Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - runda 1

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det känns på de senaste inläggen från Xyas som ett försök att skapa aktivitet och vara sprattlig på slutet av rundan, men posterna och åsikterna är lite off. Som med mig och att jag "anklagar någon för att normalisera naiv siare men gör det samtidigt själv" - denne någon var ju Basse, vilket lätt kan läsas av mina tidigare inlägg, och Basse har ju sedan kommit med en post kring att han själv hade med naiv siare i MESTERULV 2020. I samma post filosoferar också xyas om att det känns som om vi nog har haft med naiv siare i närtid, men även det har ju Basse precis nyss skrivit om i tråden. Hela relationen till Kattens outning av extraroll också "hoppsan, jag misstänkte visst extrarollen, katten är väl röd då".
Xyas spel känns helt enkelt som att det inte riktigt är väl kopplat till spelet i sig.

Röst: Xyas

Stövelkatten och Xyas på samma ulvlag där katten kliver in och försöker dra lite heat från xyas med sitt claim? Det kan ju vara sant, det kan vara en ulv som antingen gissar att den riktiga extrarollen inte själv vet om att denne är specialrollen eller som chansar på att en ev extraroll inte vågar komma ut och opponera sig mot Kattens claim.

Katten sjunker iaf litegrann i mina misstankeögon med tanke på att det ändå är ballsy att som ulv claima extrarollen med flera timmar till deadline och utan tydligt hot mot mig. Xyas är på misstankelistan tillsammans med Sidd just nu, med Katten i släptåg.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Empi vad fick du Sidd ifrån i den långa harangen om Stövelkatten som verkade bölja endera åt ena hållet och sen åt andra som en som vinglig barhängare på Saloonen😀
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Empi vad fick du Sidd ifrån i den långa harangen om Stövelkatten som verkade bölja endera åt ena hållet och sen åt andra som en som vinglig barhängare på Saloonen😀
I min post där jag hade lite åsikter om er i spel så påpekade jag att du inte kändes lika vinglig som när du var ulv tillsammans med mig och Halo och samtidigt inte lika med som du var i förra spelet, så jag buntar ihop dig i den ulvigare delen av byn på grund av det.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Men varför skulle det finns en naiv siare? Tycker inte alls det passar in på beskrivningen som LJS angett för den hemligs rollen.
Som sagt, osannolikt om än möjligt. Naiv siare kan i det här scenariot vara något annat också. Om extrarollen är någon som gillar ulvar så kan den hålla tyst av den anledningen och inte motclaima.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Men varför skulle det finns en naiv siare? Tycker inte alls det passar in på beskrivningen som LJS angett för den hemligs rollen.
Jag tänker att det inte är omöjligt. Det är en roll som är rimlig i ett 2-ulvsupplägg. Naiv/paranoid siare var väl i spel senast typ 2013? Vad är det som gör att det inte passar in menar du?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag vill bara påpeka möjligheten att vi har en naiv siare och en Stövelkatt som kaxigt ljuger för att rädda sitt skinn. Det är osannolikt, men möjligt. Oavsett ser jag fram emot att få veta mer.
Lite ballsy va, men sure, jag har haft samma tanke. En ulv på väg till galgen kanske chansar på att hemliga rollen inte vet om sig själv.

Fast naiv siare känns ju inte så sannolikt. Återstår typ Miller som inte vet om sig själv, och Miller som vet om sig själv har vi ju haft under 2020.(LJS i nåt spel väl? Vilket har jag glömt.)

Återstår att claima hemliga rollen för att riktiga hemliga rollen ska outa sig. Men varför inte claima siare/väktare då?

Förresten nu kör vi, det här är ju pinsamt eller pikant. Baserat på konstig kronologi:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Varför verkar ni tycka att naiv/paranoid siare inte är rimligt? Har jag missat något?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Naiv/paranoid siare är väl fullt möjligt sålänge som Stövelkatten ljuger. Ljuger katten inte så är det däremot orimligt iom att katten ju då vet om sin roll.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Röst: Khan
Baserat på att jag skrev två kvicka inlägg medan jag läste tråden och funderade över ett riktigt första inlägg? Sämre ursäkt till röst vet jag inte om jag någonsin sett.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Varför verkar ni tycka att naiv/paranoid siare inte är rimligt? Har jag missat något?
Det fanns ju med som alternativ i ditt Mäster Ulv 2017. Shit det var visst tre år sen men jag skulle inte kalla det gammalt ändå.

Sen hade Basse med galen siare i sitt Mesterulv 2020, det är iallafall en knäppsiare om inte naiv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Alltså ❤ när @Hellzon skriver knäppsiare! Jag spillde ut tisdagsvinet över middagsbordet! 😂

Hursomhelst:

Om vi ska prata sprattlighetsindex tycker jag nog att Khan har åkt upp några placeringar. Xyas tvärvändning är däremot för mig grönande.

Sedan är det ju så här att man enligt varulvsspelslogiken 101 ska rösta på den som är mest misstänkt. Eftersom Stövelkatten uppenbart stallar (väntar taktiskt) sitt outande av sin "extraroll" hamnar rösten där.

Röst: Stövelkatten
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Naiv/paranoid siare är väl fullt möjligt sålänge som Stövelkatten ljuger. Ljuger katten inte så är det däremot orimligt iom att katten ju då vet om sin roll.
Jo absolut, Empi. Vi kan inte ha en falsk siare i spel om Katten talar sanning om att han har extrarollen. Det jag tänker är att många verkar avfärda att falsk siare ens är en möjlighet. Scenariot som Korpa la fram var ju att Katten, om han är ulv i ett 2-ulv-scenario, chansar på att vi faktiskt har en falsk siare i spel, och därför claimar en annan extraroll (eftersom den riktiga extrarollen - den falske siaren - inte vet att hen har en extraroll).

Det fanns ju med som alternativ i ditt Mäster Ulv 2017. Shit det var visst tre år sen men jag skulle inte kalla det gammalt ändå.

Sen hade Basse med galen siare i sitt Mesterulv 2020, det är iallafall en knäppsiare om inte naiv.
Jo! I mästerulv har falska siare varit en möjlighet. Men de har faktiskt INTE varit i spel. Senaste gången falska siare var med var väl typ Mukwas helt galna Vampire-spel (där alla utom den riktige siaren var falska siare!).
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Röst: Stövelkatten

Jag (och säkert alla andra också) behöver mer info om extrarollen för att kunna ta ställning till claimet.

(Ps. Visste ni att det är lätt att märka när man får internet om man faktiskt kopplar en kabel mellan datorn och routern? Med andra ord, jag sitter inte på en sketen telefon längre!!!)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Undrar hur extrarollens Roll-pm ser ut?

Låt oss anta att det är en knäppsiare.

Stöveln får ett pm som säger: du har en extraroll. Din förmåga är att sia folk!

Alltså: det där faller ju på sin egen orimlighet, right? Alla vet ju redan att det redan finns en äkta siare!

"Jamen Basse! Stövelns roll-pm kanske inte explicit säger att det är en extraroll? Det kanske bara står: Du är siare. Skicka PM till mig så får du reda på vem som är skurk/gullig!"

Hur kan isåfall Stöveln VETA att han har en extraroll?

Så om Stöveln nu claimar en knäppsiarroll vet vi att det är strunt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Vad jag framförallt inte tror är att ulvarna är de som sitter på extrarollen, oavsett till vems fördel den nu är, utan den enda som vet vad rollen är är spelarn som fick den. För om ulvarna var se som satt på den skulle det ge dem ett enormt övertag i att kunna ljuga ihop en fejkad roll och claima den.
Det här blir jag pepp av! Är det så här? Jag börjar snarare fundera på - har LJS tänkt i de banorna eller är det du @Xyas som tänkt så?
Det här har vi harvat en gång men det blir ju kul med vetskapen att Stövlo claimar den hemliga rollen. Jag undrade förut inte helt allvarligt om xyas var en hemlig roll på varulvssidan men nu sticker ju detta ut och jag undrar om @Stövlo är en hemlig roll på varulvssidan och Xyas vet om det?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det här har vi harvat en gång men det blir ju kul med vetskapen att Stövlo claimar den hemliga rollen. Jag undrade förut inte helt allvarligt om xyas var en hemlig roll på varulvssidan men nu sticker ju detta ut och jag undrar om @Stövlo är en hemlig roll på varulvssidan och Xyas vet om det?
Men i så fall menar du att både jag och katten är ulvar?
 
Top