Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag vill tillägga att ett sådant regelverk inte bara borde inhålla saker som täcker sexism utan även rasistiska inslag och personer från andra utsatta grupper som tex hbtq personer. Därför står jag på mig och stöttar bla. Ram om att det först och främst är ett bra fungerande regelverk som står på egna ben det bör handla om. Inte vem eller vilka som ska få vara med eller inte och utforma dem.

Ska man få ihop ett sådant regelverk bör man nog sikta efter flera olika personers åsikter.
Även om många anser att jag som inte är uttalad feminist, vit man i 40 års åldern inte har något med saken att göra. Så tycker jag att jag har det eftersom jag arbetat som skyddsombud i ca 15 år och dessutom har en dotter som jag gärna skulle vilje kunna skicka på konvent utan att få någon obehaglig överraskning. Så var inte så snabba med att dömma alla!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Xhakhal;n174084 said:
Jag tror domedagshamstern svarar mycket bättre på ditt övriga inlägg än vad jag kan, så därför kommer jag inte beröra det, men låt mig bara påpeka en sak om det stycke jag citerade:

De kommer inte stå för sig själva om de inte är skrivna av eller åtminstone mycket med de personer de utformas för att skydda. Det spelar väldigt stor roll vilka som är inblandade i att skapa dem. Dessutom så visar det på att författarna brytt sig att det syns att de tagit in information från de berörda parterna, inte bara granskat det internt i en relativt homogen grupp.
Ok, så då föreslår du att gå på lånad legitimitets-spåret? Tja, det kan säkert fungera också, men i min erfarenhet så ger den legitimiteten mest positiva effekter hos dem som redan är övertygade. Men det viktigaste är att jobbet blir gjort så om det är så ni vill göra det så kör. :)
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Ram;n174090 said:
Ok, så då föreslår du att gå på lånad legitimitets-spåret? Tja, det kan säkert fungera också, men i min erfarenhet så ger den legitimiteten mest positiva effekter hos dem som redan är övertygade. Men det viktigaste är att jobbet blir gjort så om det är så ni vill göra det så kör. :)
Nej. Det är inte lånad legitimitet. Det är det enda sättet reglerna i praktiken har en chans att faktiskt bli legitima. Inte en ok-stämpel i förväg av någon, utan ett krav för att de någonsin ska kunna uppnå den kvalitet du verkar eftersträva.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Som vit medelålders och priviligierad man så tycker jag att det är skitbra om vita medelålders män kliver tillbaka från det här ämnet. Vi är priviligierade: vi behöver fanimej inte sätta regler och agendor för dem som inte är det.

Släpp den här deltråden nu.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Krille;n174102 said:
Som vit medelålders och priviligierad man så tycker jag att det är skitbra om vita medelålders män kliver tillbaka från det här ämnet. Vi är priviligierade: vi behöver fanimej inte sätta regler och agendor för dem som inte är det.

Släpp den här deltråden nu.
Jag håller förvisso med dig 100 % i sak men blir lite förvirrad kring vad det är som är "huvudtråden" om "stötande och blötande av olika sätt att agera mot problemet" (framtid) och "strukturellt förtryck som grund till problemet" (bakgrund) båda räknas som "deltrådar" som inte bör diskuteras här?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
RasmusL;n174107 said:
Jag håller förvisso med dig 100 % i sak men blir lite förvirrad kring vad det är som är "huvudtråden" om "stötande och blötande av olika sätt att agera mot problemet" (framtid) och "strukturellt förtryck som grund till problemet" (bakgrund) båda räknas som "deltrådar" som inte bör diskuteras här?
Det är Rams och Lightshys insisterande att de minsann kan skriva lika bra regler jag syftar på.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Krille;n174102 said:
Som vit medelålders och priviligierad man så tycker jag att det är skitbra om vita medelålders män kliver tillbaka från det här ämnet. Vi är priviligierade: vi behöver fanimej inte sätta regler och agendor för dem som inte är det.

Släpp den här deltråden nu.
Jag kliver gärna tillbaka. Däremot så blir jag lite... sur tror jag för att små inlägg i debatten kallas att sätta regler och agendor. Jag tycker det är apkorkat att bli exkluderad på grund av sitt kön och jag lever i den fullständiga övertygelsen att till exempel krank skulle kunna bidra en hel del positivt till de reglerna som vi pratar om.

De som är bäst och engagerade borde vara med i arbetet vare sig de har snopp, snippa, brunt skin, vitt skin eller vad det nu må vara.

Tack för mig och lycka till! :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag kan också kliva tillbaka. Men jag förstår inte varför? Är inte min vinkel som förälder intressant i sådana här frågor? Och tror ni inte att det finns ett värde i att bolla sådana här frågor med mig som har såpas många års erfarenhet av att redan jobba med dem? Kan tillägga att jag faktiskt blivit tilldelad Teaterförbundets arbetsmiljö pris, framröstad av förbundets medlemmar.
Men jag gissar att det skiter sig för att jag är en stereotyp 40 årig vit cis-man. Snacka om fördommar och att bli trakaserad.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Okej, en liten input från den faktiska världen.

Det finns otaliga hyllmeter med forskning inom den sociologiska sfären som talar väldigt starkt för ”brukarmedverkan” (jag avskyr ordet men innebörden är vettig). Detta innebär att den som är mottagare eller användare eller målgrupp för en tjänst ska ges delaktighet i att utveckla den. När vi nu pratar om samverkansdokument för rutiner och tankar kring hur grupper som lever i riskzonen för att utsättas för trakasserier på konvent ska bemötas, hur fenomenet ska behandlas och hur arrangörer skulle kunna arbeta kring det här har det en jättestor betydelse vem som tillfrågas i utformningen av sagda dokument. Annars blir det ett gissande kring vad den utsatta gruppen behöver och vill ha. Det gör absolut ingenting att en vit cisman skriver ihop en handlingsplan men om den inte går genom kritisk granskning av de som faktiskt berörs av den så är det nästan ogjort arbete.

Ett tydligt exempel på detta är ISIS och FemCon. Fokus ligger på kvinnor inom hobbyn och prisas av just kvinnor inom hobbyn. De som varit kritiska är nästan uteslutande män som tyckt att man inte ska ha särskilda verksamheter för kvinnor och icke-binära personer för att det är exkluderande. Men i de här fallen har ju just kvinnor och icke-binära varit den starka kraften bakom framväxten av verksamheterna och det har skapat en plats där vi (jag är kvinna) kan mötas på ett tryggt sätt och testa saker som vi inte hade kunnat göra i kritikernas ”inkluderade grupper”. Så det som kritiska röster kallar för exkludering för att vita cis-män inte får vara med på vissa arr, OBS vissa!, ger oss en möjlighet att faktiskt få plats och bli inkluderade i hobbyn på ett tryggt sätt.

Så att låta material som ska jobba till skydd för utsatta grupper går till realitet utan att passera de utsatta grupperna som det är framtaget för att skydda är inte rätt väg att gå om man faktiskt vill jobba fram bra styrdokument och rutiner. Vi som känner/har känt oss otrygga på konvent måste få ge input. Det är bara vi som kan berätta var, när och hur vi känt oss otrygga, det är bara vi som bär de faktiska upplevelserna av utsatthet och vi måste kunna få berätta detta så att det inte blir en massa ogjort arbete av en massa folk som ”vill väl” men inte _vet_.


Lite siffror: Källa: ”Slagen Dam” Mäns våld mot kvinnor i jämställda Sverige
– en omfångsundersökning – E, Lundgren, G, Heimer, Jenny Westerstrand, A-M, Kalliokoski, 2001.

Kvinnorna som besvarat enkäten har därför tillfrågats om erfarenheter av sexuella trakasserier från män de inte har och inte har haft en sexuell relation med, dvs grannar, vänner, kollegor, obekanta.
Sammanlagt har åtta frågor ställts om oanständiga telefonsamtal, blottning, ovälkomna kommentarer, enträget uppvaktande, obehaglig närhet, sexuell hotfullhet, förföljelse samt hot om skadad karriär om inte sexuella tjänster
utförs.
Totalt har 56 procent av kvinnorna utsatts för sexuella trakasserier.

Var fjärde kvinna har erfarenheter av att någon man genompåträngande fysisk närhet betett sig på ett sätt som hon upplevt som obehagligt.

Mer än var fjärde kvinna har känt sig illa till mods på grund av att en man givit henne kommentarer om hennes kropp, hennes privatliv eller genom sexuella anspelningar.

Knappt var femte kvinna uppger att hon känt sig illa till mods av att en man upprepade gånger har frågat om de kunde ses och inte accepterat ett nej som svar.

16 procent av kvinnorna rapporterar att de utsatts för sexuella trakasserier under det senaste året.

Resultaten visar att det för kvinnor inte tycks finnas några frizoner. Våldet utövas överallt. Resultaten pekar på behovet av att uppmärksamma allt det våld – inte minst det sexuella våld – som kvinnor utsätts för av män i sin omgivning; av vänner, bekanta, kollegor och grannar.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Självklart är det sjukt lätt att missa saker om man inte själv är utsatt. Se bara på hur överraskade de flesta är av ursprungsinlägget! Om man skulle skriva regler utan att fullt ut förstå situationen skulle det vara väldigt lätt att missa stora och viktiga problem. Alltså måste man ha med de som är utsatta när man skriver regler. Allra helst bör de som är utsatta skriva reglerna, och sedan kan man diskutera dem sinsemellan.

Återigen, ta ett steg tillbaka, och tänk efter - visst, det kan kännas stötande att höra att man inte förstår. Men hur stort problem är det jämfört med det som beskrivs i ursprungsinlägget?
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag hade skrivit ett inlägg för att förklara varför "det får inte BARA ha varit män som utvecklat detta" inte är samma sak som "Män får inte vara med och utveckla detta", men sedan läste jag vad Cissi skrivit alldeles här ovanför, och nu kan jag ju bara rekommendera alla andra att göra det också. Gärna många gånger.

Även zonk sammanfattar kort och bra.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,533
Location
Göteborg
(Jag har mejlat GothCon och frågat om de vill vara med i den här diskussionen för att berätta hur de jobbar med de här frågorna idag. Hoppas att de nappar).
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag kan nämna att jag tycker ISIS & FemCon är jättebra inslag i konvent och borde vara obligatoriska. De gör ett jättebra jobb. Skulle gärna se att min dotter tog del av deras verksamhet på något sätt när hon når konventsålder. Jag vet dock inte hur eller på vilket sätt eftersom jag själv rädds att närma mig dem på grund av det bemötande jag får här just nu.

Det jag menade i ett tidigare inlägg är dock att jag tror att om man vill uppnå någon form av dialog med det som beskrivs som problemhärdarna på konventen så tror inte jag att den feministiska approchen är det smidigaste sättet att starta på.
De ska naturligtvis vara delaktiga, men jag tror att allt flyter bättre om man börjar på mer neutral mark.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Bemötandet du får just nu är att alla är överens om att du är välkommen. Du får också kritik för en grej du skrivit eftersom den inte stämde överens med verkligheten, vilket bland annat Cissi visat. Men samtidigt är alla överens om att du är välkommen, kan göra värdefullt arbete, och kan hjälpa till. Att du också haft fel och blivit rättad om ett par saker förändrar inte det.

Lightshy;n174126 said:
Det jag menade i ett tidigare inlägg är dock att jag tror att om man vill uppnå någon form av dialog med det som beskrivs som problemhärdarna på konventen så tror inte jag att den feministiska approchen är det smidigaste sättet att starta på.
De ska naturligtvis vara delaktiga, men jag tror att allt flyter bättre om man börjar på mer neutral mark.
Det är inte 'neutral' mark att inte ha en feministisk approach...
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag säger INTE att man inte ska ha en feministisk approach alls! Jag säger att om du vill att nå de här problemhärdarna så går det nog lättare att BÖRJA på neutral mark. Läs gärna om citatet du använde.

Jag är hela tiden med på resten av era argument.
Hade jag haft några som helst andra tankar hade jag nog lämnat denna tråden för länge sedan och absolut inte varit så pådrivande för att se hur vi via tråden skulle kunna få fram konkreta åtgärder att arbeta med.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag läste om det, och jag ändrar mig inte. Det finns ingen 'neutral' mark att börja på.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lightshy;n174126 said:
Jag kan nämna att jag tycker ISIS & FemCon är jättebra inslag i konvent och borde vara obligatoriska. De gör ett jättebra jobb. Skulle gärna se att min dotter tog del av deras verksamhet på något sätt när hon når konventsålder. Jag vet dock inte hur eller på vilket sätt eftersom jag själv rädds att närma mig dem på grund av det bemötande jag får här just nu..
Gå in till dem och säg "Hallå!". :)
De flesta av deras aktiviteter vänder sig inte endast till grupperna kvinnor och icke-binära utan till alla. Men de har identifierat problemet med tjejer som inte vågar testa nya spel i mixade grupper och har därför skapat just de arrangemangen.

Lightshy;n174126 said:
Det jag menade i ett tidigare inlägg är dock att jag tror att om man vill uppnå någon form av dialog med det som beskrivs som problemhärdarna på konventen så tror inte jag att den feministiska approchen är det smidigaste sättet att starta på.
De ska naturligtvis vara delaktiga, men jag tror att allt flyter bättre om man börjar på mer neutral mark.
Jag förstår vad du menar men... så här då. Det "neutrala" du nämner, och som flera med dig är inne på, är just de platser och arrangemang som personer som inte upplevt det här själva och som kritiserar feministiska initiativ för att vara exkluderande använder sig av som alternativ till tex FemCon och ISIS arr. Det finns en sorts föreställning om att så länge frågan är lyft och alla har rört vid elefanten i rummet så är det liksom inte ett problem och medvetna killar kan hjälpa till att skapa en trygg, neutral plats där alla vågar testa nya spel. Men realiteten är att neutrala platser inte är neutrala för den utsatta gruppen. Den utsatta gruppen vill inte ha en neutral plats, de vill ha en trygg plats och med feminismen som förkämpe så skapas lättare en sån plats att vara på. Jag vill ha en trygg plats. Jag vill inte att konventsarrangörer ger mig en "neutral" plats att vara på eller talar om "neutralitet" i sitt jämställdhetsarbete. För mig betyder nämligen neutral att man inte tar ställning, det är det hela begreppet betyder. Att ingen ställning tas till pågående fenomen, inget förkastas, inget premieras. Jag vill att jag ska bli lyssnad på och tagen på allvar och att ställning tas mot trakasserier och övergrepp inom hobbyn. Det behövs ställningstagande. Det går inte att småfjutta med de här frågorna, det behövs ordentliga tag och rejäla markörer. Det behövs trygga zoner och event som erbjuder den trygghet som ännu inte går att få på ett helt konvent.

Jag förstår dock att feminism i sina uttryck i vissa kretsar fått oförtjänt dåligt rykte och att en del känner att det inte är ett ställningstagande som de vill göra. Men när man ska jobba med saker som är så pass allvarliga som övergrepp, sexuella trakasserier och faktiska våldtäkter så kan man inte välja att vara neutral. Man måste sätta ner foten och då är feminismen ett fantastiskt verktyg och ett ställningstagande som visar den utsatta gruppen att man tar det här på allvar. Man kan inte dalta med känslan av att eventuella män ska känna sig utanför, det här handlar om tryggheten och rättigheten för kvinnor och icke-binära att kunna få vara en del av den här hobbyn utan att vara rädda.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Någon som vet om det en olycklig omständighet att de kallar sig just ISIS eller om det är en medveten "sarkasm"? (Med tanke på det mer ökända ISIS och momentet i dess agenda att stänga ute kvinnor från offentligheten, särskilda badtider etc.)
 
Top