Nekromanti Spelmakande när de andra är på GothCon! [2013]

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: [INFO] Sammanställning

Lömskt av dig att gömma det utan tydlig ämnesrad.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Lurig

wilper said:
Lömskt av dig att gömma det utan tydlig ämnesrad.
Jag är lurig på det sättet :gremwink: Jag lade det som ett svar på min första post så det var mest därför :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Re: [INFO] Sammanställning

wilper said:
Lömskt av dig att gömma det utan tydlig ämnesrad.
Aha... Min [Utmaning] skulle givetvis ha varit ett [Bidrag], ledsen för missen!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Re: [INFO] Sammanställning

Det är något fel med länken till rymdkapten robinsson-utmaningen...

Also: Vet folk inte att man kan länka snyggt till specifika inlägg genom att skriva såhär:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>[inlägg]00000 text[/inlägg]</pre></div></div>

?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Re: [INFO] Sammanställning

Var skriver man förresten vinnarna till priserna? Jag har utsett vinnaren till scifipriset, nämligen.

Färst priser-grejen väntar jag av naturliga skäl med =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: [Utmaning] Bara min Tekopp

Enhörning tycker att det är skandal att det inte finns fler deltagare i te-utmaningen, och kan tänka sig att komma in med ett bidrag. Men då behöver hon några dagar på sig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[INFO] Prisutdelningar!

Vill du dela ut ett pris, kungör vinnaren som ett svar på det här inlägget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
[PRIS] Scifiutmaningen!

Såvitt jag kan avgöra har bara två personer skrivit scifigrejer, och det är God45 och Sereg. Protestera gärna om jag har fel.

Men - efter att ha gluttat igenom de olika bidragen så tycker jag helt klart att Seregs håller högst klass överlag. Also: Cyberpunk!

Jag skickar ett PM där jag ber om en adress, så skickar jag priset dit. Priset som alltså, om nån glömt, var ett antal utsorterade DVD-filmer ur min hylla.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: [Utmaning] Bara min Tekopp

Ja, jag är inte så petig, blir ju mer av prestige också om man vinner en tävling med mer en ett bidrag. Så kör på bara :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Re: [Utmaning] Bara min Tekopp

Björn den gode said:
Ja, jag är inte så petig, blir ju mer av prestige också om man vinner en tävling med mer en ett bidrag. Så kör på bara :gremsmile:
+1!

Enhörning vet ju vilket tematiskt mästerverk om att dominera samtal hon möter så jag förväntar mig inget mindre än att slås medvetslös av genialiteten i hennes bidrag!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[PRIS] Det var så jag blev en spelmakare.

Tråkigt nog fullföljde inte någon nybörjare utmaningen. Priset får stå inne till nästa gång det är spelmakarutmaning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Re: [Utmaning] Bara min Tekopp

Elmrig said:
Björn den gode said:
Ja, jag är inte så petig, blir ju mer av prestige också om man vinner en tävling med mer en ett bidrag. Så kör på bara :gremsmile:
+1!

Enhörning vet ju vilket tematiskt mästerverk om att dominera samtal hon möter så jag förväntar mig inget mindre än att slås medvetslös av genialiteten i hennes bidrag!
Eller, äh, jag menar:

Tror du att du kan komma här och sno mitt pris!? Kom an då, din lymmel! Jag ska göra en v1.1 som kommer att mala ner ditt ynkliga bidrag till benmjöl med bara valet av typsnitt! När du ser min gudalika prosa kommer du bli så skräckslagen att du inte ens vågar närma dig tangentbordet!

Hansken är kastad, pistolerna förberedda, värjan dragen! Endast en kan vinna, kom an bara!

Och jag utmanar även Dig, lömska forumlurker, att skriva ett bidrag till den prestiegefyllda te-utmaningen. Du har inte en chans och jag kommer att krossa dig och ditt bidrag, dansa på din förtvivlan och frossa i mig tepriset framför dina tårfyllda ögon och jag tror inte ens att du har vad som krävs för att skriva ett bidrag! Hah! Motbevisa mig? Kom an då!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
[Bidrag] Tebjudning på Sjöskatan

Enhörning har bett mig posta hennes bidrag till te-utmaningen. Spelet bygger på ljugartraditionsspel som Baron Münchhausen och Haragada.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
Tebjudning på Sjöskatan
För länge sedan fanns en piratkapten som seglade över de sju haven, hennes namn var Kapten Fisknos med sitt fina piratskepp Sjöskatan. Denna kapten, tillsammans med hennes pirater, var inte som andra pirater. De var nämligen snälla och väluppfostrade. De frågade alltid artigt om deras tänkta offer hade tid eller möjlighet att bli plundrade och skickade en flaskpost i förväg så att de inte skulle tränga sig på. Då är det förstås givet att de drack té till vardags.
Men att dricka samma té varje dag blir till slut lite enformigt och tråkigt. Därför gav Kapten Fisknos en order till sin besättning om att hitta nya tésorter och smaker i Kina, ingen fick komma tillbaka ombord utan ett nytt té de andra aldrig hört talas om eller sett, och framför allt, inte smakat.

Du, tillsammans med två kompisar eller fiender, spelar de tre första piraterna som kommer tillbaka till Sjöskatan, alla med en tunna mystiskt té. För att spela detta spel krävs det att varje spelare har en kopp té med en unik smak, du kan alltså inte ha samma smak som någon av de andra två spelarna. Ingen får heller dricka rooibos/rött té, för det är inte riktigt té och du är därmed ingen riktig snäll pirat, vilket räknas som fusk.
När téet till vardera spelara är bryggt, är det dags att sätta sig vid bordet för en mysig tébjudning. Under tébjudningen kommer piraterna att berätta ursprunget till namnet av deras respektive nya té, för det var nämligen så att de var närvarande när téet kom till och kanske hade de till och med ett finger med i spelet. Det är alltså det riktiga namnet på det riktiga téet du dricker på riktigt, till exempel Lady Grey, Blomsteräng, Quince Quencher och Vinterté.

Spelaren med flest téer hemma börjar.
Historien som ska berättas börjar från dagen då Sjöskatan kom till någon av Kinas hamnar och de glada och snälla piraterna gick ut på sitt ädla uppdrag. Den första piraten, som i detta fall dricker Vinterté, ska nu berätta om hur téet kom till och fick sitt namn. Men, precis som med vilka havslevande däggdjur som helst, är pirater kända för att inte riktigt hålla sig till sanningen. Kanske var det inte ett berg du besteg, utan egentligen bara en ganska lång trappa. Kanske var det inte drottningen av Ryssland som gav dig den magiska skottkärran, den var bara hittad i ett dike. Vem vet!
Men pirater är inte så lättlurade inte. De andra piraterna kan genomskåda dina påhitt!
Om en pirat misstänker att nä - så gick det inte till, ifrågasätts den berättande piratens historia.

"Nehejdu, drottningen av Ryssland kunde omöjligen ha gett dig den magiska skottkärran, hon var nämligen på fruktmarknaden den dagen! Jag såg henne när hon köpte mangopastej."

Men detta kan ju också vara rena lögnen! Hur ska man veta vilken pirats historia som är den korrekta när det står ord mot ord? Jo, Kapten Fisknos är kapten av en anledning - hon har koll på saker och ting! Den tredje piraten som inte vet vem av de två skojarna berättar sanningen, bestämmer sig helt enkelt för att fråga den kloka kaptenen.
Detta sker med någon form av valfri lottning, gärna på något piratigt och/eller té-igt vis. Vinnarens version av historien är den sanna, om spelaren som blev anklagad för lögn vann, fortsätter historien. Men om den anklagade visade sig ljuga, blir det det avslöjarens tur att påbörja sin berättelse. Dock måste den sanna versionen av händelsen vara med på något vis i piratens äventyr, i detta fall en rysk drottning på en fruktmarknad.
De andra spelarna kan därefter när som helst anklaga berättaren för lögn, och det blir återigen tid för Kapten Fisknos att ingripa via lottning av den spelare som varken anklagat eller är anklagad. Berättarens historia modifieras eller omodifieras enligt resultat, och lottdragningens vinnare fortsätter på sin historia.

När en historia når sitt slut, visas det genom att säga "... Och det var så Vintertéet fick sitt namn!", fast naturligtvis byter du ut Vintertéet till namnet på det té du dricker och berättar om.
De pirater som har berättat färdigt sina historier har fortfarande möjlighet att anklaga de pirater som ännu inte är färdiga med sina historier för att ljuga, men nu har den färdigberättade piraten alltid rätt!
Dock får den anklagade piraten fortsätta sin historia, men måste skamligt medge att, jo minsann, det var nog inte riktigt hela sanningen, och sedan snällt berätta vad som faktiskt hände.

Spelet är slut när samtliga pirater fått berätta om hur deras nya och mystiska téer fick sina namn och muggarna står tomma.
</div></div>
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
[PRIS] Te-utmaningen

Som jag kan se så fanns det två bidrag.

Bara min tekopp av Elmrig och
Tebjudning på sjöskatan av Enhörning (?)

Båda är föredömligt korta spel, så juryn har läst igenom hela, och funnit att det är mycket trevliga spel båda två, och att det nog hade krävt testspelande för att avgöra vilket av dom som var bäst.

Så istället så måste priset delas ut på andra grunder. Det som talar mot Bara min tekopp är att det är lite oklart om det faktiskt är ett giltigt bidrag, då det inte riktigt framgår hur det förhåller sig till huvudtemat.

Det som talar emot tebjudning på sjöskatan är att jag som tekonnäsör har väldigt svårt för alla teblandningar med konstiga namn. Det kommer bli lite tråkigt därför när jag spelar med min grupp och alla kommer ha teer som heter saker som "Yunnan OP", "Darjeeling first flush", "Ett Sheng-Puerh från nordöstra kina".

Saker som Lady Grey, Himmelska drömmar, Hej-kom-och-hjälp-mig faller inte i god gjord här.

Det var nära att hon förlorade på grund av detta. Men sen insåg jag att det var en fin comeback att hon påpekade att Roibos inte är te, så då hade jag henne som vinnare.

Men sen insåg jag att för allt vad jag vet så är det Wilper som har skrivit under pseudonym, finns ju egentligen inga spår alls av att det är enhörningen som har skrivit det, och om det är så så är det lite fult.

Så: Vinnare i te-utmaningen är:
Båda!

Skicka PM med adressuppgifter så ska priset dyka upp om en inte alltför lång framtid. Vi har dock ingen erfarenhet av detta så räkna med en leveranstid på säg 10 arbetsdagar eller så.
 

Enhörning

Veteran
Joined
5 Jan 2009
Messages
45
Location
Se bild.
Re: [PRIS] Te-utmaningen

Man kan aldrig så noga veta huruvida enhörningar existerar eller ej, men det är väl en av poängerna med enhörningar :gremsmile:

Hurra för oss båda!

(PS: Skulle den där wilper kunna skriva ett spel om te!? Han anser att rooibos är ett fullgott te och dessutom dricker han sitt te kallt!)
 
Top