Nekromanti Spelmakande när de andra är på GothCon! [2013]

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Projekt] Lånade vingar.

wilper said:
Jag tar sikte på Kranks fina Sci Fi-pris. Frederik Pohls bok Gateway ville inte riktigt släppa taget när jag läst den, och får bli mitt avstamp.

Då återstår bara systemet. Jag har några element jag vill trycka in i spelet, men jag har inte landat i vad jag skall utgå ifrån.
Jag var tvungen att googla för att ta reda på vad Gateway är och finner att det är ett datorspel ...?

Tell me more! =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Fint pris] Ankor ftw!

Det ankspel som faller mig bäst i smaken kommer jag att göra någon form av illustration till.

Kör hårt!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Re: [Fint pris] Ankor ftw!

solvebring said:
Det ankspel som faller mig bäst i smaken kommer jag att göra någon form av illustration till.

Kör hårt!
Ankor & Troll
Sedan urminnes tider - före den eviga elden falnade, före älvorna lämnade Midgård, när jättarna fortfarande trampade djupa spår i myllan - har troll och ankor varit bittraste fiender. Kriget har böljat fram och åter, oräkneliga trollhålor har översvämmats av tappra ankor, och mörkt trolllblod har färgat marken svart. Ankor har dräpts i tusende och hundratals gårdar har bränts och plundrats.

Som alla vet var det trollen som började. Och nu är hämndens timme slagen.

Armborsten är laddade.
Flaskorna är fyllda med must.
Det dags att KNUFFA TROLL!


Ps. Jag tänker en dag skriva det här spelet. Men inte nu. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Re: [Projekt] Lånade vingar.

solvebring said:
Jag var tvungen att googla för att ta reda på vad Gateway är och finner att det är ett datorspel ...?
Kulturbarbar! Det är en av världens bästa scifi-böcker.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: [Projekt] Lånade vingar.

Frederik Pohls bok handlar om en framtid där människan har hittat övergivna rymdskepp, lämnade av en uråldrig civilisation. Och använder dem, utan att förstå hur de egentligen funkar, för att utforska universum.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Re: [Projekt] Lånade vingar.

wilper said:
Frederik Pohls bok handlar om en framtid där människan har hittat övergivna rymdskepp, lämnade av en uråldrig civilisation. Och använder dem, utan att förstå hur de egentligen funkar, för att utforska universum.
Och det är skitfarligt, och drar naturligtvis till sig en massa mer eller mindre desperata, tokiga typer.

Jag älskade verkligen tanken på den där farligheten när jag läste den som barn. Det fascinerar mig fortfarande; det är liksom ren utforskning i rymdmiljö. Det borde göras ett SEG/Old-schoolspel på temat... =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Projekt] Lånade vingar.

krank said:
wilper said:
Frederik Pohls bok handlar om en framtid där människan har hittat övergivna rymdskepp, lämnade av en uråldrig civilisation. Och använder dem, utan att förstå hur de egentligen funkar, för att utforska universum.
Och det är skitfarligt, och drar naturligtvis till sig en massa mer eller mindre desperata, tokiga typer.

Jag älskade verkligen tanken på den där farligheten när jag läste den som barn. Det fascinerar mig fortfarande; det är liksom ren utforskning i rymdmiljö. Det borde göras ett SEG/Old-schoolspel på temat... =)
Sounds f-ing awesome! Den måste man ju försöka läsa inom en snart framtid. Jag har läst alldeles för lite Sci-Fi i mina dar (som ni sett). Det måste man ju ändra på.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: [Projekt] Lånade vingar.

Om jag ides och jag såg en chans att många skulle spela spelet skulle jag förbereda en massa avfärder, och sedan fick grupper anta dem och få veta resultatet, och sedan hålla det sammanställt på något käckt vis. Med en ledartavla där man kan se vilka rutter som gett mest pengar.

Nu blir det nog någon sorts slumptabell för att ta fram avfärder, och så får de som vill posta spelrapporter som jag ev sammanställer.

Om jag får till det skall reglerna för avfärderna gå att spela som någon sorts solo-äventyr. Lite som Trygg-Torkel fast med sannolikt dödlig utgång.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
[Bidrag] Gudarnas flod

Gudarnas flod är inspirerad av Oriental adventures, det är ett spel om high fantasy äventyr i en asiatisk inspirerad fantasy värld. Hoppas ni gillar det :gremsmile:
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
[Bidrag] Imperium

Jag skrev ett urban fantasy spel om kolonialism, post-kolonialism och intersektionalitet. För jag kunde inte sova och det var inget bra på tv. Spelets regler är en blandning av Warhammer fantasy, Unknown armies och lite WOD. Inspirationen kommer mest från Dresden files RPG:et. Hoppas ni gillar det :gremsmile:
 

Attachments

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
[FINT PRIS]

Kriterie: Till det av mig mest uppskattade bidraget som har antigit utmaningen "Te te" och som lämnats in i tid.

Hint: Får man på ett bra sätt in själva tedrickandet som en mekanik/metateknik i reglerna så kommer man nästan säkert vinna.

Pris: På posten kommer smakprov av ett antal riktiga kvalitétsteer bland annat 8-, 13- och 20-årigt Puerh-te, blandat från sveriges tre främsta tebutiker.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Re: [FINT PRIS]

Björn den gode said:
Kriterie: Till det av mig mest uppskattade bidraget som har antigit utmaningen "Te te" och som lämnats in i tid.

Hint: Får man på ett bra sätt in själva tedrickandet som en mekanik/metateknik i reglerna så kommer man nästan säkert vinna.

Pris: På posten kommer smakprov av ett antal riktiga kvalitétsteer bland annat 8-, 13- och 20-årigt Puerh-te, blandat från sveriges tre främsta tebutiker.
Hade du postat det här en timme tidigare hade jag kunnat skriva in att man fick tillbaks sin magi från att dricka te i Imperium. Nu måste jag skriva ett nytt spel bara för att kunna tävla i te utmaningen :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
[Fint pris!] Dnalor grand prix

Ja, man skulle visst erbjuda ett pris också

Jag tänker helt självsvåldligt dela ut mitt pris till det bästa rollspelet, enligt ockulta kriterier som bara jag och de uråldriga mästarna känner till.

Priset består i att jag, Dnalor, kommer att skriva ett supplement till ditt spel à minst en sida.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
[Fint pris!] Färst priser!

Utmaning: Vinna så få priser som möjligt från övriga utmaningar. Om flera personer har fått lika få priser, så lottar jag eller tar den jag tycker har snyggast frisyr eller roligast namn eller vad jag känner för.

Priset består i att man får lite allmänt "skräp" jag rensar ur mina hyllor under vårstädningen. Inte bokstavligt skräp alltså, utan filmer och annat som jag kommer på att jag nog inte vill ha trots allt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: [Projekt] Lånade vingar.

Jag har klurat på regler. Kanske blir mitt avstamp i CoC. Det låter otippat, men jag vill åt någon mekanik för att långsamt nöta ner resenärerna av den ständiga stressen och isolationen. Typ som Sanity funkar i CoC.

Mmm, kanske blir det CoC.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Projekt] Lånade vingar.

wilper said:
Jag har klurat på regler. Kanske blir mitt avstamp i CoC. Det låter otippat, men jag vill åt någon mekanik för att långsamt nöta ner resenärerna av den ständiga stressen och isolationen. Typ som Sanity funkar i CoC.

Mmm, kanske blir det CoC.
Låter trevligt och späänande det här. Ska bli kul att få syna resultatet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Projekt] Stad i mörker

solvebring said:
Jag tror att spelet är klart! Det vill säga, allt i regelväg som behandlar hur spelet ska spelas är färdigskrivet.

Nu ska allting läsas igenom och ändras så att alla motsägelser och andra missar försvinner. Regeldetaljerna och deras text ska helt enkelt skärpas.

Därefter ska jag jobba lite med fluff; introduktion, lite tips osv.

Kommer nog att landa på 10–12 A4-sidor eller så.

:gremsmile:
Fortsätter att peta med detaljer. Måste läsa och fundera, läsa och fundera. Måste dessutom försöka korra lite. Har senast försökt att få dokumentet lite mer lättläst (även om jag inte kan sånt) -- har skapat lite mer luft, fler stycken osv.

Nå, det tar sig och ska nog bli så bra så. :gremsmile:
 
Top