Nekromanti Spelmakande när de andra är på GothCon! [2013]

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ja! När de andra är på GothCon skall vi som är kvar här hemma köra en spelmakarutmaning. Temat är "På jättarnas skuldror."

Fina priser!

Spännande utmaningar!

Fantastiska bidrag!

Läs mina poster med [INFO] i topic för att få veta mer om temat, hur man deltar, och de fina priserna!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
wilper said:
Ja! När de andra är på GothCon skall vi som är kvar här hemma köra en spelmakarutmaning.

Fina priser!

Spännande utmaningar!

Fantastiska spel!

-

Jag återkommer, men årets tema är "På jättarnas skuldror."
Taget!

... Får man lov att utnyttja tolkningsfriheten som implicit erbjuds?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Visst. Men jag har lite mer tankar kring temat, så spåra inte in dig allt för långt innan du har sett vad jag har att säga. :)
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Det jag är nyfiken på är om det är världskapande eller mer one shot som man kan/ska skriva? =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[INFO] På jättarnas skuldror.

  • Remixa spel som redan redan finns till ett nytt coolt spel. Dark Heresy + NeoTech -> DarkTech!
  • Hacka ett spel till en ny setting. D&Ds regler till ett spännande spel om TV-kockar!
  • Hacka ett spel med nya regler. Rolemaster var perfekt, bortsett från de lite för enkla reglerna, mitt system är för Riktiga Rollspelare
  • Utöka ett spel. Coriolis behöver regler för bio-mecha!
  • Skriv ett äventyr.
  • Gör en spännande tabell till ett spel som behöver det.
  • Skriv ett nytt yrke.
  • Hitta på en ny ras.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[INFO] Spännande utmaningar!

  • Hacka mitt rollspel Fnurglewarf - Rollspelet, till ett spel om talande djur!
  • Ditt projekt skall vara på rim!
  • Ditt projekt skall vara läskigt och skräckfyllt!
  • Jag vill se ett äventyr om prinsar som räddar prinsessor!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[INFO] Fina priser!

  • Det bidrag som jag tycker är roligast belönar jag med en bunte roliga serietidningar som jag har liggande här!
  • Jag hjälper till med att layouta det bidrag som en jury bestående av mig själv och min spelgrupp tycker är intressantast!
  • Alla bidrag på mer än 5 sidor får rätten att bära min fina uthållighetssymbol på omslaget!
  • Jag ritar två bilder till det projekt som på jag på långfredagens morgon tycker verkar coolast. Hint: Jag gillar rymdskepp!
  • Jag recenserar alla bidrag som tar upp hundvalpar på något vis på min blog!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[INFO] Fantastiska bidrag!

Utmaningen startar NU! Deadline för inlämning är midnatt, natten till torsdagen den fjärde april. Du får naturligtvis fortsätta med ditt projekt efter det, men utom utmaningens ramar.

Man får samarbeta om man vill det.

Man får driva flera projekt. Men var försiktig så du inte tar dig vatten över huvudet. Hellre ett avslutat projekt än tio påbörjade.

Annonsera gärna när du har dragit igång ditt projekt genom att svara på den är posten. Ändra ämnesraden så att den börjar med [Projekt]. Det är fritt fram att diskutera de olika projekten i respektive deltråd. Var en entusiastisk publik! Heja fram dina favoritprojekt till målgången nästa vecka!

Före deadline lämnar du in ditt bidrag genom att svara på det här inlägget. Ändra ämnesraden så att den börjar med [Bidrag]. I ditt inlägg kan du klistra in ditt bidrag, eller bifoga en pdf, eller klistra in en länk eller hur du nu vill presentera bidraget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
[Fint pris!] Bästa spel med scifianknytning

Kriterie: Bästa spel med scifianknytning. Och med "bästa" menar jag "faller mig i smaken".

Pris: Några mer eller mindre slumpvist utvalda DVD-rullar som samlat damm i min "ut"-hög lite för länge. Det är (nästan bara) bra filmer, bara att jag av nån anledning skaffat dubletter och så.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
[Projekt] Folk som oss

Mitt projekt heter, i alla fall just nu, Folk som oss. De jättar jag hämtar inspiration från när det kommer till det här projektet är:

Gary Gygax och Dave Arneson och deras Dungeons and Dragons. Från dem kommer jag stjäla låna bli inspirerad av regler.

Mark Rein·Hagen och hans World of Darkness. Här kommer jag stjäla idén att monster som en gång var människor eller delvis är människor är som folk är mest.

Sandy Petersen och hans Call of Cthulhu. Jag tänker sno låna så mycket från hans take på mythosen att det inte ens är roligt.

Vad handlar då spelet om? Människorna har kommit fram till att vampyrer, ghouls, Deep ones, Elder things, Frankensteins monsters, bortbytingar och halv-demoner ganska mycket är precis som människor förutom deras allergier och matvanor. Så vi har som en ras kommit över den där skiten (det är inte som om vi inte vande oss vid indisk mat). Vi har tillåtit deepone/männskliga bröllop och vampyr kafén/blodbussar, fist bumpat våra nya varulvs bros och slagit oss ihop för att stampa skiten ur alla ickemänniskor i universum.

För ni vet Mi-go, fullblodsdemoner, onda gudar, den stora rasen Yith och feer är ganska mycket ett gäng skitstövlar. Så vi och våra nya polare är trötta på deras trams. Men vi har lösningen! Vapen, supertech, magi, klor och helveteseld rakt i deras ansikten när de lägger sina fula näsor i blöt! Låt oss göra städerna säkra för människorna, nätterna säkra för vampyrerna och haven säkra för alla som vill dyrka den stora Dagon!

(Plus, deepone tjejer är tigerhajar i sängen :gremwink: )
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[Utmaning] Rymdkapten Robinson?

Jag och Enhörning utmanar er att skriva ett bidrag om att ta sig från den öde ö man hamnat på efter ett rymdskeppsbrott.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[Fint pris!] Rymdkapten Robinson?

Kriterie: Till det bästa bidraget som har antagit Rymdkapten Robinson-utmaningen.

Pris: Till det bidrag som vi finner bäst ges en Epimas-utgåvan av The Daughters of Verona (digital nedladdning).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag kommer kanske skriva något. Halvt-om-halvt-RIFTS-reboot med post-apokalyps och lite Oblivion-vibbar.

Skulle kunna vara en äventyrsmiljö i Ett Steg Framåt, men jag planerar inte att sabba Jorden i det spelet, så...

Regler kommer vara alfa-variant av Ett Steg Framåt, vilka i sin tur är något ombyggda Cydonia-regler.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[Utmaning] Det var så jag blev en spelmakare.

Jag utmanar dig som aldrig har hållt på med spelmakande, äventyrsskrivande eller liknande att vara med och skapa med oss andra!

Knåpa själv, eller två-och-två om ni föredrar det. Få ihop ett bidrag och lämna in det före deadline.

Du som är veteran kan inte anta den här utmaningen.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Re: [Utmaning] Det var så jag blev en spelmakare.

wilper said:
Jag utmanar dig som aldrig har hållt på med spelmakande, äventyrsskrivande eller liknande att vara med och skapa med oss andra!

Knåpa själv, eller två-och-två om ni föredrar det. Få ihop ett bidrag och lämna in det före deadline.

Du som är veteran kan inte anta den här utmaningen.
Damn you! :gremwink:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[Fint pris!] Det var så jag blev en spelmakare.

Kriterium: Du har antagit Det var så jag blev en spelmakare-utmaningen och fått in ditt bidrag i tid.

Pris: Du får en digital kopia av Höstdimma, mitt eget första spel. Och om du vill coachar jag dig i hur du skulle kunna göra för att gå vidare med ditt projekt, om du nu skulle vilja göra det.

Jag har ingen övre gräns på hur många Höstdimma jag delar ut. Om det blir stor anstormning kan det dock dröja några dagar innan ni får era Höstdimma, då jag måste dona lite för hand för att skicka dem.

Vad gäller coachingen så begränsar jag mig dock till fem vinnare, så jag kan ge vinnarna någon sorts kvalitet på det hela.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Är det verkligen en så stor begränsning? När jag ser till min egen produktion kan jag oftast peka på en handfull inspirationskällor.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
wilper said:
Är det verkligen en så stor begränsning? När jag ser till min egen produktion kan jag oftast peka på en handfull inspirationskällor.
Mja, det beror ju på hur man ser det. Det är säkert jag som tänker för stort eller för den delen tänker på alla spel jag måste/bör plugga för att kunna hämta något bra (sneglar på rollspelshyllan). Jag har spelat allt för få spel så många gånger att jag kan dem väl för att börja plocka isär deras system. Jag vill trots allt inte bara klippa och klistra utan hitta på en kul grej.

Men som sagt, vi får se, jag behöver nog bara knäcka en nöt. Så jag ska helt enkelt försöka hitta min nöt, och min nötknäckare. =)
 
Top