Nekromanti STAR WARulvsSpel - Episod III

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Ny röst: Anders Åstrand

Alltså, i allmänhet, tillsammans med exempelvis en-imp-per-färg-teorin så hjälper ju ALL info oss att sålla mellan folk. Säg att det finns nio robotar, vi vet att det finns fler onda än goda och vi har tagit sex onda robotar, då är ju resterande ganska så fett grönade.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ny röst: Anders Åstrand

Det är alldeles sant, men det känns som det finns vissa saker att ta i beaktande:

Vi kommer aldrig att ta sex onda robotar. Om man ska chansa på att det finns 4-6 onda och säg, hälften av dem är robotar (iofs helt vild chansning), och hälften av oss är robotar (också helt vild chansning), så kommer det vara väldigt långt in i spelet innan vi faktiskt kan komma till en sådan slutsats. Jag är ingen kung på matematik och odds, iofs, men rent spontant känns det som att det har ganska liten impact på spelet, sett till hur stor plats det fått i allt från beskrivningar till förmågor.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: Ny röst: Anders Åstrand

Hrm, ja, alltså det är där resonemanget som ligger till grund min massoutningsteori. Den skulle ju funka, rebellerna skulle vinna, det tror jag verkligen. Tänk bara om alla spelade med öppna roller, även om viss info var falsk hade man kunnat resonera sig fram till vilka som måste vara varulvar.

Problemet är att det bara är en teori.
Ingen vill göra det så tidigt i spelet, det känns för farligt. Och i ärlighetens namn, ingen vet vad vår SL har kokat ihop. Han kanske har stoppat i ett recept för massoutning.

Därför har jag nu (för ganska länge sen) sansat mig och sällat till skaran som menar att man skall ta det lite lugnt men att info kan vara bra att röka ut varulvar med.

Såhär sent i spelet är det generellt lättare att skapa sig en personlig uppfattning om huruvida det är en bra idé att gå ut med en viss typ av information.

Jag har ingen aning om hur ras hänger ihop med allt annat men med DTF i krokarna, som dödar folk så vill jag ta det lite lugnt. Vi har en del info ute och dom som kan får använda den. Har vi flyt och plockar ut lite fler Imperialister är jag helt med på att släppa mer info, då är åtminstone det hotet lite mindre.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Ny röst: Anders Åstrand

Jag postade ju som en tok ett tag, men då kändes det som att det var ACTION i spelet, saker hände och så liksom... du förstår säkert.

Tänker väl försöka mig på någon analys snart... Det jobbiga är att folk som jag hade en ganska klar uppfattning om (Bearnie och Basse) har rykt och nu vågar jag inte lita ett dyft på nästan någon igen, utom BDG. Och han vill hänga mig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Ny röst: Craygh!

Okej. Here goes.

Jag skrev att Zebulon har ljugit om sin karaktär. Det var en halv lögn. Jag har anledning att misstänka att han har gjort det, men jag vet inte med säkerhet. Vad än intressantare är, är Craygh som i princip räddade sig med att claima C3PO.

C3PO, liksom. En förgylld comic relif. Förresten: föreställ er den grejen. C3PO bakom spakarna i en X-wing. Haha! Grymt kul.

Det har ju spekulerats i att Feuflux har gett imperiespelarna en lista med karaktärer som inte är upptagna. Det tror jag också. Lindenius claimade en karaktär ingen annan hade. U-3PO, samma typ av robot som C3PO förresten. Var det någon som funderade på vilken karaktär Lindenius egentligen var? 4-LOM, en evil prisjägare, och en så mycket skickligare pilot än U-3PO kan man tänka sig.

Well, Feuflux måste ju vara en klurig kille som knåpar ihop dessa intrikata varulvsspel till oss, inte sant? Kan man inte tänka sig att han har för att öka spelets komplexitet byggt in en svaghet i imperialisternas aliaslista? Kanske en svaghet som: Namnen de har på listan är inte ens avlägset stridande karaktärer, och absolut inte piloter.

Fundera på de karaktärer vi med säkerhet vet har varit med i spelet:

N/A - Ackbar
N/A - R3-A2
Måns - Han Solo
Vandraren - R2-D2
Bearnie - Nien Nunb
Basenanji - Luke Skywalker
Lindenius - 4-LOM

De båda rebellrobotarna är ju mer eller mindre piloter. Ackbar kan nog flyga en X-vinge. 4-LOM har jag redan tagit upp.
Den karaktär vi vet att imperiet har ljugit om var alltså en protokollrobot, utan den rätta programvaran att sättas bakom spakarna på ett skepp så att säga.

Jag vet att min karaktär är militär och pilot.

Ska vi kolla på de som har claimat roller? Ja?

Han - Toryn Farr - Militär, ja. Pilot, mja. (http://starwars.wikia.com/wiki/Toryn_Farr)
Vicotnik - 2-1B - Tja, arbetar väl inom det militära, som medic. Knappast pilotmaterial (http://starwars.wikia.com/wiki/2-1B)
Zebulon - Mon Mothma - Nej, politiker. Viss militär koppling såklart, men ett gränsfall (http://starwars.wikia.com/wiki/Mon_Mothma)
Craygh - C3P0 - Omlitärisk på i princip alla möjliga sätt.

Vi kan ju fundera över grejen med vilka karaktärer som faktiskt finns och är piloter...
Chewbacca, Lando, Briggs (Lukes polare från Tatooine), Wedge (http://starwars.wikia.com/wiki/Wedge_Antilles) är de som direkt kommer till mig. Det finns en uppsjö flera. På onda sidan har vi ju Darth Vader himself och Bobba Fett. Dessutom vet jag att det finns en till robot bland prisjägarna (utöver 4-LOM) i episod V.
Verkar det rimligt att Feuflux trots Star Wars närmast överfyllda kvot piloter stoppa in en massa icke-piloter bland oss X-wing-piloter? Verkar det inte rimligare att de stackars imperialisterna faktiskt har fått en lista med alias som innehåller den här svagheten?

Mest tydligt skiner C3PO här, i sin gyllene skrud.

Röst: Craygh
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Ny röst: Craygh!

Pfeh, om folk flyttade sina röster från mig på grund av att jag sa att jag var C-3P0 istället för att jag, typ, bidrog så mycket jag över huvud taget kunde och var den första att verkligen sticka ut hakan och säga att det här med att attackera Bearnie var skumt så tycker jag att folk tänker fel. Roller kan man ljuga sig blå om, men handlande är svårare att förställa.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Ny röst: Craygh!

Alltså, det där var ju ganska långsökt. Hur hade Zebulon halvljugit och hur vet du det?

I övrigt tror jag inte alls på din teori. Att vi är piloter på väg till nåt ställe är ju bara fluff. Storyn kunde lika gärna varit att vi är robinsondeltagare eller vad som. Jag tror inte Feu har brytt sig särskilt om att alla ska vara piloter.

Och, R2-d2, R3-a2 och Ackbar känns ju inte som x-wing-piloter i vilket fall. Jag tror det bara är ett mer eller midre slumpmässigt urval personer från star wars.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Re: Ny röst: Craygh!

Intressant teori, Vimes. Mycket intressant. Sen är det fult att ljuga, speciellt att dra igång tåg mot folk på lösa boliner. Jag håller ett öga på dig med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: Ny röst: Craygh!

Vimes said:
Okej. Here goes.

Jag skrev att Zebulon har ljugit om sin karaktär. Det var en halv lögn. Jag har anledning att misstänka att han har gjort det, men jag vet inte med säkerhet. Vad än intressantare är, är Craygh som i princip räddade sig med att claima C3PO.
Nä, vad intressantast är, är att du hela tiden slingrar dig och försöker undvika att berätta vad det är du tror eller vet att Zebulon ljugit om.

Tur att jag har en dag till; tänkte försöka få en hyfsat färdiglayoutad version av Evolutionens Barn färdig idag (090909, liksom) så jag hinner inte dra ihop en analys, men just nu ligger du på min skummislista.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: Ny röst: Craygh!

I och för sig möjligt att Vimes har fel också. Då ligger han inte på skummislistan utan bara på oanvändbar-och-fucking-dummislistan.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Ny röst: Craygh!

Mon Mothma.

Jag tror inte alls på att Han "Råkade" ta fel namn. Hur i helvete gör man det, liksom

Tänkte bara påpeka det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: Ny röst: Craygh!

Craygh said:
Jag tror inte alls på att Han "Råkade" ta fel namn. Hur i helvete gör man det, liksom
Tja, jag råkade ta fel på ordet för "bybo" i cthulhuspelet. Hur fan gör man det, liksom?

Den där typen av idiotmisstag tror jag att man gör för att man, liksom, jag, är idiot. Inte för att man är onding.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Ny röst: Craygh!

Det däremot håller jag med om är konstigt.

Och jag tycker det tyder på ett särskilt band dem emellan. Kanske råkade Han copy-pastea namn från fel pm. Det som hans medkonspiratör skickat istället för det han fått av Feu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Ny röst: Craygh!

Craygh: Att du argumenterade emot drevet mot Bearnie behöver ju inte säga något egentligen. Det var ett rätt stort och väletablerat drev, det såg ut som om Bearnie skulle ryka. Hade jag varit varulv hade jag nog också hållit mig undan.

HJK: Tja, det är ju fluff om det inte används i spelet så att säga. Huruvida en karaktär är ond eller god (se Lindenius som ljög om att han var en god karaktär när han egentligen var en ond) är ju inte mindrie potentiellt fluffigt än pilotfrågan. (och, den halva lögnen var min, inte Zebulons. Han har antingen ljugit om att han är Mon Mothma eller inte.)

Hellzon: Ja, det är fult (och kanske självsvåldigt) att ljuga. Men jag ville sätta mer press på Zebulon, och jag tycker att han har hanterat denna extra press rätt bra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Ny röst: Craygh!

krank said:
Nä, vad intressantast är, är att du hela tiden slingrar dig och försöker undvika att berätta vad det är du tror eller vet att Zebulon ljugit om.

Tur att jag har en dag till; tänkte försöka få en hyfsat färdiglayoutad version av Evolutionens Barn färdig idag (090909, liksom) så jag hinner inte dra ihop en analys, men just nu ligger du på min skummislista.
Om man läser min teori framgår det rätt klart varför jag misstänker att Zebulon ljuger om sin karaktär. (Craygh misstänker jag dock i högre grad, vilket också framgår).

Jag ser fram emot din analys i varje fall, om den blir klar.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Ny röst: Craygh!

Vimes said:
Craygh: Att du argumenterade emot drevet mot Bearnie behöver ju inte säga något egentligen. Det var ett rätt stort och väletablerat drev, det såg ut som om Bearnie skulle ryka. Hade jag varit varulv hade jag nog också hållit mig undan.
Jao, men du missar det faktum att jag argumenterade mot drevet huvudsakligen med att påpeka att de som hoppade på det gjorde det på lösa grunder och verkade misstänkta. Jag ville alltså misstänkliggöra alla som hetsade upp det tidigt och grundlöst

Det vill jag förresten fortfarande, även om jag vet att säkert åtminstone några av dem är rebeller. Det brukar vara så att åtminstone några rebeller går i fällan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Ny röst: Craygh!

Sätter det saken i annat ljus då, Craygh?

Jag tror inte att alla drev (som visar sig vara riktade mot rebeller) skapas av imperiet.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Ny röst: Craygh!

Vimes said:
Sätter det saken i annat ljus då, Craygh?

Jag tror inte att alla drev (som visar sig vara riktade mot rebeller) skapas av imperiet.
DUKTIG POJKE! Det är de nog inte heller. Däremot tror jag nog att det mot Bearnie gjord det och yes, det sätter saken i ett annat ljus. jag skulle vilja säga att det är helt olikt ett litet vagt avståndstagande.

Så det så!
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Ny röst: Craygh!

Eh, sorry att jag blir så spydig. Jag gör så i bland. För stort ego, för litet huvud.
 
Top