Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
PAX;n173820 said:
När det gäller speltillverkarna (ni en handfull i Sverige) så borde ni med tämligen ganska enkla medel kunna påverka både Sverok och arrangerade föreningar för att de skall ta fram rutiner kring de problem som kan uppstå. Gör något gemensamt...
Enda tillfället då Sverok har varit intresserade av speltillverkare är under spelveckan, och då i formen "hej, kan ni ge oss spel?"

Svaret brukar bli "visst, kan ni betala?", på vilken responsen brukade bli "njaeee, vi kan inte liksom supporta enskilda näringsidkare..." och så rinner hela skiten ut i sanden.

Det finns helt enkelt två speluniversum i den här frågan. Det ena omfattar speltillverkare, distributörer och butiker. Det andra omfattar konvent och Sverok. Dessa två universum snuddar ytterst tillfälligt vid varandra, eftersom speltillverkarna är fullt upptagna med att göra spel och konventsarrangörerna är fullt upptagna med att arrangera konvent.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
en sak i din retorik förvirrar mig pax.

Vilka är dessa 'enkla medel' spelförfattare kan använda för att motverka konventstrakasserier mm? ('Gemensamma projekt' är per definition inte enkla förresten)

Du har många beskrivningar på åtgärder andra borde ta för att åtgärda problemet, men har du lyssnat på de drabbade? Har du till exempel tittat på Isis, som nämnts flera gånger tidigare i tråden? Apropå forum på konvent som arbetar direkt mot sådant här. Har du någon koll på Sveroks arbete i frågan? Jag pratar som någon som ingick i feministiska arbetsgrupper på distrikts- och riksnivå i Sverok redan 2006 eller -07, och jag blir förvirrad, för jag ser mycket preskription men ganska litet information i dina inlägg?

Klart vi alla måste hjälpas åt. Ingen verkar säga emot. Men de här idéerna om hur det ska göras - har du tagit dem med de berörda parterna? Säg, rätt sverokgrupp och konventens arrangörer? Jag tänker att det nog kunde ge dig mer klarhet i hur arbetet bedrivs i praktiken...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
PAX;n173820 said:
Sen en fråga när det gäller spelkonvent och lajv generellt. Tar ni aldrig upp dessa frågor i debatt på konventen? Har ni över huvud taget konventdebatter/forum? Jag har inte hört det rapporterats något sådant över huvud taget från ett svenskt konvent. Här kanske det skulle finnas utrymme för Sverok att vara mer på plats och samtala med föreningsmedlemmarna.
Helt klart kan det pratas mer om det men det hade varit både osanning och respektlöst mot de eldsjälar som arbetar med detta att säga att inget händer.

Några exempel:

http://isisnerdfeminism.blogspot.se/
https://www.facebook.com/femcon
https://vimeo.com/159665867 (någonstans däri finns en rant om samtycke men jag kan inte öppna den på jobbet)
https://lajvkonvent.se/tag/feminism/

osv osv
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
PAX;n173820 said:
Sen en fråga när det gäller spelkonvent och lajv generellt. Tar ni aldrig upp dessa frågor i debatt på konventen? Har ni över huvud taget konventdebatter/forum? Jag har inte hört det rapporterats något sådant över huvud taget från ett svenskt konvent. Här kanske det skulle finnas utrymme för Sverok att vara mer på plats och samtala med föreningsmedlemmarna.
Visst diskuteras det. Det som saknas är kanske transparensen i vad som faktiskt görs.

Tillåt mig ta ett steg åt sidan och inte enbart svara på ditt inlägg Pax, utan lite mer generellt. För mig som före detta arrangör kan jag meddela att eftersom de flesta gör det här på sin fritid, inte får betalt och sliter som hundar med konventet (när jag gjorde SydCon 10 med Brodin så jobbade jag heltid och byggde konvent samtidigt) så är tyvärr inte de här frågorna högst på turordningslistan. Det handlar snarare om "kan vi hyra en skola i tid?" "hur många föranmälningar har vi?" "går konventet runt ekonomiskt?".

Men du har rätt i att det borde vara en punkt på dagordningen. Vi hade en workshop för länge sedan med konventsarrangörer. Christoffer Krämer höll i den. När han frågade oss varför vi gör konvent var det bara en person som svarade "för besökarna" (fyi var det jag), och det är också ganska talande. Många jobbar med konvent för sig själva, för att de får ut något av det. Det är kanske svaret på varför Arfert, Krille et al får frågan "jaha, och vem är du?" när det handlar om att arrangera. Det är kanske också därför som det inte finns tydliga regler för hur man beter sig.

Sverok har ju skapat code of conduct för e-sport. Kanske läge att göra detsamma för konvent? Tyvärr upplever jag att konvent och rollspel är ganska långt ner på listan i Sveroks prioriteringar så det lär väl ta ett tag till.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Kosta på Fria Ligan lade faktiskt upp första länken på denna tråden på sin FB innan den dök upp här och hade en disskusion. Jag frågade om dom inte skulle prata om det i sin pod (vilket vore ett ypperligt tillfälle för speltillverkare att påverka spelhoppbyn i detta ämne). Han gillade ideen och skulle kika på vade de kunde göra. Återstår att se om det blir något.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tsianphiel;n173833 said:
För mig som före detta arrangör kan jag meddela att eftersom de flesta gör det här på sin fritid, inte får betalt och sliter som hundar med konventet (när jag gjorde SydCon 10 med Brodin så jobbade jag heltid och byggde konvent samtidigt) så är tyvärr inte de här frågorna högst på turordningslistan. Det handlar snarare om "kan vi hyra en skola i tid?" "hur många föranmälningar har vi?" "går konventet runt ekonomiskt?".

[snippeti]

Många jobbar med konvent för sig själva, för att de får ut något av det. Det är kanske svaret på varför Arfert, Krille et al får frågan "jaha, och vem är du?" när det handlar om att arrangera.
Situationen låter exakt samma som för oss speltillverkare: kvällar, helger, semestrar och semesterpengar, liksom. Och jag är inte ett dugg förvånad. Vi är eldsjälar. :cool:

Så det brukar bli ungefär samma sak från vår sida. Fast det låter "ajfan, är det LinCon nu igen, hinner vi arra nåt … nähä, det gjorde vi inte, orkar vi åka dit med butiken?" istället för "jaha, och vem är du?"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Tsianphiel;n173833 said:
Visst diskuteras det. Det som saknas är kanske transparensen i vad som faktiskt görs.

Tillåt mig ta ett steg åt sidan och inte enbart svara på ditt inlägg Pax, utan lite mer generellt. För mig som före detta arrangör kan jag meddela att eftersom de flesta gör det här på sin fritid, inte får betalt och sliter som hundar med konventet (när jag gjorde SydCon 10 med Brodin så jobbade jag heltid och byggde konvent samtidigt) så är tyvärr inte de här frågorna högst på turordningslistan. Det handlar snarare om "kan vi hyra en skola i tid?" "hur många föranmälningar har vi?" "går konventet runt ekonomiskt?".

Men du har rätt i att det borde vara en punkt på dagordningen. Vi hade en workshop för länge sedan med konventsarrangörer. Christoffer Krämer höll i den. När han frågade oss varför vi gör konvent var det bara en person som svarade "för besökarna" (fyi var det jag), och det är också ganska talande. Många jobbar med konvent för sig själva, för att de får ut något av det. Det är kanske svaret på varför Arfert, Krille et al får frågan "jaha, och vem är du?" när det handlar om att arrangera. Det är kanske också därför som det inte finns tydliga regler för hur man beter sig.

Sverok har ju skapat code of conduct för e-sport. Kanske läge att göra detsamma för konvent? Tyvärr upplever jag att konvent och rollspel är ganska långt ner på listan i Sveroks prioriteringar så det lär väl ta ett tag till.


Ganska nedslående läsning men det är säkert så det är. Tyvärr.

Om Sverok, som en gång i tiden bildades ur synvinkeln roll- och konfliktspel, inte samtidigt kan prioritera hela förbundet så känns det ju helt fel.

Sen förstår naturligtvis jag att som arrangör siktar man ju på att skapa ett event där människor skall ha kul och kunna umgås. Inte ett event där det kan hända saker som drastiskt påverkar människor i negativ riktning.

Läste Lincons Ordningsregler på deras hemsida och tycker de är tämligen självklara. Åtminstone för oss som kan läsa och följa instruktioner.
Dreamhack har ungefär samma regler fast mer annat också.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vad det gäller att det är ok att komma tillbaka när man har sonat sitt brott och blivit skuldfri enligt lagen. Så är väl inte det alltid förenligt med verkligheten.
Som exempel om någon blivit dömd för våldtäkt, suttit av sin tid och sedan kommer till ett konvent och sedan rör sig i samma lokaler som offret, så tror inte jag att offret anser att det är ok eftersom förövaren betalt sin skuld till samhället. Ska offret då vara den som tar smällen för detta och behöva oroa sig eller kanske till och med inte kunna besöka konventet?
En sak är väl om brottet inträffade på sagda konvent. Då borde förövaren utan tvekan portas på livstid! Men om det skedde utan för konventet i tex privat relation kanske det blir svårt att avgöra vem som "har rätt" att besöka konventet.
Personligen skulle jag inte vilja se förövaren någonstans överhuvudtaget då denne i mitt tycke avsagt sig alla som helst rättigheter i ett fungerande samhälle på grund av brottets natur. Det handlar inte om snatteri.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Lightshy;n173845 said:
Vad det gäller att det är ok att komma tillbaka när man har sonat sitt brott och blivit skuldfri enligt lagen. Så är väl inte det alltid förenligt med verkligheten.
Håller med de som tidigare yttrat sig i den här frågan.

Om offret förlåter förövaren och tycker det är okej att de kommer tillbaka (ja, det händer; nej, det är inget man har rätt att nånsin förvänta sig eller pusha för att offret ska göra) skulle jag acceptera det - men jag skulle vara jävligt uppmärksam på förövarens beteende därefter. Typ för evigt.

Och grejen är den att om man har begått ett sånt här brott och faktiskt ångrar sig, så accepterar man sånt. Man inser att felet är ens eget, för det beror på det man gjort, och att man inte har rätt att förvänta sig att andra omedelbart eller ens nånsin ska köpa att man är en bättre människa nu.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Tsianphiel;n173833 said:
Sverok har ju skapat code of conduct för e-sport. Kanske läge att göra detsamma för konvent? Tyvärr upplever jag att konvent och rollspel är ganska långt ner på listan i Sveroks prioriteringar så det lär väl ta ett tag till.
Jag tror detta är jättebra om det fanns, men jag är också rädd att det kommer att ta för lång tid och att det kanske kan finnas en snabbare väg.

Min erfarenhet vad gäller agendor av den här typen är att mottagare (i det här fallet konvent/konventsledare) gillar enkla plug-in:s. Om det finns ett enkelt och bra material att plugga in i deras redan fungerande"ramverk" så har de betydligt större chans att bara ta in det rakt av.

Säg till exempel att det någonstans finns en hemsida med bra material runt jämställdhet/sexuella trakaserier på konvent. Säg till exempel att man på ett enkelt sätt kan få utskrifter att sätta upp, A3 med tydliga regler och förväntningar på deltagarna samt enkla, tydliga och rimliga konsekvensbeskrivningar. Ett bra pick-up-kit runt jämlikhet/sexism helt enkelt.

Om man därtill kunde övertga ledarna för de största konventen att sammanstråla i någon form och komma överens om att använda dessa regler så tror jag att man tagit ett stort steg framåt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Doomhamster;n173847 said:
Och grejen är den att om man har begått ett sånt här brott och faktiskt ångrar sig, så accepterar man sånt. Man inser att felet är ens eget, för det beror på det man gjort, och att man inte har rätt att förvänta sig att andra omedelbart eller ens nånsin ska köpa att man är en bättre människa nu.
Ville bara tillägga att det bör gälla sånt som inte heller är brottsligt. Allmänt sunkigt betéende är inte kriminellt, men det är något jag skulle vilja att personen förstod att de gjort (och varför det är dåligt) och ångrat det.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Två snabba inlägg:


1. Jag är generellt tveksam till Code of conducts. Vem läser dessa? Det finns redan en sådan i samhället som säger att man inte ska bete sig som ett as, problemet är att vissa gör det ändå. Men... Är tanken att det ska fungera i utbildande/upplysande syfte liknande "korten" som Ram nämner? Det kan mycket väl vara så att detta kan hjälpa till viss del. Vissa saker säger folk säkert pga att de inte fattar att de gör illa/bidrar till dåligheter. Det kanske räcker att det står "Sköter du dig?" som en tankeställare :)
Eller är tanken kanske var att detta ska fungera som regler att luta sig emot så att man kan slänga ut folk från konventet om de bryter mot dessa? Så att man når dit lagen inte når, och framförallt snabbare, så att säga?
(Edit: Tyckte jag lät onödigt negativ vilket inte var min mening. "Code of conduct" får mig att tänka på företagspolicys. Det är givetvis inget fel på denna idé, felet ligger i hur andra brukar hantera och utföra dem. Brukar kännas som att de finns för att finnas.)

2. En annan viktig del av lösningen (som redan nämnts i tråden men är värd att lyfta igen) är att folk blir uppmärksammade på att sånt här sker, hur konstigt det än låter för vissa så är många (jag själv bland annat) inte medvetna om att sånt här sker på våra konvent. Man vet att det sker på krogen, men inte särskilt ofta när man som man är i närheten.
Samt att folk (typ vi här) får veta att det är ok, till och med väldigt bra, att ingripa och säga ifrån om man hör/ser något (här kan såklart en välkommunicerad code of conduct vara till hjälp, som stöd till de skötsamma). Detta behöver bli normalt i hela samhället. Att folk vågar säga ifrån, och att de kan känna trygghet i att de har uppbackning av alla andra runt omkring och inte står som offer själva för gärningsmannen (nu menar jag inte bara fysiskt, jag tror det finns de som är rädda även för verbalt mothugg/att de bryter mot vad de tror är gruppens sociala koder, hur äckliga dessa koder än kan te sig).
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Inkognito;n173864 said:
Eller är tanken kanske var att detta ska fungera som regler att luta sig emot så att man kan slänga ut folk från konventet om de bryter mot dessa? Så att man når dit lagen inte når, och framförallt snabbare, så att säga?
Jag tror mest på detta, men jag är cynisk. Det, och så att det känns lite tryggare som tjej eller medlem av annan utsatt grupp att gå på konvent om man känner att det finns en medvetenhet och engagemang i såna här saker från arrangörernas sida. Det ger i alla fall ett lite större hopp om att OM man blir utsatt för nånting, så finns det nån man kan vända sig till.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag tror att om man kan formulera ett statement/attityd/regler eller vad man nu vill kalla det så handlar det inte om vilken kanal man ska använda för att nå ut med det. Utan hur många kanaler man kan få ut det i. Sätt upp lappar, seminarier, ha utbildad konventspersonal på plats osv.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inkognito;n173864 said:
1. Jag är generellt tveksam till Code of conducts. Vem läser dessa? Det finns redan en sådan i samhället som säger att man inte ska bete sig som ett as, problemet är att vissa gör det ändå. Men... Är tanken att det ska fungera i utbildande/upplysande syfte liknande "korten" som Ram nämner? Det kan mycket väl vara så att detta kan hjälpa till viss del. Vissa saker säger folk säkert pga att de inte fattar att de gör illa/bidrar till dåligheter. Det kanske räcker att det står "Sköter du dig?" som en tankeställare :)
Eller är tanken kanske var att detta ska fungera som regler att luta sig emot så att man kan slänga ut folk från konventet om de bryter mot dessa? Så att man når dit lagen inte når, och framförallt snabbare, så att säga?
Det är lite som forumreglerna. Folk läser dem inte, men man kan som moderator ändå stötta sig på dem när man bannar folk. Eller för den delen Svea rikes lag: den läser folk inte heller, men att inte kunna lagen är ingen ursäkt i domstol. Du förväntas kunna dem, och kan du dem inte när du ovetande bryter mot dem är det ditt problem. En code of conduct skulle kunna fungera likadant. "Jaha, du sket i att läsa den innan du tafsade? Tuff skit, kompis. Visa dig inte här igen."

Code of conducts kan också innehålla en klase process, det vill säga ett dokument som arrangören har som checklista för vad som ska göras. Det är mycket enklare att ta hand om saken när man har ett dokument som säger "om du kontaktas på grund av blah, då ska du göra så här" följt av en punktlista. Annars blir det lätt Någon Annans Problem™.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag har aldrig spelat på konvent, men om det sker mycket just runt spelborden, kanske en blankett med några rader "code of conduct" kan delas ut inför spelstarterna?
Nu vet jag inte om någon här är inblandad i att arrangera konvent, eller har kontakt med arrangörer, men Gothcon hade ju en uppföljningsblankett efter senaste konventet. Mycket frågor om maten och så... kanske kunde de haft några frågor kring ämnet vi diskuterat här. För att uppmärksamma problemet, fånga in om det är några särskilda områden som behöver extra fokus etc..?
 
Top