Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
I Eon förekommer himmelsbegravningar framför allt i Mûhad, där fåglar betraktas som himlens budbärare. Likt vår världs zoroastrier använder man sig framför allt av Tystnadstorn för att placera kropparna.
Ett sätt att begrava som använts (och i viss mån fortfarande används) är så kallade Himmelsbegravningar (fritt översatt av mig från Sky burial). Används eller har använts i t.ex. Tibet, Nepal och Mongoliet. Liknande begravningsmetoder finns på andra håll i världen.
Det är en begravningsmetod som utvecklats i områden där marken är hård (svårt att gräva gravar) och det är ont om träd (svårt att bränna). Det går i sin enkelhet ut på att låta asätande djur kalasa upp liket. Det ses som en bra grej att kroppen återgår till livets naturliga kretslopp.
From the diary of Baron Carl Silfwersparre, 18 May 1890
On Mars the winds never cease – complete silence is unknown here. The local nomad tribes tie the bodies of their dead to the tree branches in the few copses available and proclaim these to be sacred ground. The belief is that the spirits of the dead are free to roam with the winds. As time passes the ground between the trees is littered with remains of bodies. We humans abstain, too, from entering these copses, though not for reasons of piety.
Ett sätt att begrava som använts
Även detta förekommer i Eon – vättarna praktiserar begravningskannibalism. I äventyret Vito Chaseres sista färd spelar detta roll:Man kan tänka sig varianter som att den döde konsumeras (av familjen eller de som bryr sig om denne).
Det förekommer flera varianter av uppdelade begravningar, där oftast benen (som inte upplöses lika lätt) ses som det viktiga. Det kan vara att kroppen först förbereds (äts, begravs eller som ovan nämnts förbereds till djur) eller att köttet kokas och rensas bort. I ett senare tillfälle förs benen till sin begravningsplats ... som kan vara en samlingsgrav för ben, eller enskild plats för denne person.
Ben kan även återanvändas, dekoreras och visas upp.
Trollen i Glorantha var nog de första i rollspelssvängen med att äta upp sina döda (ja, och andras med, förstås, men då är det bara som mat).Även detta förekommer i Eon – vättarna praktiserar begravningskannibalism. I äventyret Vito Chaseres sista färd spelar detta roll:
Rollpersonerna försöker hitta ett försvunnet lik. Den avlidne har i själva verket burits bort av de vättar han var vän med, som ämnar hedra honom genom att äta upp honom.
Fick mig att tänka på be kyrkor vilket inte verkar ha varit helt ovanligt i katolska länder under delar av medeltiden, exempelvis när pesten genererat många lik. Det är en surrealistisk känsla att besöka en sådan med hela väggar täckta av skallar och andra skelettdelar. Ibland kan det vara djupa skikt av skelettdelar.Ben kan även återanvändas, dekoreras och visas upp.
Om jag inte minns fel så förekom det exempelvis i det område som i dag är Mellanöstern, tror det var zoroastrismen som brukade sig av liknande begravningar.Ett sätt att begrava som använts (och i viss mån fortfarande används) är så kallade Himmelsbegravningar (fritt översatt av mig från Sky burial). Används eller har använts i t.ex. Tibet, Nepal och Mongoliet. Liknande begravningsmetoder finns på andra håll i världen.
En annan begravningsritual som förekommer är sekundär begravning eller ombegravning.
Possible hemolacria
According to research published in 2023 based on the analysis of samples collected from letters written by Vlad, he may have had a rare condition known as haemolacria, which causes a person's tears to be partially composed of blood.
Vanlig skrock kan bli intressant i en fantasivärld om det är mer sanning bakom.
Vad händer egentligen om man dödar en jättespindel om det ”blir regn om man dödar en spindel”. Kan spindlar berätta, förutspå med sina nät? Varför kallas spindeln lyckofågel? Innebär det tur om man har spindlar på sina ägor … vad händer när jättespindeln dör? Vad händer den som utför det dödande hugget?
Jag har sett det där close-up via min indiska släkt. År 2010 blev min yngsta dotter (då 7 år) stalkad av en leopard i släktens hemby i Himalayas utkant. Allt gick väl, ty leoparden flydde när vuxna kom till undsättning. Nu är dottern strikt förbjuden att återvända dit så länge den där leoparden kan tänkas leva (till cirka år 2030 IIRC), ty enligt byborna minns den hennes doft och kommer att jaga rätt på henne närhelst den får möjlighet. Ja, om man lever med detta slags rovdjur i närområdet förändras en syn på världen: vem vågar ta en sådan risk?Vad vi moderna människor ofta missar här är att vi inte förstår hur det är att verkligen tro på sådana saker. Vi klarar inte riktigt av att leva oss in i den världen. För oss ter det sig lite småroligt att man trodde på vittror, men hur var det egentligen att verkligen tro att de fanns?
Parallellen för de flesta moderna svenskar är vetenskapen. Vi tror verkligen på att vetenskapen är sann. Hela vår världsbild vilar på det. Det är våran enda sanning, vårt facit (inte riktigt, men jag överdriver lite).
Men, hur ser världen ut om man i stället verkligen tror på vittror, tomtar, djävulen, etc. Det blir en helt annan värld man lever i.
I fantasy gör vi sakerna verkliga för då kan vi förhålla oss till dem. Om vittran har KP så finns det på riktigt för oss i spelvärlden. Men för medeltidsmänniskan så var vittran också riktig och man var tvingen att förhålla sig till den. Man skulle inte kasta ut hett vatten efter då kunde man träffa vittrornas boplats. Det var så.
Jag tycker det är otroligt fascinerande att fundera på sånt och därför har jag blivit allt mer intresserad av folktro och andra föreställningar.
Och tänk om vetenskapen har fel... tänk om våran världsbild är precis lika tokig som de tidigare?
Jag tror att ska vi komma åt det kan vi göra det genom att tala om varseblivning. Vi upplever fortfarande varseblivning i olika situationer, där huvudet springer före med den in-put som getts i stunden. Ekot av dina egna skor i tunneln blir något eller någon som jagar dig. Vindens ylande i den mörka natten blir ett odjur som stryker omkring. Blixten som lyser upp himlen och får fönsterkråset att uppenbara sig som ett kors på golvet blir en ingång till Jesu uppenbarelse.För oss ter det sig lite småroligt att man trodde på vittror, men hur var det egentligen att verkligen tro att de fanns?