Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Re: Förbättringsmyt och monomyt
Och då är väl ändå allt lugnt?
Och då är väl ändå allt lugnt?
Asså, jag utifrån mitt perspektiv, inskränkt som jag är, är inte alltför sugen på att hitta på mina egna äventyr. Det är liksom det som jag har spelledaren till...
Jag skulle snarare säga att hjältar i heroiska TV-serier, filmer och böcker inte blir bättre, i alla fall inte under ståryns gång.
Skitlätt [att uppnå balans]. Ge inga XP alls.
Två av de tre exempel du tar upp blir bättre med tiden. Indy blir det inte i filmerna, däremot i TV-serien (unge Jöns) och absolut mellan TV-serien och första filmen. Luke blir det visst mellan filmerna. Från ingen jedi (IV) till nybörjarjedi (V) till ganska bra jedi (VI).
Det finns alltid någon som har något coolt att säga, och har de inte det så kan de alltid ooo´a och aaah´a uppmuntrande. Det är ändå snart deras scener.
Det här är ofta något som uppfattas som märkligt, knepigt eller tom fel.
Väl i spel känns det ofta betydligt mer naturligt än de många gånger krystade konstellationer man har upplevt. Jag tror du vet precis vad jag menar
Sådana signaler kallas för "flaggor" i diverse spelteori.
Vad Panty Explosion och The Shadow of Yesterday gör är att formalisera flaggor.
Jo, du är intresserad av monomyten och det missunnar jag dig inte. Själv menar jag alltså att den här sortens äventyrshjältar ofta utvecklas rejält under sitt "scenliv", inte enbart enligt monomytisk mall.Fast jag har inte sett TV-serien och pratar därför inte alls om den, och vad gäller Star Wars tar jag över huvud taget inte upp The Empire Strikes Back förrän senare, när hjälteresan expanderas till dessa.
Det framgår tydligare vad jag menar om du läser resten av tråden.
Det där måste nog upplevas tror jag, för som du säger, det känns helt bananas för en bakåtsträvande gammal uv som mig.
Men det som jag inte diggar med det är att det känns som om det är det enda som de spelen gör, att formalisera flagghanteringen... Men det är säkert inte så det är.
De formaliserade flaggor som du nämner har jag redan med i alla gubbar i alla spel som jag spelar, det kallar vi för "bakgrund".
Hur skall de användas och hur stor fokus skall läggas vid dem i ditt spel?
Själv menar jag alltså att den här sortens äventyrshjältar ofta utvecklas rejält under sitt "scenliv", inte enbart enligt monomytisk mall.
I vår nio månader långa Panty Explosion-kampanj löste jag två agendor och hade en tredje ouppklarad.
Dina privata agendor ska bli en motivation att ge sig ikasst med spelledarens ståry, helt enkelt. Det är därför man äventyrar, inte för att riket hotas eller att Gnurgik den Fete utlovar åttahundra guld.
Har man flera agendor igång samtidigt eller spelar man ut en agenda i taget?
Hur hanteras interaktionen med spelledarens "överstory" här...? Existerar den ens?
Om man som spelare "jagar XP" som man får genom att lösa sin agenda så antar jag att man har ett ganska stort intresse att ens egen agenda spelas? Risken är att man byter ett problem (ingen fokus på bakgrunden/min rollperson) mot ett annat (svår ballans mellan fokus på de olika agendorna).
Men det är väl som Traffaut säger, det är ett spel för dem som gillar det.
Om en spelares agenda är att hon vill bli smugglardrottning och en annan persons agenda är att han vill ta över sin ärkefiendes gård samtidigt som spelledaren gärna vill att de skall undersöka de senaste mystiska händelserna i den stora skogen bortom Lumme vad så kan det väl bli ganska komplicerat...
Har spelledaren självbevarelsedrift så bygger han ihop agendorna med sin övergripande ståry. Är han som vanligt och lat så gör han det inte, men har ett satans stort problem att hålla spelarna till äventyret.
Jag är rätt övertygad om att fler gillar det om de faktiskt provar det. Det är lite som Dungeons&Dragons eller World of Dorkness - jefligt många spelare hatar dem av princip, inte fullt så många hatar dem av erfarenhet, och förvånansvärt många som hatar dem av princip gillar dem när de väl prövar dem.
Så jag säger prova! Du dör inte av det, ens om spelkvällen blir misslyckad.
Jag menar, okej, jag har agendan att kurtisera för fröken Victoria, men spelledaren vill ha iväg mig till andra sidan Muren för det äventyr han har planerat. Viss konflikt där. Men om Victoria säger "om du hämtar stjärnan som just föll på andra sidan muren så gör jag allt du önskar!" så är vi i ett annat läge, eller hur?
Det som jag finner bekymmersamt med regler som dessa är att jag upplever att de väldigt lätt kan sluta i "Det är det här vi skall spela" och att detta lätt kan komma i vägen för övrig story och dess naturliga utveckling.
Det exemplet som du pekar på (B5) är ett exempel på hur det kan gå när det blir väldigt bra, men jag sticker ut hakan och hävdar att du i det fallet hade en bra SL och med en bra SL så löser sig många av de problem som man vill "regla in" i alla fall.
Det har jag gjort (spel med hooks och belöningssystem) och för oss gav det absolut ingenting. Det var precis så som vi alltid spelat. Därmed absolut inte sagt att det inte skulle ge någonting för andra eller att det är något fel med det.
Du kan ju knappast kalla vallhundspoäng för vallhundspoäng om du inte kan använda dem för att valla får med. Så jag förstår inte din oro - om de nu är vallhundspoäng till mer än namnet (jefligt bra namn, för övrigt) så får du väl ta hundvisslan i mun och valla med dem.
Och det är det som är det fina med dem - det finns ingenting som hindrar en spelare att gå motvals mot äventyret "för det är så hans karaktär skulle göra" (och jag vet inte riktigt om jag tror på dig när du säger att du aldrig har råkat ut för såna). Med vallhundspoäng har du ju tvärtom svart på vitt: nä, det skulle han inte alls. Förutsatt att du visslar i hundvisslan, vill säga.
Fast grejen är inte belöningen, utan personlighetsutvecklingen. Det vill säga att du gör upp med din bakgrund så att personligheten utvecklas.
Och det är det som är det fina med dem - det finns ingenting som hindrar en spelare att gå motvals mot äventyret "för det är så hans karaktär skulle göra" (och jag vet inte riktigt om jag tror på dig när du säger att du aldrig har råkat ut för såna).