Nekromanti STAR WARulvsSpel - Episod IV

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Re: Hellzon och Poseur

Hmm, grafikkortet till min dator brinner upp och sedan blir jag utröstad. Jag känner att jag blivit utsatt för en komplott! Nåja, ni har hört min historia. Synd att jag aldrig fick höra era.

/Hon som försvinner i en eldboll
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Hellzon och Poseur

Ja, nu finns det hopp! Banarok talar alltså sanning och Leia är ett alias.
Då finns det anledning att misstro alla, även om de råkar heta C3PO eller Chewbacca. Jag får omvärdera Craygh med andra ord.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Re: Hellzon och Poseur

Vicotnik said:
Röst: Hellzon

Anledning: Hellzon sias som Robot. Som jag nämt tidigare så siade jag Poseur/Hellzon runda 2 och fick då resultat robot.
Inlägg där jag nämner detta finns här.
Vafan?

Jaha, jag vet ju inte vad jag ska svara på det här. Leia Organa står det i mitt PM iallafall. (Nu när jag kollar verkar Flux ha missat att skriva ras, men Leia är ju klockren människa.) Knappast troligt att jag är någon slags Miller som pingar som robot fast jag är människa. Och Vic säger att han har pingat folk som människa, så hans förmåga är inte bonkers. Nån busdriver som varit i farten?

Eller så ljuger Vic. Analys kanske...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Hellzon och Poseur

Hmm. Vicotniks avslöjande var intressant. (Plötslig tanke: tror ni att Darth Vader är robot eller människa? Kan han vara både och på något sätt? Öh... jag har kanske gått vilse i fluffet?)

HJK jag skulle vilja se dig göra en analys av Hellzon där du (likt han) pekar på vilka som också är imperialister.

Det jag tänker göra nu är att analysera Banarok, jag vill känna mig säker på att han inte lurar oss (för är han imp och bluffar detta är vi helt körda som påpekats).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Hellzon och Poseur

Okej, jag har kollat lite närmare på det här med Banarok, kan vi lita på att hans förmåga inte är en super-evil bluff från den mörka sidan? Gått igenom de inlägg där han talar om sin förmåga. Såhär ser det ut.

Episod I:

#661193: Kommer ut som grön. Hoppas på fortsatt färgoutning, då det "gör min förmåga lite mindre värdelös."

#661230: Utreder sin förmåga mer i ett svar till outningsskeptiske BDG. Den blir lättare att använda om han vet färg, men fortfarande luddig. Argumenterar också för outning av rank.

Episod II:

#661284: Outar sin rank.

#661444: "jag vill veta ranker, eftersommin förmåga är kopplad ranger och färg skulle faktiskt ett massoutande av ranger vara trevligt enligt mig." / "
oavsett så kommer jag avslöja min förmåga i slutat av denhär omgången (eller tidigare) eftersom den är passiv och jag kan inte riskera att gå i graven med informationen."

#661450 & #661504: Fortsätter att önska sig en rangoutning, även om han inser risken i att en DTF kan ha målet att vara den högst rankade.

#661940: "dags att outa min förmåga oavsett vad som händer kan jag inte dö med dethär och vi kommer få reda på vilka ranker alla har i alla fall men det hade blivit intressantare ifall vi visste vilka som var vad.

min förmåga är passiv och jag vet att EXAKT en ledare är imperialist.

jag pointerade 2 gånger ganska utförligt att jag hade info men ingen ville dela sina ranker, så ofattbart irriterande men jag antar att folk inte läser mina posts så noga eftersom jag inte är under granskning eller en högprofil spelare alla är rädda för . . ."

Om banarok bluffar måste det varit något som han bestämt sig för redan på en gång, då han börjar hinta om sin förmåga redan på en gång. Han kommer även ut redan i runda två med sin förmåga. Det ser grönt ut så långt.

En sak som stör mig lite är dock detta: varför i hela helvete manipulerar impsen ut en ledare (Basenanji) när Banarok har outat detta?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Vicotnikanalys

Hujeda, 71 inlägg...

Episod 1

#660725
Röstar på Anders Åstrand då han är först i bokstavsordning.

#660729
Kommer inte att surfa osynlig, som svar på Hans förslag om att göra det.

#660730
Rösträknar.

#660732
Påpekar att alla officiellt har förmåga och kommer att kommunicera med Feuflux (som direkt svarar att vissa har passiva förmågor.)

#660780
Säger återigen att skärmdumpar på folk som skickat pm är menlösa (då många har förmågor och folk dessutom skickar pm utanför spelet.)

#660791
Påpekar att det är lätt för imperialisterna att hitta namn bland alla lirare i de tre första filmerna.

#660795
Mer om att PM-letande är meno.

#660798
Följer Hans ide med att nominera, nominerar BDG, röst på AÅ ligger kvar.

#660809
Säger att varulvarna inte brukar få veta saker om de andra rollerna.

#660810
Tycker färg är minst känsligt att dela ut, men då ska man ändå hålla inne med rang.

#660824
Teoretiserar att varulvarna får reda på lediga namn i spel där det är viktigt för settingen (Star Wars och Batman) men inte annars (Cthulhu).

#660825
Svarar krank, som har röstat på Vic för att rösträkning är ett enkelt sätt att framstå som hjälpsam utan att vara det. "Men ja, att summera rösterna är ett lätt sätt att göra sig hjälpsam, och om det nu gör mig misstänkt så är det en risk jag tänker ta."

#660836
Har ingen strategi, men i brist på sådan kan man ju hålla koll på röstningarna.

#660949
Tar bort sin röst från Anders Å när han frågar Vic, Purgatory och Banarok varför de röstat på honom.

#660966
Är beredd att avslöja färg.

#660968
Kommer ut som blå, vill inte avslöja nummer än.

#661003
Har ingen röst, har haft mycket att göra.

#661024
Funderar på tredje fraktion - Hutt eller prisjägare?

#661067
Säger om Zebulon att han själv gick ut med allt om sig i förra spelet (Då han var Miller, red. anm.) och fick mycket förtroende på det. Utlovar en jätteanalys senare den kvällen.

#661074
Jätteanalys. Klassar HJK som "gul", då han inte gjort så mycket. Har inte analyserat alla.

#661079
Röstar på Banarok som inte bidragit med särskilt mycket.

[Rösträkningar]

Episod 2

#661318
Postar från jobbet, har internetproblem hemma.

#661320
Tror det är bra att gå ut med kodnamn rundan innan det ska avslöjas.

#661322
Mycket på jobbet.

#661346
Tycker Vandraren var det näst bästa alternativet till att rösta ut en imperialist, efter Bearnie.

#661388
Är på att gå ut med ras.

#661414
Röstar Banarok då han inte postat mycket.

#661422
Kommer ut som robot.

#661424
Röstar krank då krank säger att han har dålig koll.

#661434
Går tillbaka till Banarok då Zeb frågar om han har några belägg för sin röst på krank.

#661445
Har internet igen, utlovar analys av de han inte tog innan.

#661559
Tycker Craygh är gul för att han postar lite.

#661571
Tycker Vimes verkar grön.

#661823
Jätteanalys #2. Poseur har postat lite, Vic skulle vlija se någon slags analys. Lindenius är svårbedömd då han inte sticker ut på något vis.

#661825
Röstar Craygh då han verkar försöka kasta skit på Zebulon.

#661834
Bekräftar att alla robotar har samma förmåga, samt bekräftar att Zebulon är människa.

#661839
Outar sig som 2-1B. Vill hålla på siffra ett tag till.

#661982
Röstar blankt då Craygh har kommit ut som C3PO och det är en osannolik roll att ljuga om.

Episod 3

#662052
Analyserar Åstrand, röstar Åstrand då han tycker AÅ har underliga resonemang.

#662103
Krankanalys. Ingen slutsats.

Episod 4
#662491
Röstar AÅ, ska kolla igenom mig och HJK innan han lägger röst på någon av oss.

#662494
Tycker vi ska gå ut med ras, outar sig som Blue 5, kommer avslöjas runda 7.

#662585
Röstar HJK då han tycker Leia är troligare än Shawn Valdez.

#662596
Röstar på mig då han har siat mig som robot.

#662598
Påpekar att han lyckats sia Zebulon som människa, så hans förmåga är inte bonko.

Slutsats:
Ja vad säger man? Mycket snömos, rösträkningar och allmänt teoretiserande om hur man spelar (säkra inlägg om man är imperialist) är det, men han har ju ändå gjort analyser av de flesta (alla?). Många korta inlägg också, till skillnad från vissa andras stil med få långa.

Vicotnik kan mycket väl vara imperialist, men han har spelat bra isåfall.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Ganska få inlägg så här långt, men det har ändå hänt en hel del intressant.

När jag kollar på rösträkningen just nu så ser det ut så här:

HJK 3: Hellzon, Banarok, Purgatory
Hellzon 4: HJK, Vimes, Vicotnik, Krank

Inte röstat än: Anders Åstrand, Björn den gode, Craygh, Zebulon

Jag skulle jättegärna vilja att folk röstade i god tid före draget. Det finns fler skäl till detta än att det rent allmänt är dåligt att lämna viktiga beslut till sista kvällen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Björn den gode said:
Inte röstat än: Anders Åstrand, Björn den gode, Craygh, Zebulon

Jag skulle jättegärna vilja att folk röstade i god tid före draget. Det finns fler skäl till detta än att det rent allmänt är dåligt att lämna viktiga beslut till sista kvällen.
Du har inte funderat på att rösta själv då? :gremwink:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Re: Hellzon och Poseur

Vimes said:
Om banarok bluffar måste det varit något som han bestämt sig för redan på en gång, då han börjar hinta om sin förmåga redan på en gång. Han kommer även ut redan i runda två med sin förmåga. Det ser grönt ut så långt.

En sak som stör mig lite är dock detta: varför i hela helvete manipulerar impsen ut en ledare (Basenanji) när Banarok har outat detta?
Banarok kom ut med det en timme och en kvart innan rundstopp. Impsen kanske inte hann byta?

Nu ska jag släppa en liten sjunkbomb: Banarok är 99% grön. Det här vet jag pga min förmåga.

Det innebär alltså att han knappast är en imp som lurat oss att bränna två drag på mig och HJK (sorry att jag höll med om den teorin, visste inte riktigt hur jag skulle göra med det jag visste). Men eftersom jag grönar honom är jag knappast imperialist heller, eller hur?

/Hellzon - live long and prosp... äh, fel franschise.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Hellzon och Poseur

Hur brukar det funka med de här grejerna, ni som varit varulvar i tidigare spel? Skickar valfri varulv in namnet på den som ska manipuleras till Feuflux och så går han på det senaste eller är förfarandet något annat.

Om man kollar i tråden är ju Lindenius aktiv efter Banaroks avslöjande. Dessutom skriver Craygh och Purgatory (i övrigt bara helt säkra rebeller och Eksem) i tråden efter detta.

Hellzon: det var en bra sjunkbomb! Visar det sig att HJK är en good guy hänger vi dig och Banarok sedan.

Röst: HJK
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Hellzon och Poseur

Ok, alltså, du "visste" hela tiden att Banarok var grön, men ändå valde du bland annat att skriva så här:

Tanken har slagit mig med, men är det en bra deal att offra en imperialist (för Banarok åker ju rundan efter mig och HJK isåfall) för att köpa två rundors lullull från spelarna? Jag tvivlar.
Du tänkte att det gav dig ökad trovärdighet ifall du avvaktade med att berätta vad du visste och istället försöka sprida sidospår för säkerhets skull?

Alltså om man har en bra förmåga är det klart att man inte vill gå ut och avslöja den men du var i ett läge där du har 50% chans att dö under dagen och resterande 50% att dö under natten (typ alltså).

Nej det här skriker liksom ut att du inte hade bestämt dig för vad du skulle bluffa för förmåga tidigare, men nu har du gjort det.

Och så försöker du försvara dig med:

Men eftersom jag grönar honom är jag knappast imperialist heller, eller hur?
Alltså impsen vet också med säkerhet vilka som är gröna, och kanske var det den här reaktionen du ville åt:

Hellzon: det var en bra sjunkbomb! Visar det sig att HJK är en good guy hänger vi dig och Banarok sedan.
Du drar alltså med dig inte bara en utan två rebeller när du dör, eller ja det är vad du försöker med i vart fall.

Vimes, du verkar vara en smart spelare, ser du inte vad som just hände? Försök tänka dig in att Hellzon är rebell, skriver man då att man också har tänkt på att Banarok kan vara skum, skriver man inte bara "Nej, jag vet på grund av min förmåga att Banarok är 99% clear, alltså måste det vara HJK som är imp"?

Röst: Hellzon
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Jag hade faktiskt tänkt att vänta med det, och jag tror du kan räkna ut varför, men nu när Hellzon gjorde bort sig så blev jag nog tvungen att rösta ändå. Nu är det gjort i vart fall.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Re: Hellzon och Poseur

Björn den gode said:
Ok, alltså, du "visste" hela tiden att Banarok var grön, men ändå valde du bland annat att skriva så här:

Tanken har slagit mig med, men är det en bra deal att offra en imperialist (för Banarok åker ju rundan efter mig och HJK isåfall) för att köpa två rundors lullull från spelarna? Jag tvivlar.
Du tänkte att det gav dig ökad trovärdighet ifall du avvaktade med att berätta vad du visste och istället försöka sprida sidospår för säkerhets skull?
Trött, OK? Nä, givetvis inte, jag vet ju hur du spelar.

Jag har suttit sen mitten på runda 3 och funderat på om jag skulle outa min förmåga - att jag känner till tre namn som finns i spel och är goda, jag skulle förstås inte säga att ett av dem var "Chewbacca" innan någon kom ut och utgav sig för att vara den personen.

Och av trötthet och tillfällig sinnesförvirring glömde jag faktiskt att han var god enligt min kunskapsförmåga i någon minut. Temporary insanity, your honor.

Alltså om man har en bra förmåga är det klart att man inte vill gå ut och avslöja den men du var i ett läge där du har 50% chans att dö under dagen och resterande 50% att dö under natten (typ alltså).
Jomen typ. Någon gång under draget skulle jag ju gått ut med att Banarok var god, ety jag dör i "natt" som högprofilroll om jag mot förmodan överlever dagen, och då kan jag åtminstone lämna efter mig en säker rebell.

Alltså impsen vet också med säkerhet vilka som är gröna, och kanske var det den här reaktionen du ville åt:

Hellzon: det var en bra sjunkbomb! Visar det sig att HJK är en good guy hänger vi dig och Banarok sedan.
Du drar alltså med dig inte bara en utan två rebeller när du dör, eller ja det är vad du försöker med i vart fall.
Nä, jag tänkte innan att jag är inte så häftig, och då har Banarok större chans att vara det. Alltså hänger jag inte ut honom. Men om jag blir lynchad först så är varje runda efter den här "Lynch or die"* (Enligt Banarok här.), så jag insåg att det blir lite bråttom att få ut rätt spelare. Alltså måste jag börja jobba för att rädda mig, och Banarok får klara sig bäst själv - bättre att vi skjuts av imps än lynchas av rebeller.

Sådär ligger det till.

Justja, måndag kväll är jag ute och ränner, så att bomba en halvtimme innan dragets slut var inte aktuellt heller. Det spelade in.

*) Det förutsätter ju att det var fem imps från början, men det känns rätt sannolikt iom att DTF var ensam.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Hellzon och Poseur

jag är klyven, ifall hellzone visar sig vara rebell så kommer vi lyncha hjk och vicotnik, men hjk tycker jag inte säger mycket för att vara en ledare i ledar-mördar-rundan. kanske han bara har ont om tid?

och som Hellzone säger det kan vara en skenmanöver för att skapa "lynch or die" elementet i spelet eftersom annars hade hjk åkt och vi hade fortfarande haft 1 runda "till godo", men sorry hellzone du ligger väldigt risigt till ifall vi får iaf ut 2 imp ifall vi tar ut dig först och du visar dig vara rebell.

Inga imps skulle våga gå efter mig jag dör av att få en måne i skallen, jag kan inte dö i en fånig x-wing

röst Hellzone
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Hellzon och Poseur

Jag har suttit sen mitten på runda 3 och funderat på om jag skulle outa min förmåga - att jag känner till tre namn som finns i spel och är goda, jag skulle förstås inte säga att ett av dem var "Chewbacca" innan någon kom ut och utgav sig för att vara den personen.
Det var nog en av de mesigaste förmågorna jag hört. Vem som helst som sett star wars känner ju till det. Jag hoppas de andra namnen är lite mer tweener som Anakin eller nåt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Hellzone/poserur sammanfattning

Jag orkar inte gå igenom allt som skrivits själv, så jag lånar Banaroks genomgång och gör en egen analys.


Episod 1

#660797
vill inte logga in som osynlig
tror förmåga är kopplad till karaktär
tror ras = immunitet från sianden
tror Rang var DTF's mål
Om förmåga är kopplad till karaktär antar jag att han utgår ifrån sin egen förmåga. Jag vet inte om jag tycker förmågan Hellzon nämner känns särskilt kopplad till Leia.

Snacket om immunitet mot siande kan vara sprunget ur en förmåga som han har. Annars var det lite väl ur det blå.

#660951
tycker att BDG och Han bråket verkar larvigt och röstar på BDG
Kan ju nämnas att Han var rebell, om det nu säger nånting.



Episod 2
#661357
gör en lista med alla som sagt "oss rebeller" men tycker inte man borde rösta efter den och leta mer solid röstnings material.
Snömos.

Episode 3 här spelar hellzone istället.

#662024
Vill inte visa rang
vill massouta ras
håller lite halvt på teorin en imp per färg
Tror inte på mördar-robot teorin och tror ras är ofarligt
Här vill han outa ras.

#662034
tror imperiet har en eller 2 robotar som max i tjänst
har klacificerat Zeb som illgrön
tycker alla borde outa ras eftersom det inte relevant för DTF men inte outa något annat.
röstar på Han eftersom han vill sätta press på honom och för han har låg rang. (va?)
Än en gång vill han outa ras. Vilken sorts förmåga kan ha nytta av det?

Hellzon får gärna svara på varför Hans Rank motiverar röstandet.
#62183
gör en sammanställning av HAN, tycker han verkar mindre misstänkt och röstar på Zeb eftersom han står högst på hans skmummis lista inehållande Banarok, BDG och zeb.
Men du sa ju nyss att Zebulon var illgrön?

#662333
gör en sammanställning av Banarok, tycker han inte får ut mycket av det lilla Banarok har skrivit, tycker att banaroks förmåga lika gärna skulle kunna vara ett IMP trick
Han ifrågasätter Banarok för att kunna rädda sitt skinn, då han vet att han blir avslöjad som Leader nästa runda.
#662380
tycker att det inte finns belägg för färgteorin och därav ska man inte fria purgis (jag håller med här)
Det får mig att tro mer på färgteorin att han vill misskreditera den.

Episod 4
#662489
tycker vi måste pressa fler än bara HJK och honom själv för att få info så att inte rundan blir bortslösad
Det är vettigt.

#662498
röstar på HJK eftersom han anser sig vara rebell
vill fortfarande ha en ras outning
outar sig själv som människa
Raser igen.

#662538
svarar på vimes inlägg
tycker Banarok muppar sig som kommer ut som Chewbacca
den Högparanodia tanken om att banarok är imp har slagit honom med (alla är högparanoida så inget speciellt)
Försöker misstänkliggöra Banarok.

#662563
tycker leia är ett säkrare namn än Shawn Valdez
Jag tror att Leia är ett alias han fått tilldelad av Feu.

Jag tror inte på den förmåga han uppgett, att känna till tre goda namn. Det kom allt för lägligt att det var just chewbacca som Banarok outade. Det är nog snarare ett försök att associera sig med Banarok som vunnit trovärdighet med att gå ut med info om ledarna. Jag tror han har nån annan förmåga, antagligen nåt som har med raser att göra.

Jag är övertygad om att Banarok har rätt (och är 100% grön). Hellzon är en desperat imperialist.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: Hellzon och Poseur

Du känner till tre säkra rebeller säger du.
Chewie, alltså Banarok, är en av dom.
Hur många namn har du kvar som är okända för oss andra?

Säg inte namnen.

Hur många tycker att en outning av namn är intressant?
Jag kan inte för mitt liv se hur den informationen kan vara skadlig för någon annan än Imperialisterna i det här läget.
Varenda god main character är ju avslöjad redan.
 
Top