. Därför använder jag just det ordet för att beskriva något. Inte för att agera ordlista.
Problemet är att "nolläget" i nuläget bland annat är att det är normalt att killar tafsar på tjejer. Därför är "neutral" rätt dumt. Det är antingen dumt att tafsa, eller så är det inte dumt. Det finns inget neutralt mellanläge typ "halvkasst att tafsa".

Det här resonemanget är förstås inte begränsat till just "tafsa", utan omfattar precis alla andra områden som gör att icke-cis-män inte är trygga i hobbyn, eller för den delen i samhället i stort.

Ett jättebra sätt att börja göra något åt det är att vi vita cismän tar ett steg tillbaka.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Krille;n174202 said:
Problemet är att "nolläget" i nuläget bland annat är att det är normalt att killar tafsar på tjejer. Därför är "neutral" rätt dumt. Det är antingen dumt att tafsa, eller så är det inte dumt. Det finns inget neutralt mellanläge typ "halvkasst att tafsa".

Det här resonemanget är förstås inte begränsat till just "tafsa", utan omfattar precis alla andra områden som gör att icke-cis-män inte är trygga i hobbyn, eller för den delen i samhället i stort.

Ett jättebra sätt att börja göra något åt det är att vi vita cismän tar ett steg tillbaka.
Ett annat sätt att säga det flera redan sagt:
Allt är politik. Alla handlingar och alla tankar är politiska. Ens val är mellan att vara aningslös eller medveten. Det förra har en tendens att leda till slentrian-konservatism vad gäller t.ex. könsroller osv.

(Som PS, se Doomhamsters utmärkta tråd om feminism! Och Dante har förstått precis vad jag menar, det är inte nåt tvång, det är att ställa frågan ärligt till sig själv!)
 
Top