Nekromanti Sverox byter ansikte igen

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Det förfarandet har jag i alla fall...

Nej, och det är ju dumt om man argumenterar för att ett förslag ska vinna så finns det ignen egentlig anledning att argumetnera för de andra förslagen.

Typ

Karl Lampinen, personligen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Lyssna då

Kom från samma förening. Men samtidigt kan sägas att flera ur styrelsen kände Gillbringarna.. såå hur bemöter man det?

Karl Lampinen, personligen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Verkligen inte!

Nja. Jag kan ha fel, det är ingen siffra skrivet i sten, för många av våra medlemmar håller på med många olika saker. Men jag vet att det finns många stroa LAN-föreningar, som har massor av kids, bl. a.

och så är det ju så att många håller på med rollspel och lajv kortspel och datorspel och figursepl och brädspel och airsoft, vilka alla kan defieneras somroll och konfliktspel, däremot är inte förbundet ENBART (nästan) rollspelare och bärdspelare somd det var 88 -89

the times they're changing

Karl Lampinen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Intressant frågeställning (OT)

Jepp. DEt går. och att ingen spelar roll och konfliktspel är som tidigare nämnt inte sant, däremot är det färre, klart färre, procentuellt.

Karl Lampinen, personligen
 

Jon Nilsson

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
5
Sveroks Ordförande svarar och förklarar.

Hej alla debattörer.

Mitt namn är Jon Nilsson, förbundsordförande för Sverok. Eftersom det förekommit en massa inlägg med frågor och påståenden så jag kommer nog missa en stor del, men ska göra mitt bästa. En del av det jag skriver har jag också skrivit på forumet på sverok.se.

Förbundsstyrelsen har gjort ett val av vilken tidning vi tror är den bästa för Sverok i den närmaste framtiden (1-3 åren beroende på utgivningstakt m.m.). Vi har gjort det baserat på det underlag som ni tagit del av, på inkomna dummies och våra kollektiva erfarenheter och åsikter. Vi kan självklart ha gjort ett felaktigt val, och lika självklart kan så kommer folk ha olika åsikter om hur vida vi har gjort det eller ej. På samma vis som jag har mina egna åsikter om Sinkadus, Sverox, Rubicon och andra svenska och utländska speltidningar jag läst sedan 1986. Det relevanta i styrelsens val har dock inte varit vad vi personligen tyckt är en tidning vi skulle vilja läsa, utan som jag skrev inledningsvis: - att hitta den tidning vi tror bästa kan föra vidare det som den sittande redaktionen varit med och skapat under de 28 nummer de arbetat med Sverox.

Ska kort försöka ta upp en del av de obesvarade frågorna och påståendena som figurerat hittills. I många fall är åsikterna och svaren mina egna då jag inte vet hur alla i styrelsen resonerat och röstat, så läs det jag skriver med det i bakhuvudet. Det är lite långt, men det är en massa inlägg att bevara så ni får stå ut.

Först ett klarläggande om processen bakom beslutet: Det är två personer som berett frågan för styrelsen på styrelsens uppdrag. Det är Fredrik Engström och Fredrik Axelzon. Dessa blev valda av styrelsen för uppdraget för att de var de som var bäst lämpade. Särskilt Fredrik E sitter med sin bakgrund som förbundsordförande för föreningen Lyran (ideell förening för ungdoms- och skoltidningar) på en väldig sakkunskap om tidningar och tidningsproduktion.

Fredrik och Fredrik var på det omtalade riksmötet i mars i år på två olika sidor med vitt skilda åsikter i den diskussion som där fördes om Sverox kvalité och framtid, och har under processens gång fört en omfattande betydande dialog som lett fram till deras gemensamma rekommendation om vilken redaktion som styrelsen skulle välja. Styrelsen valda att följa deras rekommendation, och det är alltså förbundsstyrelsen som är ansvariga för beslutet och inte så som det ofta påståtts här och på andra håll Fredrik och Fredrik

Först ett antal citat från Magnus Seter, följt av en kommentar/fråga/svar från mig.
?Så det vinnande förslaget var inte dyrare än det nuvarande. Det var till och med, av en outgrundlig slump, lite mer än 1000 kronor billigare än Gillbringarnas förslag. Tänk så det kan slumpa sig.?

Vill du utveckla det vidare? Om ja, så ser jag fram mot att få veta vad du syftar på. Om nej, så tycker jag du ska undvika den typen av antydningar som jag tycker mig se här.

?Jag tycker att det vore intressant att se dels Rosens siffror uppdaterade, och dels se vilka grenar styrelsen ägnar sig åt. Detta skulle nog vara av intresse för alla medlemmar inom Sverok, då förbundet enligt styrelsen uppenbarligen är inne i en förändringsprocess, och i ett läge där man alltså antyder att rollspelarna numera är överspelade som intressegrupp.?

Var antyder ?man? att rollspelarna är en överspelad grupp? Utveckla gärna. När det gäller hobbygrenar så är rollspel den i särklass bäst representerade inom styrelsen, överrepresenterad enligt många.

Sedan ett citat från Marco Behrmann: ?Jag undrar framförallt hur Gillbringarna kan anses vara utmanare, när det är de som är "sittandes"? Innebär det att Sverok redan tidigare hade bestämt sig för en linje, no matter what??

Svaret på den frågan är att huvudförslaget i Sverok-samanhang alltid är det som förs fram av den i styrelsen som tar upp ärendet. Karl Lampinen och Andreas Brodin svarar mer utförligt på Sveroks forum.

?If it's ain't broken, don't fix it".

Detta är en filosofi som inte bara är tråkig, det är en filosofi som passar för någon som kommer att springas om av omvärlden, eftersom världen alltid är i förändring vare sig man vill det eller inte. Men för att förtydliga ytterligare och undvika enkla öppningar: Sverox under den nuvarande redaktion är ? anser jag ? inte ?broken? utan en helt ok tidning. Jag röstade på den för två år sedan, och föll för Anders Blixt retoriska begåvning på riksmötet 1997 och röstade för rävarna då också. MEN, bara för att det är en ok tidning så innebär det väl inte att alla alternativ är sämre? Självklart inte. Förbundsstyrelsen anser att Novmber Produktions förslag är bättre. Punkt.

Sedan ett citat från Tinwe: ?Jag skulle vilja höra ett enda vettigt argument till varför beslutet blev som det blev, då protokollet innehåller helt mostridiga fakta.?.

Du får gärna förtydliga detta. Klart det innehåller motstridiga fakta, eftersom de olika förslagen är bra på olika plan och att deras inbördes rangordning är olika beroende på om man tittar på layout, innehåll, kostnad eller något annat.

Så över till Rosen. Till dig vill jag först säga att jag inte träffat dig någon gång, vilket är synd då jag uppskattar många av dina illustrationer och har ett par bra tips på nya teman.

Jag är mycket besviken på det sätt du agerat här på forumet, där jag tycker att du till skillnad från de av dina kollegor i redaktionen som jag träffade i helgen verkligen utstrålar dålig förlorare och konspirationsteoretikernas alla utmärkande drag. Du drar upp vilda teorier och antyder (på gränsen till hävdar) att Magnus Alm medvetet vilselett resten av valberedningen, en absolut majoritet av ombuden på riksmötet och sedan hela förbundsstyrelsen för att kunna vinna en upphandling om vem som får göra Sveroks förbundstidning. Detta är något som skulle passa som tema för en av dina små serier!

När du gör detta så slänger du väldigt grova anklagelser runt dig, på ett sätt som jag finner väldigt stötande, och som gör att du inte bara förstör det förtroende jag haft för dig utan även slänger skit på alla de nummer som du och de andra i din redaktion gjort Sverox. Du idiotförklarar hela Sveroks riksmöte, och den sittande förbundsstyrelsen. Du hävdar att enbart du och några få utvalda kan se igenom konspirationen och skåda sanningen. Jag tycker att du ska ta och ringa dina kollegor och prata igenom saken med dem, jag tycker att du ska ta en paus och fundera över vad du skrivit och sedan tycker jag att du ska be Magnus om ursäkt för det du skrivit här.

Slutligen.
Jag ser fram mot den nya redaktionens första nummer, och jag hoppas att de som varit aktiva här och alla andra som har åsikter i ämnet väljer att föra fram dem på ett konstruktivt sätt till förbundsstyrelsens och den nya redaktionen. Har ni idéer om utseende och innehåll? Hör då av er till dem som jobbar med tidningen så hjälper ni dem att göra ett bra jobb.

Vänligen
Jon Nilsson
Förbundsordförande Sverok
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Uppmaning

Att du inte håller med om vad jag säger, betyder inte att du nödvändigtvis har rätt.

Jag har föröskt möta kritiken och svara på era frågor, och spenderat typ 3 timmar oavbrutet läsande på det här forumet, så är det ganska självklart att stavning är något man nedprioriterar. MEN jag anser det varit nödvändigt att framföra vad jag tycker och känner, och försvara mitt handlande.

Styrelsens handlande får Jon Nilsson försvara, och om du inte anser att mina argumentationer håller måttet så framför gärna konkret vari jag brister. Alla sakfel som påpekats har jag försökt rätta till, allt som jag inte vet skriver jag är gissningar och osäkert. Eller så kan du göra som jag:

acceptera att utfallet har blivit som det blivit och att vara bitter och missunsam mot den nya redaktionen är enormt improduktivt. Du får gärna försöka förändra saker genom motioner och engagera dig Sverok, eller skicka in artiklar till Novembers redaktion, men så länge kritiken här inte gör någonting bättre kommer jag möta den. Om du vill slippa mig: gör någonting bättre!

och kom ihåg att det är en tidning vi talar om, snälla!

Karl Lampinen, personligen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Avslutning

Med det här inlägget vill jag tacka för mig och poängtera att alla mina inlägg har varit min personliga inställning. Som förbundsstyrelseledamot har jag känt ett ansvar att svara på de frågor som uppkommit, och har trots hårt språk och ett allmänt dåligt debattklimat (med lysande undantag, tack Magnus Seter bl. a.) oc föröskt svara så gott jag kunnat. Den officiella kommentaren finns här ovanför, och jag hänvisar all vidare diskussion till Sveroks forum.

Jag önskar att alla här tar sig vidare från den här - i ett globalt perspektiv - oviktiga debatten och förösker göra Sverox till just den tidning som NI vill läsa, möjligheterna finns.

Om någon tagit illa upp (på annan basis än redan ursäktade faktafel samt och att jag inte höll med) så ber jag om ursäkt för detta. Allt annat står jag för.

Godkväll.

Karl Lampinen, ledamot i förbundsstyrelsen Sverok
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Konspiratoriska ledamöter?

Tjenare, Wille Raab heter jag och jag är en av dem i förbundsstyrelsen som reserverade sig mot beslutet om Sverox. Varför ser ni i min reservation, och varför jag inte kastar mig i diskussionerna har såväl Daniel Roos som Karl Lampinen redan förklarat tidigare.

Däremot måste jag bemöta det Dan Sivnert sitter och skriver som mer direkt rör mig.

Det här brevet som jag klipper in nedan (från Sveroks forum) är den enda kontakt vi har haft sedan riksmötet. (Undantaget det telefonsamtal då jag svarade i Jons telefon och du la på utan att hälsa.)



*** klipp ***

Ämne: Nu är du ute på djupt vatten, igen
Skrivet: 031011 04:07
Från: Dan Sivnert
Till: Wille Raab

Hej Wille

Som jag lovade för över ett halvår sedan så skulle jag hålla mina ögon på dig, det har jag fortfarande.
Denna gången är jag mycket nyfiken på hur du ska kunna motivera din reservation. Det var en vacker liten skrivelse som jag kunde ta del av tack vare hemsidan, även om det säkert var skrivet för att låta bra snarare än att verkligen peka på några _riktiga_ brister. Jag för min del var inte med på mötet, men jag hyser fortfarande stor respekt för folk som hamnat i FS. Du verkar inte hysa samma förtroende för dina kollegor.
Även om det verkligen är så, att alla brister du tar upp verkligen existerar enligt ett "objektivt perspektiv", så är det fortfarande ganska nedvärderande om du (och kanske Anton) anser att du är den enda som inte "manipulerades" av onda sveroxansvariga! Jag hoppas för din skull att du tog upp din rädsla om att manipulationer förekom under stryrelsemötet, så de andra åtminstone fick en chans att reagera innan det var var försent! Eller...
Så ansåg du att alla redan hade bestämt sig så att det var försent för argument..
Eller...
Så handlade du på det sätt som du tycker är eftersträvansvärt i en styrelse på Fs:s nivå, genom att hålla tyst och undvika konflikter. Något som du verkar vara bra på, i teorin åtminstone.
En annan färdighet som du visat prov på är "korridorspolitik", jag önskar nästan att du väljer att praktisera den taktiken i denna fråga!

Jag föraktar sällan medmänniskor men jag har svårt att låta bli när det finns personer som är direkt fega, eller ideella som behandlar andra ideella på ett okänsligt sätt. Ett sätt att bemöta sina "kollegor" är att ta upp kritik med berörda parter först, innan man gör det till en offentlig sak. (Obs exempel: så som jag gör nu, eller som jag försökte göra under RM) Jag hoppas verkligen att du tog upp din kritik med Fredrik och Fredrik innan du valde att formulera din lilla skrivelse. Men med tanke på hur du handlat tidigare så har jag svårt att tro det.

Nej Wille. Jag hoppas att du en dag inser exakt varför jag föraktar dig och ditt handlingssätt. Alla har vi brister, men det är först när man vågar ta itu med dem som man kan fokusera på sina tillgångar istället.

Ovänligen
/Dan

*** slut på klipp ***



Jag vet inte vad du har för definition när du säger att man ska trippa lätt på tå när man har med ideella att göra (som du ju här på forumet skriver att du gör), och jag bävar för att veta hur du normalt sett försöker ta kontakt med folk...

Hur som helst, jag tar till mig av ditt tips, och kommer även i fortsättningen att "fokusera på mina tillgångar" och vara den person som riksmötet valde till förbundsstyrelsen och förbundsstyrelsen valde till vice ordförande.
Det är tråkigt att vara föraktad (och den här posten förändrar nog inte mycket), men jag har i alla fall bättre saker att lägga mitt engagemang på, än att "bevaka" någon i ett halvårs tid...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Magnus utvecklar

Tack för att du tar dig tid att svara på frågor. Jag ska utveckla de två punkter du ville att jag skulle utveckla.

Vill du utveckla det vidare? Om ja, så ser jag fram mot att få veta vad du syftar på. Om nej, så tycker jag du ska undvika den typen av antydningar som jag tycker mig se här.
För det första. Råd och rön om vad jag ska undvika och inte undvika på detta forum undanber jag mig, så länge jag inte brutit mot någon av forumets regler.

För det andra. Att det vinnande bidraget ligger nästan på kronan 1000 spänn under det förslag som går under beteckningen "Gillbringarnas" är anmärkningsvärt, särskilt när mycket av diskussionen innan beslutet fokuserade på just kostnad. Huruvida det är anmärkningsvärt av den anledningen att November och Gillbringarna räknat ihop och fått nästan samma summa, eller om det är anmärkningsvärt av andra anledningar spelar egentligen ingen roll.

Själva faktumet är anmärkningsvärt. Det betyder inte, som du säkert vet, att det är klandervärt. Detta är min analys efter att ha deltagit i ett hundratal upphandlingar, varav några har vunnits och många har förlorats.

Var antyder ?man? att rollspelarna är en överspelad grupp? Utveckla gärna. När det gäller hobbygrenar så är rollspel den i särklass bäst representerade inom styrelsen, överrepresenterad enligt många.
Följande sekvens av händelser ligger till grund för mitt inlägg, där jag talar om "antydan":

Vi fick i ett inlägg från en styrelsemedlem veta att medelmedlemmen numera var intresserad av lajv och dataspel. Vi fick också av samme ledamot veta att vi inte var representativa bland medlemmarna. Detta forum är rollspel.nu, vars medlemmar alltså inte är representativa. Och att styrelsen anser att Sverok är inne i en förändringsprocess där mindre fokus läggs/vill läggas på rollspel i tex Sverox till förmån för förbundsinformation är väl ett etablerat faktum?

Detta sammantaget innebär något tillspetsat att jag, om detta skulle stämma, kan se att det finns en risk att vi som rollspelare är överspelade, till förmån för andra grupper. Jag är inte ensam om denna åsikt, i alla fall i denna tråd.

Karl och jag har messat litegrann, och han påpekar att jag övertolkade hans inlägg. Jag håller med om att det kan vara fallet och att jag läste hans inlägg som om de kom från styrelsen. Sånt är lätt hänt. Jag vill samtidigt poängtera att min känsla inte bara grundar sig på inläggen i denna tråd.

Vi rollspelare har skuffats undan från flera tidningar, Sinkadus på sin tid, Codex när den utvecklades till att primärt vara ett livsstilsmagasin, Runan har inte setts på länge, Rubicon försvann... Sverox var ett andningshål för oss. Nu ska det spelrelaterade materialet minskas, och det ska bli mer förbundsmaterial. Alltså känner i alla fall jag mig, som rollspelare, undanskuffad. Det finns säkert de som känner att vi rollspelare skuffar undan dem, men de får tala för sig.

Men tillbaks till frågan om spelpreferesner: om rollspelarna är överrepresenterade i styrelsen gör det inte det hela mindre intressant. Jag tycker fortfarande att det skulle vara intressant att få information om fördelningen på vad medlemmarna sysslar med, och vilken "gren" av hobbyn dess representanter sysslar med.

Nu har Karl alltså förklarat mer om vad han menade, och även understrykit att han talat som privatperson, vilket är bra. Men jag måste erkänna att jag har svårt att skilja på person och funktion i sådana här fall (kan man till exempel sklija mig och mina åsikter från ett av de forlorande anbuden? Nej, troligen inte).

Är det nog utvecklat eller vill du att jag försöker igen?

MVH

Magnus
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Och vad fan var det där?

Och av de människor på detta forumet (som drivs av flera av "Gillbringarna" som förlorade upphandlingen
Vi har ingenting med rollspel.nu att göra mer än att vi - precis som många andra speltillverkare - valt att ha ett forum här. Om du bemödar dig med att titta på headern på hela sidan ser du vilken tidning de samarbetat mest med;-) Vår sida heter www.rollspel.com - du är välkommen att besöka den, men om du ogillar rollspelsmaterial är sannolikheten att du hittar något du gillar rätt liten... Att du ogillar kritiken som framförs här har således ingenting med oss att göra och vi uppskattar inte dina antydningar. Tycker det är konstigt att du så vildsint tillbakavisar konspirationsteorier i ena sekunden för att lansera egna själv i nästa. Men det är klart, din udd är ju riktad mot oss som förlorade upphandlingen och det kanske är mer OK enligt din åsikt?

Vi har hittills inte yttrat oss i denna fråga på detta forum, men det är sant att ett par personer ur vår redaktion har engagerat sig i egenskap av privatpersoner, precis som några av er i förbundsstyrelsen har yttrat er.

/t&a, trötta...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Hur ska man tolka det här då? ...

»[…] om förbundsstyrelsen elelr riksmötet vill kan vi dra in tidningen och köpa kola för pengarna. Varken Gillbringarna eller tidnignen är oumbärliga.«

Vad vill du säga med det där uttalandet?

»Whee! Kolla, jag har makt; det har inte ni!«?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Och vad fan var det där?

Hej! Jag vill bara ta tillfället i akt och tacka för ett bra jobb under de år ni har hållit i Sverox. Det har alltid varit lika trevligt när tidningen damp ner i brevinkastet, och det är synd att ni inte fick fortsätta.

Efter att ha läst igenom hela debatten och insett att jag inte har något direkt bidra med längre kan jag bara konstatera en sak. Jag tror att den nya tidningen kommer att vara bättre inriktad på de verksamheter de flesta medlemmarna utövar, men på samma gång tror jag inte att det är dessa medlemmar som faktiskt läser tidningen. Och att få nya grupper att läsa tidningen är nog inte så lätt, oavsett hur tidningen faktiskt ser ut. Därför tror jag att den gamla Sverox var bättre lämpad på att tillfredsställa den del av medlemmarna som över huvud taget är intresserade av att läsa en tidning, och därmed tror jag inte att den nya Sverox kommer att fungera särskilt bra.


/Dimfrost
 

--nix--

Veteran
Joined
24 Jul 2003
Messages
24
Location
Upplands Väsby
Otack är den arbetsammes lön.

Ska bli intressant att se en politiskt korrekt/journalistisk publikation om förbundet. *gäsp*

Rävarna är väl medvetna om att Runan håller på att starta upp igen? *hintar*

// Niklas Hallgren
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Ett tack

För tiden då ni skapade de mest läsvärda Sveroxarna. En eloge.

Man borde slå sig samman, några riktiga rollspelare och rollspelsmakare och slå huvuden i bitar för att se om man kanske inte skulle ha en dedikerad rollspelstidning ändå, en tidning för RiotMinds, en för Rävspel, Rävsvans och för Neogames.... Skulle kunna gå.... En idé, ett koncept...

Vi får fortsatta detta på annan plats. Men tanken...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sveroks Ordförande svarar och förklarar.

Så över till Rosen. Till dig vill jag först säga att jag inte träffat dig någon gång,

Öh... Det visste jag faktiskt. (-:

Jag är mycket besviken på det sätt du agerat här på forumet, där jag tycker att du till skillnad från de av dina kollegor i redaktionen som jag träffade i helgen verkligen utstrålar dålig förlorare och konspirationsteoretikernas alla utmärkande drag.

Sorry, men jag är för gammal och cynisk för att likaställa diplomati med käftknipande.
Dålig förlorare kände jag mig som den förra gången vi blev av med kontraktet - då skedde det i ett brus av bakomryggen-snack om hur totalt värdelösa vi och vår tidning hade varit; det var en klar skillnad mot den här gången, som jag på det hela taget känner mig rätt tillfreds med.
Och det är en viss förbättring att jag nu verkar tro på konspirationer och inte konspirerar själv, som i en av dina kollegors inlägg längre ner. (-:

Du drar upp vilda teorier

*suck* Som jag sagt flera gånger tidigare i den här tråden, de "vilda teorierna" kommer inte från mig. Hur personer i och omkring styrelsen agerar är något som diskuteras, omnämns och fikas över tämligen regelbundet bland många av landets förbundsaktiva - vilket jag ärligt talat tror att du är fullt medveten om - och besk kritik har riktats direkt till styrelsen långt innan den här tråden startades på det här forumet.
Mina "grova antydningar" var väl när jag förklarade hur jävdiskussionen uppkommit för walium, efter en direkt fråga från honom, men det finns som sagt någonting inbyggt i Sveroks interna kultur om att faen må ta den som pratar om sånt offentligt - en inställning som jag aldrig har begripit mig på, och aldrig kommer att sympatisera med. Men det är väl därför som Tove är redaktör och inte jag.

Du idiotförklarar hela Sveroks riksmöte, och den sittande förbundsstyrelsen.

Långt ifrån; att man beslöt att utse Fredrik Axelzon till *en till* ansvarig utgivare för tidningen tydde på en mycket god portion sunt förnuft i mina ögon.

Du hävdar att enbart du och några få utvalda kan se igenom konspirationen och skåda sanningen.

Pfft. Av kommentarerna här på forumet att döma inkluderar de "få utvalda" vem som helst som läst dokumenten från senaste styrelsemötet; mer än så behövs faktiskt inte för att se bakgrunden till sagda jävdiskussion. Och att döma av de referat jag hört från helgens distriktsträff så är den reaktionen inte det minsta begränsad till hit... Du var där, så du vet.

Jag tycker att du ska ta och ringa dina kollegor och prata igenom saken med dem, //
och sedan tycker jag att du ska be Magnus om ursäkt för det du skrivit här.


Ovanligt många i den här tråden som tycker att andra ska be dem själva eller tredje part om ursäkt... Tycker inte jag, så länge inga nya fakta framkommer som markant skulle ändra läget. Och kollegorna har jag redan pratat med flera gånger idag.

--
Åke
 

barmo

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
4
Ursäkter och förtydliganden

Hej!
Jag såg nu att det hade kommit massor av svar på mitt inlägg. Har inte hunnit läsa alla än, men vill ändå säga följande:

* Det var inte meningen att stämpla folk som onda människor som inte är det. Du som känner dig oförskyllt förorättad, förlåt.
* Mina frågor som jag ställde var menade som uppriktiga frågor, inte insinuanta. Jag tackar för de svar som jag har fått.
* Jag har förstått att det var lite obehagligt för er att en ny person klampar in på forumet som ni inte känner till. Jag försökte vara tydlig med vem jag var, men för dig som tyckte att jag bar mig oartigt åt ber jag om ursäkt.

Jag vill avslutningsvis dock säga att de fakta som presenteras kring Magnus Alms förehavanden och baktankar för mig är vädligt starka och kränkande. De är farliga, för obekräftade rykten kan lätt bli till sanning, illvilliga, för att de demoniserar den nya redaktionen som istället behöver stöd och uppmuntran från de erfarna i förbundet, vilket många här verkar vara en del av.


För dig som fortfarande är arg över mitt sätt att argumentera är varmt välkommen att maila mig eller ringa mig.

0739-601371 / thomas.davidsson@home.se
/Thomas Davidsson
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Inga spel här?

En grundläggande del av problematiken kan kanske vara att jag som rollspelare känner mycket liten samhörighet med datorspelare, kortspelare och deras verksamheter? Jag sysslar med gestaltande, berättande och skapande, de sysslar med spel. Det är en ganska stor skillnad i mitt tycke, och den huvudsakliga anledningen till att Sverok som idé aldrig tilltalat mig särskilt. Verksamheterna inom förbundet är helt enkelt för olika. Sverox däremot var bra, den tilltalade mig...fram tills nu, förmodar jag.

- Ymir, cynisk sagodansare.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Inga spel här? [Lite OT]

Jag tror inte du ska dra alla över en kam. Jag är ganska säker på att de flesta av SVEROK:s rollspelare inte alls har några problem att se rollspel som just spel. Förvisso skiljer det sig fortfarande från andra sorters spel, men spel lär det likväl kallas. Att du (och jag) ogärna kallar det för spel är en annan sak. När dessutom den här tråden på flera ställen har antytt att friformarna är förbundets fiender så ska vi två nog hålla tyst :gremwink:

/RipperDoc - som gärna ser att friformare och spelare kan gå hand i hand på ängen SVEROK
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kikar in under tältduken..

Eftersom alla representativa människor ska komma till tals får jag dra mitt strå till stacken :gremgrin:

Jag har varit medlem i SVEROK i massor av år, men jag tillhör den stora skaran som ärligt talat inte orkar bry sig om hur det funkar. I mitt personliga fall kan jag känna intresse för att lägga mig i förbundets aktiviteter, men motivationen och tiden brister. Har jag att välja på att spendera en timme på att vara föreningsaktiv för en rollspelsförening eller bara spela rollspel så väljer jag alltid det senare.

Även om jag inte på något sätt känner mig delaktig i förbundets alla krampryckningar fram och tillbaka så följer jag med glädje tidningen som dimper ner i brevlådan. Och jag måste säga att den gemensamma nämnare för alla tidningar är att de är ganska stela och tråkiga. Dessbättre är de inte alla lika stela och tråkiga. Den senaste "versionen" av SVEROX har varit minst tråkig, men hur mysigt jag än tycker att Lemuria är så tror jag att det finns mycket att jobba på för att få tidningen mer populär hos den "vanlige medlemmen". Att överhuvudtaget pyssla med steampunk har jag svårt att tro ingår i den "vanlige medlemmens" sysslor :gremcool:

Det jag dock inte förstår är varför man ska byta tidning så ofta. Tidningen är det som syns allra tydligast för medlemmarna, näst efter kontoutdragen från föreningskontona. Att konstant ändra på den sänker förbundets trovärdighet, och framförallt hoppet hos dem som faktiskt börjat läsa tidningen. Någonstans nämndes att någon uppskattade att 20% av medlemmarna läste tidningen; varför ska då SVEROK hela tiden byta tidning? Jag förstår inte varför inte FS istället kan försöka ge nya direktioner och rekommendationer till den sittande redaktionen?

Nåja. Nu är ett beslut taget, och då måste jag ändå beklaga mig lite över dem som talat om problem med demokratin. SVEROK styrs via riksmötet, och har man där valt en utredningsgrupp för tidningsfrågan och en förbundsstyrelse så kan man sen inte anklaga dessa för att agera odemokratiskt, även om man tycker de tog ett felaktigt beslut. De är "folkvalda", och det innebär ju att man överlåtit ansvaret till dem att ta besluten. Riksmötet litade på de utvaldas kompetens, då kan man inte senare komma dragandes med annat.

Allt detta förutsätter ju dock öppenhet, för att motverka allt vad nepotism och konspirationer heter. Jag har inte satt in mig i det materialet som finns, men information kan inte skada, och jag ser gärna att SVEROK går ut med mycket tydlig information om tidningsbytet, dess anlednignar och hela tillvägagångssättet vid valet. Rimligtvis kan detta finnas i nästa tidning, men även på hemsidan förstås.

/RipperDoc - som inte egentligen svarade på Storugglas inlägg :gremgrin:
 
Top