Nekromanti Varulvsspel Chronicles - THE END (alla får posta!)

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Nässe said:
Det var ett självklart val- Krank blir alltid misstänkt :gremsmile:
Inte den här gången =)

Dvs, det enda som hade kunnat få mig misstänkt vad alltså en förmåga. Det känns rätt kul. Det här ska jag ta med mig och försöka härma nästa gång jag spelar varulv =)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Vicotnik said:
Sen så anser jag att om det finns info om att det finns X kättare i Y så bör det i alla fall vara fler än tre stycken i Y annars så blir det som det blev med Paxen.
Jag anser nog snarare att det största problemet i spelet var att så många grönades i första rundan. I praktiken var det du, krank, xyas och korpa. Både "Det finns minst en kättare i Mishima" och "Det finns inga kättare i Bauhaus" var problematiska i sammanhanget. Och som du skriver var säkert ett av problemen att korporationerna blev så pass små, deltagarantalet stödde inte riktigt den här typen av passiva förmågor.

---

Edit: Alltså, att någon blir utpekad som kättare i första rundan ser jag som ett mindre problem. Tråkigt för den som blir nitad på det, men inte dåligt för spelet i stort. Däremot är det inte riktigt bra att så många blir grönade så tidigt, för det ger mindre att spela med under resten av spelet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Hoho, det här var skitkul! Och kul att jag tydligen gjorde lite nytta iom att min förmåga kom till användning. Det hade nog varit kul om man fått veta att man utsatts för ett mordförsök, dock. Men kanske för kraftfullt då?

Jag tycker inte ni ska skylla slumpandet på Korpa. Det är snarare ett systemfel att finalerna lätt kan bli oavgjorda. Dessutom var jag rätt övertygad att Lukas var kättaren efter att han nämnt namnet på sin förmåga. Jag misstänkte Nässe ända från runda 2 och fram tills dess. Varför reagerade inte Krank och Korpa på det? Som Nässe ju faktiskt försökte få er att göra. Jag trodde Lukas gjort en dundertabbe.

Nässe är en farlig varulv, värt att komma ihåg. Bra lirat allihop och tack till Vimes för ypperlig design!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Tja, litegrann kan man skylla slumpandet på mig. Jag var fullt medveten om att det skulle bli slump om jag röstade på Lukas.

Jag har spelat maffiaspel tidigare, men när det bara är text så blir det svårare att tolka vad som sägs och vad det innebär, därav min osäkerhet.

Jag hade hursomhelst väldigt roligt, trots min inaktivitet och bristande beslutsförmåga. ^^

Förmågorna kändes inte övermäktiga från någon sida, hade de varit det hade spelet varit slut tidigare, och det var lagom med två kättare.

Tack för ett roligt spel!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Brynolf said:
Dessutom var jag rätt övertygad att Lukas var kättaren efter att han nämnt namnet på sin förmåga.
Jag tycker att det är en underlig sak att reagera på. kanske är det bara jag som tycker att det känns helt crazy att en varulv aktivt skulle kalla sin förmåga så?

Liksom, antingen var lukas en ärkeklant av stora mått som varulv.
Eller så var han bybo med förmåga som hade ett lite knepigt namn.

Jag känner Lukas tillräckligt väl för att veta att vad han än i övrigt på vara så, är han inte riktigt SÅ klantig att han som VARULV skulle avslöja det sanna namnet på sin egen förmåga. Särskilt inte iom att han (faktiskt) inte är MC-bevandrad (vilket jag har metakunskap om).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vimes said:
1. Det fanns faktiskt en hel del koppling mellan fluff och spel. Är det OK eller ett big no-no?
Det är bra, så länge det inte är för övertydligt. Lite osäkerhet måste det ju finnas. Tyckte balansen var bra här; det var ju egentligen bara jag och brödraskapet som hade uppenbart fluffiga förmågor.

2. Var byn owerpowered?
Lite väl med tre siare, en väktare och en snubbe med två liv kanske, men å andra sidan hade ju kättarna också bra förmågor. Med facit i hand var nog balansen perfekt.

Vimes said:
3. Nässes förmåga BEFLÄCKA gör att de befläckade även omnämns som kättare vid utröstning. Är det ok eller helt bananas att en förmåga kan påverka den officiella informationen?
Jag tror man bör nöja sig med att den lurar siare. Det kan helt förstöra bybornas sannolikhetsberäknande annars.


En annan grej jag kom på... Nässe tog en rätt stor risk när han påstod sig vara väktare. I synnerhet borde kättarna ha anat att det redan fanns en väktare iom att jag överlevde deras mordförsök. Hur tänkte ni där? Var ni redan övertygade om att väktarn var död?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
ang nytt varulspel

Jag är, självklart med i ett till varulvspel. Och jag kan kanske själv ha hand om det, om ingen annan känner sig manad?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: ang nytt varulspel

Paxen said:
Jag är, självklart med i ett till varulvspel. Och jag kan kanske själv ha hand om det, om ingen annan känner sig manad?
Jag håller gärna i ett varulvsspel längre fram. Det här var ju mitt första och jag vill gärna ha några fler omgångar innanför bältet innan jag ger mig på att leda ett.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Brynolf said:
En annan grej jag kom på... Nässe tog en rätt stor risk när han påstod sig vara väktare. I synnerhet borde kättarna ha anat att det redan fanns en väktare iom att jag överlevde deras mordförsök. Hur tänkte ni där? Var ni redan övertygade om att väktarn var död?
Jag upplevde att spelet var kört (nästan alla grönade och mångas blickar riktade mot mig) och tänkte att en tillräckligt vågad och stor lögn kanske kan rädda mig, ett tag...

Sen misstänkte jag så klart att Brödraskapet var Siare och Väktare, och då var ju Lukas öppen som siare- medan Konrad var borta ur leken...

Sen försvårades det av att jag trodde jag hade BEFLÄCKAT Krank (usch, det där låter inte bra...) samtidigt som Lukas siade honom som Grön- så Krank och Lukas kunde mycket väl vara Tredje Fraktionen och hans siande helt skumt. Krank hade ju dessutom den perfekta förmågan för att bara låtsas vara Mishima.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vimes said:
Några frågor då:
1. Det fanns faktiskt en hel del koppling mellan fluff och spel. Är det OK eller ett big no-no?
2. Var byn owerpowered?
3. Nässes förmåga BEFLÄCKA gör att de befläckade även omnämns som kättare vid utröstning. Är det ok eller helt bananas att en förmåga kan påverka den officiella informationen?
4. Har ni haft kul?
1. Det var lite roligt men det spelar inte så stor roll då man inte kunde utgå från att fluff stämde. Det är hur som hellst mycket bettre än att låta det gå emot fluffet.
2. Min första tanke är: Ja!
Men jag är inte säker, det behöver testat mer tror jag, tyvärr.
3. Min intuition säger mig att det är dåligt, då det tar iväg det ända säkra som byn har att gå på. Jag skulle nog undervika det om det var jag.
4. Ja, det var mycket underhållande. Jag gillar twisten som fick oss att inte förstå någonting.

Jag tackar er alla än en gång för gott spel och längtar redan tills nästa gång. Tror jag har fångat en (kanske 2) nya spelare också tills nästa gång.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
En ny spelare är då fångad, och det är jag.

Tackar alla för den här omgången, som har varit lärorik att spela, och sedan följa på avstånd.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: ang nytt varulspel

Paxen said:
Jag är, självklart med i ett till varulvspel. Och jag kan kanske själv ha hand om det, om ingen annan känner sig manad?
Ta hand om det Paxen så att det kommer upp ett nytt inom kort.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: ang nytt varulspel

Jag kanske inte ska lova något men jag funderar kanske på att sätta upp ett parti till i höst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Re: ang nytt varulspel

Vicotnik said:
Jag kanske inte ska lova något men jag funderar kanske på att sätta upp ett parti till i höst.
/me föranmäler sig.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: ang nytt varulspel

Vicotnik said:
Jag kanske inte ska lova något men jag funderar kanske på att sätta upp ett parti till i höst.
Om jag startar upp ett så tänker jag nog starta upp ett i slutet av juli. Då är frågan, när kommer folk ha tid?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Re: ang nytt varulspel

Paxen said:
Vicotnik said:
Jag kanske inte ska lova något men jag funderar kanske på att sätta upp ett parti till i höst.
Om jag startar upp ett så tänker jag nog starta upp ett i slutet av juli. Då är frågan, när kommer folk ha tid?
Umm. Typ hela tiden? Kan man ha tid för varulvsspel på annat sätt?

Nej, men ärligt. Jag kommer att vara i Polen v 30. Men jag är med ändå, dock med brasklappen (i förhand) att jag kommer ha svårt att vara så aktiv då.
 
Top