Nekromanti Spelmakande när de andra är på GothCon! [2013]

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Projekt] Stad i mörker

Stad i mörker – en vampyrisk, månne WoD-tonad, tolkning av Berättelser från Staden.

Ja, en tolkning, alltså inte ett hack eller en remix, utan snarare en alldeles ny "maträtt" inspirerad av "smakerna" i som finns i de två redan etablerade "maträtterna".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Re: [Projekt] Folk som oss

Det första utkastet till Folk som oss. Jag får gärna feedback.
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
[Bidrag] Rymdskeppet Robinson

Mitt motto här verkar kanske vara att kvantitet är sin egen kvalite men här kommer mitt bidrag till Rymd Robinson utmaningen :gremlaugh:
 

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: [Projekt] Stad i mörker

Fantastiskt spännande!

Det skall bli kul att se vad du gör av det!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: [Projekt] Rymdskeppet Robinson

Om det är "inlämningen" så får du gärna ändra ämnesraden till [Bidrag] så att det framgår att det är redo.

[Projekt]-trådar är för utveckling av spel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Re: [Projekt] Rymdskeppet Robinson

wilper said:
Om det är "inlämningen" så får du gärna ändra ämnesraden till [Bidrag] så att det framgår att det är redo.

[Projekt]-trådar är för utveckling av spel.
Det är inlämningen så jag ändrade det så att det står [Bidrag] på den nu :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
wilper said:
Ja! När de andra är på GothCon skall vi som är kvar här hemma köra en spelmakarutmaning. Temat är "På jättarnas skuldror."
Räknas det om man är hemma under konventet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Krille said:
wilper said:
Ja! När de andra är på GothCon skall vi som är kvar här hemma köra en spelmakarutmaning. Temat är "På jättarnas skuldror."
Räknas det om man är hemma under konventet?
En annan fråga är: Måste man vara inte-på-gothcon för att få vara med? Om jag t.ex. skulle bygga något*, diskas jag för att jag skriver rollspel på GC?

* Obs: Inte ett löfte =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Nä, det är ok att vara med i alla moment även om man åker på GC.

Jag lade med flit sista inlämningsdagen så att de som reser långväga med tåg hem från GC skall få en dag eller så på sig att sammanställa sitt projekt om de knåpat under stilla stunder.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Innan jag kastat mig in i leken. Förstår jag det rätt att:

-Det ska vara på temat På jättarnas skuldror så som det beskrevs tidigt i tråden.
-Man inte ska vara en veteran.

Om man tar Robinsontemat, ska det kombineras med jätteskuldrorna?

Jag har en bunt idéer, från bara en mening lång idé, till ganska långt kommet men helt utan mekanik, är det ok om man har en stadig grund?

Tentativt kommer jag att delta med nåt av mina påstartade projekt, alternativt Vägen hem som är en idé som kom just nu medan jag skrev inlägget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
DanielSchenström said:
-Det ska vara på temat På jättarnas skuldror så som det beskrevs tidigt i tråden.
-Man inte ska vara en veteran.
Det finns ett huvudtema, "På jättars skuldror". Det ska alla följa, på ett eller annat sätt.

Sedan finns det mer specifika utmaningar som man kan välja att bry sig om eller att inte bry sig om. Som till exempel att inte vara veteran, eller att skriva ett robinsonspel, eller att skriva ett scifispel.

Alltså; skriver man som icke-veteran en expansion till Coriolis där man spelar Robinson, så har man prickat in huvudtemat och tre av de övriga utmaningarna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Projekt] Stad i mörker

solvebring said:
Stad i mörker – en vampyrisk, månne WoD-tonad, tolkning av Berättelser från Staden.

Ja, en tolkning, alltså inte ett hack eller en remix, utan snarare en alldeles ny "maträtt" inspirerad av "smakerna" i som finns i de två redan etablerade "maträtterna".
Som det ser ut nu har jag hunnit skriva ihop spelets grova delar – hur det är tänkt att spelas. Det jag ska skriva när näst är hur konflikter går till. Försöker överväga hur mycket jag ska spara av konfliktreglerna i BfS och vad jag behöver ändra. Det ser ut att bli lite 50/50 här; utgår från samma grundprincip men behöver ta hänsyn till vampyrernas överhet samt det faktum att jag tagit bort spelledar/-författarrollen som BfS hade.

Förövrigt har Arvid godkänt att jag plockar frön från hans spel för att kunna skapa det här vampyriska staden-spelet.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
[Projekt] Roguelike rpg

Fint initiativ Wilper! :gremsmile:

Jag antar utmaningen och har aldrig publicerat något tidigare. Mitt bidrag kommer att vara ett grottkräl inspirerat av Roguelike-spelen. Massor med slump både vad gäller dungeonlevlar, karaktärer och spells. Jag har ingen som helst förhoppning om att hinna klart eller ens slutföra projektet, men det ska ändå bli intressant att deltaga.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: [Projekt] Roguelike rpg

Det låter coolt som katten!

Efter att ha gjort några spel med korta tidsfrister förr så har jag följande tips:

Börja med att bara göra ett minimum av vad som behövs för första speltestetet. Då får du en känsla av hur spelet kommer att funka.

Om du behöver en vapentabell, nöj dig med tre-fyra vapen i den. Behöver du yrken och raser, nöj dig med ett par av varje. Skriv reglerna i punktform. Det går alltid att fylla på med mer sedan, när du har en fungerande bas kan du putsa och expandera fram till deadlinen.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: [Projekt] Roguelike rpg

Tack!

Jag har börjat lite försiktigt med en wizard och hittat på lite spells. JAg drar till med lite värden på känn, och tänker att jag får justera det där när jag speltestar. T ex så har granitväggar 30 hitpoints och en eldboll gör som mest 2t6.

Att det bygger på ett rätt så "stelt" datorspel underlättar processen lite, för det känns mer ok att en Trollpil bara kan skjutas diagonalt eller rakt. Betydligt mer lättsamt än att behöva fundera över hörn och kanter. :gremsmile:

Sen vet jag inte om det blir särskilt kul som spel, men det är en intressant utmaning iaf.:)

Så här ser rollpersonen ut ---> @ :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
[Projekt] Guds andes glas

Aight, jag är med.

Efter att Riotminds lade ut alla gamla DoD-böcker blev jag lite sugen på att anpassa första utgåvan av DoD (dvs, fantasy-BRP) till någonting. Så det här kommer att bli en BRP-klon.

Jag siktar på kranks utmaning och gör ett spel om rymden. Det är ett utforskarspel där man spelar rymdmän från jorden som färdas från planet till planet. Det bygger på en traditionell spelarbok/spelledarbok-struktur, där spelaren har tillgång till hemlig information som spelaren saknar.

Om nån undrar över titeln, så kommer den från Aniara.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
[Projekt] Vägen hem

Jag är på. Det blir den nyaste idén, Vägen hem. Här är det som är skrivet hittills där ni kan se hur jag jobbar.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Projekt] Stad i mörker

solvebring said:
solvebring said:
Stad i mörker – en vampyrisk, månne WoD-tonad, tolkning av Berättelser från Staden.

Ja, en tolkning, alltså inte ett hack eller en remix, utan snarare en alldeles ny "maträtt" inspirerad av "smakerna" i som finns i de två redan etablerade "maträtterna".
Som det ser ut nu har jag hunnit skriva ihop spelets grova delar – hur det är tänkt att spelas. Det jag ska skriva när näst är hur konflikter går till. Försöker överväga hur mycket jag ska spara av konfliktreglerna i BfS och vad jag behöver ändra. Det ser ut att bli lite 50/50 här; utgår från samma grundprincip men behöver ta hänsyn till vampyrernas överhet samt det faktum att jag tagit bort spelledar/-författarrollen som BfS hade.

Förövrigt har Arvid godkänt att jag plockar frön från hans spel för att kunna skapa det här vampyriska staden-spelet.
Jag tror att spelet är klart! Det vill säga, allt i regelväg som behandlar hur spelet ska spelas är färdigskrivet.

Nu ska allting läsas igenom och ändras så att alla motsägelser och andra missar försvinner. Regeldetaljerna och deras text ska helt enkelt skärpas.

Därefter ska jag jobba lite med fluff; introduktion, lite tips osv.

Kommer nog att landa på 10–12 A4-sidor eller så.

:gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[Projekt] Lånade vingar.

Jag tar sikte på Kranks fina Sci Fi-pris. Frederik Pohls bok Gateway ville inte riktigt släppa taget när jag läst den, och får bli mitt avstamp.

Då återstår bara systemet. Jag har några element jag vill trycka in i spelet, men jag har inte landat i vad jag skall utgå ifrån.
 
Top