Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - runda 1

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Classic-spel är ju inte min favorit eller specialitet. Gillar ju mer fantasifulla upplägg med mer spelregler att resonera kring.

Jag tror extrarollen är en förrädare eller vad de heter (en okänd allierad till ulvarna). Tror därför vi bara har två ulvar, men de är alltså 3 som kan vinna tillsammans. Vad som talar emot det är att ulvarna kan vinna efter bara två rundor, men de måste ju ändå vara försiktiga med vem de röstar ut så det kanske jämnar ut sig.

Vad jag framförallt inte tror är att ulvarna är de som sitter på extrarollen, oavsett till vems fördel den nu är, utan den enda som vet vad rollen är är spelarn som fick den. För om ulvarna var se som satt på den skulle det ge dem ett enormt övertag i att kunna ljuga ihop en fejkad roll och claima den.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag tror att udda antal spelare är till fördel för byn. Kolla:
Derp på mig, det är helt korrekt jämnt antal som oftast är bra för ulvarna. I scenariot "en ulv kvar" gömmer den sig då ibland totalt fyra spelare i sista rundan, istället för tre.

Jag visste att det fanns en standard här men gjorde bort mig. Tack! Då blir jag mer öppen för att det finns en ulvbuffande roll.

Jag har klurat lite på förrädare som flera har tagit upp. Det kändes swingy, men om ulvarna råkar nattmörda sin hemliga kompis är de ju bara nere på scenariot "två ulvar" där de fortfarande har rätt OK läge. Visst, om vi hänger en ulv och ulvarna nattmördar sin kompis så sitter en sista ulv rätt illa till men då är det ju byns förtjänst som hittat en ulv.


Vad jag framförallt inte tror är att ulvarna är de som sitter på extrarollen, oavsett till vems fördel den nu är, utan den enda som vet vad rollen är är spelarn som fick den. För om ulvarna var se som satt på den skulle det ge dem ett enormt övertag i att kunna ljuga ihop en fejkad roll och claima den.
Det här blir jag pepp av! Är det så här? Jag börjar snarare fundera på - har LJS tänkt i de banorna eller är det du @Xyas som tänkt så?

Men om vi inte misstänkliggör xyas första kvällen så begränsar det ju utbudet av ulvboosts till:
Hemlig tredje ulv som inte har kontakt med "huvudulvarna"
DTF som inte är med ulvarna men inte dödar dem heller (sånt här lär märkas natten till R2).
Bybonerfs som naiva siare etc.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Bra bra Xyas!

Tja då är alla i spel va? Fint!

Vi får väl egentligen inte ut mer av extrarollsdiskussioner för ögonblicket. Ska vi åtminstone dryga ut den tunna kosten med lite röster?

Låt oss motivera rösterna som krydda så det syns tydligare vilka vi gärna röstar och varför.

Smaklig spis!

* * *

Jag tror såhär just nu. Vi har en extraroll i form av en kass siare (fraktion/förmåga). Vigilanten har använts förr i närtid, åtminstone på ritbordet. När LJS sträcker sig längre tillbaka i tid letar han bland andra roller och idéer. En kass siare är en trolig bybo-nerf. Eller en variant på ulvsmitta, men jag tycker att det låter alltmer osannolikt och hittar ingen sådan roll i de riktigt gamla spelen.

Frågan är om vi har två eller tre ulvar? Med en bybonerfad extraroll tror jag på två ulvar.

Det här leder just nu till att jag ser fyra vanliga bybor, en siare, en väktare, en bybonerf och två ulvar. Om vi utgår från att alla fick sina roller samtidigt (men det här är magstarkt, skulle LJS gått upp extra tidigt för att administrera allt i arla morgon?) tänker jag att det inte är så konstigt med lågt tempo och lite postande.

Men vissas passivitet är mer konstig än andras.

Empiricus som bara postar en gång.
Stövelkatten som påpassligt dyker upp och lägger ett vaniljigt inlägg i dubbel bemärkelse
Hellzon som också bara skriver ett inlägg
Xyas som bara skriver ett...ändånganska bra inlägg.

Ja, de kan ju skriva mer än så här, dygnet är inte över. Men ändå.

Varför så tysta? Två för att de nog har en märklig roll och två för att de är ulvar. Just nu röstar jag på Stövelkatten som i mina ögon är mest misstänkt. Jag kan förstås ha fel och jag har verkligen inte mycket att gå på, men det som pingar starkast är hans glidiga ton kring samtalsämnet "extraroll" och påpassliga tajming.

Röst: Stövelkatten

(Och jag menar att vara pedagogisk i detta inlägg. Och inspirerande. Ta gärna efter mitt exempel och motivera era röster. Vi har ju bara tisdagen på oss, sen ska en röstas ut...)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tror såhär just nu. Vi har en extraroll i form av en kass siare (fraktion/förmåga). Vigilanten har använts förr i närtid, åtminstone på ritbordet. När LJS sträcker sig längre tillbaka i tid letar han bland andra roller och idéer. En kass siare är en trolig bybo-nerf. Eller en variant på ulvsmitta, men jag tycker att det låter alltmer osannolikt och hittar ingen sådan roll i de riktigt gamla spelen.
Vad gör att du tror att extrarollen är en kass siare just?
Som jag tolkar hur Larsson lade upp spelet så borde det finnas någon anledning till att dra fram just den valda gamla rollen, och då tänker åtminstone jag att det borde vara något som för till något till spelet som saknats på länge. Att plantera tanken på en naiv siare/kass siare tidigt är ju dock ett smart sätt att kasta lite smygshade på en siare som outar sig med ett rött namn under kommande rundor, och något som jag nog kan tänka mig se en varulverados-basse smyga in tidigt för att smutsa ner vattnet.

Classic-spel är ju inte min favorit eller specialitet. Gillar ju mer fantasifulla upplägg med mer spelregler att resonera kring.

Jag tror extrarollen är en förrädare eller vad de heter (en okänd allierad till ulvarna). Tror därför vi bara har två ulvar, men de är alltså 3 som kan vinna tillsammans. Vad som talar emot det är att ulvarna kan vinna efter bara två rundor, men de måste ju ändå vara försiktiga med vem de röstar ut så det kanske jämnar ut sig.

Vad jag framförallt inte tror är att ulvarna är de som sitter på extrarollen, oavsett till vems fördel den nu är, utan den enda som vet vad rollen är är spelarn som fick den. För om ulvarna var se som satt på den skulle det ge dem ett enormt övertag i att kunna ljuga ihop en fejkad roll och claima den.
Det här innebär ju alltså att om extrarollen funkar som du tänker så är det i dennes intresse att hålla sig dold för byn och samtidigt flagga för ulvarna att denne är en vän och inte bör nattmördas?

I övrigt har jag lite trögt att skriva något vettigt bara ur tomma luften när det finns de som är mycket mer vältänkta kring ulvspelsbalans, så även om jag kan kasta några timmar på analys av möjliga speluppbyggnader så finns det de som kan göra det på en bråkdel av tiden. Jag kanske bättre kan kritisera om jag ser något som sticker ut som logiska feltänk eller tydliga mörkningar av varianter, men vi får se vad jag klarar av att leverera under morgondagen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Bra Empiricus! Jo, jag kanske är lite väl insnöad på naiva siare. Mitt första parti med Rising innehöll en sån roll och jag...fick spela den. Det var tufft och jag kände mig rätt korkad när rollerna kom ut.

Partiet finns tyvärr inte kvar i annalerna.

Det gör däremot det här partiet:


I så fall har vi en sorts smitta.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Classic-spel är ju inte min favorit eller specialitet. Gillar ju mer fantasifulla upplägg med mer spelregler att resonera kring.

Jag tror extrarollen är en förrädare eller vad de heter (en okänd allierad till ulvarna). Tror därför vi bara har två ulvar, men de är alltså 3 som kan vinna tillsammans. Vad som talar emot det är att ulvarna kan vinna efter bara två rundor, men de måste ju ändå vara försiktiga med vem de röstar ut så det kanske jämnar ut sig.

Vad jag framförallt inte tror är att ulvarna är de som sitter på extrarollen, oavsett till vems fördel den nu är, utan den enda som vet vad rollen är är spelarn som fick den. För om ulvarna var se som satt på den skulle det ge dem ett enormt övertag i att kunna ljuga ihop en fejkad roll och claima den.
Och vad får du dessa ideer ifrån -
- om extrarollen och förrädare?
- du vet att ulvarna måste vara försiktiga för de vet ej riktigt om nån bybo bör skonas?
- att ulvarna sitter ej på extrarollen?
... är det så att du sitter på ulva-info som bara råkar slinka ut lite random?

Det finns ju inte mkt att gå på än så länge men...varför har ni snubblat in på det här med förrädare i byn...är det du Empi som smular efter Xyas grundlösa upplägg?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Roller som tål 2 nattmord verkar ju också ha varit en grej i tidigare spel, likaså smittmekaniker hos DTF samt bybo som kan bli ulvar under vissa kriterier.

Jag vill misstänka att rollen, lite som xyas är inne på, inte är på ulvsidan. Men att den är eller kan bli en by-nerf med tanke på en historiskt stark by. Dock så hade vi nyligen en stark DTF i kyrkogårdsspelet så jag tror nog på något annat för att det skall kännas fräscht.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag kikar lite i de gamla annalerna efter specialroller...

Gotham City:
- Riddler - ger två spelare sianden på varandra. Lite för starkt i det här spelet när vi redan har en ordinarie siare? Kanske vid tre ulvar.
- Humpty Dumpty - "dödgrävare", får info om en död spelare. Passar westerntemat och lagom meningslöst för byn.
- Calendar Man - skjuter upp lynchningen en runda. Ger vid huvudräkning ingen extrarunda till byn så näe.

Tema WRNU avslutade vi tydligen inte riktigt så där hittar jag ingen rollsammanfattning.

Varulvsspel of Cthulhu:
- Här har vi den förste naive siaren jag hittar, och det var tydligen jag! Naiv siare har dock varit valbar i Mäster Ulv så njä.
- Bus drivern dyker också upp. "Flyttar" ett nattmord från en person till en annan som nån slags kass väktare. Riktiga bus drivers enligt mafiascumwikin flyttar även förmågeanvändande (så siande kan peka fel). Tänkbar på bysidan som inte särskilt mäktig.
Det finns en "politiker" som tar med sig en utvald spelare i döden om den blir nattmördad/utröstad.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Varulvsspel Chronicles:
- Specialroll med 2 "hit points" dyker upp igen.
- Skurkförmågan "befläcka" dyker upp, där skurken varje runda taggar en bybo som sedan pingar som ulv på sianden och benämns ulv när den röstats ut. Faller på @Xyas teori att ulvarna inte vet om den trddje specialrollen men håll med om att den är cool.

Asdå jag pausar här. Klockan är midnatt, jag vet inte om det här är det bästa att lägga energi på.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag uppskattar att ni har hittat olika roller från andra spel.

Min känsla/gissning är att extrarollen har en lagtillhörighet från start, men att om den är på ulvsidan så är den inte med i kommunikationen (och om den är det så är det bara två ulvar). Naiv siare känns knepig, om nu inte deras rolltext är identisk med siartexten. Jag tror att det är något annat som är lite mer rolig, men vet inte än vad jag tror mest på. Tur att jag jobbar till 15 idag så att jag hinner fundera efteråt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,371
Fint att alla är i spel. Och Hellzons annalgrävande var kul (Varulvsspel Chronicles var det första jag arrade!).

Men hörrni.

Nu tycker jag vi ska släppa diskussionen och sökandet efter extrarollen.

Alla har fått möjlighet att uttala sig. Ingen har outat. Alltså måste vi anta:
- om det är en bybuffande roll (typ bulletproof som förelsagits) har den bybo som har rollen valt att inte säga något
- om det är en varulvsroll kommer varulvarna förstås inte avslöja den
- om det är en naiv/paranoid siare är rolltexten garanterat samma som den riktige siarens

Så det finns ingen anledning att tro att rollen kommer eller bör (om det är en byboroll) outas. I scenariot 2 ulvar och en förrädare ska vi absolut lägga locket på nu, för att försvåra för dem att hitta varandra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Bra Vimes!

Innan strecket dras för extrarollsdiskussioner vill jag säga att @Hellzon har ju helt rätt i att naiv siare har förekommit i närtid.

Typ jag hade med rollen i MESTERULV 2020.

*facepalm*

Smitta eller förrädare verkar isf mer troligt (tyvärr).

Men hörni! Mer givande är att rösta med motivering. Det leder till användbar och hård fakta som får betydelse i senare rundor.

Plus att det kan gå fort här nu med tanke på att alla inte kan vara med jämt och vi har utröstningen redan ikväll kl 21. Räkna inte med att ett drev hinner vända om ett iutande görs.

Det ultimata borde vara att vi ställer två alternativ mot varandra för att se hur folk tänker.

Jag tycker att vi ser lite närmre på "de tysta". Vad säger ni? Är det fel strategi? Borde vi rösta ut någon annan? Vem då?

:D
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,269
Det där med naiv/paranoid siare är inte omöjligt. Det är det sista jag tänker säga om saken, om nu Vimes vill hade tyst och lugnt på den fronten.

Vad tror vi om de tysta? Och om de andra? Hittills har min varulvsradar inte pingat på någon alls, i ärlighetens namn. Inga misstankar har kastats ut, ingen har outat sig, ingen har försökt styra diskussionen åt orimliga håll...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Ser att Stövelkatten backar Xyas och ser gärna mer om vad ni andra tycker om de två som även verkar ligga väldigt lågt...

Röst: Stövelkatten
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Fint att alla är i spel. Och Hellzons annalgrävande var kul (Varulvsspel Chronicles var det första jag arrade!).

Men hörrni.

Nu tycker jag vi ska släppa diskussionen och sökandet efter extrarollen.

Alla har fått möjlighet att uttala sig. Ingen har outat. Alltså måste vi anta:
- om det är en bybuffande roll (typ bulletproof som förelsagits) har den bybo som har rollen valt att inte säga något
- om det är en varulvsroll kommer varulvarna förstås inte avslöja den
- om det är en naiv/paranoid siare är rolltexten garanterat samma som den riktige siarens

Så det finns ingen anledning att tro att rollen kommer eller bör (om det är en byboroll) outas. I scenariot 2 ulvar och en förrädare ska vi absolut lägga locket på nu, för att försvåra för dem att hitta varandra.
Rimligt. Då stängde jag 17 flikar med slutinlägg från gamla partier. (Inte så att jag hade lagt en massa jobb på att hitta dem, jag bara bläddrade i arkivet.)

Får jag bara glänsa med att jag kollade det förra westerntemade varulvsliret. Feuflux Western-spel hade dock gimmicken att alla powerroller berodde på att en "assistent" fortfarande var vid liv. Tror inte LJS har lyft det rakt av hit då vi har en hemlig roll.

Vidare: Ja, det är tyst och ja, jag är medskyldig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Det där med naiv/paranoid siare är inte omöjligt. Det är det sista jag tänker säga om saken, om nu Vimes vill hade tyst och lugnt på den fronten.

Vad tror vi om de tysta? Och om de andra? Hittills har min varulvsradar inte pingat på någon alls, i ärlighetens namn. Inga misstankar har kastats ut, ingen har outat sig, ingen har försökt styra diskussionen åt orimliga håll...
Stämmer inte helt. Jag har röstat på Stöveln med motivering.

Om jag ska vara självkritisk är det lite slappt av mig att tjata på Stövelkatten. Men jag tycker att det finns flera indicier här:

Låg närvaro
Slingrigt svar till Vimes
Svarets beståndsdelar som känns lite luftpaj

Tja, det är inte mycket, men det är iaf något.

Skulle också vara intressant att se två tåg: Ett mot Stöveln och ett mot Xyas, vars snack om förrädare sticker ut.

Visst skulle en sån situation (Stöveln vs Xyas) kunna leda till god info för byn?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,269
Här kommer lite aktivitetsstatistik på hur mycket folk skrivit i tråden hittills.

Nick Antal inlägg
Basenanji 15
Vimes 10
Khan 7 (inklusive detta)
Korpa 5
Empiricus 4
Hellzon 4
Sidd 4
Stövelkatten 2
Xyas 1



Som jag ser det är att försöka flyga under radarn första omgången ett ganska vanligt ulvande. Så jag sätter nog min röst på Xyas tills det kommer lite mer spel från honom.

Röst: Xyas
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,371
Om jag inte räknat fel har vi röstläget:

Xyas (3)
Stövelkatten (2)

Vilket är helt ok. Båda bör hållas för rimliga alternativ i R1 p.g.a. låg aktivitet. Jag vill också inflika att jag inte gillar Empis lir so far. Sidd kan jag i vanlig ordning inte läsa alls. Korpa verkar ok, men för få inlägg för att det ska tippa åt ena eller andra hållet. Hellzon har arbetat med akrivgrävande och gjort någon form av nytta för byn, men det är ju inte en aktivitet som inte en ulv lika gärna kan ägna sig åt. Basse känner jag mig mest trygg med hitintills.

Som sagt. Röstläget ovan är ok! Det är bra med flera alternativ! Men jag vill se att de som inte röstat ännu (ni är 4 stycken!) tar ställning nu! Det är ju (väl?) deadline ikväll.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Basenanji - Har samma Basse-jargong som vanligt med hoppigt och freeflowing tänk som är Bassetypiskt oavsett lagtillhörighet. Jag kan inte läsa Basse såhär tidigt.

Hellzon - Har inte skrivit så mycket (samma synd som jag begår), men har inte heller skrivit något som sticker ut som skumt.

Khan - Mest skrivit från positionen ovan och nyfiken, lite sammanställande och annars det enda Khan skrivit som jag mer intresserar mig för är den här meningen som jag får lite oklara vibbar från: “Det där med naiv/paranoid siare är inte omöjligt. Det är det sista jag tänker säga om saken, om nu Vimes vill hade tyst och lugnt på den fronten”

Korpa - Låg aktivitet men flaggat för det

Sidd - Känns mer byboig än första spelet då vi var ulvar ihop, men också mindre skarp än förra spelet.

Stövelkatten - Har varit mindre aktiv än mig och dessutom kliver stöveln in med ett inlägg som verkligen är “Jag tror det är tre ulvar och extrarollen är…” ca 15 minuter efter att Vimes skriver det som exempel på vad man borde skriva. (kl 15.41 och kl 15.56 i går). Analysen om antalet ulvar och så är inte heller en ny tanke i spel vid tillfället inlägget kommer. Känns opportunistiskt.

Vimes - Väldigt aktiv och många tankar om spelupplägg och speldrivande. Inget som inte Vimes skulle klara av lika väl med ulvpäls som i bybotights. Vimes kan ju bevisligen dessutom tokdreva ut en outad siare när han är bybo, så jag kan verkligen inte åsikta mig mycket om Vimes just nu.

Xyas - Spelar xyasigt med sin aktivitet vilket gör det svårt att ha en värdering till färg.

Med ovan tankar så är Stövelkatten den som känns mest ulvig såhär tidigt i spel.


Röst: Stövelkatten
 
Top