Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
I Eon förekommer himmelsbegravningar framför allt i Mûhad, där fåglar betraktas som himlens budbärare. Likt vår världs zoroastrier använder man sig framför allt av Tystnadstorn för att placera kropparna.
Ett sätt att begrava som använts (och i viss mån fortfarande används) är så kallade Himmelsbegravningar (fritt översatt av mig från Sky burial). Används eller har använts i t.ex. Tibet, Nepal och Mongoliet. Liknande begravningsmetoder finns på andra håll i världen.
Det är en begravningsmetod som utvecklats i områden där marken är hård (svårt att gräva gravar) och det är ont om träd (svårt att bränna). Det går i sin enkelhet ut på att låta asätande djur kalasa upp liket. Det ses som en bra grej att kroppen återgår till livets naturliga kretslopp.
From the diary of Baron Carl Silfwersparre, 18 May 1890
On Mars the winds never cease – complete silence is unknown here. The local nomad tribes tie the bodies of their dead to the tree branches in the few copses available and proclaim these to be sacred ground. The belief is that the spirits of the dead are free to roam with the winds. As time passes the ground between the trees is littered with remains of bodies. We humans abstain, too, from entering these copses, though not for reasons of piety.
Ett sätt att begrava som använts
Även detta förekommer i Eon – vättarna praktiserar begravningskannibalism. I äventyret Vito Chaseres sista färd spelar detta roll:Man kan tänka sig varianter som att den döde konsumeras (av familjen eller de som bryr sig om denne).
Det förekommer flera varianter av uppdelade begravningar, där oftast benen (som inte upplöses lika lätt) ses som det viktiga. Det kan vara att kroppen först förbereds (äts, begravs eller som ovan nämnts förbereds till djur) eller att köttet kokas och rensas bort. I ett senare tillfälle förs benen till sin begravningsplats ... som kan vara en samlingsgrav för ben, eller enskild plats för denne person.
Ben kan även återanvändas, dekoreras och visas upp.
Trollen i Glorantha var nog de första i rollspelssvängen med att äta upp sina döda (ja, och andras med, förstås, men då är det bara som mat).Även detta förekommer i Eon – vättarna praktiserar begravningskannibalism. I äventyret Vito Chaseres sista färd spelar detta roll:
Rollpersonerna försöker hitta ett försvunnet lik. Den avlidne har i själva verket burits bort av de vättar han var vän med, som ämnar hedra honom genom att äta upp honom.
Fick mig att tänka på be kyrkor vilket inte verkar ha varit helt ovanligt i katolska länder under delar av medeltiden, exempelvis när pesten genererat många lik. Det är en surrealistisk känsla att besöka en sådan med hela väggar täckta av skallar och andra skelettdelar. Ibland kan det vara djupa skikt av skelettdelar.Ben kan även återanvändas, dekoreras och visas upp.
Om jag inte minns fel så förekom det exempelvis i det område som i dag är Mellanöstern, tror det var zoroastrismen som brukade sig av liknande begravningar.Ett sätt att begrava som använts (och i viss mån fortfarande används) är så kallade Himmelsbegravningar (fritt översatt av mig från Sky burial). Används eller har använts i t.ex. Tibet, Nepal och Mongoliet. Liknande begravningsmetoder finns på andra håll i världen.
En annan begravningsritual som förekommer är sekundär begravning eller ombegravning.
Possible hemolacria
According to research published in 2023 based on the analysis of samples collected from letters written by Vlad, he may have had a rare condition known as haemolacria, which causes a person's tears to be partially composed of blood.
Vanlig skrock kan bli intressant i en fantasivärld om det är mer sanning bakom.
Vad händer egentligen om man dödar en jättespindel om det ”blir regn om man dödar en spindel”. Kan spindlar berätta, förutspå med sina nät? Varför kallas spindeln lyckofågel? Innebär det tur om man har spindlar på sina ägor … vad händer när jättespindeln dör? Vad händer den som utför det dödande hugget?