Nekromanti SL-fria erfarenhetssystem

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,793
Location
Göteborg
Hönan och ägget?

Om man ser på karaktärer i böcker så blir allt som oftast de också bättre under bokserien. Harry Potter, Paksenarion, ehm, Belgarion...
Jag undrar om inte en del av det här är på grund av D&D. Det vore ju helfestligt om rollspel efterapar böckerna som efterapar rollspel. Kolla på Die Hard och Dödligt vapen, som ju inte är rollspelsinspirerade. Karaktärerna utvecklas inte särskilt mycket, kompetensmässigt. Ej heller i Sagan om ringen, egentligen (som ju predaterar D&D). Frodo är fortfarande en fjolla i slutet av tredje boken.

Undantaget är ju historier som följer det klassiska möntret "hjälten får spö, tränar och spöar sedan skurken", typ Rocky och massa kung fu-rullar.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Re: Hönan och ägget?

Frodo är fortfarande en fjolla i slutet av tredje boken.
Här har jag tre reflektioner:

a. Handlingen utspelar sig under under perioden september 1418 till 25 mars 1419. Större delen av tiden traskar huvudpersonerna i vildmarken eller ligger i bivack i Klyftedal eller Lorien. De får föga möjlighet att utveckla sina kroppsliga färdigheter.

b. Psykologiskt utvecklas t.ex. Pippin och Sam rejält. När storyn börjar är Sam dräng, när storyn slutar är han blivande borgmästare. Han har lärt sig mycket väsentligheter på vägen. Pippin genomgår en snarlik utveckling från tanklös överklassbrat till gondoransk officer.

c. Att kalla en person som till fots korsat Mordor med ondskans attribut hängande runt nacken för "fjolla" låter märkligt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hönan och ägget?

"Handlingen utspelar sig under under perioden september 1418 till 25 mars 1419. Större delen av tiden traskar huvudpersonerna i vildmarken eller ligger i bivack i Klyftedal eller Lorien. De får föga möjlighet att utveckla sina kroppsliga färdigheter."

Jag vill mena att de nog lärt sig ta hand som skavsår och hur man packar sin ryggsäck bäst. :gremsmile:
De har inte blivit romerska legionärer, men ändå.


Storuggla, SPQR
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hönan och ägget?

Psykologiskt utvecklas t.ex. Pippin och Sam rejält. När storyn börjar är Sam dräng, när storyn slutar är han blivande borgmästare. Han har lärt sig mycket väsentligheter på vägen. Pippin genomgår en snarlik utveckling från tanklös överklassbrat till gondoransk officer.
Det är det som Campbells monomyt-teori handlar om: myten handlar egentligen om den psykologiska utvecklingen, snarare än den fysiska förbättringen. Det handlar om att bli mentalt kapabel att stå emot, snarare än om att bli fysiskt kapabel att smiska rumpa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Re: Insert monomyt-dravel här

[ QUOTE ]
Ljuspinneviftandet är helt enkelt inte träning. Det är en initieringsrit.

[/ QUOTE ]

Exakt, och varför skulle du inte kunna köpa en initieringsrit för XP?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Jag skiter väl i monomyten

Jungianer gör mig trött och ilsken, det är lätt att hitta exempel som inte följer modellen, och det är roligt att expa, särskilt när man får balla förmågor för besväret. Att simulera Star Wars har ändå aldrig legat högt på min önskelista.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Re: Insert monomyt-dravel här

Det beror på synvinkel. Till att börja med så är ljuspinneviftandet i sig inte signifikant för ståryn (ur power-optningssynpunkt är det till och med rätt korkat att träna något man inte kommer ha användning av). Inte blir han särskilt bättre på viftandet i sig heller. Han är urkass, fortsätter vara urkass, och sen...



...mirakulöst nog klarar han att vifta med pinnen.



Blev han bättre på att vifta med pinnen? Knappast. Det är för explosiv utveckling för det.
Ja, explosiv utveckling är precis det som finns i level-systemet där man får en stor klumppoäng att sätta ut på sina färdigheter. Först kan man inget och sedan... *bang* ...är man vettig på det.

Egentligen en rätt menlös diskussion, för spela roll liksom..? Man kan tolka in alla erfarenhetssystem genom att hänvisa till filmer och vinkla det tillräckligt så att man får det som man vill. Man skulle exempelvis kunna säga att Luke istället tar bort sina pilotfärdigheter för att omfördela dessa på lasersvärdsstrid. Han flyger (väl?) inget i sista filmen, men slåss med svärd desto mer.

XP-gänget skulle säga att Luke fortfarande har pilotfärdigheter, men väljer inte att använda dessa, medan omförflyttningsgänget säger att Luke... ja, se stycket ovan för där förklarar jag det hela. Men kontentan är väl att det här är en rätt menlös diskussion.

Båda parter har rätt utifrån deras eget perspektiv.

/Han som tycker det är en lustig svängning från att ha diskuterat om man ska få XP om man är frånvarande
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Förbättringsmyt och monomyt

Jungianer gör mig trött och ilsken, det är lätt att hitta exempel som inte följer modellen, och det är roligt att expa, särskilt när man får balla förmågor för besväret. Att simulera Star Wars har ändå aldrig legat högt på min önskelista.
Det står dig helt fritt att bli sur på jungianer (även omedvetna - jag har inte läst en enda bok av Jung), skaffa XP och balla förmågor och inte simulera Star Wars. Min poäng är att i så fall följer man egentligen inte Poms önskemål om "heroiska hjältar i TV-serier, filmer och böcker" särskilt mycket, utan snarare D&D XP-paradigmet.

I sig är det väl inget fel på det paradigmen, men den är i princip den enda som finns i rollspel (möjligen finns väl "usch och fy, XP luktar pudel!" också). Och den är inte samma som den heroiska hjälteparadigmen, som faktiskt inte förekommer alls i rollspel.

För att sidetracka lite, så skulle det vara kul med en mer monomytig mognadsmodell i något rollspel. Något enda? Snälla?

...please?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Re: Hönan och ägget?

Jag undrar om inte en del av det här är på grund av D&D. Det vore ju helfestligt om rollspel efterapar böckerna som efterapar rollspel. Kolla på Die Hard och Dödligt vapen, som ju inte är rollspelsinspirerade. Karaktärerna utvecklas inte särskilt mycket, kompetensmässigt. Ej heller i Sagan om ringen, egentligen (som ju predaterar D&D). Frodo är fortfarande en fjolla i slutet av tredje boken.
Det finns flera saker som jag reagerar över här.

1. Hugg på exempel, men alla hobbitar utvecklas enormt under sagan om ringen. Merry, Pippin och Sam utvecklas enormt och till och med Frodo kan faktiskt slåss en del framåt slutet och om inte annat har hans FV i Geografi förbättrats... :gremgrin:
2. I filmer så är det mycket vanligt att de inblandade lär sig "gimmics". Terminator lär sig att leta efter nycklarna under solflärpen i stället för att tjuvkoppla, jag har för mig att Danny Glovers karaktär i Dödligt vapen lär sig någon form av närstridstrix (kan ha fel...) osv. Därtill så upplever jag att filmer som dessa oftast utspelar sig under kortare tidsperioder.
3. Längre bokserier täcker ofta in ett livsöde och allt som oftast en persons upphöjelse från något till något. Det blir då en naturlig process att lära sig de saker som denne behöver för sin nya roll. En hjältesaga helt enkelt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Re: Förbättringsmyt och monomyt

För att sidetracka lite, så skulle det vara kul med en mer monomytig mognadsmodell i något rollspel.
Vad betyder "monomytig mognadsmodell"?

//Glow - ???

EDIT: Jag hittade en bra artikel på Wikipedia. Skall kolla lite på den och återkomma...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
¨TV-seriemässighet

I ett TV-serierollspel så tycker jag de bästa sätten att få TV-seriekänsla är att inte dela ut erf/XP efter varje äventyr/avsnitt.

Face it, i de flesta TV-serier så utvecklas egentligen karaktärerna vid två sorters tillfällen. Dels utvecklas enstaka karaktärer då de har ett "fokusavsnitt" där avsnittet handlar huvudsakligen om en av karaktärerna. Och dels från säsong till säsong.

Jag har provat att lösa det med att lägga alla XP i en korg som sedan får fördelas ut av spelgruppen i slutet på säsongen.

Likaså (även om det inte har med erfarenhet att göra) ser jag det som en naturlig del av TV-serierollspel att skador inte läks under avsnitten annat än om speciella åtgärder sätts in (första hjälpen, magisk healing eller whatever). Mellan avsnitten däremot så helas i princip vad som helst som inte har gett permanenta men.

/Bjorn
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
TSOY!

Det börjar bli mitt standardsvar men faktum är att spelet är oerhört komplett ur det perspektiv du intagit i den här tråden.

Och eftersom jag vet att du inte har läst så slänger jag in en länk, för nu är det tamejfan dags att du gör det! :gremsmile:

http://tsoy.crngames.com/

Det du efterfrågar kallas i TSOY för Buyoff och det är precis den utveckling du pratar om, och det är riktigt coolt i spel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förbättringsmyt och monomyt

Vad betyder "monomytig mognadsmodell"?
Hjälten blir inte nödvändigtvis bättre så att han fysiskt kan klara av problemet. Istället mognar han så att han mentalt kan ta sig an svårigheterna.

Monomyt-teorin säger att de flesta stora myter liknar varandra eftersom de egentligen handlar om samma tema, nämligen mognad och söknadet av sin identitet, och denna uttrycks på liknande sätt.

Monomyten i sig är ungefär att hjälten får sitt kall som till en början avvisas men sedan accepteras. I och med det kliver hjälten över en första tröskel in i en annorlunda och fantastisk värld, där denne utsätts för prövning efter prövning och så småningom vinner ett pris. Hjälten tar sig sedan över tröskeln tillbaka till världen, där priset appliceras och gör världen bättre.

Det brukar också kallas "hjältens resa", och den formeln följs ibland så slaviskt att det blir kliché. Speciellt Disney och Eddings brukar göra felet att hålla sig till monomyten allt för ordagrant och brukar antingen glömma av att det är en metafor för att växa upp eller göra det så uppenbart att det blir klibbigt. Den blev poppis efter att Star Wars blev en sån toksuccé som det blev, och nu finns det monomyt-kurser för hugade manusförfattare.

Return of the Jedi har ett jättebra exempel som är fetesvårt att få in i rollspel, just för att rollspel har en "bli fysiskt bättre"-modell och Return of the Jedi inte har det. Luke kan bli hur bra på att fäkta som helst, men han kommer att förlora och bli kejsarens lärljunge om han fortsätter på den vägen. Först när han vågar stå upp mot sin far och senare för sin far kan han komma över tröskeln igen med priset - sin fars återuppståndelse och upprättelse.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Kung Fu! (OT)

[ QUOTE ]
2. I filmer så är det mycket vanligt att de inblandade lär sig "gimmics". Terminator lär sig att leta efter nycklarna under solflärpen i stället för att tjuvkoppla, jag har för mig att Danny Glovers karaktär i Dödligt vapen lär sig någon form av närstridstrix (kan ha fel...) osv. Därtill så upplever jag att filmer som dessa oftast utspelar sig under kortare tidsperioder.

[/ QUOTE ]

Du menar rundsparken? Det är ju lite kul för när Jet Li dyker upp i nästa film så har varken den ena eller den andra någon som helst aning om vad Kung Fu är för något. Danny måste ha glömt bort det. :gremsmile:

Men det var OT och har inget alls med att jag tycker att XP kan vara oerhört tråkiga när de är långsamma och meningslösa ur ett storyperspektiv.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: TSOY!

Hur köper man det?

Jag kan verkligen inte läsa rollspelstext på dator. Jag vill ha en bunte analog text på fysiskt papper (gärna väl illustrerad), mysigt bunden, som jag kan sitta med i soffan i kvällsmörkret med en filt över knät.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Re: Kung Fu! (OT)

Du menar rundsparken? Det är ju lite kul för när Jet Li dyker upp i nästa film så har varken den ena eller den andra någon som helst aning om vad Kung Fu är för något. Danny måste ha glömt bort det.
Jag antar det... Det enda min förvirrade hjärna minns är Danny Glovers halvförvånade min när det funkade... :gremcrazy:

Men det var OT och har inget alls med att jag tycker att XP kan vara oerhört tråkiga när de är långsamma och meningslösa ur ett storyperspektiv.
Jo, till stor del håller jag med, men jag tycker att det är en lite kontraproduktiv åsikt att föra fram i tråden...
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: ¨TV-seriemässighet

Face it, i de flesta TV-serier så utvecklas egentligen karaktärerna vid två sorters tillfällen. Dels utvecklas enstaka karaktärer då de har ett "fokusavsnitt" där avsnittet handlar huvudsakligen om en av karaktärerna. Och dels från säsong till säsong.

*host* Primetime Adventures.

Spelet låter dig skriva om din rollperson vid två tillfällen: Efter ett spotlight-avsnitt, och mellan säsonger.

Just sayin'.

:)
 
Top