Nekromanti Varulvsspel Chronicles - THE END (alla får posta!)

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Nedan följer hela roll-listan.

Jag tänkte orda lite om spelets upplägg och fråga vad ni tyckte funkade och vad som inte gjorde det. Min huvudtanke var att ha ett ganska “rakt” spel, ingen DTF och inget alltför flippat i förmågeväg. Dessutom har jag upplevt det som att varulvarna har varit lite favoriserade i de upplägg som varit på WRNU tidigare (i alla de fyra spel jag varit med i har ulvarna vunnit) - därför ville jag ge byborna lite mäktigare förmågor, och har alltså både med en väktare och siare.

För att balansera detta beslutade jag mig för att det skulle vara ganska lätt för ulvarna att hitta powerrollerna, här någonstans i designprocessen bestämde jag mig för MC-temat och att powerrollerna skulle tillhöra Brödraskapet. Jag ville också att korporationerna skulle vara ett tveeggat svärd, outning av dem skulle ge användbar info för både kättarna och doomtroopergruppen. Brödraskaparna skulle ha anledning att ljuga om sin korporation, vilket var precis vad som drabbade den stackars Konrad (jag tyckte egentligen att han spelade helt rätt - som väktare har det smart att inte dra eld på sig själv).

Dessutom ville jag ha rätt läskiga kättare - Nässes förmåga är nasty, och Paxens är till för att sniffa brödraskapare. En dag innan spelstart la jag till dolda förmågor på kättarna och Brynolf, för att buffa kättarfraktionen ytterligare.

Så tänkte jag.

Givetvis blev det lite vajsing på en gång. Redan i första rundan siade Lukas krank och Nässe befläckade krank. Den kollisionen hade jag inte förutsatt utan blev tvungen att slumpa vilken förmåga som skulle träda i kraft först, som ni förstår blev det Lukas siarfömåga. Vilket kanske var lite trist, för det nullifierade Nässes förmåga helt.

Jag var lite orolig att massoutningen i första rundan var för bra. Den grönade flera spelare och ringade in Paxen väldigt väl. Dock måste jag säga att Krank, Vicotnik och xyas spelade ut sina förmågor under första rundan på ett riktigt smart sätt, vilket var avgörande för den payoff byn fick av outningen. Så, det var kanske inte en bugg i spelet, utan helt enkelt väl spelat av byn. Dessutom blev Konrad Konvalj nitad av outningen.

Brynolfs förmåga buffade byn väl mycket, kan jag dock känna i efterhand. Men jag förstår inte riktigt varför kättarna valde att nita honom i första rundan. Nässe, Paxen, berätta! Varför inte plocka Lukas?

Slutligen får jag säga att jag är rätt nöjd ändå. Det har varit spänning i varje runda och upplösningen var en riktig nagelbitare. Väl spelat av alla (speciellt måste jag lyfta på hatten för Nässe som med näbbar och klor tog sig in i matchen efter att Paxen åkt ut - Nässe är en riktigt otäck varulv)!

Några frågor då:
1. Det fanns faktiskt en hel del koppling mellan fluff och spel. Är det OK eller ett big no-no?
2. Var byn owerpowered?
3. Nässes förmåga BEFLÄCKA gör att de befläckade även omnämns som kättare vid utröstning. Är det ok eller helt bananas att en förmåga kan påverka den officiella informationen?
4. Har ni haft kul?

-*-

Jag arrangerar gärna igen. Och spelar själv gärna också. Varulvsspel FTW!

-*-

Komplett rolllista:

10. Korpa
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Bauhaus
Förmåga: TRADITIONENS MAKT - (1 gång/runda) - Med ditt förfinade sinne för hovettikett kan du en gång per runda identifiera om en annan spelare tillhör någon av de blåblodiga korporationerna - d.v.s. Bauhaus eller Imperial (som dock förstås bara är en dålig kopia av Bauhaus) - eller inte. Du skickar ett PM till mig med en spelares namn och får nästa runda svar på om denne tillhör Bauhaus/Imperial eller inte.

9. Vicotnik
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Bauhaus
Passiv förmåga: - STOLHET OCH TRADITION - Du vet att inga av kättarna kommer från Bauhaus.

8. krank
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Mishima
Passiv förmåga: DÖD FÖRE VANÄRA - Det glädjer ditt krigarhjärta att veta att Mishima är den korporation som har flest deltagare i uppdraget.

7. xyas
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Mishima
Passiv förmåga: SKAMLIG VETSKAP - Det smärtar din själ att veta att det bland dina bröder och systrar från Mishima finns kättare. Du vet inte hur många, men du har svurit att rensa mörkret ur de egna leden eller begå harakiri.

6. unfair
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Capitol
Förmåga: INTEL FRÅN KARTELLEN (1 gång/runda) - Med dina kontakter inom kartellen kan du en gång per runda ta reda på vilken korporation en spelare tillhör. Du skickar ett PM till mig med ett namn, och får svar när nästa runda börjar.

5. Brynolf
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Cybertronic
Passiv förmåga: CYBERNETISKT FÖRSTÄRKT KROPP - Dina cybernetiska inplantat gör dig extra motståndskraftig. Om kättarna försöker “nattdöda” dig, krävs det två försök innan du dör.
(Dold förmåga: Sias som kättare.)

4. Konrad Konvalj
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Brödraskapet
Förmåga: DET SKYDDANDE LJUSET - (1 gång/runda) - Med hjälp av konsten kan du en gång per runda välja en annan spelare som du skyddar från att dödas av kättarna mellan rundorna. Du skickar ett PM med spelarens namn till mig och spelaren är skyddad under den följande natten.

3. Lukas
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Brödraskapet
Förmåga: KÄNNA MÖRK SYMETRI - (1 gång/runda.) - Du kan med konstens hjälp identifiera kättare. En gång per runda kan du skicka PM till mig med ett namn på en annan spelare och få veta vilken fraktion denne tillhör. Svaret kommer under den nästföljande rundan.


2. Nässe
Fraktion: Kättare - den andre kättaren är Paxen, ta kontakt med varandra, helst via e-mail.
Korporation: Imperial
Förmåga: BEFLÄCKA - (1 gång) - Med hjälp av den mörka symetrin kan du en gång under spelet befläcka en annan spelare med den mörka symetrin. Denna spelare kommer därefter att i både sias som kättare och omnämnas som kättare vid utröstning.
(Dold förmåga: NEKROTEKNOLOGISK METAMORFOS (1 gång) - Om du blir ensam kvar i spel kan du vid ett tillfälle återkalla din fallne kättarkamrat som har genomgått en nekroteknologisk metamorfos och blivit en fruktansvärd Pretorian Slaker för att döda en extra doomtrooper. Vid ett tillfälle under resten av spelet kan du välja att "nattdöda" två spelare.)

1. Paxen
Fraktion: Kättare - den andre kättaren är Nässe, ta kontakt med varandra, helst via e-mail.
Korporation: Mishima
Förmåga: MÖRK FÖRNIMMELSE - (1 gång/runda) - Via den mörka symetrins hjälp kan du varje runda granska en spelare och få veta om denne använder en förmåga eller inte. Innan slutet på varje runda kan du skicka in ett PM till spelledaren med ett namn på en annan spelare. Svaret kommer när nästa runda startar.
Passiv förmåga: Du vet att Doomtrooper-fraktionens mäktigaste medlemmar tillhör Brödraskapet (så klart! må dom brinna i Illians tomma eldar!).
(Dold förmåga: NEKROTEKNOLOGISK METAMORFOS (1 gång) - Om du blir ensam kvar i spel kan du vid ett tillfälle återkalla din fallne kättarkamrat som har genomgått en nekroteknologisk metamorfos och blivit en fruktansvärd Pretorian Slaker för att döda en extra doomtrooper. Vid ett tillfälle under resten av spelet kan du välja att "nattdöda" två spelare.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Jag vill förresten säga som jag sade till Vimes i helgen: Det här har varit ett av de bästa varulvsspelen på länge. Det har varit jäkligt intensivt, väldigt lite "dötid" av den typ som brukar komma efter ett tag i andra varulvsspel. Fullt ös medvetslös från dag 1 - vilket är jävligt coolt. redan runda 1 hade vi grejer att göra. Awesome!

Dubbelplusbra och fem tummar upp.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
Jag vill förresten säga som jag sade till Vimes i helgen: Det här har varit ett av de bästa varulvsspelen på länge. Det har varit jäkligt intensivt, väldigt lite "dötid" av den typ som brukar komma efter ett tag i andra varulvsspel. Fullt ös medvetslös från dag 1 - vilket är jävligt coolt. redan runda 1 hade vi grejer att göra. Awesome!

Dubbelplusbra och fem tummar upp.
Runda 1 blev. Förvirrande, även för mig som var varulv
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Vimes said:
1. Det fanns faktiskt en hel del koppling mellan fluff och spel. Är det OK eller ett big no-no?
För mig är det big awesome, och inte bara för att jag kan MC. Jag gillar när det finns kopplingar, det ger mer att fundera över och tugga på. Och det går faktiskt att kolla upp / fråga, om man är osäker.

Vimes said:
2. Var byn owerpowered?
Dude. Kolla resultatet. Oavgjort trots att siste kättaren inte alls spelade särdeles bra sista rundan. Jag upplever det inte som obalanserat.


Vimes said:
3. Nässes förmåga BEFLÄCKA gör att de befläckade även omnämns som kättare vid utröstning. Är det ok eller helt bananas att en förmåga kan påverka den officiella informationen?
Cool vändning, men inte helt säker på vad jag tycker om den. Lite cool, dock.

Vimes said:
4. Har ni haft kul?

JAAAAAAAAAAAAAAA!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
jag vill ge en guldstjärna till Vic som i första rundan gissade att Siaren fanns oss brödraskapet och att Cybertronic skulle sias som kättare
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vimes, det här var sjukt kul (även om man åkte ut tidigt). Tycker inte det gjorde något att du baserade förmågorna i fluff eftersom man inte kunde vara säker och det finns många sätt fluffet kan diktera förmågor.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Lukas said:
jag vill ge en guldstjärna till Vic som i första rundan gissade att Siaren fanns oss brödraskapet och att Cybertronic skulle sias som kättare
Tackar.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Vimes said:
Några frågor då:
1. Det fanns faktiskt en hel del koppling mellan fluff och spel. Är det OK eller ett big no-no?
2. Var byn owerpowered?
3. Nässes förmåga BEFLÄCKA gör att de befläckade även omnämns som kättare vid utröstning. Är det ok eller helt bananas att en förmåga kan påverka den officiella informationen?
4. Har ni haft kul?
1.Även om jag inte kan MC så tyckte jag att kopplingen funkade helt okej eftersom man inte kunde vara säker på att man gissat rätt.
2,nej, eller kanske om folk hade trott på mig och att vi inte dödat Konrad
3.nej jag tycker inte det är okej om man tror att man dödat en kättare utan att ha gjort det. därimot kanske man ska ha en plan för varför siaren har sagt fel så att man inte slaktar han efter en tabbe.
4.Ja det har jag
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vimes said:
Jag tänkte orda lite om spelets upplägg och fråga vad ni tyckte funkade och vad som inte gjorde det. Min huvudtanke var att ha ett ganska “rakt” spel, ingen DTF och inget alltför flippat i förmågeväg.
Skitbra att du inte krånglade till det! Håller med Krank om att det var en superomgång!
Vimes said:
Givetvis blev det lite vajsing på en gång. Redan i första rundan siade Lukas krank och Nässe befläckade krank. Den kollisionen hade jag inte förutsatt utan blev tvungen att slumpa vilken förmåga som skulle träda i kraft först, som ni förstår blev det Lukas siarfömåga. Vilket kanske var lite trist, för det nullifierade Nässes förmåga helt.
Jag är ju självklart inte objektiv, men jag tycker det var ett tråkigt val. Min förmåga funkar en gång under spel. Siarförmågan går att göra varje runda. Men det är nog en smaksak.

Det rörde verkligen till det för mig. Jag hade två teorier
1. du missade min förmåga
2. Lukas och krank var tredje fraktionen

Vimes said:
Brynolfs förmåga buffade byn väl mycket, kan jag dock känna i efterhand. Men jag förstår inte riktigt varför kättarna valde att nita honom i första rundan. Nässe, Paxen, berätta! Varför inte plocka Lukas?
Jag upplevde i mitt förra spel att det viktigaste med utröstningen är att inte ge spår till byborna- det är bäst att slumpa vem man tar, så vi tog en som var mitt i högen. Undrar om inte Brynolf dessutom misstänkte Paxen, vilket var ännu ett skäl?

Jag hade ingen aning om att man kunde koppla Brödraskapet till siarskap... :gremsmile:
Vimes said:
Väl spelat av alla (speciellt måste jag lyfta på hatten för Nässe som med näbbar och klor tog sig in i matchen efter att Paxen åkt ut - Nässe är en riktigt otäck varulv)!
Tack! :gremsmile:

Vimes said:
Några frågor då:
1. Det fanns faktiskt en hel del koppling mellan fluff och spel. Är det OK eller ett big no-no?
Absolut ok. men det var bra att som varulv kunna hävda att det är big no-no :gremsmile:

Det är bra att man kan vara osäker på detta.
Vimes said:
2. Var byn owerpowered?
Verkligen inte. Våra powers var övergrymma. Kanske om vi inte haft den dolda förmågan, så skulle det varit lite för lätt att ringa in oss. Jag kände ett tag där att alla var grönade, utom typ jag och Paxen och någon till. Men det var ju dumt av oss som inte ljög i outningen...
Vimes said:
3. Nässes förmåga BEFLÄCKA gör att de befläckade även omnämns som kättare vid utröstning. Är det ok eller helt bananas att en förmåga kan påverka den officiella informationen?
Jag skulle nog hållit mig till bara siande. Det andra blir lite skumt, att bli utröstade och tvingas låtsas vara skum.
Vimes said:
4. Har ni haft kul?
Otroligt roligt. Och jag trodde från runda 1 att vi skulle förlora, men det gick vägen, tack vare att Liket Lever och lite tur :gremsmile:
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Nu tänker jag avge ett löfte att om borde jag och Nässe är med i nästa Varulvspel så kommer jag lägga min fösta röst på honom.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Meh, om det skulle ta slut så här fort så hade jag ju kunnat vara med! Nu blir jag avundsjuk. Från min utifrån horisont var det ett väldigt trevligt spel (och det är mycket lättare att vara smart när man inte är involverad). Det här med slumpen stör även mig (inte ofta jag och krank är överens om speldetaljer;) och mitt förslag är följande regel:

Om två personer får lika många röster vid dagens slut så går man bakåt från slutet och stryker rösterna i ordning tills någon har fått majoritet. Det vill säga den som haft alla sina röster längst är den som åker. (Ex klockan är 20.50 ställningen är krank 4, Björn den gode 5, klockan 20.55
Victonik said:
Röst: krank
slutställning 5-5, så skulle Björn den gode åka ut.

Effekter:
Reglerna blir lite krångligare.
Det är bättre att rösta tidigare och går inte att göra lika mycket sista-minuten.
Man slipper slumpen.

2 av 3 på plussidan som jag ser det, gör det till en stor förbättring.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Lukas said:
Nu tänker jag avge ett löfte att om borde jag och Nässe är med i nästa Varulvspel så kommer jag lägga min fösta röst på honom.
:gremsmile:

Om du siar ska jag tro dig :gremwink:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Björn den gode said:
Meh, om det skulle ta slut så här fort så hade jag ju kunnat vara med! Nu blir jag avundsjuk. Från min utifrån horisont var det ett väldigt trevligt spel (och det är mycket lättare att vara smart när man inte är involverad). Det här med slumpen stör även mig (inte ofta jag och krank är överens om speldetaljer;) och mitt förslag är följande regel:

Om två personer får lika många röster vid dagens slut så går man bakåt från slutet och stryker rösterna i ordning tills någon har fått majoritet. Det vill säga den som haft alla sina röster längst är den som åker. (Ex klockan är 20.50 ställningen är krank 4, Björn den gode 5, klockan 20.55
Victonik said:
Röst: krank
slutställning 5-5, så skulle Björn den gode åka ut.

Effekter:
Reglerna blir lite krångligare.
Det är bättre att rösta tidigare och går inte att göra lika mycket sista-minuten.
Man slipper slumpen.

2 av 3 på plussidan som jag ser det, gör det till en stor förbättring.
Neeeej. Min enda chans i sista rundan var ju att få med mig Korpa och hoppas på turen.

Dessutom tvingas man som bybo undvika lottningar under rundorna som går- så att man kan kolla saker bakåt- det blir en press som tvingar folk ta ställning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Björn den gode said:
MOm två personer får lika många röster vid dagens slut så går man bakåt från slutet och stryker rösterna i ordning tills någon har fått majoritet. Det vill säga den som haft alla sina röster längst är den som åker. (Ex klockan är 20.50 ställningen är krank 4, Björn den gode 5, klockan 20.55
Victonik said:
Röst: krank
slutställning 5-5, så skulle Björn den gode åka ut.

Effekter:
Reglerna blir lite krångligare.
Det är bättre att rösta tidigare och går inte att göra lika mycket sista-minuten.
Man slipper slumpen.

2 av 3 på plussidan som jag ser det, gör det till en stor förbättring.
Jag är för den förändringen. Lite extra krångel som dyker upp sällan, men vettig incitamentstruktur och bra lösning utan slump. Du har min röst =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Nässe said:
Dessutom tvingas man som bybo undvika lottningar under rundorna som går- så att man kan kolla saker bakåt- det blir en press som tvingar folk ta ställning.
Det här är å andra sidan också en bra poäng.


Alltså, slump är ganska OK utom i absolut sista rundan.

Varför? För att i sista rundan kan man inte få något ut av den. Det blir bara meh.

Rundorna innan så får man information. Någon VALDE att göra det till en slump. Varför?


Så... Björnmodellen specifikt bara sista rundan?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Sista minuten saker är ju roliga.

Dessutom hamnar man i ett läge där en röst inte är lika god som en annan.

Jag tycker helt klart att det ska vara kvar med slump- även om det är en regel som gynnar varulvarna.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
krank said:
Nässe said:
Dessutom tvingas man som bybo undvika lottningar under rundorna som går- så att man kan kolla saker bakåt- det blir en press som tvingar folk ta ställning.
Det här är å andra sidan också en bra poäng.


Alltså, slump är ganska OK utom i absolut sista rundan.

Varför? För att i sista rundan kan man inte få något ut av den. Det blir bara meh.

Rundorna innan så får man information. Någon VALDE att göra det till en slump. Varför?


Så... Björnmodellen specifikt bara sista rundan?
Inte säker på det. I slutrundan fick jag jobba mot att göra Korpa tillräckligt osäker för att riskera en lott-dragning.

I annat fall hade jag varit tvungen att jobba för att ändra din bild av mig helt- vilket hade varit helt hopplöst

och Korpas röst hade blivit ointressant, hon hade kunnat stänga av datorn och strunta i det.

Det är ett bittert sätt att förlora på- men det är ju inte BARA slump- jag lyckades faktisk spela er så att Korpa riskerade en lottning- genom att smutskasta Lukas och möta dina argument.

Din kunde försökt vinna över Korpa bättre... :gremsmile:


---------

edit:

För mig är detta en viktig poäng eftersom jag tänkte på vilka tre jag ville möta i sista rundan- vem kan jag övertyga.

Unfair måste bort eftersom Lukas skulle kolla h*n- och det ville jag inte.
Lukas måste leva för att min väktarstatus inte skulle ifrågasättas

Jag ville få Lukas att anklaga mig så mitt ord stod mot hans- sen var det en fråga om vem jag kunde övertyga.

Korpa hade trott på mig tidigare.

De alternativ jag hade var typ:

Vic
Krank
Lukas
Nils
-(vilket inte gick, vem skulle vara varulv förutom jag, om jag dödade korpa skulle Vic grönas, och krank grönades av Lukas och vice versa)


Krank
Lukas
Korpa
Nässe
(valde jag på grund av korpa)

Nässe
Lukas
Vic
Korpa
(tänkte att dette inte var bra eftersom Vic grönade korpa och vice versa. - i efterhand borde jag satsat på detta, men nu gick det bra i alla fall)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Nässe said:
Jag är ju självklart inte objektiv, men jag tycker det var ett tråkigt val. Min förmåga funkar en gång under spel. Siarförmågan går att göra varje runda. Men det är nog en smaksak.

Det rörde verkligen till det för mig. Jag hade två teorier
1. du missade min förmåga
2. Lukas och krank var tredje fraktionen
Jo, jag våndades rätt rejält över hur jag skulle göra där. Jag håller med dig om att det är mer kul med att din Befläcka-förmåga skulle träda i kraft innan siarförmågan. Av precis de anledningar du nämner. Det var ju liksom snyggt (men ack så olyckligt egentligen) att du prickade in krank direkt. Men när spelet väl startat tänkte jag bara på att göra alla bedömningar så rättvist som möjligt, och jag hade (dum som man är) inte tänkt på den här kollisionen när jag designade spelet, så då kände jag att det rättvisaste var att slumpa.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Varnning för att jag kommer låta negativ nu.

Vimes said:
1. Det fanns faktiskt en hel del koppling mellan fluff och spel. Är det OK eller ett big no-no?
2. Var byn owerpowered?
3. Nässes förmåga BEFLÄCKA gör att de befläckade även omnämns som kättare vid utröstning. Är det ok eller helt bananas att en förmåga kan påverka den officiella informationen?
4. Har ni haft kul?
1. Det ger en känsla av att världen hänger ihop, men jag tror tyvärr inte det är något man ska eftersträva när det kommer till Varulvsspel, då det ger dem med kunskap om världen ett stort övertag. Så jag skulle nog rekomendera att inte ha en så stark koppling till fluffet. Bättre är då att ha en vag koppling så man inte kan gissa sig till vilka som har vilka förmågor.

2. Ja jag skulle säga att båda sidors förmågor var väldigt kraftiga med tanke på antalet deltagare samt kopplingen till fluffet. Trots att spelet vart jämt så upplevde jag ändå att vi i byn lyckdes gröna väldigt många väldigt fort och från rund 2 så var det mest en lång transportsträcka, vist det hände saker hela tiden, men inget världsförändrande. Så ska man ha med starka förmågor så bör man inte knyta det allt för mycket till fluffet. Sen så anser jag att om det finns info om att det finns X kättare i Y så bör det i alla fall vara fler än tre stycken i Y annars så blir det som det blev med Paxen.

3. Den förmågan fungerar, men det är en väldigt kraftfull förmåga på så få spelare och jag tror det var tur att den inte kom i spel i detta parti. Man kan se det som om att den förmågan minskar ner spelets rundor med lika många gånger som förmågan får användas, i detta fall 1 runda. Vilket är väldigt mycket på endast 10 deltagare. Så den är okej, men då ska det vara flera spelare.

4. Jupp, Varulvsspel är alltid kul.


Sen bör man göra något åt slumpen, Man skulle till exempel kunna göra så att efter att tidsstoppet för rundan passerats så fortsätter partiet tills någon ändrar sin röst. Har man med det så kan man troligtvis minska ner förmågornas betydelse då hur man röstar får ännu större betydelse och vem vågar flytta sin röst för att fälla avgörandet och kan han/hon motivera sitt handlande på något bra sätt. Kör man även så så kan man kanske till och med korta ner rundorna lite efter som man kanske får räkna med lite övertid på vissa rundor.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vimes said:
Nässe said:
Jag är ju självklart inte objektiv, men jag tycker det var ett tråkigt val. Min förmåga funkar en gång under spel. Siarförmågan går att göra varje runda. Men det är nog en smaksak.

Det rörde verkligen till det för mig. Jag hade två teorier
1. du missade min förmåga
2. Lukas och krank var tredje fraktionen
Jo, jag våndades rätt rejält över hur jag skulle göra där. Jag håller med dig om att det är mer kul med att din Befläcka-förmåga skulle träda i kraft innan siarförmågan. Av precis de anledningar du nämner. Det var ju liksom snyggt (men ack så olyckligt egentligen) att du prickade in krank direkt. Men när spelet väl startat tänkte jag bara på att göra alla bedömningar så rättvist som möjligt, och jag hade (dum som man är) inte tänkt på den här kollisionen när jag designade spelet, så då kände jag att det rättvisaste var att slumpa.
Det var ett självklart val- Krank blir alltid misstänkt :gremsmile:
 
Top