Nekromanti SL-fria erfarenhetssystem

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Re: Hundvisslor och vallhundar

Alltså, du gör det här svårare än vad det är. Ta den bästa bakgrunden någon har skrivit till ett spel du varit SL för. I den finns en massa coola saker som du kan väva in i ditt äventyr. En Key är precis en sådan grej, fast satt i systemet.
Desto luddigare och mindre konkret det är, desto mindre viktigt att klä det i regler. Det behövs inga Keys eller annat bös för att ta hänsyn till bakgrund och karaktärsbeskrivning och att hänga upp eventuell förbättring (vilket jag iofs inte vet om någon sagt att man skall) på detta ger åtminstone inte mig ett smack.

MAO: Så länge som Keys inte används till någonting annat än det som motsvaras i karaktärsbeskrivning och bakgrund så kan de lika gärna vara. Jag har absolut ingenting emot dem då de kanske tydliggör saker och ting, men dessa saker löser jag med spelledaren eller spelaren. Vi pratar om vad vi vill uppnå helt enkelt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hundvisslor och vallhundar

Desto luddigare och mindre konkret det är, desto mindre viktigt att klä det i regler.
Är "Fiende: Mamma", "Få en dejt med Keitaro" eller "Hämndlysten" luddigare eller mindre konkret än exempelvis Styrka?

Så länge som Keys inte används till någonting annat än det som motsvaras i karaktärsbeskrivning och bakgrund så kan de lika gärna vara.
Fast det gör de. De strukturerar, motiverar, tydliggör och synliggör på ett helt annat sätt.

Det finns dem som kan friforma en strid efter "Bra på att fäktas" också. De flesta andra tycker dock att "Fäkta FV 15" plus lite regler hjälper dem att få en intressant och rättvis fajt.
Varför skulle man inte få hjälp av "Få en dejt med Keitaro" eller "Hämndlysten" plus lite regler för att få en intressant och rättvis hjälteresa? Jo, för att man inte har gjort så förut och ska därför fortsätta att inte gör så.

Jag tror att en kunnig och skicklig spelledare som har studerat monomyt och drama mycket väl kan göra det där tokbra. Dessvärre är jag hårt medveten om att spelledare i allmänhet inte är kunniga och skickliga utan på sin höjd halvbra, och definitivt inte har studerat monomytteori, och därför anser jag att strukturerad regelhjälp är en bra grej.

Eller om man så vill, testa. Blir du bättre spelledare av det, bra. Då har du lärt dig nåt. Blir du inte bättre spelledare av det, då har du ju inte förlorat något, eftersom du redan kan grejerna.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Re: Hundvisslor och vallhundar

Är "Fiende: Mamma", "Få en dejt med Keitaro" eller "Hämndlysten" luddigare eller mindre konkret än exempelvis Styrka?
Vad menar du? Om du menar Styrka som grundegenskap så beror det på vilken roll den spelar i spelet. Styrka är ett värde som sätts i relation till saker när man använder Regelsystemet, de saker som man har valt att abstrahera via regler. Man talar om hur de värden som finns skall användas. Om du gör motsvarande för Hämdlysten och Fiende: Mamma så är de lika ok.

Varför skulle man inte få hjälp av "Få en dejt med Keitaro" eller "Hämndlysten" plus lite regler för att få en intressant och rättvis hjälteresa? Jo, för att man inte har gjort så förut och ska därför fortsätta att inte gör så.
Det tycker inte jag är skälet. Om någon visar mig regler som är tillräckligt bra på att använda Hämdlysten på ett sätt som jag inte kan uppnå lika bra eller bättre med dem så köper jag det. Rakt av.

Det som jag i huvudsak vänder mig emot är egentligen två saker: Risken för ett för högt fokus på Flaggor och närvaron av Vallhundspoäng.

Det första är med största sannorlikhet ett ickeproblem för det blir precis vad man gör av det, men haken uppstår när det är så man blir bättre. Alla spelare som är intresserade av att bli bättre kommer att sträva så hårt de förmår efter att nå sin Flagga. Det kan då skapa konkurrens innom gruppen på och det kan i förlängningen göra att mer tystlåtna spelare inte "växer" på bekostnad av mer drivna spelare.

Men jag skall inte förneka att den största boven i mitt drama är att reglerna används för att lösa ett icke-problem när jag spelar och jag skall också hålla med om att de risker som jag pekar på troligen inte heller skulle uppstå när vi spelar heller.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Re: Den enkle løsningen

Jeg er forsiktig med å gi mindre lærepoeng til de som ikke er med på en spilling. Stort sett gir jeg like mye (nå gir jeg 1 poeng pr. spilling, så det er vanskelig å gi mindre.

Syns poenget til Bobby om roller som spriker i erfaring er godt. Dersom ikke spillet i seg selv legger opp til at man skal spille roller på forskjellig nivå, er det vanligvis best å sørge for balanse mellom rollene. Når man samtidig vil ha en utvikling av rollene, er det å gi like mye lærepoeng absolutt best. Det er enkelt og det oppleves som rettferdig av alle.

I rollespillet Fabula ruller man terning for å bruke lærepoeng, så det blir ikke jevn stigning uansett, men terningvariasjonen er såpass liten over lang tid, at rollene likevel forblir omtrent jevnsterke.
 
Top