Nekromanti Spelmakande när de andra är på GothCon! [2013]

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,656
Location
Stockholm
[Utmaning] Bara min Tekopp

Bara min tekopp

Gör såhär...

Sätt dig ner med två spelkamrater och se till att ni har följande föremål till hands:

*Det här regelhäftet (endast nödvändigt under första genomspelningen)
*Uppvärmningskorten
*Känslokorten
*En stor kopp hett te per deltagare
*En mobiltelefon för tidtagning under uppvärmningen

Låt bli tekoppen, du ska snart få dricka.

Innan vi börjar spela på allvar måste vi värma upp, dels för att bli varma i kläderna och dels för att låta det te ni har framför er svalna till lagom dricktemperatur. Dra ett uppvärmningskort och lägg fram det så att alla kan se det. Utför uppvärmningsvövningen som finns beskriven på kortet.

Uppvärmda och fyllda med en inre tillfredsställelse kan vi nu börja spela. Varje spelare drar ett känslokort och läser igenom listan på känslor.
Spelaren som bjudit in till speltillfället väljer var spelet ska börja. Detta görs genom att beskriva en plats, i vår värld och tid eller något helt annat, där tre personer sätter sig ner för att dricka te tillsammans.

Drick inte av ditt te.

Därefter är det nästa spelares tur att introducera de tre karaktärerna. Vem av de två spelare som ej agerat som utses till "nästa spelare" avgörs genom en kortare diskussion och beslutet får ej fattas grundat i hur spelarna sitter kring bordet eller med hjälp av slumpen.

Spelaren vars tur det blir introducerar de tre karaktärerna, beskriver kortfattat deras utseende och delar ut dem till spelarna, en i var.

Spelaren som ej ännu agerat börjar att, liksom en skådespelare, rollspela sin karaktär och inleder spelet. De andra spelarna hakar på när en naturlig öppning i konversationen skapas åt dem.

Drick inte av ditt te.

Spelet tar formen av ett samtal mellan de tre karaktärerna. Det är endast tillåtet att prata och agera som om det var din karaktär som gjorde det och uttalanden i stil med "min karaktär gör x" bör tolkas som att spelarens karaktär säger att "min karaktär gör x".
Precis som i ett vanligt samtal finns det ingen bestämd ordning för vem som får prata när och meningsutbytet ska komma organiskt.
Drick inte av ditt te.
När en spelare lyckas väva in en av känslorna på sitt känslokort i sin rollgestaltning OCH konversation tar hen en klunk ur sin tekopp. Spelare tilldelas ej flera klunkar för att väva in mer än en känsla i sin rollgestaltning OCH konversation och endast en klunk får tas för varje listad känsla per spelomgång.
Spelet tar slut när...
...någon har druckit allt sitt te. Spelaren som lyckats med detta vinner.
...någon har lyckats väva in alla sina listade känslor i sin rollgestaltning OCH konversation. Spelaren som lyckats med detta vinner och delar segern med den spelare som har minst te kvar i sin kopp, avgör genom ockulär besiktning.
...någons te har kallnat. Spelaren vars te har kallnat har förlorat och övriga spelare är vinnare.

När en eller flera vinnare korats får denna eller dessa avsluta den fiktiva testunden genom att säga farväl till sina förlorarnas karaktärer, resa sig upp och gå.
______________________________________________


Känslokort 1
Fnitterlycka
Envishet
Nykärlek
Beslutsamhet
Åtrå
Blygsel
Trötthet
Uppgivenhet
Skadeglädje
Tveksamhet

Känslokort 2
Explosivitet
Passion
Förnuftighet
Ointresse
Sorg
Självsäkerhet
Storsinthet
Medkänsla
Galenskap
Rädsla

Känslokort 3
Mod
Hjälpsamhet
Avundsjuka
Småsinthet
Hat
Pigghet
Skvalleriver
Odräglighet
Osäkerhet
Tankspriddhet


Uppvärmningskort 1
Namnhistoria
Berätta en historia om hur du fått ditt namn. Varje spelare ges två minuter för sin berättelse.

Uppvärmningskort 2
Färg/Fortsätt
En spelare är berättare och får tre minuter på sig att berätta en historia. Spelaren till höger om berättaren kan när som helst säga "Färg!" för att tvinga berättaren att beskriva det aktuella skeendet med mer detaljrikedom. Spelaren till vänster om berättaren kan när som helst säga "Fortsätt!" för att tvinga berättaren att avancera historien i högre tempo. Turas om att vara berättare tills alla har fått berätta en historia.

Uppvärmningskort 3
Ja, och...
Hjälps åt att berätta en historia. En spelare börjar med att säga en mening varefter spelaren till vänster säger "Ja, och..." och fortsätter historian med ännu en mening. Fortsätt på detta sätt i tre minuters tid.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: [Utmaning] Bara min Tekopp

Elmrig said:
Bara min tekopp
Episkt!

Med alla "drick inte av tet än"-instruktioner började jag misstänka att twisten var att man aldrig skulle få dricka av tet, som en symbol för livets oundvikliga sorger och förluster. :gremlaugh:

Elmrig said:
...någons te har kallnat. Spelaren vars te har kallnat har förlorat och övriga spelare är vinnare.
Haha, hur fungerar det här? Kvantfysik?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Re: [Projekt] Lånade vingar.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
\section{The Hachi}
We don't know much about the Hachi. We don't know what they looked
like, if they had religion, how they sustained themselves or if they
fought wars. We don't know when they ruled the galaxy, or why they
seemingly just disappeared, leaving everything behind. But we do know
that they discovered the secret for travelling faster than the speed
of light, and we know they built ships to do this. We know, because we
found them.

Inside a hollowed out asteroid we found a base of some kind, and
docked inside it fifty ships. Fifty ships left behind, like everything
else we found there. We don't know how the ships work, nothing in the
materials or the construction makes any sense to the
scientist. Possibly thousands of years have passed since the Hachi
left, but their ships still work. We know, because we flew them.

And we still do. Brave men and women use them to explore the
universe, and they bring back tales and treasures from around the
galaxy. They are explorers in the service of humanity.

The asteroid and everything within it, everything acquired and
learned from the use of the ships and artifacts belongs to
humanity. Humanity as represented by The Hachi Exploration Company.

The explorers must be brave or desperate, because even if almost all
ships return, not all crews do. And even if the crew or parts thereof
return, not all are unharmed and sane. Staying out there for an
uncertain length of time, totally at the mercy of alien technology,
does things to your mind. No trips are shorter than two weeks, most
last a month, the longest recorded round trip took nine months. Some
ships have not returned yet.

An explorer learns how to pilot the Hachi ships in less than a
day. Set a course by turning four dials, pull on a leaver, and the
ship starts the journey. When you are ready to return, pull
the leaver again, if you are unable to pull the leaver the ship will
return automatically after about one hundred hours. Do not change the
dials once you have pulled the leaver, the crews that changed the
dials in transit never returned, and neither did their ships.
</div></div>

Kvällens knapprande. Den här biten är lätt, det är ju bara att skriva ner det som jag minns ur boken. Hur jag skall göra med själva reglerna har fortfarande stora frågetecken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,533
Location
Rissne
[Projekt] Skuggor över Gnarp

Jag och Max Raven snackade löst om att göra ett spel snedstreck scenario i Call of Cthulhu; ganska systemlöst men funkar säkert i alla Cthulhuspel typ.

Konceptet: Den lilla hålan utanför Hudiksvall, har problem. Men de finns mest under ytan. Inavel är utprett, och många har det som kallas "gnarplooken", alltså ögon som sitter en bra bit isär och breda, grodlika munnar. Det finns ungdomlig mopedkriminalitet, på förhand krossade drömmar om en bättre framtid för sina barn, släktfejder, lurendrejare...

Och folk har börjat försvinna. Och aktiviteten kring den lokala lilla kyrkan har ökat; man vet ju hur dom är de där religiösa. Och vem har hört talas om Sankt Dagon, som de sägs tillbe....


Så alltså, Innsmouth fast i Gnarp, och med roterande roller för spelarna. De spelar bybor, som avverkas i hög hastighet medan allt fler grodmän och oskultister tar över staden... Typ.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,656
Location
Stockholm
Re: [Utmaning] Bara min Tekopp

Arvidos MC said:
Elmrig said:
Bara min tekopp
Episkt!

Med alla "drick inte av tet än"-instruktioner började jag misstänka att twisten var att man aldrig skulle få dricka av tet, som en symbol för livets oundvikliga sorger och förluster. :gremlaugh:
Haha, du får göra ett hack på det :gremwink:

Arvidos said:
Elmrig said:
...någons te har kallnat. Spelaren vars te har kallnat har förlorat och övriga spelare är vinnare.
Haha, hur fungerar det här? Kvantfysik?
Något i den stilen :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
[Bidrag] May the Force be with you

Jag har skrivit ett Star Wars rollspel väldigt löst baserat på Fantasy! Jag kallar det May the Force be with you!

(Notera att det här är något helt annat än mitt tidigare Star Wars rollspel Star Wars45.)

(Man kan dock använda scenariot Star Wars: Terax sektorn jag skrev till Wushu med det här systemet. Du kan hitta det här: https://www.rollspel.nu/threads/58384/post-778126 )
 

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Det är nu halvtid i utmaningen. Många bidrag har redan kommit in och fler är på gång. Men det viktigaste är att det fortfarande finns tid! Du kan fortfarande komma med en spännande utmaning till deltagarna! Erbjud ett fint pris! Eller kasta dig in i utmaningen och knåpa ihop ett fantastiskt bidrag!

Kämpa på och lycka till!
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
[Projekt] Postapokalyptiskt spel med endast MD

Jag knåpar nu på ett rollspel i en alternativ M:UA setting med endast muterade djur, i Grandville anda, så kommer det att fokusera på high-adventure pulp, med zeppelinare och vinande värjor, och självklart Zon-farande.

Regelsystemet bygger just nu på Arferts SAGA och BRP.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Re: [Projekt] Postapokalyptiskt spel med endast MD

Coolt! Kämpa på!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Än är det inte för sent!

Fortfarande är det några dagar kvar på utmaningen.

Och ni som precis kommit hem från GothCon måste ju ha huvudena proppfulla av fantastiska ideer.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag vill gärna slänga ihop en grej till på torsdag men har inte fattat riktigt om man faktiskt måste svara på en utmaning. Jag vill skriva ett CoC-hack men hittar ingen sådan utmaning. Ok ändå?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Nässe said:
Jag vill gärna slänga ihop en grej till på torsdag men har inte fattat riktigt om man faktiskt måste svara på en utmaning. Jag vill skriva ett CoC-hack men hittar ingen sådan utmaning. Ok ändå?
Du behöver inte svara på en utmaning. Det enda man måste göra är att på något sätt basera sitt projekt på ett tidigare rollspel som utgör en av hobbyns "giganter". Om du baserar något på CoC har du redan gjort det.

Utmaningarna är extra grejer bara :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Än är det inte för sent!

wilper said:
Och ni som precis kommit hem från GothCon måste ju ha huvudena proppfulla av fantastiska ideer.
Vi har också huvudet proppfullt av konventskoma.

Men å andra sidan, det har ju aldrig hindrat mig från att göra ett rollspel baserat på en äkta TV-hjälte!

Se det som mitt bidrag.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Cthulhu Longshot

Tre timmar senare och jag har i überfart skrivit klart mitt CoC-hack som legat och skvalpat på datorn under en längre tid. Spelet heter Cthulhu Longshot och är ett spel för klassiska Lovecraft-sagor under 3-5 spelpass. Finns drag av story now men mest tradd-spel. Stora delar direkt stulet av Cthulhu Dark och Stealing Cthulhu, samt så klart CoC och en del Apocalypse World... Så på ett sätt är det en översättning, och ett sätt för mig personligen att få alla dessa delar att funka ihop. Det blir alldeles för ofta Kult eller Indiana Jones när jag försöker spelleda CoC.

Jag är grymt intresserad av alla sorters input. Ska kanske spelleda detta nästa vecka så jag kan behöva tankar om vad som kan funka bättre/ vad som inte tycks funka alls.

Spelet ligger på Gdocs här

Prova att klistra in det här: https://docs.google.com/file/d/0B06M_51wBJSFeXl3ZTRVRXlRQlk/edit?usp=sharing

PS, säg till om den här länken inte funkar, Gdocs beter sig inte som det brukar
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Re: [Bidrag] May the Force be with you

Eftersom jag fick en förfrågan kommer nu här ett vapen och utrustnings supplement till mitt Star Wars Fantasy! hack May the force be with you. Så här är For a More Civilized Age. :gremsmile:
 

Attachments

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Re: [Projekt] Skuggor över Gnarp

krank said:
Jag och Max Raven snackade löst om att göra ett spel snedstreck scenario i Call of Cthulhu; ganska systemlöst men funkar säkert i alla Cthulhuspel typ.

Konceptet: Den lilla hålan utanför Hudiksvall, har problem. Men de finns mest under ytan. Inavel är utprett, och många har det som kallas "gnarplooken", alltså ögon som sitter en bra bit isär och breda, grodlika munnar. Det finns ungdomlig mopedkriminalitet, på förhand krossade drömmar om en bättre framtid för sina barn, släktfejder, lurendrejare...

Och folk har börjat försvinna. Och aktiviteten kring den lokala lilla kyrkan har ökat; man vet ju hur dom är de där religiösa. Och vem har hört talas om Sankt Dagon, som de sägs tillbe....


Så alltså, Innsmouth fast i Gnarp, och med roterande roller för spelarna. De spelar bybor, som avverkas i hög hastighet medan allt fler grodmän och oskultister tar över staden... Typ.
Jag är fortfarande på på det här. Måndag var vilodag lite, men jag är redo att klämma ut en sådär 16 RP och platser nu. PM:a mig dokumentet eller nåt så kör vi. :gremwink:
 
Top