Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
PAX;n173746 said:
Tyvärr så har du inte tolkningsföreträde om vad som skall diskuteras i tråden. En diskussion är inte enkelspårig och enkelriktad. Den glider i olika riktiningar.

När det gäller "sonat sina brott" så är väl det högst intressant att diskutera det i tråden, eftersom det speglar hur vi ser på gärningspersoner även efter brottspåföljd. Se det inte som kapning av tråden, om vi nu inte bara ska prata om hur det är när folk beter sig illa på rollspelsarrangemang. Se även det stycket som ett inlägg i tråden. Inte som ett svar på just ditt inlägg. Jag skulle kanske skapat två inlägg, så hade du nog inte missuppfattat det som svar på din fråga.
Det där är inte vad tolkningsföreträde betyder >_> du menar 'du får inte bestämma'.

Och även om du gjort klart att mitt inlägg inte var vad som promptade ditt ämnesbyte så är det värt att påpeka att det ändå upprepar en rätt obehaglig trend, särskilt som du formulerade det. Därför föreslog jag en egen tråd. Inte för att jag inte tycker den diskussionen också är viktig.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Vad gör speltillverkarna för att hjälpa till med att förhindra/motarbeta dessa händelser? Det är ganska tyst från deras sida i denna tråden... :mad:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
PAX;n173759 said:
Vad gör speltillverkarna för att hjälpa till med att förhindra/motarbeta dessa händelser? Det är ganska tyst från deras sida i denna tråden... :mad:
Vad är det du menar att de skulle göra? Jag kan inte se att just speltillverkare skulle ha större ansvar än någon annan.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
Vad borde dom göra? Skriva in det i reglerna att man inte får tafsa?
"Om du klämmer på en medspelare utan dennes medgivande blir du leveldrainad som bara kan återställas med en Miracle, Wish eller Greater Geas, förutom att du i dlna medspelares ögon blir för evigt känd som Tafsar-Jocke"
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
PAX;n173759 said:
Vad gör speltillverkarna för att hjälpa till med att förhindra/motarbeta dessa händelser? Det är ganska tyst från deras sida i denna tråden... :mad:
Du har väl just växlat flera inlägg med en om just det här?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
PAX;n173759 said:
Vad gör speltillverkarna för att hjälpa till med att förhindra/motarbeta dessa händelser? Det är ganska tyst från deras sida i denna tråden... :mad:
Jag försöker skriva inkluderande rollspel, debatterar saken på forum, och väntar på att MRAs börjar off-topica, threadcrappa, trolla eller personangripa så att jag kan stänga av dem.

Det är ungefär så mycket jag kan göra, och bara en (kanske två) är i egenskap av speltillverkare.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Dante;n173761 said:
Vad är det du menar att de skulle göra? Jag kan inte se att just speltillverkare skulle ha större ansvar än någon annan.

obak;n173763 said:
Vad borde dom göra? Skriva in det i reglerna att man inte får tafsa?
"Om du klämmer på en medspelare utan dennes medgivande blir du leveldrainad som bara kan återställas med en Miracle, Wish eller Greater Geas, förutom att du i dlna medspelares ögon blir för evigt känd som Tafsar-Jocke"
Vad jag menar är att speltillverkare har ett bra utgångsläge för att se till att arrangörer har rutiner att hantera händelser när det gäller just mobbing, sexuella trakasserier och våldsbrott.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Krille;n173770 said:
Jag försöker skriva inkluderande rollspel, debatterar saken på forum, och väntar på att MRAs börjar off-topica, threadcrappa, trolla eller personangripa så att jag kan stänga av dem.

Det är ungefär så mycket jag kan göra, och bara en (kanske två) är i egenskap av speltillverkare.
Att skriva inkluderande rollspel verkar stärka många som känner sig exkluderade, så det tror jag är viktigt. En ytterligare indikator på att det är bra är att det verkar reta skiten ur mången MRA..
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
PAX;n173759 said:
Vad gör speltillverkarna för att hjälpa till med att förhindra/motarbeta dessa händelser? Det är ganska tyst från deras sida i denna tråden... :mad:
När jag skapar spel- och romanvärldar där rasism, speciecism, sexism, osv, förekommer, visar jag också att de är obehagliga företeelser. Till exempel,
  • i världen i SF-romanen The Ice War blir de två huvudpersonerna nedlåtande bemötta (en är en vit kvinna, den andre en mörkhyad man);
  • på Nya Erans (en Sci-Fi!-kampanj) exempelplanet Khuda utsätts människor för speciecistiska trakasserier på (de tvingas bl a bo i ghetton);
  • Kythera-kampanjmiljön (för Sci-Fi!; publiceras snart i Fenix) ser kritiskt på kolonialism.

Jag kan svårligen göra mer än så.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
PAX;n173775 said:
Vad jag menar är att speltillverkare har ett bra utgångsläge för att se till att arrangörer har rutiner att hantera händelser när det gäller just mobbing, sexuella trakasserier och våldsbrott.
Det har jag tyvärr inte, eftersom jag nuförtiden saknar försänkningar hos konventsarrangörer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
PAX;n173775 said:
Vad jag menar är att speltillverkare har ett bra utgångsläge för att se till att arrangörer har rutiner att hantera händelser när det gäller just mobbing, sexuella trakasserier och våldsbrott.
Inte bättre än någon annan. Det är inte så att konventsarrangörer och speltillverkare har särskilt mycket kontakt utöver "hej, kan vi komma och sälja stuff?" – "javisst". Och när vi är där så står vi mest i butik och försöker se till att nördarna som har köpt allt inte blockar borden för de som är potentiellt intresserade och eventuellt kan köpa stuff. Under resten av året har vi inte så hejjans mycket tid att lobbya konventsarrangörer.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
zonk;n173756 said:
Det är nog här det börjar, som flera andra också påtalat innan: Att sätta upp tydliga rutiner för hur man hanterar sexuella övergrepp, sexism och ofredanden på konvent, och i andra sammanhang, samt då att informera besökare både om nolltolerans mot sexuella övergrepp, sexism och ofredanden, och hur man gör för att rapportera. Att se till så att det finns stöd och hjälp att få, och så att problemen bekämpas.

Finns det något som borde göras i den här vägen på forumet? Känslig fråga såklart. Jag menar den som öppen, och jag tror ändå det finns mycket god vilja här på forumet, bland de som driver det. (Shit, jag börjar just inse ett ytterligare problem med det här: hur vansinnigt känsligt det är att ta upp den här sortens saker med de ansvariga. Det är väldigt lätt att det låter som en anklagelse... Ha tålamod med mig, som är ny med sånt här..)
Att prata om det här, kvinnosyn, samtycke, osv i rollspelskontexten är väl en bra början iaf (även om det inte alltid är till moderatorkårens belåtenhet...) och i och med att vi är brutalt överviktiga på män här så är det dels en bra plats att påverka men också viktigt att lyssna på de som faktiskt får lida av skiten!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
PAX;n173775 said:
Vad jag menar är att speltillverkare har ett bra utgångsläge för att se till att arrangörer har rutiner att hantera händelser när det gäller just mobbing, sexuella trakasserier och våldsbrott.
Tänker du nu på "författare" eller "arrangörer"?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
PAX;n173751 said:
Nu vet jag inte hur det fungerar mellan spelkonventen , Sverok och dess föreningar, men jag antar det finns bra möjligheter för att rapportera händelser och motåtgärder att ta till. Annars kommer ni/vi ju aldrig kunna stoppa händelserna.
Njae, det är väl just det mycket av de länkade artiklarna mm vittnar om att det inte finns?

Den enda "existerande" lösningen så länge som inte exempelvis Sverok eller andra aktörer skapar ett nytt sätt, är genom diskussion och att försöka belysa saker som hänt - och _det_ är ju också något som möter på en hel del motstånd. (Också denna gång syftar jag till innehållet i flera av de artiklar som länkats i den här tråden, men vi behöver ju inte gå utanför vårt eget forum - där har vi både historiskt och i denna tråda sett exempel på försök att styra om diskussionen, bort från "jobbiga ämnen" och etablerandet av mot-strategier.)

Sen rekommenderar jag särskilt "Konsten att inte vara en domstol i lajvsammanhang" på Setsuna ceres blogg, som Xhakhal länkade till tidigare.

Det är frågan om Sverok eller någon annan egentligen är så väldigt mycket mer lämpade att "lösa problemet". Hur? Vilka metoder eller procedurer skulle vi acceptera då?

Om någon deltagare vill kritisera en annan - eller en arrangör, en spelledare, en funktionär etc - vad har vi för grund att hitta på "regler" för hur det ska gå till, och med vilken rätt skulle sådana saker avgöras?

Och om vi antar att vi gör så - blir det inte bara samma skuldbeläggande av "avvärjande beteende" som nu, i slutänden? Dvs. tex "har du polisanmält?" blir "har du anmält till Sveroks utskott?" - och egentligen ett försöka att inte behöva ta itu med det här - "inte nu, inte jag".


Jag tror inte att det går att uppfinna en lösning. Vi har en. Polisväsende och domstolar. Och vi ser att det inte alltid fungerar särskilt väl - så varför skulle en replikering av det systemet, inom lösa ramar, med personer som saknar utbildning, fungera bättre?

Jag tror att bästa - och kanske enda - sättet att "stoppa händelserna" är detta, att diskutera varför de uppstår, lära oss fakta, lära oss av varandra vad en kan göra - för att förebygga, för att avbryta och för att just stoppa. Men ingen väg runt det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
PAX;n173775 said:
Vad jag menar är att speltillverkare har ett bra utgångsläge för att se till att arrangörer har rutiner att hantera händelser när det gäller just mobbing, sexuella trakasserier och våldsbrott.
Det tycker jag inte. Mina erfarenheter av konventsarrangörer är väldigt ointresserade av rollspelsförlag, i alla fall de små (jag har ingen erfarenhet om hur de är mot de "större"). Det har varit mest "vilka är ni?" när man pratat med dem.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
RasmusL;n173782 said:
Tänker du nu på "författare" eller "arrangörer"?

Arrangörer naturligtvis. De är ju trots allt ansvariga för arrangemanget. Och i det här fallet tänker jag främst på de föreningar som oftast står bakom ett konvent. Men kanske även arrangörerna av de olika spelen.

När jag tidigare skrev om att sätta press på arrangörerna så finns det naturligtvis flera vägar att gå.

Sverok - som bidragsgivare till arrangerande föreningar för konvent, så borde de absolut ha stora möjligheter att påverka hur felaktigheter skall bemötas och rapporteras. Det kan också vara ett stöd om polisanmälan görs. På samma sätt kan Sverok tillsammans med dess föreningar hålla koll på individer som inte anses vara kapabla att sköta sig.

När det gäller speltillverkarna (ni en handfull i Sverige) så borde ni med tämligen ganska enkla medel kunna påverka både Sverok och arrangerade föreningar för att de skall ta fram rutiner kring de problem som kan uppstå. Gör något gemensamt...

När det gäller arrangörer och dess föreningar - ja ni vet nu vad jag anser. Ni har en del att jobba med helt enkelt.


Sen en fråga när det gäller spelkonvent och lajv generellt. Tar ni aldrig upp dessa frågor i debatt på konventen? Har ni över huvud taget konventdebatter/forum? Jag har inte hört det rapporterats något sådant över huvud taget från ett svenskt konvent. Här kanske det skulle finnas utrymme för Sverok att vara mer på plats och samtala med föreningsmedlemmarna.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
Dessutom är det väl ganska ofta så att det är någon som inte har med spleförlaget i fråga att göra som bara sätter ihop ett scenario i godtyckligt system och kör det på ett konvent.

Säg att jag kör ett litet busigt scenario där RPna ska jaga Amazoner till någon kungs zoo och använder Drakar och Demoner som regelsystem. Hur blir då Riot Minds ansvariga för att LinCon har en "Var ingen rövhatt"-policy?

Snarare tycker jag att Konventet ska se till att jag som arrangör sköter mig, håller efter mina spelledare osv.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
McAber;n173821 said:
Säg att jag kör ett litet busigt scenario där RPna ska jaga Amazoner till någon kungs zoo och använder Drakar och Demoner som regelsystem. Hur blir då Riot Minds ansvariga för att LinCon har en "Var ingen rövhatt"-policy?
Inte alls naturligtvis. Vilket jag naturligtvis inte har påvisat heller. Läs lite mer mellan raderna.
 
Top