Tänkte nästan starta en ny tråd ("Små saker som SL glömde") för detta, men tänkte att det är bäst att inte skräpa ner.
Skälet är att
väder-/vindflöjlar på kyrkor knappast kan ses som historisk fakta. Det är inte heller det minsta okänt eftersom i princip varenda kyrka har dem.
Men, det som är spännande rent historiskt är vad de hade för betydelse för människor förr. För nutidsmänniskan så kan det framstå som att det bara är dekorationer som i vissa fall även kan visa vindriktning (det är inte alla som kan det, många sitter fast i en riktning).
Dessa vindflöjlar är oftast i formen av ett djur, i Sverige så är tuppen absolut vanligast och man pratar även om
Kyrktupp. Just tuppen är en vanlig beskyddande symbol som även är associerad med kristendomen. Tuppen är vanlig även i andra länder, men det förekommer även andra beskyddande djur så som lejon, drakar, gripar, etc.
Just den beskyddande aspekten är viktig. De beskyddande djuren troddes kunna avvärja onda andar, demoner, etc.
---
Skälet att jag blev intresserad av detta var för att jag sökte koppling mellan kyrktuppen och kyrkogrim (för att jag tänker använda mig av kopplingen i ett äventyr). Just tuppen är en vanligt förekommande som Grim så jag trodde att det skulle finnas något... men jag har inte lyckats hitta någon stark koppling. Men, som tur är så hindrar det ju inte oss från att hitta på kopplingar i rollspel. Jag tänker mig att det kan bli rätt intressant om Kyrkogrimmen kan kommunicera via kyrktuppen, t.ex. genom att peka i olika riktningar eller snurra runt på lite olika sätt.
Vindflöjlar (på kyrkor) går givetvis att använda även på andra sätt i rollspel, t.ex:
- En urgammal vindflöjel faller ner under en storm. Det visar sig att det finns hemliga tecken eller en karta inristat på flöjeln. En ledtråd till vad?
- Kyrkans vindflöjel har blivit stulen under natten och nu börjar otur drabba kyrkan och även resten av bygden. Vem snodd flöjeln och varför?
- Kyrktuppen har helt plötsligt börjat väsa argsint varje gång prästen närmar sig kyrkan. Vad har hänt?
- Efter mässan så står församlingen utanför och skvallrar i det soliga vädret. Helt plötsligt så kommer ett märkligt ljud från kyrktuppen och sedan dunsar ett gyllene ägg ner på marken. WTF?