Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
RasmusL;n173945 said:
Er... Så kampen för kvinnors och mäns jämlikhet är fel väg mot att räta till problem med kvinnors och mäns ojämlikhet? :p Den typen av pajas-snubbar som ser feminism som ett "rött skynke" är troligtvis en ganska betydande del av "problemet" och jag ser inget negativt i att tydligt signalera till dem att deras skit inte tolereras :)
Eftersom feminism blivit ett brett begrepp som därmed tolkas olika av olika personer. Många förknippar det inte med jämlikhet exempelvis (vad man tycker om att det blivit så är ett annat ämne). Därför kan jag med se fördelar med att inte feministflagga i någon särskild färg. Det är så jag tolkar vad .113 skrev.
Att man är inkluderad och berörs även om man inte är beredd att skriva under på exempelvis Fis tankar.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag tycker mothuggen jag fick på min tidigare kommentar ganska tydligt visar vad jag menar.
Ena sida hugger mot den andra som hugger tillbaka.
Alla går i igelkottsformation och ett ställningskrig likt WWI uppstår. Jag säger inte att feminism är något dåligt. Jag försöker bara säga att om man ska försöka övertala någon bör man börja mjukt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,161
Nu blir det en såndär känsla i luften. Som om det är en helt annan topic här. En såndär som gått 100 varv ett antal gånger.

Fan, det var ju snorbra fokus på lösningar alldeles nyss. Dokument, listor, ansvariga, osv.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
MODERERING: Påminnelse

Jag skulle vilja be er om att inte falla tillbaka på att börja diskutera feminsimens vara eller icke vara eller begreppsbetydelse i den här tråden. Starta en annan tråd om detta behöver diskuteras just nu, men gör det inte här.

Den här tråden handlar om trakasserier och övergrepp på konvent och hur vi i hobbyn kan arbeta för att motverka detta samt stötta dem som råkat ut för det.

Tack! :)

/Cissi
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Inkognito;n173973 said:
Eftersom feminism blivit ett brett begrepp som därmed tolkas olika av olika personer. Många förknippar det inte med jämlikhet exempelvis (vad man tycker om att det blivit så är ett annat ämne). Därför kan jag med se fördelar med att inte feministflagga i någon särskild färg. Det är så jag tolkar vad .113 skrev.
Att man är inkluderad och berörs även om man inte är beredd att skriva under på exempelvis Fis tankar.
Det var så jag tolkade det också. Jag tycker bara inte att det är okej att tänka så.

Ytterligare förklaring i annan tråd eftersom detta, som påpekat, är OT.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,161
Så vad är bäst väg framåt? Göra ett föredömligt arbete på ett konvent, och exportera det till andra, och lyfta till Sverok till slut? Eller börja med Sverok?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
zonk;n173994 said:
Så vad är bäst väg framåt? Göra ett föredömligt arbete på ett konvent, och exportera det till andra, och lyfta till Sverok till slut? Eller börja med Sverok?
Börja med det konvent man är aktiv i, eller har kontakter inom. Jobba därifrån. Gräsrotsaktivism är bra, och det är enklare att få sina lokala snubbor med sig.

Sen kan man ta det konventets tyngd med sig till ett annat konvent, eller till riksnivå.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Att Sverok skulle gå in och stödja arbetet med sådana här frågor vore ett stort steg fram. Med deras resurser skulle många av de bra förslagen i denna tråd gå att förverkliga.

Läste tidigare i tråden att en fd. Arrangör menade att man inte han med så mycket mer än att få konventet att gå runt (Det är min förkortning av vad de egentligen sade), men vad skulle hända om man anmälde sig som frivillig att arbeta på konvent, men enbart om man fick arbeta med dessa frågor och lösningar på dem?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tänkte bara be om ursäkt, trodde faktiskt det skulle gå säga något här utan problem men fel hade jag, iofs borde jag som påpekat ha räknat ut det.

Det viktiga är väl att det blir bättre iaf.

Ps vill bara tillägga att jag inte menade att feminism INTE har med sådant att göra, utan att ALLA har med sådant att göra, men jag förstår att det lätt går misstolka det jag skrev så ber därför om ursäkt igen och drar mig från tråden.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Lightshy;n174009 said:
vad skulle hända om man anmälde sig som frivillig att arbeta på konvent, men enbart om man fick arbeta med dessa frågor och lösningar på dem?
Om konventet vet vad som är bra för det skulle man bli emottagen med öppna armar. :wink:
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Hett gösknep:

Om ett konvent du vill fara på saknar code of conduct och du har bra idéer om hur en sådan ska se ut kan du skriva ett utkast och fråga konventet om du ska skicka det till dem för utvärdering. De kanske inte gillar din version, eller kanske förändrar den till oigenkänlighet, men förstå hur mycket lättare det är att få något gjort när någon annan redan börjar!
Väldigt få personer är också avogt inställda till att andra faktiskt gör jobbet de vill ha gjort, snarare än bara beställer det.

Men OBS fråga först, eftersom det är mycket möjligt att något redan arbetas på och du bara inte har koll. Särskilt om du inte gjort efterforskningar först.
(Gör efterforskningar först).

Och ett sidospår om Sverok: när jag var distriktare under de mörka åren fick vi jämställdhetsutbildningar och sånt. Det verkar bara ha blivit bättre nu.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Lightshy;n174009 said:
Att Sverok skulle gå in och stödja arbetet med sådana här frågor vore ett stort steg fram. Med deras resurser skulle många av de bra förslagen i denna tråd gå att förverk
[...]
, men vad skulle hända om man anmälde sig som frivillig att arbeta på konvent, men enbart om man fick arbeta med dessa frågor och lösningar på dem?
Jag får känslan av att ganska många som vill använda Sveroks resurser har ganska litet insyn i hur Sverok redan använder sina resurser för det här? Jag har inte väldigt mycket insyn NU men PÅ MIN TID (osv) så beviljade vi knappt ens projektbidrag om där inte fanns någon tanke om det här med i ansökan...
Jag skulle efterfråga litet mer efterforskningar innan vi går vidare med konkreta förslag på vad Sverok borde och inte borde göra. Ibland är Sverok en nebulös och sluten organisation i onödan men att inte ha eftersökt infon är inte samma sak som att det saknas transparens.
Det här är nu inte personligt riktat mot dig, LS, utan ditt inlägg var det senaste i raden som fick mig att tänka på det.

Och vad gäller konvent så är det väldigt troligt att de blir superglada. Men du kan komma att behöva gå en kurs... ;) eller i övrigt visa sina credentials och kompetens eftersom ämnet är fruktansvärt känsligt. Alla kan göra mycket för att hjälpa, men man vill inte ha vem som helst som ansvarig, så det kan komma att ställas krav som inte ställs på andra områden. Då är det viktigt att inte bli sårad, utan förstå varför de ställs :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
zonk;n173994 said:
Så vad är bäst väg framåt? Göra ett föredömligt arbete på ett konvent, och exportera det till andra, och lyfta till Sverok till slut? Eller börja med Sverok?
Jag tror att den bästa vägen framåt är att inse att "du måste göra allt själv", åtminstone tills du bevisat för din omvärld att du gör något bra. Sverok har ju inte direkt horder av sysslolösa minions att kasta på dig och troligtvis vet de inte vem du är eller var du kommer från. Är du dessutom någon som könas som man så skulle i alla fall jag tänka till både en och två gånger innan jag sanktionerade dig som representant för den här typen av arbete. Så kör ba! Gör bra grejer och andra kommer att följa dig!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,546
Location
Slätta
RasmusL;n174058 said:
Jag tror att den bästa vägen framåt är att inse att "du måste göra allt själv", åtminstone tills du bevisat för din omvärld att du gör något bra. Sverok har ju inte direkt horder av sysslolösa minions att kasta på dig och troligtvis vet de inte vem du är eller var du kommer från. Är du dessutom någon som könas som man så skulle i alla fall jag tänka till både en och två gånger innan jag sanktionerade dig som representant för den här typen av arbete. Så kör ba! Gör bra grejer och andra kommer att följa dig!
Jo, men den ännu bättre än bästa vägen är att dra ihop några engagerade och vettiga personer, kanske till exempel i från den här tråden och skriva ett utkast. När man arbetar själv på något så är det lätt att tappa orken. Därtill så antar jag att det finns folk med ett bra kontaktnät här.

Och skit i ditt kön! Det är sådana dumheter som vi skall stiga ovanför. Skriv något BRA och folk kommer att gilla det. Undvik så gott det går att koppla det till rörelser, politik och annat skit som folk kan använda som anledning till att inte stödja det. Skriv bra och vettiga regler och låt dem stå på egna ben.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Ram;n174071 said:
Och skit i ditt kön! Det är sådana dumheter som vi skall stiga ovanför. Skriv något BRA och folk kommer att gilla det. Undvik så gott det går att koppla det till rörelser, politik och annat skit som folk kan använda som anledning till att inte stödja det. Skriv bra och vettiga regler och låt dem stå på egna ben.
Mja. Det är inte så enkelt.

I det första fallet, för att även om jag skulle älska om det funkade så, så är vi inte där än. Många tjejer har svårt att lita på "feministiska män". Många tjejer har jävligt bra anledning till det - se Radioaktivs inlägg i konventstråden, plus att det finns än värre grejer, som killar som använt sitt påstådda feministiska engagemang för att kunna utnyttja tjejer, eller "bara" för att ta åt sig allt utrymme och cred i vad som borde vara en situation främst fokuserad på tjejer.

Och i det andra fallet, vad då "anledning att inte stödja det"? Är det konventets regler så spelar det ingen roll om besökarna stöder dem eller inte, ut åker de i alla fall om de bryter mot reglerna. Och personligen är jag trött på att bli tillsagd att jag kommer få det lättare att jobba för respekt för kvinnor om jag döljer att jag är sån där, du vet, FEMINIST.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
+1 på domedagshamstern.

En annan aspekt av att det tyvärr inte är så enkelt att skita i kön är att arrangörer, bra arrangörer i alla fall, kommer att försäkra sig om att någon person ur de utsatta grupperna måste ha sett över eventuella regler. En vit ciskille kan ha skrivit dem, sure, men om de enda som haft input på dem och de enda som kommer att arbeta med dem (som funktionärer och trygghetsvärdar alltså) också är män så har vi ännu inte skapat en trygg miljö. Det är fruktansvärt viktigt att låta till exempel kvinnor komma till tals mycket i utformningen av sådana här regler.

Det är bättre att leta efter initiativ som leds av kvinnor eller andra utsatta grupper och fråga hur du ska engagera dig i dem, än att dra igång ännu en egen grej om vi pratar långsiktigt engagemang. Fråga hur du kan stödja till exempel Isis? Om så bara genom att hjälpa till att sätta upp bilder på fotoväggen liksom, eller möblera i rummet? Gruntwork är också livsviktigt jobb, och för att hjälpa till måste vi vara beredda på att göra ocreddigt arbete också.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,546
Location
Slätta
Doomhamster;n174073 said:
Mja. Det är inte så enkelt.

I det första fallet, för att även om jag skulle älska om det funkade så, så är vi inte där än. Många tjejer har svårt att lita på "feministiska män". Många tjejer har jävligt bra anledning till det - se Radioaktivs inlägg i konventstråden, plus att det finns än värre grejer, som killar som använt sitt påstådda feministiska engagemang för att kunna utnyttja tjejer, eller "bara" för att ta åt sig allt utrymme och cred i vad som borde vara en situation främst fokuserad på tjejer.

Och i det andra fallet, vad då "anledning att inte stödja det"? Är det konventets regler så spelar det ingen roll om besökarna stöder dem eller inte, ut åker de i alla fall om de bryter mot reglerna. Och personligen är jag trött på att bli tillsagd att jag kommer få det lättare att jobba för respekt för kvinnor om jag döljer att jag är sån där, du vet, FEMINIST.
Med all respekt för din åsikt så tycker jag att det känns som din ingång är lite konstig.

Jag tycker att målet med detta är att få fram bra regler som är enkla att använda. Jag förväntar mig att de kommer att nagelfaras av de mest engagerade i "branchen" (läs: det här forument) innan de "publiceras". Det enda fallet där det skulle kunna vara intressant vem som skrivit eller eventuellt granskat dem är i de fall då man vill låna auktoritet av författaren eller granskaren och jag tycker inte att det skall behövas utan att reglerna skall kunna stå för sig själva. Sedan kan det mycket väl vara så att den som är bäst på att formulera regler inte alls är feminist, icke-cis-man eller vad det nu må vara, för mig är det helt ointressant, det är reglerna som är målet.

Vad gäller ditt andra stycke... Förändringar av den här typen handlar om att ge användarna möjlighet till buy-in; Jag kan köpa det och ställa mig bakom det. Att politisera det ger bara folk anledning att avfärda dem och det finns ingen anledning att ge dem den. Om du skriver bra regler för att du är feminist, för att du inte är feminist eller trots att du är feminist har bara betydelse om man nödvändigtvis känner behovet att uttalat blanda in det i det man skriver. För mig är det ett auto-fail.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Ram;n174080 said:
Det enda fallet där det skulle kunna vara intressant vem som skrivit eller eventuellt granskat dem är i de fall då man vill låna auktoritet av författaren eller granskaren och jag tycker inte att det skall behövas utan att reglerna skall kunna stå för sig själva.
Jag tror domedagshamstern svarar mycket bättre på ditt övriga inlägg än vad jag kan, så därför kommer jag inte beröra det, men låt mig bara påpeka en sak om det stycke jag citerade:

De kommer inte stå för sig själva om de inte är skrivna av eller åtminstone mycket med de personer de utformas för att skydda. Det spelar väldigt stor roll vilka som är inblandade i att skapa dem. Dessutom så visar det på att författarna brytt sig att det syns att de tagit in information från de berörda parterna, inte bara granskat det internt i en relativt homogen grupp.
 
Top